مراقبت های بعد از کشیدن دندان

مراقبت بعد از کشیدن دندان

فهرست مطالب

بعد از کشیدن دندان چه مراقبت هایی باید داشت؟

برای جلوگیری از عوارض بعد از کشیدن دندان و برای بهبودی خوب، این توصیه ها را رعایت کنید و سریعتر بهبود پیدا کنید. پس از کشیدن دندان، خونریزی، التهاب یا عفونت زخم شایع است، بنابراین مهم است که سعی شود از عوارض احتمالی بعد از عمل جلوگیری شود.

احساس درد بعد از کشیدن دندان

 

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

برای کنترل خونریزی در ناحیه گاز استریل خشک را تا کنید و چند دقیقه به آرامی فشار دهید تا خون لخته شود و ۳۰ دقیقه گاز استریل را گاز بگیرید. اگر هنگام برداشتن خونریزی همچنان ادامه داشت (که روز اول طبیعی است)، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

پس از جراحی، برای کاهش تورم در فواصل ۳۰ دقیقه ای تا زمان خواب از یخ استفاده کنید.کمی تورم طبیعی است، بسته به درجه جراحی، این تورم بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت خود به خود بهبود می یابد. صبور باشید. سعی کنید سه روز اول استراحت کنید و به خودتان فشار نیاورید.

  1. شب اول بعد از عمل، سعی کنید سر خود را با بالشتک بالا نگه دارید تا خونریزی و تورم اضافی را محدود کنید.
  2. در روز اول سعی کنید از یک رژیم غذایی نرم و سرد استفاده کنید. از نوشیدنی های گرم خودداری کنید.
  3. حداقل در هفته اول پس از جراحی از استعمال دخانیات، نوشیدن الکل و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.
  4. روز بعد از کشیدن، ۴ بار در روز دهان خود را با آب نمک گرم بشویید (یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب کافی است). وقتی قرقره تمام شد، زیاد تف نکنید تا لخته خون پاره نشود.
  5. رعایت بهداشت در ناحیه زخم بسیار مهم است. بعد از هر وعده غذایی آن را با یک گاز کوچک مرطوب تمیز کنید و اطراف آن را با دقت مسواک بزنید تا پلاک ایجاد نشود. از دهانشویه نیز استفاده کنید.
  6. به دستورالعمل هایی که دندانپزشک در زمینه آنتی بیوتیک، مسکن و مراقبت برای شما تعیین کرده است توجه کنید. از مصرف آسپرین خودداری کنید.
  7. و البته اگر درد، تورم، خونریزی یا تب طولانی یا شدید دارید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  8. گاهی اوقات کشیدن دندان قبل، حین یا بعد از درمان ارتودنسی ضروری است. به همین دلیل، در اینجا می خواهیم یک سری نکات ساده را به شما ارائه دهیم که به بهبود سریع ناحیه آسیب دیده کمک می کند.
  9. طبیعی است که این ناحیه برای چند روز حساس باشد، در بسیاری از موارد یک مسکن توصیه شده توسط دندانپزشک ما برای رفع ناراحتی کافی است.
  10. بهتر است  که در صورت بروز درد شروع به مصرف مسکن کنید و منتظر نمانید تا درد برطرف شود. با دندانپزشک خود مشورت کنید که مناسب ترین مسکن برای شما و وضعیت شخصی شما (دیابت، بارداری و غیره) کدام است.
  11. اگر روی زخم گاز دارید، یک یا دو ساعت روی آن گاز بزنید و سپس آن را بردارید. اگر خونریزی ادامه داشت، باید گاز استریل دیگری را قرار دهید که زخم را فشرده کرده و دوباره گاز بگیرد و روند قبلی را تکرار کنید.
  12. هرچه بیشتر تف کنید بیشتر خونریزی خواهید داشت.
  13. وقتی به خانه می رسید، استراحت بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت اول ضروری است. سعی کنید حداقل تا ۱۲ ساعت پس از جراحی ورزش نکنید. دراز نکشید، اگر می خواهید دراز بکشید، باید یک بالش بگذارید تا سر خود را بالا نگه دارید.
  14. به مدت دو یا سه روز به جلو خم نشوید و اجسام سنگین حمل نکنید.
  15. ممکن است صورت شما کمی متورم شده باشد. اگر چنین شد، دور حوله یخ بپیچید و آن را برای چند دقیقه روی صورت قرار دهید، سپس آن را بردارید.
  16. توصیه می شود در ۲۴ ساعت اول سیگار نکشید، زخم را تحریک می کند و روند بهبودی را کند می کند و حتی  زخم می تواند دوباره خونریزی کند.
  17. ناحیه آسیب دیده را با انگشتان یا زبان خود فشار ندهید
  18. در ۲۴ ساعت اول مشروبات الکلی ننوشید، چرا که الکل روند بهبودی را به تاخیر می اندازد.
  19. در ۲۴ ساعت اول از نوشیدنی های خیلی گرم (قهوه، سوپ و غیره) خودداری کنید، زیرا گرما باعث  خونریزی می شود.
  20.  آنها را با غذاهای خنک،  غیرجویدنی و بلعیدن آسان و بدون دانه جایگزین کنید، سعی کنید در ۲۴ ساعت اول تا حد امکان کمتر صحبت کنید.
  21. پس از ۲۴ ساعت (و تا زمانی که خونریزی نداشته باشد) می توانید آبکشی کرده و به بهداشت معمول خود ادامه دهید.
  22. با این همه مراقبت، در ۴۸ ساعت ؛ شما بهتر خواهید شد.
  23. اگر به تازگی دندان کشیده اید یا قرار است به زودی آن را بکشید، نکات و مراقبت هایی وجود دارد که باید برای رسیدن به بهبودی سریع پس از کشیدن دندان رعایت کنید.
ادامه مطلب
مراقبت پس از درمان جراحی فک و صورت

شرایط زیادی وجود دارد که در آن دندان نیاز به کشیدن دارد (بیماری دهان، پروسه ارتودنسی، دندان عقل و …). این یک جراحی نسبتاً ساده است که معمولاً مشکلات زیادی را شامل نمی شود. با این حال، باید در مورد ظاهر یک سری ناراحتی صحبت کنیم که بعداً ممکن است ظاهر شوند و به همین دلیل باید بدانید که مراقبت  پس از کشیدن دندان چگونه است.

روند بهبودی بعد از کشیدن دندان

در دوره بعد از کشیدن دندان چه مراقبت هایی باید داشته باشید؟

برای انجام صحیح بعد از عمل و بهبود ناحیه بعد از کشیدن دندان، ابتدا باید دستورالعمل های تجویز شده توسط دندانپزشک را دنبال کنید. به همین ترتیب، یک سری نکات وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از مشکلات بسیار مفید باشد و به شما در درمان صحیح کمک کند.

 

۱- فشار دادن روی هم رابه خوبی انجام دهید

پس از انجام عمل کشیدن دندان یا باقیمانده ریشه، در جلسه مشاوره، دندانپزشک یا جراح دهان شما یک گاز استریل را در ناحیه کشیدن دندان قرار می دهد تا فشرده سازی قوی انجام شود.

این فشرده سازی باید حدود یک ساعت انجام شود. بعد از این مدت می توانید گازاستریل را بردارید. اگر پس از آن همچنان خونریزی داشتید، باید فشرده سازی را با گاز استریل جدید به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دیگر به شدت در ناحیه تحت درمان گاز بگیرید.

 

۲- از آبکشی دهان و تف کردن خودداری کنید.

شستشو ویا تف کردن در ۲۴ ساعت اول پس از انجام کشیدن دندان به دفع لخته یا بدشکلی آن کمک می کند و اجازه اولین مرحله بهبودی را نمی دهد.

ادامه مطلب
مراقبت های بعد از درمان ترمیمی و زیبایی

۳- غذا و نوشیدنی های سرد.

در ۲۴ ساعت اول پس از کشیدن دندان، هر چیزی که می‌خورید و می‌نوشید باید سرد یا در دمای اتاق باشد.

همچنین توصیه می شود در روزهای اول در محل جراحی غذا نخورید و از خوردن غذاهای کم حجم مانند بلغور، برنج، تخمه و غیره خودداری شود.

 

بهداشت و بهداشت دهان و دندان و محل استخراج صحیح را رعایت کنید.

روز کشیدن دندان ها یا محل کشیدن دندان را نباید مسواک بزنید، روز بعد باید مسواک بزنید. باید بدانید که بهداشت مناسب برای بهبودی مناسب کلید و ضروری است.

 

بعد از کشیدن دندان چه کنیم

مراقبت هایی که باید بعد از کشیدن دندان داشته باشید

داشتن یک ناحیه حساس پس ازجراحی طبیعی است، یک وضعیت موقتی است که نباید ما را نگران کند.

با این حال، درد، خونریزی، التهاب و تورم دو مشکلی هستند که ممکن است بعد از کشیدن دندان داشته باشید. ما توضیح می دهیم که بعد از کشیدن دندان چه مراقبت هایی باید داشته باشید تا مشکلی نداشته باشید یا در صورت داشتن آنها در اسرع وقت آنها را حل کنید.

بعد از کشیدن دندان شکسته

 

بعد از کشیدن دندان چه باید کرد؟

برای بهبودی صحیح ناحیه کشیدن، باید از دستورات دندانپزشک خود پیروی کنید. به همین ترتیب، یک سری نکات وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از مشکلات و کمک به بهبود صحیح برای شما بسیار مفید باشد.

 

ناراحتی پس از جراحی

پس از کشیدن دندان، برای چند روز احساس ناراحتی در آن ناحیه طبیعی است. به طور معمول، این ناراحتی یا ناراحتی معمولاً در عرض چند روز به طور کامل از بین می رود. شدت آن معمولاً به سختی و پیچیدگی روش بستگی دارد.

برای جلوگیری از درد، مصرف داروهای ضد درد و ضد التهابی که توسط دندانپزشک تجویز می شود، مهم است.

اگر ناراحتی یا درد بعد از دو روز از بین نرود یا به مرور زمان افزایش یابد و به خصوص بعد از ۲۴-۴۸ ساعت شدید باشد.

با دندانپزشک پرودنتال خود تماس بگیرید زیرا ممکن است از آلوئولیت یا هر عارضه دیگری رنج ببرید.

شستشوی دهان بعد از کشیدن دندان

 

کنترل خونریزی و لخته

باید زخم را با گاز به مدت یک ساعت فشار دهید تا لخته خون تشکیل شود و خونریزی متوقف شود. اگر زمان ادامه خونریزی فرا رسیده است، باید گاز را عوض کنید و دوباره با گاز جدید روی زخم فشار وارد کنید تا لخته ایجاد شود. در غیر این صورت، باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

لازم به توضیح است که همیشه بعد از کشیدن دندان بخیه زده نمی شود. این بدان معنا نیست که این ناحیه بهبود نمی یابد.

ادامه مطلب
مراقبت از دندان کامپوزیت ونیر

تمیز کردن زخم جراحی

پس از سپری شدن این دوره ۲۴ ساعته، زخم را با یک برس جراحی مسواک بزنید و بخیه ها را به خوبی تمیز کنید تا مواد غذایی که خطر عفونت را افزایش می دهد جمع نشود.

توصیه می کنیم علاوه بر مسواک زدن زخم، شستشو و قرار دادن ژل کلرهگزیدین روی زخم را انجام دهید. این به تمیز نگه داشتن ناحیه، سرعت بهبودی و کاهش احتمال عفونت ناحیه کمک می کند.

به طور خلاصه، روز بعد از کشیدن دندان ها یا محل کشیدن دندان را نباید مسواک بزنید، بلکه روز بعد باید مسواک بزنید. بنابراین، ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان باید دندان ها و لثه های خود را به طور معمول مسواک بزنید و ناحیه مورد نظر را با احتیاط کامل درمان کنید.

برای مسواک زدن ناحیه کشیده شده می توانید از مسواک جراحی که دارای موهای بسیار نرم است استفاده کنید. پس از مسواک زدن محل استخراج، می توانید به آرامی با آب و نمک بشویید یا از ژل استفاده کنید یا از دهانشویه ای که دندانپزشک خود معرفی کرده است استفاده کنید.

 

جلوگیری از عفونت

اگر دستورالعمل دارویی برای شما تجویز شده است، باید آن را رعایت کنید و اگر باعث ناراحتی شما شد، باید سریعاً آن را اعلام کنید تا بتوانند آن را تغییر دهند. یک دستورالعمل دارویی صحیح به کنترل فرآیندهای التهابی و عفونی که رخ می دهند کمک می کند. هرگز خوددرمانی نکنید.

به همین ترتیب، توصیه می شود در چند روز اول تا زمان بسته شدن لثه، در ناحیه جراحی غذا نخورید. و از خوردن غذاهای ریزی که می توانند وارد زخم شوند مانند بلغور، برنج، دانه ها و … خودداری کنید.

می توانید غذاهایی با دمای اتاق مانند پوره، سوپ، ماست و غیره بخورید.

بنابراین ضروری است که پس از پایان اثربی حسی غذا بخورید و در دمای اتاق غذا بخورید.

همچنین توصیه می شود این کار را فقط پس از قطع خونریزی انجام دهید.

خونریزی معمولا پس از یک ساعت متوقف می شود و اثر بی حسی معمولاً ۳ تا ۴ ساعت طول می کشد تا از بین برود.

بعد از کشیدن دندان

بهبودی کامل بعد از کشیدن دندان

به طور معمول پروسه بعد از عمل معمولاً یک هفته تا ۱۵ روز طول می کشد که همان لحظه ای است که بخیه ها برداشته می شوند.

اگر برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود، معمولاً پس از ۷ روز تمام می شود. معمولاً در روز سوم تا پنجم دیگر نیازی به مسکن و ضد التهاب نیست.

تقریباً در هفته های ۲ یا ۳، زخم به طور کامل بسته می شود، در حالی که استخوان ممکن است ۳ تا ۶ ماه طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد.

مراقبت پس از کشیدن دندان کلیدی برای بهبودی صحیح و سریع خواهد بود.

 

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

8 پاسخ

  1. سلام و عرض ادب
    من دندان شماره ۶ سمت چپ پایین به دلیل پوسیدگی از دو جا شکسته، با چند دندانپزشک مشورت کردم و گفتن امکان ترمیم وجود نداره و باید کشیده بشه.
    می خواستم بدونم الان بهترین راه برای جایگزینی دندان کشیده شده چیه؟

  2. سلام و خسته نباشید
    دو هفته پیش دندون یکی مونده ب آخر پایین رو ترمیم کردم ، دکتر گفت مشکوک به عصبه ، امکان داره بعد از یک ماه ب عصب برسه یا هم ن و مشکلی نباشه، و برید عکس بگیرید بعد از عید
    حالا بعضی مواقع درد میگیره و ب همه دندونام میزنه
    چکار کنم ، بنظر شما بعصب میرسه یا ن
    چکار کنم دردش آرام بشه

    1. با سلام. به یک متخصص ریشه حاذق مراجعه نمایید. تا دندان شما عصب کشی دندان و درمان ریشه انجام گردد.

  3. سلام اقای دکتر من یک هفت پیش دندون عقل چپم روکشیدم الان گاه درد میکنه طبیعیه یانه بعدم از طرف کشیده شده تا کی نباید استفاده کرد

    1. با سلام. درد بعد ازکشیدن دندان عقل تا چند روز بعد از کشیدن معمولا طبیعی است. اگر درد ادامه داشت جهت معاینه و بررسی نزد دندانپزشک معالج خود مراجعه نمایید.

  4. دوستان واقعا حواستون باشه پیش دکتر خوب برید. حتی دندان کشیدنم اگه طرف دکتر نباشه ممکنه به کشتن بده.
    ما که توی تهران رفتیم پیش دکتر …. دندون عقل کشیدیم، برامون آنتی بیوتیک ننوشت کلا عفونت کرد، بلایی دو هفته به سرمون اومد که نپرس. مثلا متخصص فک هم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields