جراحی دندان عقل + [مراحل و هزینه ها]

جراحی دندان عقل

فهرست مطالب

جراحی دندان عقل چگونه انجام می شود و چه مراقبت هایی را باید پس از عمل جراحی دندان عقل انجام دهیم؟  اولین تصور ذهنی که از دندان عقل در ذهن ما ایجاد می شود، احساس دندان درد شدید است. اولین دلیل این درد ، رویش دندان عقل بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سال در ناحیه پشت فک است. دندان عقل معمولاً به دلیل احساس دردی که در دهان یا فک بیماران ایجاد می‌کند، با توصیه دندانپزشک کشیده می‌شود. گاهی اوقات برای کشیدن این دندان باید به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنیم تا جراحی دندان عقل را انجام دهد، دلیل مراجعه به متخصص مرتبط با نحوه رشد این دندان در فک و احتمال عفونت این دندان زیر لثه مرتبط است.

زمان کشیدن دندان عقل

دندان عقل آخرین دندانی است که روند رشد خود را در دهان کامل می‌کند و در پشت فک رویش پیدا می کند. به دلیل این که دندان عقل در ناحیه‌ای رشد می‌کند که دسترسی به آن دشوار است، رعایت بهداشت این دندان و نگهداری از این دندان می‌تواند نسبت به دیگر دندان‌ها سخت تر باشد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان شرایطی را ایجاد می کند که دندان عقل به راحتی دچار پوسیدگی و عفونت می‌شود. پوسیدگی دندان عقل خود را با نشانه هایی مانند دندان درد و بوی بد دهان مزمن نشان می دهد. اگر شما با این علائم و مشکلات مواجه شده اید، دندانپزشک ممکن است که کشیدن دندان عقل را به شما توصیه کند.

در برخی موارد به دلیل فضای محدود در فک، دندان عقل نمی تواند بیرون بیاید. آنها می توانند کاملاً نهفته باقی بمانند. دندان عقل نهفته باعث عفونت لثه می شود. این مشکل که باعث تورم ، قرمزی لثه، درد شدید ، تورم غدد لنفاوی، درد در هنگام باز کردن دهان و بلع اطراف دندان عقل می شود ، پریکورونیت نامیده می‌شود.

مشکلات جراحی دندان عقل برای سلامت دندان

در برخی موارد به دلیل فضای محدود در فک، دندان عقل نمی‌تواند روند رشد مناسبی داشته باشد و در داخل فک نهفته باقی می ماند. جراحی دندان عقل نهفته باعث عفونت لثه و حتی پوسیدگی دندان‌های مجاور می‌شود.  دندان عقل نهفته باعث تورم ، قرمزی لثه، درد شدید، تورم غدد لنفاوی و درد در هنگام باز کردن دهان می‌شود.

ادامه مطلب
جراحی لیفت سینوس

مشکلات ارتودنسی دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته می‌تواند به دندان‌های جلو فشار وارد کند و باعث مشکلات ارتودنسی شود. علاوه بر این دندان نهفته عقل می‌تواند با وارد کردن فشار به دندان مجاور باعث پوسیدگی این دندانها نیز شود. دندان عقل نهفته با ایجاد کیست‌های بزرگ در فک می‌تواند مشکلات جدی در آینده برای سلامتی شما ایجاد کند.

جراحی دندان عقل
جراحی دندان عقل

 

دندان عقل چگونه کشیده می شود؟

پزشکان از چندین روش مختلف برای کشیدن دندان عقل استفاده می کنند. روش جراحی با توجه به وضعیت دندان تعیین می شوند. اگر دندان عقل در لثه و ریشه استخوان فرو رفته باشد، نمی توان دندان را به صورت یک تکه درآورد. در چنین حالتی دندانی که قرار است کشیده شود توسط پزشک با تقسیم آن به قسمت های کوچکتر خارج می شود.

دومین روشی که برای جراحی دندان عقل به کار می رود ایجاد برش در لثه است. اگر دندان زیر لثه باشد اما در استخوان فرو نرود، این روش اجرا می شود. پس از باز شدن لثه، محیط راحت تری برای کشیدن دندان وجود خواهد داشت. پس از تمام این فرآیندها سپس توسط پزشک متخصص کشیده می شود.

آیا دندان های دیگر نیز نهفته باقی می مانند؟

به غیر از دندان عقل، گاهی دندان نیش و پرمولر نیز ممکن است نهفته باقی بماند. وقتی مشخص شد که نمی توان آنها را از طریق ارتودنسی (با بریس) تعویض کرد، باید جراحی دندان نهفته انجام شود.

جراحی دندان عقل در تهرانپارس
جراحی دندان عقل در تهرانپارس

مراقبت از دهان و تغذیه بعد از جراحی چگونه باید باشد؟

تف کردن، مسواک زدن، تکان دادن زبان، استفاده از نی یا غرغره کردن نباید در روز اول پس از کشیدن دندان عقل انجام شود. در دو روز اول باید غذاهای گرم، دانه ای و نرم مصرف شود. پس از هر بار مصرف غذا و مسواک زدن باید از دهانشویه های ضد عفونی کننده استفاده شود. در صورت تجویز دندانپزشک، آنتی بیوتیک ها باید به طور منظم مصرف شود. در ۴۸ ساعت اول نباید سیگار بکشید، زیرا روند بهبودی را به شدت مختل می کند.

آیا بعد از کشیدن دندان عقل، درد شدیدی ایجاد می شود؟

بعد از جراحی درد زیادی وجود ندارد و با مسکن های خفیف به راحتی درد کنترل می شود.

آیا بعد از جراحی دندان عقل صورتم خیلی متورم می شود؟

تورم صورت با توجه به وضعیت دندان ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای جلوگیری از تورم، باید در ۲۴ ساعت اول از کمپرس یخ روی گونه استفاده شود. تورم خفیف کاملا طبیعی است و برای بهبودی نیاز به زمان است.

ادامه مطلب
لمینیت سرامیکی

عکس جراحی دندان عقل

دندان نهفته چیست؟

دندان‌هایی که زیر لثه باقی می ماند و رشد نمی کنند، دندان‌ نهفته نامیده می‌شوند.

کدام دندان ها می تواند نهفته باقی بماند؟

دندان عقل، دندان نیش و دندان های پرمولر ممکن است نهفته باقی بمانند. وقتی مشخص شد که نمی توان این دندان ها را از طریق ارتودنسی (با بریس) درمان کرد، باید توسط جراحان فک و صورت کشیده شوند.

دندان عقل در چه شرایطی کشیده می شود؟

از آنجایی که دندان عقل می تواند مشکلات دندانی ایجاد کند، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که نیاز به کشیدن داشته باشد.  

پوسیدگی دندان عقل

دندان عقل هنگام بیرون آمدن بین لثه فاصله می گیرد و گاهی بدون اینکه بیرون بیاید دوباره در لثه فرو می رود. در چنین مواردی، به دلیل این که بزاق، باکتری ها و ذرات غذا در دهانه لثه محبوس می مانند، ممکن است دندان قبل از بیرون آمدن شروع به پوسیدگی کند یا بعد از بیرون آمدن مستقیماً پوسیده شود.  

علاوه بر این، باکتری هایی که وارد لثه های دندان عقل می شوند، می توانند باعث آبسه دندان شوند. درمان آبسه دندان ممکن است دشوار باشد زیرا دندان عقل در لثه فرو رفته است. این درمان قطعا باید توسط متخصص در کلینیک دندانپزشکی انجام شود.

دلایل جراحی دندان عقل

بیماری لثه (پریکورونیت)

دندان عقل که مقداری رویش کرده است می تواند بعد از باز کردن لثه باعث عفونت شود. این عفونت می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند بوی بد دهان، ادم و درد در هنگام باز کردن دهان شود، علاوه بر این می تواند به ناحیه گونه و گردن سرایت کند و مشکلات بیشتری ایجاد کند.

جراحی دندان عقل به دلیل ارتودنسی

دندان عقل به دلیل محدودیت در ساختار دهان هنگام بیرون آمدن می تواند باعث فشرده شدن و کج شدن سایر دندان ها شود. در چنین شرایطی دندان عقل باید توسط متخصص کشیده شود تا ساختار دندان های دیگر آسیب نبیند.

 جراحی دندان عقل

تشکیل کیست در صورت عدم کشیدن دندان عقل

به دلیل این که دندان عقل نهفته ، باعث تشکیل کیست دندانی می شود. کیست دندان از نظر سلامت دهان و دندان موضوع بسیار خطرناکی است. ممکن است برای جلوگیری از تشکیل کیست دندان که باعث بزرگ شدن فک، تخریب استخوان و تغییر در محل دندان های دیگر می شود، نیاز به جراحی دندان عقل نهفته باشد.

ادامه مطلب
ایمپلنت

اگر پزشک به شما بگوید که مشکلی ایجاد نمی کند، نیازی به کشیدن دندان ندارید. ۴ حالتی که توضیح دادیم مواردی هستند که نیاز به کشیدن دندان عقل ضروری است و در صورت بروز این شرایط باید طبق نظر پزشک جراحی دندان عقل انجام شود.

هزینه جراحی دندان عقل

 عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند بر هزینه جراحی دندان عقل تأثیر بگذارد

  1. نوع جراحی انجام شده
  2. تجربه جراح
  3. کلینیک و فناوری کشیدن دندان عقل
  4. هزینه توانبخشی بعد از جراحی
  5. پوشش بیمه نیز می تواند بر قیمت جراحی دندان عقل شما تأثیر بگذارد.

لیست قیمت جراحی دندان

جدول هزینه جراحی دندان بروزرسانی شده در مورخه ۲۹ تیر ماه سال ۱۴۰۱ است و تا یک ماه این قیمت ها در کلینیک دندانپزشکی قائمی معتبر است.

فیلم جراحی دندان عقل پایین

در این ویدئو به شما نشان داده می شود که چگونه یک برش و بالا بردن فلپ برای جراحی دندان عقل پایین انجام می شود. نکات کلیدی در جراحی دندان عقل پایین عبارتند از:

  1. بالا بردن حداقل فلپ کافی است.
  2. فلپ پاکت دور دندان مولر دوم بهتر از فلپ دو طرفه است.
  3. برش باید از طریق پریوستوم قطع شود.
  4. فلپ موکوپریوستال دست نخورده باید بلند شود.
  5. عصب زبانی باید با یک ابزار جمع کننده مانند آسانسور پریوستال محافظت شود.
  6. قبل از ادامه کار، تمام بافت نرم چسبیده اطراف تاج باید برداشته شود. اگر همه این موارد به درستی انجام شود، بیمار کمترین تورم و درد بعد از عمل را خواهد داشت.

 

فیلم جراحی دندان عقل نهفته

این ویدیو دندانپزشکی نشان می‌دهد که چگونه دندان‌های نهفته می‌توانند به دندان‌های مجاور آسیب برسانند و مراحل جراحی دندان عقل نهفته قبل از بروز چنین مشکلاتی. به طور معمول، کشیدن دندان نهفته دشوار نیست، زیرا استخوان آنها معمولاً سفت نمی شوند. با این وجود، جراحی دندان عقل نهفته نیاز به درک عوارض بالقوه، و یک برنامه به دقت توسعه یافته برای جلوگیری از چنین مسائلی دارد.

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields