مراقبت از روکش سرامیکی

مراقبت از روکش‌ سرامیکی

فهرست مطالب

وقتی نوبت به ترمیم لبخند شما می‌رسد، روکش‌ سرامیکی گزینه ی خوبی است و به اصلاح مجموعه‌ای از عیوب زیبایی دندان ها بسیار کمک می‌کند و همچنین به دندان‌هایی که در اثر پوسیدگی یا ضربه آسیب دیده‌اند استحکام می‌بخشد. یکی از بزرگترین مزایای روکش سرامیکی دوام آن است .

با مراقبت از روکش سرامیکی جدید شما می تواند سال ها دوام بیاورد. نکته کلیدی این است که بدانید چه اقداماتی برای جلوگیری از  آسیب انجام دهید. فرقی نمی‌کند یک روکش‌ سرامیکی یا چند تا دارید، پیروی از این نکات ساده می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که روکش‌ شما سال‌ها لبخند زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورد.

۱.     از مصرف غذاهای چسبناک و سفت خودداری کنید

روکش‌ سرامیکی بادوام و مستحکم است، اما همچنان می تواند آسیب جدی ببیند، درست مانند دندان های طبیعی شما. جویدن یخ یا آب نبات های سفت می تواند روکش‌ سرامیکی شما را خرد کند، ترک بخورد یا بشکند، به این معنی که باید زودتر از حد معمول آن را تعویض کنید. غذاهای چسبنده یا بسیار جویدنی نیز می توانند با ضعیف کردن یا شل شدن تاج یا با گیر افتادن تکه های چسبنده بین تاج و لثه باعث ایجاد مشکلاتی شوند. بهتر است در صورت امکان از این غذاها اجتناب کنید.

همچنین به یاد داشته باشید: مواد  سرامیکی بادوامی که برای ساخت روکش‌ شما استفاده می شود به گونه ای طراحی شده است که در برابر لکه شدن مقاوم باشد. این مقاومت همچنین به این معنی است که نمی توان آن را مانند دندان های طبیعی شما سفید کرد.

ادامه مطلب
روکش تمام سرامیکی

قبل از استفاده از روکش، شاید لازم باشد یک درمان سفید کننده حرفه ای انجام دهید تا مطمئن شوید که روکش‌ سرامیکی شما با دندان های شما مطابقت دارد.پس، اگر تصمیم دارید در آینده دندان های خود را سفید کنید با روکش‌ شما همچنان مطابقت دارند و به زیبایی ترکیب می شوند.

مراقبت از روکش سرامیکی

۲.     به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

ممکن است روکش‌ سرامیکی شما “مصنوعی” باشد، اما دندان نگهدارنده زیر آن هنوز برای سالم ماندن به مراقبت‌های معمول از دهان نیاز دارد. حتی با وجود اینکه روکش‌ روی تمام سطح دندان کشیده شده است، همچنان باید روکش را با دقت مسواک بزنید تا لایه چسبنده پلاک از بین برود و تاج به بهترین شکل ظاهر شود و همچنین استفاده از نخ دندان بسیار مهم است زیرا میکروب‌ها و ذرات غذا همچنان می‌توانند بین روکش‌ و لثه یا دندان مجاور گیرکرده یا گیر کنند.

هنگامی که یک تاج موقت دارید (قبل از اینکه روکش‌ دائمی خود را در جای خود قرار دهید)، به شما گفته می‌شود که مراقب باشید هنگام نخ دندان کشیدن آن را از جای خود خارج نکنید. اما روکش‌ دائمی شما با چسب دندانی قوی‌تری می‌چسبد، بنابراین می‌توانید به همان روشی که اطراف دندان‌های دیگرتان نخ دندان می‌کشید، اطراف روکش‌ سرامیکی خود را نخ بکشید.

همچنین، حتی اگر دندان شما با روکش پوشانده شده باشد، ممکن است هنگام خوردن غذاهای سرد یا گرم مشکلات حساسیت داشته باشید (این طبیعی است). اگر دندان‌های شما حساس هستند، استفاده از خمیر دندانی که برای دندان‌های حساس طراحی شده است، اشکالی ندارد.

ادامه مطلب
بهترین مرکز ایمپلنت دندان در شرق تهران (کلینیک قائمی)

 

۳.     ترک عادت‌های بد مربوط به دهان:

آیا ناخن‌هایتان را می‌جوید؟ مداد، یخ یا سایر اجسام سخت را می‌جوید؟ وقتی استرس دارید دندان‌قروچه می‌کنید؟ از دندان‌های خود برای «ابزار» برای باز کردن درب بطری‌ها استفاده می‌کنید؟ متوقف کردن. این عادت‌ها نه تنها می‌توانند روکش‌ سرامیکی شما را بشکنند، بلکه می‌توانند دندان‌های طبیعی شما را نیز بشکنند. به‌علاوه، اجسام سخت می‌توانند خرد شده و بین لثه‌ها قرار بگیرند یا حتی به لثه‌های شما آسیب برسانند.

اگر قبلاً سعی کرده‌اید این عادت‌ها را کنار بگذارید و هیچ موفقیتی نداشته باشید، اکنون زمان آن رسیده است که تلاش برای  ترک این عادت‌ها را دوبرابر کنید. نه تنها دندان‌ها و لثه‌های شما از شما تشکر می‌کنند، بلکه می‌توانید از سرمایه‌گذاری برای روکش‌ سرامیکی جدید خود نیز محافظت کنید.

مراقبت از روکش سرامیکی

۴.     مراجعه به دندانپزشک به طور منظم

انجام معاینات و تمیز کردن روتین هر شش ماه یکبار برای اطمینان از سالم ماندن لثه‌های اطراف روکش‌ سرامیکی و همچنین برای حفظ سلامت دندان نگهدارنده مهم است. به‌علاوه، بازدیدهای منظم مطب به دکتر اجازه می‌دهد روکش‌ شما را بررسی کند تا مطمئن شود که هنوز “نشکسته” است و به‌درستی روی آن قرار گرفته است تا سال‌ها دوام بیاورد.

مراقبت از روکش سرامیکی

۵.     از محافظ روکش دندان شبانه استفاده کنید:

بسیاری از افراد هنگام خواب دندان‌های خود را به هم می‌سایند و به هم فشار می‌دهند که احتمالاً حتی از این موضوع آگاه نیستند. ساییدن و فشردن ممکن است مشکل جدی به نظر نرسد، اما به‌مرورزمان می‌تواند آسیب جدی به دندان‌های شما وارد کند. فقط گاز زدن معمولی حدود ۲۰۰ پوند در هر اینچ مربع فشار وارد می‌کند.

ادامه مطلب
مراقبت های بعد از جراحی دندان

با آسیاب کردن و فشردن، این فشار می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد، و این بدان معناست که تاج شما در معرض خطر شکسته شدن است و اگر این کار را انجام دهید، یک محافظ شب سفارشی برای محافظت از روکش‌ سرامیکی شما و تاج دندان شما در هنگام خواب لازم است.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields