ارتودنسی در فرجام

ارتودنسی در فرجام

فهرست مطالب

ارتودنسی

هر فردی دوست دارد دندان‌های مرواریدی و ساختار فکی قوی داشته باشد. با این حال، این افراد اختلالات مادرزادی فک و دندان را تجربه می‌کنند. این اختلال با درمان ارتودنسی قابل اصلاح است.

ارتودنسی تخصص دندانپزشکی است که با تشخیص، توقف، پیشگیری و درمان ناهنجاری‌های دندانی و اسکلتی که در افراد دیده می‌شود، سروکار دارد. ارتودنسی از کلمه فرانسوی “ارتودنسی” گرفته شده است. با قرار گرفتن دندان‌ها بر روی استخوان فک از نظر زیبایی و به‌گونه‌ای که کار خود را انجام دهند، سروکار دارد. انواع مشکلات مربوط به دندان‌ها و ساختار فک در زمینه مورد توجه این شاخه است.

ارتودنسی در فرجام یک درمان اجباری نیست. با این حال، پوسیدگی دندان می‌تواند به دلیل فشار دادن دندان‌ها به یکدیگر رخ دهد. دندان‌هایی که به درستی تراز شده‌اند نگهداری آسان‌تر است. ناسازگاری فک پایین و بالا مشکلات مفصلی را به همراه دارد. عدم تعادل لب‌ها، اختلال گفتار می‌تواند ارتودنسی را اجباری کند.

ارتودنسی علمی است که به تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات فک، دندان و صورت می‌پردازد. درمان ارتودنسی با کمک به رشد فک در کودکان خردسال به قرار گرفتن دندان‌ها در موقعیت‌های صحیح کمک می‌کند و بی‌نظمی‌های شلوغ و بسته شدن موجود و همچنین اختلالات فک و صورت را در بزرگسالان اصلاح می‌کند.

با درمان ارتودنسی در فرجام، می‌توانید دهان سالم‌تر، ظاهری چشمگیرتر و دندان‌هایی داشته باشید که مدت زمان بیشتری در دهان شما باقی می‌مانند. علاوه بر این، ارتودنسی؛ در درمان اختلالات مادرزادی یا اکتسابی فک و صورت با شاخه‌های مختلف پزشکی و دندانپزشکی همکاری می‌کند.

بهترین زمان برای درمان ارتودنسی در فرجام بین ۱۱ تا ۱۴ سالگی است. درمان‌های ارتودنسی پیشگیرانه را می‌توان در سنین پایین به کار برد. شما می‌توانید درمان سیمی را در سنین بالا انجام دهید. اگر از ظاهر بریس‌ها ناراحت هستید، می‌توانید بریس‌های نامرئی یا ترازهای شفاف ارتودنسی را انتخاب کنید.

ارتودنسی در فرجام چه می‌کند؟

ارتودنسی در فرجام چه می‌کند؟

 

هدف ارتودنسی رفع اختلالات فک پایین و بالا است. دندانپزشکان متخصص در این زمینه را ارتودنتیست می‌نامند. ارتودنتیست‌ها معاینه، تشخیص و درمان دندان‌ها، مشکلات فک، دهان یا بی‌نظمی‌ها را انجام می‌دهند. اقدامات انجام شده توسط متخصص ارتودنسی به شرح زیر است:

۱-      اختلالات ساختار فک را درمان می‌کند.

۲-       درمان پروتز را در نواقص دندان اعمال می‌کند.

۳-      با رشد دندان‌ها و ساختار فک سروکار دارد.

۴-     راه حلی برای مشکلات ناشی از ۵ تا ۲۰ دندان پیدا می‌کند.

۵-      با مشکلات تنگی فک مقابله می‌کند.

۶-      از اعوجاج دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

۷-      مشکلاتی که در بسته شدن و باز شدن دهان ایجاد می‌شود را برطرف می‌کند.

۸-     ارتودنسی شرایطی را که باعث هماهنگی دندان و فک می‌شود، تشخیص داده و درمان می‌کند.

ادامه مطلب
بهترین خدمات تخصصی ارتودنسی در شرق تهران با تجهیزات پیشرفته

۹-     ناهنجاری‌هایی مانند کجی یا کج شدن دندان‌ها،

۱۰- ناهنجاری‌های مادرزادی و اکتسابی و اختلالات بسته شدن فک، شکستگی فک،

 

 

قالب‌های ارتودنسی در فرجام:

 

قبل از شروع درمان ارتودنسی در فرجام، هیچ دندان پوسیده‌ای در دهان وجود نداشته باشد. برای شروع درمان، مهم است که تمام مواد پرکننده و جرم تمیز شده باشند. ارتودنتیست با درخواست عکس‌برداری پانوراما، کنترل دندان عقل، وضعیت کلی ریشه دندان، پوسیدگی در سطح مشترک نادیده گرفته شده، سلامت بافت‌های استخوانی را بررسی می‌کند.

پس از ایجاد شرایط درمان، عکس‌های داخل و خارج دهانی گرفته می‌شود. با توجه به روشی که متخصص ارتودنسی استفاده می‌کند، دو نوع اندازه گیری دندان انجام می‌شود. ابتدا یک ماده پلاستیکی مخصوص بیمار در دهان قرار می‌گیرد. با مواد پرکننده مخصوص پر شده است. قالب دندان برداشته می‌شود. براکت‌هایی روی این قالب تهیه می‌شود.

روش دوم، روش مدل‌سازی سه بعدی سریع‌تر و ایمن‌تر است. در روشی به نام CAD CAM، دهان بیمار با اسکنر مخصوص اسکن می‌شود. اطلاعات روی کامپیوتر به برنامه منتقل می‌شود. این برنامه نحوه تهیه براکت‌ها را با توجه به اندازه دندان بیمار نشان می‌دهد. فرایند گرفتن اسکنر داخل دهانی و قالب دیجیتال ۳-۵ دقیقه طول می‌کشد. در همان روز می‌توان اندازه گیری دندان جدید را گرفته و آماده کرد.

چرا باید درمان ارتودنسی در فرجام داشته باشیم؟

بیشتر افراد به دلیل شلوغی دندان‌ها، در درجه اول با نگرانی‌های زیبایی به ارتودنتیست مراجعه می‌کنند. با این حال، شلوغی دندان علاوه بر زیبایی، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. اختلالات بسته شدن، نه تنها مشکلات زیبایی شناختی هستند، بلکه باعث اختلالات جویدن و گفتار نیز می‌شوند.

از آنجایی که رعایت بهداشت دهان با دندان‌های کج دشوارتر است، پوسیدگی راحت‌تر اتفاق می‌افتد. به همین ترتیب، تجمع پلاک در سطح مشترک افزایش می‌یابد و بیماری‌های لثه با تحلیل لثه رخ می‌دهد.

به دلیل شلوغی دندان‌ها، دندان‌های پایین و بالا نمی‌توانند به حالت طبیعی بسته شوند، نیروها به استخوان‌های فک و در نتیجه به مفصل منتقل نمی‌شوند. این باعث مشکلات مفصلی می‌شود.

مشاهده شده است که ضربه مانند زمین خوردن، ضربه زدن به تو روی دندان‌های جلویی بیشتر تأثیر می‌گذارد و اغلب می‌تواند منجر به از دست دادن دندان‌های جلویی شود، به ویژه در کودکان یا افرادی که فک بالایی آنها جلوتر است یا دندان‌های بالایی آنها پیشرفته‌تر از آنها است. به خصوص در افرادی که فاصله بین دندان‌های جلویی پایین و بالایی آنها بیشتر است، تلفظ برخی صداها دشوار می‌شود که می‌تواند منجر به اختلالات گفتاری شود.

 

در نتیجه ناسازگاری بین فک و دندان، گاهی اوقات دندان‌ها جایی پیدا نمی‌کنند و نهفته می‌مانند. دندان‌های نهفته می‌توانند ریشه دندان‌های مجاور را حل کنند یا در اطراف دندان‌های نهفته کیست ایجاد شود و منجر به نتایج پاتولوژیک شود.

ادامه مطلب
جراحی کشیدن دندان

درمان ارتودنسی در فرجام را باید نوعی واکسن دانست. مانند واکسن‌هایی که برای محافظت از کودکان ما در برابر بیماری‌ها ساخته شده‌اند. کودکانی که دندان‌ها و ساختار فک آنها با درمان ارتودنسی بهینه شده است، خطر ابتلا به بیماری‌های دندان و فک را در طول زندگی خود کاهش می‌دهند.

لبخند زیبا و دندان‌های زیبا نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس فرد می‌شود، بلکه تأثیرات مثبتی در زندگی اجتماعی او ایجاد می‌کند.

 

چه زمانی باید به ارتودنتیست مراجعه کنیم؟

در کودکان، دندان‌های شیری از ۶ ماهگی شروع به رویش می‌کنند و در حدود ۲.۵ سالگی کامل می‌شوند. دندان‌های دائمی از ۷-۶ سالگی شروع به رویش می‌کنند و تا ۱۲ سالگی ادامه می‌یابد. در این دوره که دندان‌های دائمی شروع به رویش می‌کنند، معاینه ارتودنسی در فرجام به منظور تشخیص مشکلات احتمالی ارتودنسی و توقف آن در صورت وجود مفید است.

مداخله زودهنگام ممکن است در سنین ۷-۸ سالگی در اختلالات فک مورد نیاز باشد. در مواردی که فقط دندان‌ها نامنظمی نشان می‌دهند، عموماً انتظار می‌رود که دندان‌های دائمی برای درمان تکمیل شود. در بیماران بالغ همیشه می‌توان دندان‌ها را جابه‌جا کرد، اما باید توجه داشت که افزایش سن باعث کاهش طول مدت درمان و تحمل درمان می‌شود.

درمان‌های ارتودنسی در فرجام چقدر طول می‌کشد؟

 

درمان‌های ارتودنسی در فرجام چقدر طول می‌کشد؟

درمان فقط اختلالات دندانی زمان کمتری نسبت به درمان اختلالات دندانی و بی نظمی فک دارد. نتایج مثبت را می‌توان در درمان‌های ارتودنسی و ارتوپدی به طور متوسط ​​بین ۲۴-۶ ماه به دست آورد. کاهش یا طولانی شدن دوره درمان نیز به فرد تحت درمان بستگی دارد. حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها در طول درمان، پرهیز از غذاهایی که نباید خورده شوند و استفاده صحیح و مناسب از وسایل به کار رفته در درمان از عوامل مؤثر بر طول درمان هستند.

مدت زمان درمان ارتودنسی در فرجام با توجه به سن، مشکل، انگیزه درمان و برنامه ریزی درمانی ارتودنتیست متفاوت است. اگر درمان در اوایل که تغییر دندان‌های شیری کامل نشده است انجام شود، یک دوره ۶ماهه وجود دارد. اگر تمام دندان‌های شیری در طول فرایند درمان انتظار می‌رود، این روند می‌تواند سال‌ها طول بکشد.

استفاده از بریس‌های ارتودنسی روی دندان‌های دائمی به طور متوسط ۲ سال طول می‌کشد. حتی اگر درمان در پایان ۲ سال کامل شود، یک فرایند تقویتی برای جلوگیری از خراب شدن مجدد دندان‌های اصلاح شده اضافه می‌شود. این فرایند نیمی از متوسط فرایند درمان را به خود اختصاص می‌دهد.

 

در طول درمان ارتودنسی در فرجام هر چند وقت یک بار نیاز به معاینه است؟

در طول درمان ارتودنسی، کنترل‌ها به طور متوسط ​​۴-۶ هفته انجام می‌شود که دفعات اول بیشتر است.

ادامه مطلب
کشیدن دندان

 

آیا در حین یا بعد از درمان ارتودنسی درد وجود دارد؟

در حین نصب براکت‌ها روی دندان‌ها امکان آسیب رساندن به خود وجود ندارد. طبیعی است که بعد از هر جلسه برای مدت کوتاهی کمی حساسیت داشته باشید، زیرا سیم‌های قوس روی دندان‌هایتان تغییر می‌کنند و در طول دوره‌های ماهانه زمانی که برای کنترل مراجعه می‌کنید، دوباره نیرو اعمال می‌شود.

 

 

 

برای نگهداری براکت‌ها و تمیز کردن دهان چه باید کرد؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در طول درمان ارتودنسی در فرجام باید به آن توجه شود، مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا بدون توجه به آنچه خورده می‌شود است. پس از هر بار مسواک زدن، باید در آینه به دقت بررسی شود که آیا براکت‌ها به اندازه کافی اطراف آنها تمیز شده‌اند یا خیر. براکت‌ها طراحی بسیار مناسبی برای تجمع باقی مانده غذا و پلاک باکتریایی دارند. علاوه بر مسواک زدن، روزی یک بار در شب، براکت‌ها و دندان‌ها را باید با نخ دندان یا برس‌های واسط کاملاً تمیز کرد. ضمناً هر ۶ ماه یکبار باید دندان‌ها و لثه‌ها بررسی و در صورت لزوم از آنها مراقبت شود.

در طول درمان ارتودنسی در فرجام چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

 

در طول درمان ارتودنسی در فرجام چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

مهم‌ترین عامل در روند درمان، هماهنگی مثلث بیمار – پزشک – خانواده است. روزهای قراری که در طول درمان داده می‌شود باید رعایت شود و وظایف و مسئولیت‌هایی که توسط پزشک داده می‌شود انجام شود. یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت درمان، مراقبت از دندان و دهان است. سلامت دندان‌ها و لثه‌ها به طور مستقیم بر موفقیت و مدت درمان تأثیر می‌گذارد.

در طول درمان، غذاهای سفت مانند سیب و هویج را نباید با گاز گرفتن مصرف کرد. این غذاها را باید به قطعات کوچک برش دهید. علاوه بر این، بهتر است در طول درمان ساندویچ و همبرگر که با گاز گرفتن نیز مصرف می‌شود، مصرف نشود. مصرف آجیل مانند فندق و گردو و همچنین مواد مغذی مانند آلبالو، آلو، زیتون بدون برداشتن دانه‌ها مناسب نیست، زیرا ممکن است به براکت‌های دهان آسیب برسانند.

 

 

 

آیا برای درمان ارتودنسی در فرجام محدودیت سنی وجود دارد؟

هیچ محدودیت سنی برای درمان ارتودنسی وجود ندارد. سن در اصلاحات دندانی مهم نیست، درمان ارتودنسی را می‌توان برای افرادی که استخوان‌های سالم اطراف دندان‌ها دارند اعمال کرد. مهم نیست که بیمار چند ساله باشد، شلوغی دندان قابل اصلاح است. اما در صورت وجود بی نظمی در استخوان‌های فک فرد (فک بالا یا فک پایین روبه‌جلو یا عقب)، نیاز به درمان ارتوپدی است و زمان انجام این درمان را می‌توان پس از معاینه انفرادی بیمار تعیین کرد.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

درمان خانگی التهاب لثه
بهداشت دهان و دندان
دکتر محمد قائمی

درمان خانگی التهاب لثه

التهاب لثه نشانه‌ای از مشکلات رایج دهانی است که ممکن است باعث درد و ناراحتی ایجاد شود و به سلامت لثه‌ها آسیب برساند. روش‌های طبیعی

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields