دندان مصنوعی در فرجام

دندان مصنوعی در فرجام

فهرست مطالب

حتی کسانی که به خوبی از دندان‌های خود مراقبت می‌کنند از احتمال از دست دادن یک یا دو دندان در مقطعی از زندگی خود مستثنی نیستند. دلایلی مانند افزایش سن یا آسیب به دهان می‌تواند علت از دست دادن دندان باشد. خوشبختانه، دندان‌های از دست رفته را می‌توان با روش های مختلف کلینیک دندانپزشکی ترمیم کرد.

استفاده از دندان مصنوعی در فرجام پرکاربردترین روش برای ترمیم دندان‌های از دست رفته است. یکی از دلایل این امر قیمت آن است  که بسیار مقرون به صرفه تر از ایمپلنت است، به خصوص اگر به بیش از یک دندان برای ترمیم نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: جراحی دندان عقل

 

پروتزها دندان‌های مصنوعی هستند که برای جایگزینی دندان‌های طبیعی از دست رفته در دهان کار می‌کنند. در داخل دهان قرار داده می‌شود. با این حال، آنها به طور دائم در فضاها ثابت یا چسبیده نیستند، بنابراین هنوز می‌توان آنها را حذف کرد. پروتزهای مصنوعی در طول استفاده اولیه احساس عجیبی در دهان شما خواهند داشت. این طبیعی است زیرا آنها دندان مصنوعی هستند. کمی زمان می برد تا به آنها عادت کنید.

بیشتر

جدا از دندان‌های از دست رفته، آنها همچنین می‌توانند سلامت دهان و دندان و عزت نفس یا اعتماد به نفس از دست رفته شما را بازگردانند. پروتزهای کامل مجموعه کامل دندان‌های واقع در قسمت بالا یا پایین دهان را بازیابی می‌کنند. جزئی می‌تواند جایگزین چند دندان از دست رفته شود و معمولاً جایگزینی برای سایر روش‌های ترمیم دندان مانند بریج‌های دندانی است.

دندان مصنوعی در فرجام همچنین در حمایت از ساختار صورت و همچنین در سلامت کلی بدن نقش دارد. با از دست دادن دندان، صورت کوچک‌تر و پیرتر به نظر می‌رسد. استفاده از پروتز، صورت را در ناحیه تحتانی، از گونه‌ها تا چانه بازسازی می‌کند. مهم‌تر از همه، این کار همچنین به فرد امکان می‌دهد تا غذا را به درستی جویده کند، که برای تأمین تغذیه مناسب بدن ضروری است.

اگر از پروتزهای خاصی برای جایگزینی چند دندان از دست رفته استفاده شود، پروتزهای مصنوعی جایگزین همه دندان‌ها می‌شوند. اغلب به عنوان وسیله‌ای برای افراد مسن دیده می‌شود، پروتزهای مصنوعی را می‌توان در هر زمانی از زندگی تجویز کرد.

یکی دیگر از دلایل از دست دادن دندان‌ها: بیماری دندانی (پریودنتیت)، درمان‌های پزشکی شدید، تصادف، عدم مراقبت از دندان  است. ممکن است دندانپزشک جایگزینی دندان‌های طبیعی با دندان مصنوعی در فرجام را توصیه کند. ما در مورد یک پروتز متحرک کامل دندان صحبت می‌کنیم که این دستگاه برای جایگزینی تمام دندان‌های بالا یا تمام دندان‌های پایین یا هر دو استفاده می‌شود. گفته می‌شود که قابل جابه‌جایی است زیرا می‌توان آن را برای تمیز کردن یا خوابیدن در شب جدا کرد. پروتزها ارزان‌ترین جایگزین هستند.

دندان مصنوعی در فرجام

دندان مصنوعی در فرجام برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

قرار دادن دندان مصنوعی به بازیابی جویدن طبیعی، تلفظ  کمک می‌کند. همچنین دلایل زیبایی شناختی و راحتی برای بیمار خواسته می‌شود.

 

آیا ممکن است دندان مصنوعی بیفتد؟

برخی از بیماران نگران این هستند که پروتز آنها بیفتد. اگر ترس مشروع باشد، مدل‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در جای خود باقی بمانند. به لطف اثر مکش ایجاد شده توسط بزاق در حفره دهان، پروتزها در جای خود باقی می‌مانند. با این حال، مکث‌های نابهنگام جزئی در برخی غذاها هنوز امکان پذیر است. برای از بین بردن خطر افتادن می‌توان از چسب مخصوص هر روز استفاده کرد.

ادامه مطلب
دندان مصنوعی تهرانپارس

 

پروتزهای موقت چطور هستند؟

برای قرار دادن ایمپلنت یا پروتز کامل ممکن است پروتزهای موقت برای بیمار تجویز شود. مانند پروتزهای سنتی عمل می‌کند، با این تفاوت که موادی که از آن ساخته می‌شود کیفیت پایین‌تری دارند. در واقع برای دوام در نظر گرفته نشده است و به سرعت جایگزین خواهد شد.

 

دندان مصنوعی چگونه استفاده می‌شود؟

دندان مصنوعی چگونه استفاده می‌شود؟

توصیه می‌شود برای جلوگیری از وارد کردن فشار روی لثه و استخوان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، دندان‌های مصنوعی را هر شب برای خواب درآورید، بیمارانی که آنها را انتخاب می‌کنند می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند. با این حال، برای تمیز کردن آن باید هر روز عصر برداشته شود.

 

اقدامات احتیاطی: تمیز کردن روزانه

تمیز کردن دندان مصنوعی بعد از هر وعده غذایی به شدت توصیه می‌شود. در هر صورت باید حداقل صبح و عصر تمیز شود تا از تکثیر باکتری در دهان جلوگیری شود. سلامت دندان‌ها به طور مستقیم به رعایت بهداشت بستگی دارد و بهتر است دندان‌های مصنوعی خود را صبح و شب تمیز کنید.

برای این کار باید از برس و صابون مخصوص (بدون خمیر دندان) برای دندان مصنوعی خود استفاده کنید. پس از برداشتن و تمیز کردن (هرگز در دهان مسواک نزنید)، پروتزها باید یک شب در یک جعبه خشک نگهداری شوند. قرار دادن آن در یک لیوان آب ایده بدی است، رشد باکتری‌ها را تشویق می‌کند. همچنین توصیه می‌شود دو تا سه بار در هفته دندان مصنوعی خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در محلول  ضدعفونی‌کننده قرار دهید.

 

 

 

هزینه دندان مصنوعی در فرجام چقدر است؟

قیمت دندان مصنوعی به چند پارامتر بستگی دارد:

نوع ماده انتخاب شده برای دندان.

هزینه‌های پزشک.

 

 

هنگام استفاده از دندان مصنوعی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

هنگام استفاده از دندان مصنوعی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

پروتزهای دندانی دندان‌های مصنوعی هستند که برای جایگزینی یا حتی ترمیم دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده استفاده می‌شوند. دندان از دست رفته علاوه بر اینکه خوردن را مشکل می‌کند، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را نیز در افراد افزایش دهد. علاوه بر این، دندان از دست رفته می‌تواند به سلامت استخوان فک آسیب برساند و سلامت سایر دندان‌ها را به خطر بیندازد. برای جلوگیری از چنین شرایطی و حفظ سلامت دهان و دندان باید از دندان مصنوعی استفاده کرد.

علاوه بر مزایای دندان مصنوعی در فرجام  برای بیماران، نکاتی وجود دارد که در استفاده از دندان مصنوعی باید مورد توجه قرار گیرد.

 نکات مهمی که در استفاده از دندان مصنوعی باید در نظر گرفته شود عبارت‌اند از:

ادامه مطلب
دندان مصنوعی کامل

اگرچه عادت کردن افراد به پروتز فوقانی آسان است، اما عادت کردن به پروتز تحتانی بسیار دشوار است. به همین دلیل تا زمانی که پروتز پایینی بیشتر بیرون بیاید یا به راحتی از جای خود حرکت کند، نباید هراس کرد مگر اینکه مزمن شود.

بیمارانی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند؛ آنها نباید آجیل را با پوسته سفت مانند فندق، گردو یا بادام زمینی با دهان خود بشکنند. این می‌تواند آسیب بسیار جدی به پروتز بیمار وارد کند.

در ابتدا، افراد ممکن است مشکلات گفتاری داشته باشند. افرادی که از پروتز استفاده می‌کنند برای اینکه به پروتز عادت کنند باید مدتی بلند و واضح صحبت کنند.

در ابتدا، بیماران ممکن است نواحی گونه و لب خود را گاز بگیرند.

افرادی که دندان مصنوعی دارند باید بعد از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنند.

افراد تا ۳ هفته اول از شروع استفاده از دندان مصنوعی نباید دندان‌های خود را خارج کنند. در پایان فرایند، دندان‌ها باید شب‌ها در آب تمیز نگهداری شوند.

مزایای استفاده از دندان مصنوعی در فرجام:

مزایای استفاده از دندان مصنوعی در فرجام:

بزرگ‌ترین دلیل استفاده از دندان مصنوعی بازگرداندن یکپارچگی دهان با رفع مشکلات روانی ناشی از بی دندانی و کمبودهای ناشی از این مشکلات است. در راستای این اهداف، عمل‌های پروتز دندان به یکی از شاخه‌های مهم دندانپزشکی تبدیل شده است.

پروتزهای دندانی آسایش دهان و دندان را به افراد بازمی‌گرداند. بسته به سن بیمار، لثه‌ها و بافت‌های اطراف به دلایل مختلف آسیب دیده یا از بین می‌روند. به لطف پروتزها، بیمار دندان‌های خود را در دهان، جایی که دستگاه گوارش شروع می‌شود، به دست می‌آورد و به این ترتیب عمل جویدن سالم را انجام می‌دهد.

افرادی که دندان مصنوعی دارند می‌توانند گفتار خود را بهبود بخشند و دندان‌ها به بهبود ظاهر زیبایی فرد کمک می‌کنند. مشکلات خوردن و گفتار که با از دست دادن دندان به وجود می‌آیند دیگر مشکلی در استفاده از دندان‌های مصنوعی ندارند.

علاوه بر این، از مشکلات گوارشی ناشی از کمبود دندان در اثر جویدن ناکافی جلوگیری می‌شود. علاوه بر این، دندان مصنوعی می‌تواند به عنوان یک درمان برای حفظ سلامت بافت‌های موجود استفاده شود.

 

انواع دندان‌های مصنوعی در فرجام:

بیش از یک نوع دندان مصنوعی وجود دارد که با توجه به شرایط مشکلات دهان و دندان افراد می‌توان از آنها استفاده کرد. هر پروتز برای ارتقای سطح سلامت روحی و جسمی بیماران و رفع مشکلات دندانی بیماران تولید شده است. دندان مصنوعی را می‌توان به عنوان روکش یا به عنوان یک دندان جدید استفاده کرد. بیایید بررسی کنیم که انواع دندان‌های مصنوعی متحرک چیست.

 

۱.     تاج دندان

روکش دندان یک روکش جدید برای دندان آسیب دیده است. تاج‌های زیرکونیوم یا سرامیکی کامل نیز موجود است. تاج‌ها؛ این یک راه حل طولانی مدت برای دندان‌های شکسته، شکسته یا آسیب دیده است. در یک روش معمول تاج دندان، روش‌هایی که دندانپزشک استفاده می‌کند عبارت‌اند از:

دندان‌ها در یک قالب نرم قرار می‌گیرند.

ادامه مطلب
پروتز پارسیل

در صورت لزوم، شکاف دندان‌های آسیب دیده پر می‌شود.

دندان در ناحیه‌ای که تاج قرار می‌گیرد بریده می‌شود.

یک تاج دائمی در آزمایشگاه تهیه می‌شود و یک قالب موقت روی دندان قرار می‌گیرد تا مراحل آماده سازی کامل شود.

روکش دندان جدید در تاریخی که دندانپزشک تعیین می‌کند اعمال می‌شود.

۲.     پروتزهای جزئی:

این پروتز در بیمارانی که امکان استفاده از پروتز ثابت وجود ندارد استفاده می‌شود. دلیل این امر این است که دندان مصنوعی در جلوی ناحیه بدون دندان با قلاب به دندان متصل می‌شود. به طور کلی، پروسه پروتز پارسیل ۵ جلسه همراه با اندازه گیری و تمرین طول می‌کشد.

اگرچه پروتز پارسیل در ابتدا کمی سفت است، اما با گذشت زمان شروع به شل شدن و مناسب شدن می‌کند؛ بنابراین، بیماران روزبه‌روز از سلامت دهان و دندان بهتری برخوردار می‌شوند. با کمک قلاب، دندان مصنوعی هنگام غذا خوردن حرکت نمی‌کند و باقی مانده غذا روی لثه جمع نمی‌شود.

در برخی از بیماران، دندان‌ها به طور کامل از بین نمی‌رفت. دندان‌های از دست رفته و دندان‌های سالم را می‌توان هم‌زمان در دهان یافت. در چنین مواردی از دندان مصنوعی پارسیل برای بیمارانی استفاده می‌شود که نیاز به دندان مصنوعی دارند. این پروتزها که برای پوشیدن و برداشتن تکه‌تکه مناسب هستند، از سلامت دهان و دندان محافظت می‌کنند.

۳.     دندان مصنوعی کامل:

شرایطی مانند پوسیدگی دندان، ضربه در ناحیه دهان یا تحلیل استخوان که احتمالاً در انسان دیده می‌شود، ممکن است باعث از دست دادن دندان شود. در چنین مواردی، از دندان مصنوعی کامل استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که افراد سلامت دهان خود را به دست می‌آورند.

پروتزهای کامل در کل ناحیه دهان ساخته می‌شوند؛ بنابراین گونه‌ها پرتر به نظر می‌رسند و دندان‌ها به روشی زیبا قرار می‌گیرند. در برخی موارد، بیماران از حرکت پروتزهایشان شکایت دارند. برای این نوع شکایات از پروتز اسنپ به نام اوردنچر برای بیماران استفاده می‌شود. این پروتزها به پروتزهای کامل منتقل می‌شوند و از قرار گرفتن پروتزها در دهان اطمینان حاصل می‌کنند.

دندان مصنوعی در فرجام

 

مزیت پروتزهای موقت چیست؟

پروتزهایی که پس از کشیدن دندان به طور موقت به بیمار متصل می‌شوند، پروتزهای فوری هستند. بیمار یک پروتز فوری در دهان خود دارد تا زمانی که قالب دندانی آماده شود. بزرگ‌ترین مزیت پروتزهای فوری این است که بیمار را از ظاهر بی دندان نجات می‌دهد. پروتزهای دندانی می‌تواند از نظر روانی برای بیماران چالش برانگیز باشد. به این ترتیب، دندان مصنوعی فوری به غلبه بر این وضعیت دشوار و به دست آوردن زمان برای انتظار برای دندان مصنوعی دائمی کمک می‌کند.

 

آیا بعد از دندان مصنوعی در فرجام نیاز به استراحت است؟

پاسخ به چنین سؤالاتی قطعاً خیر است. پس از تحقق مجموعه پروتز دندان، افراد در ادامه زندگی عادی خود باید توجه بیشتری به دهان خود داشته باشند. عدم توجه به بهداشت دهان و دندان باعث ایجاد تغییر شکل‌های مختلف در پروتز و همچنین تکرار فرایندهای دردناک مشابه در حین ست پروتز می‌شود.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields