مراقبت پس از درمان اطفال

مراقبت پس از درمان اطفال

فهرست مطالب

برخی از رایج ترین نگرانی ها احساس درد یا تورم پس از مراجعه کودک به دندانپزشک است. ما چند راه حل سریع برای هر گونه ناراحتی پس از درمان و مراقبت پس از درمان اطفال به اشتراک خواهیم گذاشت، اما باید بدانید که کودک شما نباید درد شدیدی احساس کند.

بی حسی موضعی

بسیاری از روش های دندانپزشکی نیاز به بی حسی موضعی دارند. این داروی بی‌حس‌کننده اجازه می‌دهد درمان‌های دندانی با کمترین ناراحتی برای کودک شما تکمیل شود. بسته به نوع درمان، کودک شما ممکن است در نواحی زیر بی حسی را تجربه کند:

  1. دندان ها
  2. لب
  3. گونه ها
  4. زبان
  5. درد و ناراحتی

به عنوان مراقبت پس از درمان  توصیه می‌کنیم نواحی بی‌حس را لمس نکنید، نکشید، یا نجوید. معمولاً متخصصان بهداشت دندان مجبورند داخل دهان، لب‌ها و گونه‌ها را در طول و بعد از عمل مورد نیاز بی‌حس کنند. حداقل تا دو ساعت پس از ترک مطب از خوردن غذا خودداری کنید. اگر به شدت گرسنه هستید، می توانید از غذاهای نرم و مایعات استفاده کنید، اما لطفاً از غذاهای سفت که نیاز به جویدن شدید یا کشیدن با دندان دارند اجتناب کنید. کودکان خردسالی که با بیهوشی آشنا نیستند، معمولاً احساس درد را گزارش می‌کنند، اما این بیشتر به دلیل اثر احساس گزگزبالون شدن پس از بی‌حس شدن در اثر بی‌هوشی است.

یکی از رایج ترین احساس های بعد از درمان دندان، ناراحتی است. اگر کودک شما از ناراحتی بعد از قرار ملاقات دندانپزشکی شکایت دارد، فقط در صورتی که کودک شما بتواند این دارو را تحمل کند، به راحتی به کودک خود مسکن‌های بدون نسخه مانند موترین یا ادویل (ایبوپروفن) بدهید. در غیر این صورت، تیلنول جایگزین قابل قبولی است. ممکن است تا یک ساعت طول بکشد تا ناراحتی پس از مصرف دارو برطرف شود. اگر ناراحتی شدید ادامه داشت، با مطب تماس بگیرید و با دندانپزشک کودک خود مشکل را گزارش دهید.

تورم صورت و مراقبت پس از درمان اطفال

تورم صورت و مراقبت پس از درمان اطفال

اگر بعد از درمان دندانپزشکی کودک خود متوجه تورم شدید، یک کیسه یخ یا کیسه سبزیجات یخ زده را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی آن ناحیه قرار دهید. برای کمک به کاهش تورم، ممکن است به کودک خود یک داروی ضد درد بدون نسخه (استامینوفن یا ایبوپروفن طبق دستورالعمل روی بطری) بدهید.

به دقت مراقب علائم عفونت باشید، مانند:

  • قرمزی در ناحیه درمان
  • زهکشی در ناحیه درمان
  • تب
  • اگر فرزندتان در بلع یا تنفس مشکل دارد، فوراً با ما دندانپزشک مشورت کنید.
ادامه مطلب
مراقبت های بعد از کشیدن دندان

 

مراقبت پس از درمان اطفال

مراقبت پس از درمان اطفال و کشیدن دندان

اگر کودک شما یک دندان یا چندین دندان کشیده است، تقریباً همیشه می گوید که لب هایش بی حس است. از تف کردن شدید، استفاده از نی، پستانک، بطری و نوشیدن نوشابه های گازدار یا گرم خودداری کنید زیرا باعث خونریزی یا درد طولانی مدت می شوند. تراوش ممکن است برای یک یا دو روز پیش بینی شود. توصیه می کنیم به آنها غذاهای نرم خنک تری بدهید زیرا به توقف ترشح، تورم و درد کمک می کنند.

هنگامی که همه چیز با درمان دندانپزشکی بیمار تنظیم و انجام شد، والدین ممکن است در مورد استراحت و بهبودی لازم برای فرزندان خود فکر کنند. حتی اگر برخی از این روش‌ها تهاجمی‌تر از سایر روش‌ها باشند، نباید انتظار یک دوره نقاهت طولانی را داشته باشید. با این حال، باید احتیاط کنید و به کودک خود کمک کنید تا بفهمد که برای بهبودی صحیح و تجدید فعالیت‌های خود بدون هیچ مشکلی نیاز به استراحت کافی دارد.

پس از کشیدن دندان، گازی را برای کودک شما فراهم می کنیم تا در محل کشیدن دندان گاز بگیرد. کودک شما باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از انجام این عمل، آن را در جای خود نگه دارد.

اگر خونریزی متوقف شد و پس از بازگشت به خانه دوباره شروع شد، به کودک خود یک گاز گاز جدید بدهید تا گاز بگیرد. در این مدت ۳۰ دقیقه دیگر به کودک خود اجازه استراحت دهید. مطمئن شوید که آنها به سادگی گاز را گاز می گیرند، نه اینکه آن را بجوند.

اگر محل استخراج دندان  کودک شما پس از چند ساعت به طور فعال خونریزی می کند، بررسی کنید که آیا خون روشن هر ۱ تا ۲ ثانیه از محل استخراج چکه می کند یا خیر. در صورت مشاهده این موضوع، لطفاً بلافاصله با مطب ما تماس بگیرید.

تمیز کردن محل دندان کشیده شده

 کودک شما باید به مدت چند روز از مسواک زدن ناحیه استخراج شده با مسواک خودداری کند. ما به شما یک سرنگ کوچک می دهیم تا هنگام مسواک زدن بقیه دندان ها، محل استخراج را با آب گرم تمیز کنید. اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است، میتواند دندان های خود را با آب نمک یا دهانشویه آبکشی کند و داحل دهان خود بچرخاند.

ادامه مطلب
مراقبت های بعد از درمان پروتز ثابت

 

پر کردن دندان

این روش های ترمیمی ساده هستند. اگر کودک شما به‌عنوان بخشی از درمان دندان‌پزشکی خود به دنبال ضربه یا عفونت‌های بافت نرم، پرکننده‌ها یا روکش‌هایی دریافت کرده است، می‌توانید از او انتظار داشته باشید که بگوید احساس می‌کند لب‌هایش بی‌حس شده است. گاهی اوقات، کودکان پس از دریافت پر کردن یا تاج سفید، حساسیت یا قرمزی لثه دارند. استفاده از محلول بنادریل را در نظر بگیرید. مقداری روی لثه های فرزندتان بمالید تا واکنش حساسیت را کاهش دهید. در صورت لزوم، استفاده از این دارو برای چند روز می تواند کودک شما را راحت تر کند.

تاج های استیل ضد زنگ

لثه های کودک شما تا چند روز پس از قرار دادن روکش های فولادی ضد زنگ حساس خواهند بود. در صورت نیاز، ممکن است یک مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن (طبق دستورالعمل روی بطری) تجویز کنید.

لثه ها ممکن است هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن چندین روز پس از درمان خونریزی کنند. حتی اگر لثه ها خونریزی یا درد دارند به مسواک زدن ادامه دهید. این تضمین می کند که غذا به دام نمی افتد و باعث عفونت در لثه نمی شود. برای کمک به تمیز کردن راحت‌تر، می‌توانید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از مسواک زدن دندان‌های کودکتان، یک دوز از مسکن مصرف کنید.

غذاهایی که باید بعد از استفاده از تاج فولادی ضد زنگ اجتناب کنید

غذاهایی که باید بعد از استفاده از تاج فولادی ضد زنگ اجتناب کنید

از آنجایی که روکش های فولادی ضد زنگ با سیمان مخصوص در جای خود چسبانده می شوند، ما چندین محدودیت غذایی ساده را توصیه می کنیم. اجتناب از این غذاها بهترین شانس را به سیمان می دهد تا تاج را در جای خود نگه دارد.

لطفا از غذاهای چسبنده یا جویدنی مانند:

  1. آدامس
  2. کشمش
  3. میان وعده های میوه ای
  4. کارامل
  5. آب نبات های چسبناک

 

درمان های عصبی

این درمان چالش برانگیز است زیرا بیمار به طور طبیعی نسبت به هر محرکی حساسیت بیشتری خواهد داشت. اگر کودک شما تحت درمان اعصاب قرار گرفته است، لطفاً دستورالعمل های مربوط به ناراحتی را در صورت لزوم مرور کنید. معمولاً کودکان پس از درمان های عصبی راحت تر از بزرگسالان هستند. لطفاً به یاد داشته باشید که بعد از آن نیز به بهداشت دهان و دندان کودک خود توجه زیادی داشته باشید زیرا ممکن است به دلیل حساسیت زیاد تمایلی به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نداشته باشند. مطمئن شوید که با استفاده از مسواک های نرم تر یا خمیر دندان های تخصصی به آنها کمک می کنید.

ادامه مطلب
مراقبت پس از درمان جراحی فک و صورت

 

آرام بخش

تعادل فرزندتان قطع خواهد شد، بنابراین باید تمام فعالیت ها را برای شش  ساعت زیر نظر داشته باشید. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که فوراً آنها را به مدرسه برنگردانید، حداقل این باعث خوشحالی آنها می شود. اگر کودک شما نیاز به فعالیت بدنی دارد، لطفاً مراقب باشید که او به مهارت های حرکتی سخت نیاز ندارد و هنگام راه رفتن دستش را بگیرید تا از زمین خوردن  جلوگیری شود. تماشای فیلم، رنگ آمیزی، مطالعه، خوانده شدن و غیره گزینه های خوبی برای فعالیت هستند. اجازه ندهید فرزندتان بیش از حد به خودش فشار بیاورد.

به کودک خود مایعات زیادی برای نوشیدن بدهید. اگر کودک شما در حال استراحت است و دوباره در خانه به خواب می رود، هر ساعت کودک خود را بیدار کنید تا مایعات بنوشد. در صورت لزوم ممکن است داروهای مسکن بدون نسخه تجویز کنید.

ناراحتی معده بعد از آرامبخشی یا بیهوشی عمومی غیر معمول نیست. برای به حداقل رساندن احتمال این که کودک شما این را تجربه کند، در ابتدا غذای با قوام نرم را دوباره وارد وعده غذایی کنید.

غذاهای خوب برای شروع عبارتند از:

  • ژله
  • پودینگ
  • پوره سیب زمینی
  • ماکارونی و پنیر
  • ماست

چه زمانی کودک من می تواند پس از کشیدن دندان به مدرسه بازگردد؟

چه زمانی کودک من می تواند پس از کشیدن دندان به مدرسه بازگردد؟

شما باید به بهبودی کودک خود در دو روز اول پس از کشیدن دقت کنید. فعالیت ها را محدود کنید و به کودک خود کمک کنید هنگام استراحت سر خود را بالا ببرد. در صورت امکان، از فرزندتان بخواهید در آن روزهای اولیه روند بهبودی، مدرسه را ترک کند.

چه مدت کودک شما بعد از پر کردن دندان باید درد داشته باشد؟

کودک شما ممکن است به داروهای بدون نسخه برای کمک به هر گونه احساس درد نیاز داشته باشد. حساسیت دندان ممکن است بین ۲ تا ۴ هفته طول بکشد. در این دوران باید از مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی خودداری کنند.تغییر به یک مسواک ملایم تر می تواند به حفظ بهداشت کمک کند و آسیب به ناحیه را به حداقل برساند.

 

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields