درمان عقب نشینی لثه

عقب نشینی لثه

فهرست مطالب

آیا عقب نشینی لثه به صورت طبیعی بهبود می یابد؟

نکته ای که بیمار از ابتدا باید به آن توجه کند این است که عقب نشینی لثه به خودی خود بهبود نمی یابد، بنابراین برای اصلاح نقص زیبایی شناختی و عواقب آن باید پیوند لثه انجام داد. اما قبل از انجام پیوند ابتدا باید عوامل ایجاد کننده را از بین برد.

لثه‌های عقب‌رفته لثه‌هایی هستند که از دندان جدا شده‌اند و ریشه ظریف دندان را آشکار کرده‌اند.

عقب رفتن لثه فضاهای کوچکی را ایجاد می کند که پلاک یا یک لایه چسبنده از باکتری، می تواند در آن جمع شود. این می تواند منجر به عقب نشینی بیشتر لثه شود. در صورت عدم درمان، در نهایت می تواند باعث از دست دادن استخوان و دندان شود.

لثه ها نقش اساسی را در دهان ایفا می کنند، زیرا مسئول نگه داشتن دندان ها در موقعیت خود هستند تا ثابت بمانند و از حرکت آنها جلوگیری کنند. علاوه بر این، زمانی که تاج دندان با ریشه برخورد می کند، لثه ها به لطف این موقعیت استراتژیک، لثه ها به طور موثرتری از قسمت پایینی دندان ها در برابر باقی مانده های غذا و باکتری های احتمالی که به دلیل عدم مسواک زدن صحیح آنها تجمع می یابند، محافظت کنند.

عکس عقب نشینی لثه

دلایل کلی عقب نشنی لثه:

عقب‌رفتگی لثه یکی از شایع‌ترین آسیب‌های سلامت دندان است که نه تنها به دلایل زیبایی، بلکه به دلیل مشکلات جدی که می‌تواند منجر به آن شود، باید به درستی درمان شود.

به دلیل بهداشت نامناسب دهان،  پلاک که از باکتری ها و رسوبات آهکی تشکیل شده است، در حفره دهان ما تجمع می یابد که ما معمولاً به عنوان تارتار دندان می شناسیم. هنگامی که باکتری ها باعث تشکیل  جرم دندانی می‌شوند، فقط می توانند توسط یک متخصص از طریق جرم گیری دندان از بین بروند. از جمله علل اصلی عقب‌رفتگی لثه‌ها می‌توان به بیماری‌های پریودنتال مانند پریودنتیت مزمن و عادت‌های مضر مانند مسواک زدن تهاجمی اشاره کرد.

عوارض احتمالی عقب نشینی لثه:

عقب نشینی لثه می تواند عوارض زیادی برای سلامتی و زیبایی ایجاد کند. در مرحله اول تحلیل لثه، حاشیه دندان ها جدا می شود، اگر به درستی درمان نشود و از همان ابتدا، به مرور زمان لثه ضعیف شده و احتمال خونریزی و تحلیل استخوان بیشتر می شود.

اگر روزانه به اندازه کافی بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنیم، نمی‌توانیم باکتری‌هایی را که پس از هر بار مسواک زدن جمع می‌شوند از بین ببریم. بقایای مواد غذایی که بین دندان ها باقی می ماند و این باکتری ها باعث ایجاد لایه ای به نام پلاک باکتریایی می شوند که تمایل به سفت شدن دارد. اینجا جایی است که تارتار دندانی تشکیل می‌شود،  که برداشتن آن بسیارسخت‌تر است..

ادامه مطلب
خونریزی لثه

تارتار در حاشیه لثه جمع می شود و کم کم از دندان جدا می شود. از آنجایی که فضای بیشتری بین دندان و لثه وجود دارد، تشکیل  تارتار بیشتر می شود که به تدریج بر سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارد. این جرم که از باکتری تشکیل شده است، جرم دندانی را ایجاد می کند که تنها توسط متخصص از طریق تمیز کردن حرفه ای دندان می تواند به طور کامل از بین برود. به همین دلیل ضروری است که به طور منظم به معاینات دندانی بروید و حداقل یک بار در سال نسبت به جرم گیری دندان اقدام کنید.

عقب نشینی لثه

علل عقب نشینی لثه چیست؟

شایع ترین علل عبارتند از:

  1. بیماری های پریودنتال، مانند پیوره
  2. استفاده از مسواک زبر
  3. ناهنجاری دندانی
  4. درمان های دندانپزشکی نادرست
  5. ضربه های محکم به دندان ( گاز گرفتن اشیا، سوراخ کردن و …)
  6. بهداشت نامناسب دندان
  7. مسواک زدن بیش از حد سخت
  8. کهولت سن

چگونه می‌توان از عقب نشینی لثه جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از عقب‌ نشینی لثه، اجتناب از عواملی است که باعث ایجاد آن و همچنین تجمع پلاک می‌شود. بیمار باید بداند که اجتناب از عاداتی مانند سیگار کشیدن یا مسواک زدن بیش از حد تهاجمی و رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است. در صورت مشاهده هرگونه تغییر یا ظاهر احتمالی بیماری پریودنتال باید به دندانپزشک مراجعه کند تا وی شرایط لثه و دندان بیمار را بررسی کند.

اگر با وجود مسواک زدن مناسب، رکود به پیشرفت خود ادامه دهد، می‌توان تکنیک‌های میکروجراحی پریودنتال را انجام داد که شامل پوشاندن لثه از طریق استفاده مجدد از بافت‌های خود بیمار یا یک ماده زیستی به نام ماتریکس پوستی بدون سلول (بیومتر) است.

آزمایشات پزشکی برای عقب نشینی لثه

تشخیص عقب نشینی  لثه با ویزیت دندانپزشک متخصص انجام می‌شود. بیمار نیز با مشاهده علائم معمولی مانند عقب نشینی لثه و حساسیت مفرط  به گرما یا سرما قادر به تشخیص آن خواهد بود. بافت لثه شما به روشی که سایر انواع بافت ها بازسازی می‌شوند (مثلاً بافت اپیتلیال پوست) بازسازی نمی‌شود. در نتیجه، لثه‌های عقب رفته به صورت طبیعی ترمیم نمی‌یابند.

عقب نشینی لثه

درمان عقب نشینی لثه:

حقیقت این است که لثه ها خود به خود بازسازی نمی شوند، بنابراین برای درمان عقب نشینی لثه ها باید به پریودنتیست مراجعه کرد.

ادامه مطلب
سوختگی دندان و لثه

اگرچه می‌توانیم عادت‌های خود را طوری اصلاح کنیم که سلامت دهان ما تا حدودی تضمین شود، اما نمی‌توان با درمان‌های خانگی لثه‌های عقب‌رفته را درمان کرد. اولین و مهم ترین نکته قبل از انجام هر نوع درمان جراحی برای عقب نشینی لثه، از بین بردن علتی است که باعث ایجاد عقب نشینی لثه شده است.

به عنوان مثال، ممکن است بیماری وجود داشته باشد که به شدت مسواک می زند و رژیم غذایی غنی از محصولات اسیدی مانند مرکبات دارد.

این نوع غذا علاوه بر ساییدگی مینای دندان و ریشه دندان ها باعث کوچک شدن لثه ها می شود.

اقدامات اولیه که برای درمان تحلیل لثه باید انجام شود عبارتند از:

  1. از بین بردن عامل ایجاد کننده
  2. درمان مسواک زدن تروماتیک و شدید: تغییر تکنیک مسواک زدن به مسواک زدن نرم و عمودی از لثه تا دندان
  3. پس از از بین رفتن عامل ایجاد کننده می توان جراحی را برای پوشاندن لثه در نظر گرفت.

آیا درمان خانگی عقب نشینی لثه واقعا نتیجه می دهد؟

بسیاری از مردم ادعا می کنند که چندین درمان خانگی می تواند  عقب نشینی لثه ها را درمان کند.

برخی از محبوب ترین آنها عبارتند از:

  • نوشیدن چای سبز
  • استفاده از آلوئه ورا

هر یک از این درمان ها می تواند به بهبود سلامت دهان و دندان شما کمک کند

با این حال، این مطالعه تنها بر روی  ۲۰ مورد آزمایشی انجام شد که همه آنها بین ۱۶ تا ۱۸ سال سن داشتند، یعنی مدت‌ها قبل از شروع عقب نشینی لثه مرتبط با سن.

عقب نشینی لثه

برای  جلوگیری ازعقب نشینی لثه چه کاری می توانید انجام دهید؟

 پیشرفت عقب نشینی لثه را کند کنید

با گرفتن یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود شروع کنید. پزشک میزان عقب نشینی لثه های شما را اندازه گیری می کند تا موثرترین روش درمان را تشخیص دهد. اگر در فضاهای کوچک ایجاد شده بین لثه و دندان باکتری داشته باشید، احتمالاً با یک روش تمیز کردن عمیق به نام جرم گیری و صاف کردن ریشه درمان شما شروع می شود.

جرم گیری و روت پلنینگ شامل تراشیدن تارتار از روی دندان ها و زیر خط لثه شما است. این کار با یک اسکراپر دستی یا یک دستگاه اولتراسونیک انجام می شود که از ارتعاشات برای شل کردن و حذف پلاک استفاده می کند که به درمان پیوره نیز معروف است.

در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است ژل ضد باکتری آهسته رهش را زیر خط لثه شما بمالد یا دهانشویه آنتی بیوتیکی تجویز کند

ادامه مطلب
جراحی لیفت سینوس

این اغلب اولین گام در درمان عقب‌رفتگی لثه است، زیرا حذف باکتری‌ها می‌تواند این روند را کند کرده و گاهی اوقات حتی متوقف کند. برای حفظ نتایج، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا از ایجاد پلاک در آینده جلوگیری کنید.

که شامل:

  1. به آرامی دندان های خود را دو بار در روز با یک مسواک نرم مسواک بزنید
  2. قبل از مسواک زدن روزانه بین دندان های خود نخ دندان بکشید
  3. هر شش ماه یکبار برای جرم گیری دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید

برای موارد شدیدتر نیز، دندانپزشک شما ممکن است جراحی را برای حذف باکتری هایی که در عمق لثه قرار دارند یا جایگزینی بافت لثه از دست رفته پیشنهاد دهد.

عکس عقب نشینی لثه

جراحی عقب نشینی لثه

درمان های رایج جراحی عبارتند از:

جراحی فلپ دندانپزشک شما یک برش کوچک در بافت لثه شما ایجاد می کند تا آن را بلند کند و هر پلاکی را که در طول عمل جرم گیری و پلنینگ ریشه نمی تواند به آن وارد کند را از بین ببرد. پس از حذف باکتری ها، بافت لثه شما را در جای خود محکم می کنند. این می تواند از تحلیل استخوان نهایی جلوگیری کند.

در پیوند لثه یک جراح دهان بافت لثه را از قسمت دیگری از دهان شما می گیرد و با جراحی آن را در اطراف ناحیه عقب نشینی قرار می دهد. این کار هم می تواند ظاهر لثه های عقب رفته را بهبود دهد و هم از دندان و استخوان شما در برابر آسیب های بعدی محافظت کند

در میکروگرافت لثه نیز بافت از کام از طریق یک برش کوچک برداشته می شود و لثه پوشانده می شود

 با پیوند رزین نیز ، رزین رنگ لثه را می توان روی ریشه دندان های آسیب دیده شما قرار داد. این کار هم ظاهر لثه های عقب رفته را کاهش می دهد و هم از ریشه های حساس دندان های شما محافظت می کند.

نتیجه

عقب نشینی لثه یک بیماری شایع است. حتی با وجود عادات خوب بهداشت دهان، افزایش سن و ژنتیک همچنان می تواند باعث از دست دادن لثه شود در حالی که بافت لثه شما نمی تواند دوباره رشد کند، گزینه های درمانی زیادی وجود دارد که می تواند به متوقف کردن یا کند کردن این روند کمک کند. توصیه می‌شود با دندانپزشک خود مشاوره کنید تا بر اساس سلامت عمومی دهان و دندان و میزان عقب نشینی لثه ای  که دارید، موثرترین گزینه درمانی را پیشنهاد کند.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

درمان خانگی التهاب لثه
بهداشت دهان و دندان
دکتر محمد قائمی

درمان خانگی التهاب لثه

التهاب لثه نشانه‌ای از مشکلات رایج دهانی است که ممکن است باعث درد و ناراحتی ایجاد شود و به سلامت لثه‌ها آسیب برساند. روش‌های طبیعی

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields