۵ مورد از علل، علائم و روش های درمان دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه

دندان قروچه، یعنی فشردن یا ساییدن دندان ها،که یک اختلال  ژنتیکی است و به طور متوسط ​​در ۲ نفر از هر ۵ نفر وجود دارد. در ۵ تا ۱۰ درصد افراد مبتلا به دندان قروچه، آسیب هایی مانند شکستگی پرکردگی ها و دندان ها ممکن است در نتیجه نیروی وارده به دندان ها بوجود آید.

دندان قروچه یک اختلال خواب است که به سه شکل مختلف مانند فشردن دندان ها در هنگام خواب، بسته شدن ناگهانی فک در هنگام خواب در افرادی که با دهان باز می خوابند یا دندان قروچه بروز کند. فشار دادن  دندان ها اغلب منشا دندانی یا عصبی دارد.

در بیماران مبتلا به دندان قروچه، فعالیت عضلانی مرتبط با فشار دادن در هنگام خواب ۳ برابر بیشتر از افراد عادی است. علاوه بر این، قدرت انقباضات ماهیچه ای بیشتر از زمان بیداری است.

استرس و اختلالات خواب (مانند آپنه خواب، سندرم پاهای بیقرار، میگرن و…) می تواند دلیل آن باشد.علاوه بر این موارد، عدم تعادل در بافت های دهان، دندان های از دست رفته یا پوسیده، دندان مصنوعی معیوب نیز می تواند باعث ساییدن دندان شود.

مطالعات بالینی نشان داده است که مشکلات  خواب در بیماران دندان قروچه خواب ممکن است رخ دهد که منجر به افزایش جزئی در خواب آلودگی در طول روز و بدتر شدن کیفیت زندگی می شود.

اثرات دندان قروچه روی زیباییی دندان ها

علائم دندان قروچه چیست؟

در میان علائم دندان قروچه، آسیب به دندان ها مانند شکستگی، سایش، لرزش و افزایش بیماری لثه و اختلالات تحلیل استخوان حرف اول را می زند. حساسیت به سرما و گرما، درد فک و محدودیت حرکت نیز می تواند از نشانه های ساییدن دندان باشد. درد مفاصل، صدا یا قفل شدن فک در نتیجه آسیب به مفصل فک، به ندرت سردرد، گردن درد، حملات میگرنی ایجاد شده را می توان از علائم دندان قروچه به حساب آورد.

اگر ساییدن دندان به عنوان صدای جیر جیر بیرونی دیده شود، اختلال خواب در شریک رختخواب نیز ممکن است نشانه دندان قروچه باشد.

دندان قروچه چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجا که ساییدن دندان یا فشردن اغلب فقط در هنگام خواب رخ می دهد، بیماران ممکن است متوجه این عارضه نشوند. در این صورت، این ناراحتی توسط دندانپزشک در نتیجه معاینه دهان، دندان و مفاصل فک قابل تشخیص است. در موارد پیشرفته، درد مفاصل را می توان با درد گوش و درد عضلانی را با درد میگرنی اشتباه گرفت. در این مرحله، یک تشخیص جایگزین می تواند توسط متخصص گوش و حلق و بینی یا متخصص مغز و اعصاب انجام شود.

درمان دندان قروچه چگونه است؟

ساییدن دندان؛ از نظر جسمی با بوتاکس، عملکردی؛ می توان آن را با تکمیل دندان های از دست رفته، چیدمان بایت های اشتباه یا بد، یا با روش های مکمل عصبی یا دارویی درمان کرد. آنها همچنین سنگ بنای درمان اختلالات خواب هستند. مصاحبه های روانشناختی شامل پیشنهادهایی برای توضیح دندان قروچه به بیمار و اطمینان از بهداشت خواب است.

در دندانپزشکی گفته شده است که محافظ دهان یا پلاک های تثبیت کننده می تواند از دندان ها و مفصل فک در برابر آسیب محافظت کند. البته مطالعات نیز نشان می دهد که استفاده از این پلاک در ساییدن دندان باعث افزایش فعالیت عضلات بین ۲۰ تا ۵۰ درصد می شود. در نتیجه، پلاک های شبانه به جای اینکه بر روی دندان قروچه تاثیر بگذارند، از آسیب دندان و بافت جلوگیری می کنند.

از آنجایی که استفاده از آن در شب سخت است، کمتر از ۲۰ درصد بیماران بیش از ۱ سال از پلاک ها استفاده می کنند و بقیه اصلاً از آن استفاده نمی کنند. با این حال، مشاهده شده است که هنگام استفاده همراه با بوتاکس در بیماران مبتلا به مشکلات مفصلی نتایج موفقیت آمیزی به دست می دهد.

بوتاکس برای درمان دندان قروچه

سوالات متداول در مورد دندان قروچه

استفاده از بوتاکس دندان در درمان دندان قروچه چیست؟

بوتاکس سمی به نام  بوتولینوم است  یک پروتئین است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ترشح می شود. این ماده به طور موقت عملکرد عضله در ناحیه تزریق شده را کاهش داده یا از بین می برد. به همین دلیل در دندانپزشکی برای شل کردن ماهیچه های ماساژور و گیجگاهی (ناحیه فک و شقیقه) در درمان دندان قروچه استفاده می شود.

بسته به توده عضلانی، درجه دندان قروچه، ساختار آناتومیک، جنسیت و ضخامت پوست، مقدار دارو و نواحی مصرف تغییر می کند.

چه زمانی بوتاکس در درمان دندان قروچه موثر است؟

پس از استفاده از روش بوتاکس که در درمان دندان قروچه استفاده می شود، ۲ تا ۳ روز بعد عضلات شروع به شل شدن می کنند. در ۱۵ روز به حداکثر میزان خود می رسد و این اثر حدود ۴-۶ ماه باقی می ماند.

آیا درمان بوتاکس دندان قروچه یک روش دردناک است؟

قبل از استفاده از بوتاکس پوست را در صورت نیاز بی حس می کنند. بی حسی به وسیله ی پماد موضعی انجام می شود و ۱۰-۱۵ دقیقه صبر می شود. سپس با سوزن های مزوتراپی با نوک ریز، دارو به صورت خارجی به نواحی مشخص شده تزریق می شود. بنابراین، به طور کلی، درمان بوتاکس برای ساییدن دندان یک روش دردناک نیست.

درمان بوتاکس دندان قروچه برای چه کسانی انجام نمی شود؟

به منظور ارزیابی موفقیت و عوارض جانبی درمان بوتاکس، باید ظرف ۱۴-۱۰ روز پس از عمل، کنترل انجام شود. در صورت لزوم می توان در حین کنترل، درخواست تزریق اضافی نیز انجام داد. درمان بوتاکس در دوران بارداری یا شیردهی، افراد زیر ۱۸ سال، افراد مبتلا به بیماری های عصبی یاعضلانی و بدن های آلرژیک ترجیح داده نمی شود.

آیا بوتاکس دندان قروچه یک درمان دائمی است؟

هدف از بوتاکس درمان فشردن و ساییدگی نیست، بلکه هدف آن از بین بردن علائم است. هدف آن شل کردن منظم عضلات این ناحیه، کاهش تراکم عضلانی در طول زمان و به حداقل رساندن انقباضات است. در صورت وجود کمبود دندان در دهان، پروتزهای نادرست ساخته شده و بسته شدن فک متفاوت از حالت طبیعی، اصلاح این شرایط قطعا باید همراه با بوتاکس باشد.

آرام سازی عضلات به طور متوسط ​​دو سال طول می کشد. در این فرآیند علل دیگری مانند مشکلات عصبی، مشکلات خواب، عوامل استرس زا، مشکلات روحی و روانی که ممکن است باعث ساییده شدن یا ساییدن دندان ها شود نیز باید مورد سوال قرار گرفته و درمان تحت نظر پزشکان متخصص آغاز شود. در طول این درمان، استفاده از بوتاکس عضلات شما را شل می کند، از مفاصل و دندان های شما محافظت می کند و از تجربه یک فرآیند دردناک جلوگیری می کند.

علت دندان قروچه

علت دندان قروچه در هنگام خواب چیست؟

مشکل ساییدن دندان در خواب که هم برای سلامت دندان ها و هم برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم است در اثر ساییدن سخت دندان ها باعث آسیب شدید و شکستگی دندان ها می شود.

دندان قروچه که به طور علمی به دندان قروچه در هنگام خواب معروف است، مشکلی است که امروزه در بین مردم با آن مواجه هستیم. مشکل دندان قروچه در خواب معمولاً نتیجه فشردن دندان های بیمار در هنگام خواب به دلایلی خارج از کنترل او است. مشکل دندان قروچه در خواب که هم برای سلامت دندان ها و هم برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم است در اثر ساییدن سخت دندان ها باعث آسیب شدید و شکستگی دندان ها می شود.

مشکل دندان قروچه در هنگام خواب معمولا توسط بیمار شناخته شده است و به دلایلی خارج از کنترل او انجام می شود. دلایل زیادی برای مشکل ساییدن دندان در خواب وجود دارد، چه از نظر دندانی و چه از نظر روانشناسی.

علائم دندان قروچه چیست؟

مشکل ساییدن دندان معمولا در هنگام خواب رخ می دهد و برای بیمار شناخته شده نیست. در طول خواب، بیمار به دلایل غیر قابل کنترل، صدای جیر جیر بیرونی را تجربه می کند. سردرد و بیماری های مفصل گیجگاهی فکی با توجه به شکایات بیماران و در نتیجه مطالعات انجمن دندان قروچه شایع ترین علائم هستند.

به گفته انجمن دندان قروچه، مشاهده شده است که سردرد بیمارانی که در هنگام خواب دندان قروچه را تجربه می کنند بسیار شدید است. شایع ترین علائم بیماران با دندان قروچه در زیر ذکر شده است.

1. حساسیت دندان به دلیل سایش روی مینای دندان
  2. درد در فک و سفتی در عضلات فک در نتیجه دندان قروچه
  3. سردرد شدید که از شقیقه ها شروع می شود
  4. آسیب به دندان ها، مانند شکستگی یا لق شدن
  5. تحلیل رفتن لثه و التهاب لثه

دندان قروچه در خواب چه اثرات منفی بر سلامت دهان و دندان دارد؟

در نتیجه تحقیقات، مشاهده شده است که مشکل دندان قروچه در خواب اثرات منفی بسیاری بر سلامت دهان و دندان دارد. بسیاری از بیماران در تشخیص آسیبی که به دندان‌های خود وارد کرده‌اند مشکل دارند، زیرا در هنگام خواب مشکل ساییدن را متوجه نمی شوند. در نتیجه ساییدن خارجی قوی با ساییدن دندان در هنگام خواب باعث آسیب هایی مانند شکستن یا لرزش در دندان می شود.

این کاربر سلامت دهان، دندان و لثه تأثیر منفی می گذارد. باعث ترک خوردن و شکستن بریج و درمان های ایمپلنت روی دندان می شود. علاوه بر این در صورت حساسیت لثه و سایش مینای خارجی باعث ایجاد حساسیت دندان می شود. مشاهده شده است که در اثر دندان قروچه، عضلات فک آسیب دیده و درد صورت در عضلات فک تجربه می شود.

علل دندان قروچه در هنگام خواب

دلایل متعددی برای مشکل دندان قروچه در خواب وجود دارد. مشکلات خواب، استرس، شرایط نامطلوب زندگی، مصرف الکل و کافئین، مصرف مواد مخدر، آپنه خواب و خروپف از علل شایع هستند. اگر آپنه خواب، صحبت کردن در خواب و خروپف بیماران درمان نشود، باعث ایجاد مشکلات ساییدن دندان در هنگام خواب می شود.

علاوه بر این، مشاهده شده است که بیمار با مشکل دندان قروچه در نتیجه بیماری های روانی مانند افسردگی عاطفی، شرایط زندگی، استرس و عصبانیت ساییدن دندان را تجربه کرده است. به همین دلیل برای بیمارانی که دندان قروچه دارند، روش های آرامش بخشی مانند موسیقی آرام بخش، پیاده روی آرام و حمام با آب گرم توصیه می شود.

یکی دیگر از دلایل مشکل دندان قروچه در خواب، شرایط زندگی بیمار، مصرف الکل و نیکوتین است. به دلیل مصرف بیش از حد الکل و مقدار بیش از حد کافئین وارد شده به بدن، بیماران دچار مشکلات بیرونی جیر جیر می شوند. علاوه بر این، داروهای استفاده شده توسط بیمار و نوع درمان نیز ممکن است باعث مشکل جیر جیر بیرونی شود.

دندان قروچه

درمان دندان قروچه در هنگام خواب

افرادی که در خواب تجربه دندان قروچه دارند حتما باید با دندانپزشک متخصص مشورت کنند. مناسب ترین روش از بین روش های مختلف درمانی توسط پزشکان متخصص به بیمار توصیه می شود. اول، برای کاهش استرس، استراحت و الکل و غیره. مصرف باید کاهش یابد سپس متداول ترین روش درمانی کنترل فک و ماهیچه ها با استفاده از اسپلینت ها یا اکلوزال هایی است که روی دندان ها قرار می گیرد و مشکل ساییدن دندان درمان می شود.

این محصولات که به محافظ های شب معروف هستند توسط دندانپزشکان به صورت جداگانه ساخته می شوند و با نسخه شروع به مصرف می کنند. یکی دیگر از روش‌های پرکاربرد، دستگاه‌های پیشرفت فک پایین است که به فک متصل می‌شوند. به لطف این وسایل که به چانه متصل می شوند و به جلو رفتن فک پایین کمک می کنند، مشکل صدای جیر جیر بیرونی در شب برطرف می شود.

اطلاعات نویسنده

ارتودنسی در تهرانپارس
دکتر محمد قائمی

ارتودنسی در تهرانپارس