خونریزی پس از کشیدن دندان عقل: علل، پیشگیری و درمان

خونریزی پس از کشیدن دندان عقل

فهرست مطالب

خونریزی پس از کشیدن دندان عقل یک اتفاق رایج است، اما مهم است که بدانید چه چیزی باعث آن می شود، چگونه از آن جلوگیری کنید و چه گزینه های درمانی در دسترس است. برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

بیشتر بخواید: جراحی دندان عقل

دندان عقل چیست؟

دندان عقل یکی از دندان‌های آسیاب است. در بیشتر موارد دندان عقل در دهه ۲۰ سالگی رشد می‌کند و اگر فضای کافی در فک وجود داشته باشد مشکلی در افراد ایجاد نمی‌کند. یک فرد به طور متوسط ​​۳۲ دندان دارد، ۱۶ دندان در فک بالا و ۱۶ دندان در فک پایین. دندان‌های آسیاب اول در حدود شش سالگی، دندان‌های آسیاب دوم در حدود ۱۲ سالگی و دندان‌های آسیاب سوم یعنی دندان‌های عقل در ۱۷ سالگی رویش می‌یابند و تا ۲۵ سالگی کامل می‌شوند.

همین الان رایگان مشاوره شو!

"(ضروری)" indicates required fields

آیا دندان عقل حتماً باید کشیده شود؟

آیا دندان عقل حتماً باید کشیده شود؟

اگر دندان عقل به درستی بیرون بیاید، حتی اگر عملکرد خاصی نداشته باشد، هیچ ناراحتی ایجاد نمی‌کند. با این حال، این دندان‌های آسیاب ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا رشد کنند. اگر به دلیل کمبود فضا در قرار گرفتن خود در فک مشکل دارند، ممکن است نیاز به جراحی توسط یک دندانپزشک متخصص داشته باشند. یکی از دلایلی که دندان‌پزشک ترجیح می‌دهد دندان عقل را بکشد، کمبود فضا در فک است. گاهی اوقات ممکن است به دلیل وجود پوسیدگی‌های بزرگ دندان نیز نیاز به کشیدن دندان عقل باشد.

 

چه زمانی دندان عقل باید کشیده شود؟

معمولاً متوجه رویش دندان عقل با درد خفیف می‌شویم. گاهی اوقات از وجود دندان همراه با پوسیدگی دندان یا التهاب لثه آگاه می‌شویم. علائمی که منجر به کشیدن دندان عقل می‌شود:

  1. درصد تورم
  2. گوش درد
  3. مشکل در بلع
  4. مشکل باز کردن دهان

معمولاً دندان عقل باعث علائمی مانند گلودرد، گردن درد، گوش درد می‌شود. در مورد بافت‌های نکروزه، بوی بد دهان ناشی از آبسه یا آفت دیده می‌شود. در این صورت باید در دندان عقل مداخله کرد.

چگونه دندان عقل را بکشیم؟

چگونه دندان عقل را بکشیم؟

کشیدن دندان عقل یک روش رایج جراحی دهان است. بهبودی آن معمولاً سریع است. بیشتر افراد می‌توانند در عرض چند روز به فعالیت‌های عادی خود بازگردند.

 

کارهایی که باید قبل از کشیدن دندان عقل انجام دهید:

پس از تصمیم گیری برای کشیدن دندان عقل، دندانپزشک شما را برای مشاوره به متخصص مربوطه معرفی می‌کند. در طی این ویزیت، جراح سلامت دندان عقل شما را ارزیابی می‌کند و برای تعیین محل دقیق آن‌ها از تصاویر رادیولوژی استفاده می‌کند. کشیدن دندان عقل با بی حسی موضعی، انجام می‌شود.

ادامه مطلب
مراقبت پس از جراحی دندان عقل

قبل از کشیدن دندان، مهم است که جراح دندان خود را در مورد داروها، ویتامین‌ها یا مکمل‌هایی که استفاده می‌کنید مطلع کنید. مانند هر جراحی دیگری، ممکن است پزشک به شما بگوید که قبل از جراحی دندان، مصرف این داروها را قطع کنید.

همین الان رایگان مشاوره شو!

"(ضروری)" indicates required fields

جراحی دندان عقل چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا جراح از یک بی‌حس‌کننده موضعی برای بی حس کردن لثه‌ها استفاده می‌کند. دندان عقل نهفته با برش‌ها نمایان می‌شود؛ بنابراین، جراح می‌تواند به دندان عقل دسترسی پیدا کند. هنگامی که دندان عقل شما ظاهر می‌شود، جراح شما با احتیاط دندان را از حفره بیرون می‌کشد. سپس محل را تمیز می‌کند و در صورت لزوم بخیه می‌زند. در بیشتر موارد، بخیه‌ها در عرض چند روز خود به خود می‌ریزند.

علل خونریزی پس از کشیدن دندان عقل:

پس از کشیدن دندان عقل، زمانی که بدن تلاش می کند لخته ای برای محافظت از زخم باز ایجاد کند، خونریزی رخ می دهد. با این حال، عوامل متعددی می توانند در لخته شدن اختلال ایجاد کنند و منجر به خونریزی بیش از حد شوند. برخی از شایع ترین علل خونریزی پس از کشیدن دندان عقل عبارتند از:

  1. تشکیل نامناسب لخته به دلیل استعمال دخانیات، نوشیدن الکل یا شستشوی زودرس دهان پس از کشیدن دندان
  2. داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین
  3. عفونت در سوکت
  4. حفره خشک زمانی رخ می دهد که لخته خون قبل از بهبود حفره از جای خود خارج شود
  5. تروما یا آسیب به محل دندان گشیده شده

نکاتی که بعد از کشیدن دندان عقل باید در نظر بگیرید:

سرعت بهبودی پس از کشیدن دندان عقل به طور کلی با سختی مداخله مرتبط است. برای بهبود سریع، ابتدا باید تمام دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را پس از کشیدن دندان رعایت کنید. توصیه می‌کنیم در عرض ۲۴ ساعت پس از جراحی موارد زیر را انجام دهید:

  1. برای کاهش درد و تورم روی یک بالش بلند بخوابید.
  2. از شستشوی شدید دهان خودداری کنید.
  3. در صورت بروز هر گونه خونریزی، یک پد گاز استریل جاذب را روی محل دندان کشیده شده نگه دارید.
  4. برای ۵ تا ۶ ساعت اول پس از کشیدن دندان، یک کیسه یخ را در یک پارچه نرم در خارج از چانه روی محل جراحی در فواصل ۱۰ دقیقه قرار دهید.
  5. از داروهای تجویز شده توسط پزشک به طور منظم استفاده کنید.
ادامه مطلب
دلایل کشیدن دندان عقل

در روزهای بعد از کشیدن دندان عقل، توصیه می‌کنیم موارد زیر را انجام دهید:

  1. استراحت به بهبودی سریع‌تر کمک می‌کند.
  2. دهان خود را به آرامی با دهانشویه‌های ضدعفونی‌کننده شستشو دهید.
  3. اگر درد ۳ روز پس از جراحی دندان ادامه داشت، با پزشک خود تماس بگیرید.
  4. دندان‌های خود را با یک مسواک نرم مسواک بزنید.

در صورت خونریزی پس از کشیدن دندان عقل چه باید کرد:

در صورت خونریزی پس از کشیدن دندان عقل چه باید کرد:

  1. پد گاز استریل را روی محل جراحی فشار دهید و به شدت گاز بگیرید.
  2. یک کیسه یخ خارجی درست کنید.
  3. پس از کشیدن دندان با در نظر گرفتن موارد زیر به تغذیه خود توجه کنید.
  4. غذاهای سبک مصرف کنید. می‌توانید غذاهای ملایم مانند پوره سیب زمینی، سوپ‌های گرم، آبگوشت، اسموتی، پودینگ و ماهی آب پز مصرف کنید.
  5. به مقدار زیاد مایعات بنوشید. آب و آب‌میوه‌های کم قند را انتخاب کنید.
  6. از مصرف غذاهای خیلی داغ، شور، ترد یا اسیدی خودداری کنید.
  7. کارهایی که نباید بعد از جراحی دندان عقل انجام داد.
  8. زخم را با دستان خود لمس نکنید.
  9. به طور کلی از داروهای حاوی اسید استیل سالیسیلیک یا سالیسیلات استفاده نکنید که ممکن است لخته شدن خون را مهار کند.
  10. تا ۳ روز پس از کشیدن دندان عقل از انجام ورزش یا سایر فعالیت‌های بدنی شدید خودداری کنید.
  11. تا ۳ روز پس از کشیدن دندان آدامس نجوید و شکر مصرف نکنید.
  12. مشروبات الکلی مصرف نکنید.
  13. حداقل ۷-۱۰ روز سیگار نکشید.
  14. از مسواک برقی استفاده نکنید.
  15. غذاهای غنی از دانه مانند کیوی یا گوجه فرنگی را مصرف نکنید، زیرا در زخم باز گیر کرده و ورود باکتری‌ها را تسهیل می‌کنند. چنین غذاهایی می‌توانند خطر عفونت را افزایش دهند.

عوارض احتمالی پس از کشیدن دندان عقل:

درد و تورم معمولاً پس از کشیدن دندان عقل مشاهده می‌شود که این روند طبیعی است. مسکن‌های بعد از عمل و استفاده از یخ روی گونه‌های متورم کافی خواهد بود. اما اگر تورم بعد از سه روز ادامه یابد، ممکن است عفونت یا التهاب در دندان کشیده شده وجود داشته باشد. شرایطی که باید در نظر گرفته شود عبارت‌اند از:

  1. درد موضعی
  2. بوی بد دهان
  3. غدد لنفاوی بزرگ شده
  4. تورم و قرمزی صورت
  5. حساسیت در دندان‌ها
  6. اسپاسم عضلات فک
  7. سردرد
  8. سینوزیت ماگزیلاری
  9. درد در سطح چشم
ادامه مطلب
جراحی دندان عقل افقی

اگر یک یا چند مورد از علائم بالا را دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

  چگونه خونریزی پس از کشیدن دندان عقل را متوقف کنیم؟

  چگونه خونریزی پس از کشیدن دندان عقل را متوقف کنیم؟

خونریزی ممکن است بیشتر طول بکشد، به خصوص اگر دندان عقل یا ریشه دندان کشیده شده باشد. این وضعیت راه را برای ماندن طعم خون در دهان بیمار و افزایش ناراحتی هموار می‌کند.

تعویض مکرر تامپون، مصرف داروهای رقیق کننده خون یا تف کردن قبل از کشیدن، مستعد خونریزی است. برای کسانی که نمی‌دانند چگونه بعد از کشیدن دندان خونریزی را متوقف کنند، مصرف غذاهای سرد یا بستنی مفید خواهد بود. به این ترتیب خونریزی به دلیل اثر سرما بر روی ناحیه کشیدن دندان کاهش می‌یابد. به غیر از موارد ذکر شده در بالا، استفاده از گاز استریل نیز به‌مرورزمان به رفع خونریزی کمک می‌کند.

اگر با وجود استفاده از روش‌های مشخص شده باز هم به نتیجه‌ای نرسیدید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. اگر پس از مدتی طولانی پس از کشیدن دندان، خونریزی همچنان کاهش پیدا نکرد، می‌توانید چای کیسه‌ای را روی زخم قرار دهید. اگر چایی را که قبلاً استفاده کرده‌اید به عنوان تامپون استفاده کنید، روند بهبودی نیز تسریع می‌شود. اگر نگران این هستید که چگونه خونریزی پس از کشیدن دندان عقل را متوقف کنید، چای کیسه‌ای بسیار مفید است.

اگر برای مدت طولانی با دندان عقل خود مشکل داشتید و در نهایت تصمیم به کشیدن آن گرفتید، مراقبت از آن مهم است. از آنجایی که ترمیم آن نسبت به سایر دندان‌ها دشوارتر است، بافر باید در فواصل زمانی معین استفاده شود. اگر حداقل هر ۲ یا ۳ ساعت یک بار تامپون زده شود در مدت کوتاهی خونریزی قطع می‌شود و مشکلی وجود ندارد. اگر نمی‌دانید که چگونه خونریزی پس از کشیدن دندان عقل را متوقف کنید و آیا بلافاصله برطرف می‌شود، لازم است آن را برای مدت معینی با گاز بپیچید و منتظر بمانید.

همین الان رایگان مشاوره شو!

"(ضروری)" indicates required fields

خونریزی پس از کشیدن دندان عقل چند روز طول می‌کشد؟

در شرایط عادی، خونریزی حداکثر ۲ یا ۳ ساعت پس از کشیدن دندان ادامه دارد. پس از آن می‌گذرد و زخم به‌مرورزمان شروع به بسته شدن می‌کند. برای جلوگیری از خونریزی اضافی، به مدت ۲۴ ساعت نباید دندان‌های خود را مسواک بزنید. به همین ترتیب عدم استفاده از دهانشویه و غرغره نکردن مفید خواهد بود.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields