دندانپزشکی بدون درد

دندانپزشکی بدون درد

فهرست مطالب

دندانپزشکی بدون درد چیست؟

ما در دوره ای هیجان انگیز برای انجام دندانپزشکی زندگی می کنیم. با متدها و پیشرفت‌های اخیر در ایمپلنت‌های دندانی، ترمیم‌های CAD/CAM، پیشرفت‌های کلینیک دندانپزشکی زیبایی، بوتاکس و ریستیلن، درمان ریشه با تکنولوژی پیشرفته، تصویربرداری سی‌تی و غیره، دندانپزشکان در آستانه برآورده کردن و فراتر از نیازها و انتظارات بیماران هستند.  با این حال، در علاقه ما به استفاده از به روزترین تجهیزات و تکنیک ها، گاهی اوقات فراموش می کنیم که ترس ها و اضطراب های دندانی بیماران می تواند آنها را از دریافت مراقبت های مورد نیاز باز دارد.

کمک به بیماران برای غلبه بر ترس های دندانپزشکی یک جنبه مهم اما گاهی نادیده گرفته شده در دندانپزشکی بدون درد است. اشتباه نکنید، بیماران ممکن است به دلیل ترس از نظر دندانی فلج شوند.

بیشتر بخواید: جراحی دندان عقل

 

تجربه گذشته که بیشترین ترس را در بین بیماران ایجاد می کند، خاطره دندانپزشکی است که در طول درمان باعث ایجاد درد در آنها می شود. این می تواند زمانی تشدید شود که به نظر می رسد دندانپزشک در هنگام شکایت از درد نسبت به آنها بی احساس رفتار می کند. حتی اگر درد ناشی از درمان ممکن است به سرعت محو شود، هر گونه اظهار نظر غیر حساسی که توسط دندانپزشک یا عضو تیم دندانپزشکی ارائه می شود همچنان در ذهن گیرندگان آن نظرات باقی می ماند.

همچنین تعداد زیادی از افراد وجود دارند که به سادگی “از دندانپزشک” یا از برخی روش های دندانپزشکی می ترسند، اما هرگز تجربه بدی در مطب دندانپزشکی نداشته اند. اینها بیمارانی هستند که از دیگران شنیده اند که دندانپزشکی دردناک است و آن را باور دارند. این نوع ترس آموخته شده، یادگیری جانشینی نامیده می شود و بسیار رایج است. دندانپزشکان و درمان های دندانپزشکی اغلب در رسانه ها و تلویزیون به صورت منفی به تصویر کشیده می شوند. این اغلب ترس هایی را که برخی از بیماران از قبل دارند تقویت می کند.

به همین دلیل است که دندانپزشکان باید همیشه تلاش کنند تا بر کمک های مثبتی که برای از بین بردن درد بیماران دارند و در عین حال عملکرد و ظاهر آنها را بهبود بخشند، تأکید کنند. دندانپزشکان می توانند این کار را با ارسال اظهارنامه های مثبت و معتبر بیمار در وبلاگ ها، وب سایت ها و رسانه های اجتماعی خود انجام دهند. آنها همچنین باید هنگام مصاحبه با رسانه ها اطلاعات تأییدی در مورد حرفه دندانپزشکی ارائه دهند.

ادامه مطلب
بهترین خدمات تخصصی ارتودنسی در شرق تهران با تجهیزات پیشرفته

معمولاً سه دلیل اصلی ترس افراد از دندانپزشک وجود دارد:

۱) احتمال درد در طول درمان دندان. ۲) ترس از سرزنش دندانپزشک یا متخصص بهداشت در مورد وضعیت دهانشان. و ۳) ترس از دست دادن کنترل در طول درمان دندانپزشکی. ۳ با پرداختن به هر یک از این ترس ها با نگرش همدلانه، دندانپزشکان می توانند تقریباً به همه بیماران کمک کنند تا بر ترس های خود غلبه کنند و به آنها اجازه دهند دندانپزشکی بدون درد مورد نیاز خود را دریافت کنند.

مزایای دندانپزشکی بدون درد

مزایای دندانپزشکی بدون درد

تسکین اضطراب

دندانپزشکی بدون درد به بیماران مضطرب کمک می کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشند که یکی از بهترین مزایای آن است. این امر دلیل مهمی را از بین می برد که چرا افراد از دندانپزشکی دوری می کنند و آنها را قادر می سازد تا روش های خود را در راحتی انجام دهند. اضطراب تظاهرات مختلفی دارد.

در حالی که برخی از بیماران قبل از عمل دچار نگرانی جزئی هستند، برخی دیگر از ترس اینکه یک روش دهانی ممکن است دردناک باشد یا حتی به طور فاجعه‌باری با شکست مواجه شود، کاملاً دچار سردرگمی می‌شوند. به همین دلیل، بسیاری از مردم نمی توانند مراقبت های فوری مورد نیاز خود را دریافت کنند.

یک تجربه واقعاً بدون درد از لحظه ای که برای قرار ملاقات خود وارد مطب دندانپزشکی می شوید آغاز می شود. با لبخندی گرم و کارکنانی با اعتماد به نفس و مفید استقبال می‌کنید، رابطه شما با تیم دندانپزشکی‌تان و اعتماد شما به آن‌ها تنها به آسان‌ترین تجربه ممکن کمک می‌کند.

علاوه بر اطمینان از اینکه می دانید از ویزیت خود چه انتظاری دارید، تمام کارکنان مطب دندانپزشک شما از پذیرش گرفته تا بهداشت کاران و دستیارانی که در مراقبت از شما نقش دارند در تلاش هستند تا شما را راحت کنند. و وقتی راحت هستید، بدن شما به اقدامات کنترل درد و تسکین بهتر پاسخ می دهد.

تجربه دندانپزشکی بدون درد زمانی که شما در اتاق معاینه نشسته اید ادامه می یابد، جایی که تمام تلاش ها برای اطمینان از اینکه نیازهای منحصر به فرد شما در نظر گرفته می شود زمانی که به شما پیشگیرانه و تسکین درد ارائه می شود، ادامه می یابد.

بسیاری از مردم به دلیل ترس از انجام اقدامات دردناک، توصیه به هر نوع درمان دندانپزشکی را رد می کنند. اما دندانپزشکی راه درازی را پیموده است و طی چند سال اخیر، بسیاری از اقدامات دندانپزشکی بدون درد انجام شده است. روش های جدیدی برای ارائه درمان نسبتاً بدون درد به بیماران وجود دارد.

ادامه مطلب
تعرفه کامل قیمت خدمات دندانپزشکی در سال 1402 (بروزرسانی مهر ماه)

برای روش‌های پیچیده‌تر و تهاجمی‌تر مانند بیوپسی، درمان ریشه، انسداد عصب و کشیدن دندان عقل، تزریق بی‌حسی انجام می‌شود. این امر باعث مسدود شدن حس اعصابی می شود که مسئول ارسال سیگنال های درد به مغز هستند. انسداد اعصاب دندانپزشکان را قادر می سازد تا به طور موقت ناحیه را بی حس کنند و بنابراین می توانند این عمل را انجام دهند و بیمار آرام می شود.

برای از بین بردن ناراحتی ناشی از تزریق، قبل از تزریق، از مواد موضعی (ژل بی حس کننده) روی بافت ها استفاده می شود. این به بیمار کمک می کند تا آرام شود که منجر به کاهش درد، اضطراب یا ترس ناشی از تزریق می شود.

یکی دیگر از راه های درمان دندان بدون درد، هیپنودنتیکس است. این نوعی هیپنوتیزم است که به بیمار در کنترل درد دندان کمک می کند. ترکیبی از اکسید نیتروژن و تکنیک های آرام سازی عمیق برای کمک به آرامش بیماران و از بین بردن اضطراب وجود خواهد داشت. این برای بیمارانی که نمی خواهند داروی زیادی به آنها داده شود بسیار توصیه می شود.

برای چندین ایمپلنت دندانی، دندانپزشکان استفاده از آرامبخش را به جای بی حسی موضعی پیشنهاد می کنند. آرام‌بخشی آگاهانه در طول دندانپزشکی بدون درد روشی مطمئن و مؤثر برای بیماران فراهم می‌کند تا بر ترس‌ها و سایر مسائل دندان‌پزشکی غالب شوند تا بتوانند تحت درمان‌هایی قرار گیرند که واقعاً برای حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از مشکلات عمده دندانی به آن نیاز دارند.

اگر شما فردی هستید که به دلیل ترس شدید یا بیزاری از اقدامات دندانپزشکی دائماً از انجام هرگونه کار دندانپزشکی اجتناب می کنید، پس تنها نیستید. افراد زیادی مانند شما هستند که ترجیح می دهند درد یا ظاهر نامناسب دندان ها را تحمل کنند تا مجبور نباشند روی صندلی دندانپزشکی قرار بگیرند. اما مهم است که بدانید هر چه درمان را به تعویق بیندازید، آسیب بیشتری به دندان‌هایتان وارد می‌شود.

در حال حاضر امکان درمان تقریباً بدون درد وجود دارد، بنابراین واقعاً نیازی به ترس از دندانپزشک نیست. حتی روش‌هایی مانند کانال ریشه هم اکنون می‌توان ند بدون آسیب و دردباشند. به عنوان یک مزیت اضافی، دندانپزشکی آرامبخش به بیماران اجازه می دهد تا چندین روش را در یک یا دو ویزیت ترکیب کنند، این امر باعث صرفه جویی در زمان و کاهش ناراحتی می شود.

ادامه مطلب
ایمپلنت

آیا دندانپزشکی بدون درد فقط در مورد دارو است؟

آیا دندانپزشکی بدون درد فقط در مورد دارو است؟

دندانپزشکی بدون درد فقط برای بی حس کردن شما نیست تا در طول درمان های دندانپزشکی خود احساس ناراحتی نکنید. تمام جزئیات دیده می شود تا اطمینان حاصل شود که بازدید شما تا حد امکان بدون استرس و بدون درد است. ابزارها و روش‌های مختلف مراقبت با هم ترکیب می‌شوند تا تجربه‌ای عاری از ناراحتی ارائه کنند. حتی تکنیک های دندانپزشک شما نیز با هدف به حداقل رساندن درد هستند.

گفته می‌شود، برخی از درمان‌ها برای کنترل درد به دارو متکی هستند. دندانپزشک شما از شما سوالاتی می پرسد و با فرم تاریخچه پزشکی شما مشورت می کند تا مشخص کند چه اقداماتی برای تسکین درد برای شما در طول درمان مناسب است. عوامل مختلفی در انواع اقدامات کنترل درد موثر هستند، از جمله:

  1. سن
  2. وزن و قد
  3. سطح فعالیت
  4. داروهای تجویزی
  5. استفاده از مواد بدون نسخه، از جمله کافئین، نیکوتین و الکل

اگر در مورد تسکین درد، کنترل یا پیشگیری سؤالی دارید یا در مورد داروها و روش هایی که ممکن است در طول درمان استفاده شود، نگرانی دارید، با دندانپزشک خود یا یکی از اعضای تیم او صحبت کنید. به یاد داشته باشید، اضطراب گیرنده‌های درد را افزایش می‌دهد و پزشک شما را راحت می‌خواهد.

 دندانپزشکی بدون درد حتی بعد از درمان

 دندانپزشکی بدون درد حتی بعد از درمان

بدون درد ویزیت شما با پایان درمان متوقف نمی شود. مراقبت‌هایی که بعد از نشستن روی صندلی دریافت می‌کنید، تفاوتی در احساس دهانتان بعدا ایجاد می‌کند، به‌ویژه برای درمان‌های شدیدتر این عامل بیشتر حس میشود.

برای مثال، اگر دندان کشیده اید، ممکن است به شما یک پارچه گرم داده شود تا روی صورت خود قرار دهید تا به کاهش ناراحتی و التهاب کمک کند، حتی اگر هنوز در اثر این عمل بی حس خواهید بود. این تنها یک نمونه از اقدامات مراقبت پس از آن است که برخی از مطب های دندانپزشکی برای اطمینان از راحتی هر چه بیشتر شما استفاده می کنند.

اگر سؤالی در مورد نحوه تسکین درد پس از درمان دارید، قبل از انجام عمل با تیم مراقبت از دندان خود صحبت کنید. به یاد داشته باشید، آنها از شما می خواهند که بدانید چه خبر است! پس از درمان، اقداماتی را که می توانید در خانه انجام دهید برای کاهش هر گونه ناراحتی که ممکن است تجربه کنید، به شما توصیه می شود و به شما یک مرور کلی از داروهای مسکن درد، در صورت وجود، داده می شود.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

درمان خانگی التهاب لثه
بهداشت دهان و دندان
دکتر محمد قائمی

درمان خانگی التهاب لثه

التهاب لثه نشانه‌ای از مشکلات رایج دهانی است که ممکن است باعث درد و ناراحتی ایجاد شود و به سلامت لثه‌ها آسیب برساند. روش‌های طبیعی

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields