مراقبت پس از درمان جراحی فک و صورت

مراقبت پس از درمان جراحی فک و صورت

فهرست مطالب

مراقبت پس از درمان جراحی فک و صورت

 

۱. دستورالعمل‌های بعد از جراحی دهان خود را دنبال کنید:

تمام دستورالعمل‌های مراقبت پس از درمان جراحی فک و صورت توسط جراح دهان خود را دنبال کنید. جراح دهان شما می‌داند که چگونه می‌توانید به بهترین شکل پس از جراحی دهان خود، بهبود پیدا کنید.

۲. بعد از جراحی دهان استراحت کنید:

روز جراحی دهان خود استراحت کنید. پس از همه، بدن شما نیاز به بازیابی دارد! اگر می‌خواهید دراز بکشید، سرخود را با بالش نگه دارید تا جریان خون مناسب در سر شما ایجاد شود و تورم دهان و صورت شما کاهش یابد. نگه‌داشتن سر نیز خونریزی بیش از حد پس از جراحی دهان را کاهش می‌دهد.

۳. از کمپرس یخ برای صورت خود استفاده کنید:

برای کاهش تورم، روی  صورت خود در طول روز یخ بگذارید. اکثر جراحان دهان ۱۵ دقیقه استفاده از کمپرس یخ را به طور متناوب توصیه می‌کنند.

مراقبت پس از درمان جراحی فک و صورت

 

۴.داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید:

به‌محض اینکه به شما نسخه تجویز شد، داروی مسکن خود را مصرف کنید، حتی اگر هنوز دردی احساس نمی‌کنید. پیشگیری از درد ساده‌تر از درمان آن پس از بروز آن است. همچنین، مطمئن شوید که یک دوز را نادیده نگیرید، حتی اگر لازم باشد که نیمه‌شب از خواب بیدار شوید تا داروهای مسکن خود را مصرف کنید.

۵. غذاهای نرم بخورید:

پس از قطع خونریزی ناشی از جراحی دهان، می‌توانید غذاهای نرم بخورید. اطمینان حاصل کنید که فقط در یکی دو روز اول پس از جراحی دهان، مایعات یا غذاهای نرم مصرف می‌کنید. نمونه‌هایی از غذاهای نرم عبارت‌اند از سوپ، ماست و پوره سیب‌زمینی و…

ادامه مطلب
کاهش عوارض کشیدن دندان عقل

۶. دهان خود را تمیز نگه‌ دارید:

حتماً دهان خود را تمیز نگه دارید. درحالی‌که جراح دهان شما احتمالاً به شما توصیه می‌کند که در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی دهان خود را شستشو ندهید، او احتمالاً به شما خواهد گفت که این کار را در روز دوم انجام دهید. به طور معمول، به شما توصیه می‌شود که دهان خود را حدود چهار بار در روز با آب‌نمک گرم بشویید، به‌خصوص پس از صرف غذا، تا بقایای غذا را از دهان خود پاک کنید.

۷. ویتامین‌های خود را دریافت کنید:

غذاهای سالم، غنی از ویتامین‌های A و C بخورید یا از مکمل‌ها استفاده کنید. این ویتامین‌ها باعث بهبودی می‌شوند و به درمان سریع‌تر جراحی دهان کمک می‌کنند.

مراقبت پس از درمان جراحی فک و صورت

کارهایی که نباید بعد از جراحی فک و صورت انجام داد:

 

۱.     توصیه‌های جراح را جدی بگیرید:

کاری را که جراح دهان به شما می‌گوید انجام نده باید انجام ندهید. به یاد داشته باشید، شما باید دستورالعمل‌های آنها را تا  آخرین حرف  دنبال کنید.

۲.     خودتان را مجبور به انجام کار نکنید:

خودتان را زیر فشار قرار ندهید. الان وقت رفتن به باشگاه یا دویدن نیست. استراحت و ریکاوری داشته باشید و در چند روز اول پس از جراحی  فک و صورت از بلندکردن اجسام سنگین یا ورزش‌های سنگین خودداری کنید.

۳.     غذاها یا نوشیدنی‌های گرم را انتخاب نکنید:

تا زمانی که دیگر بی‌حس نشده‌اید، غذا یا نوشیدنی داغ نخورید تا ناخواسته دهانتان نسوزد. لازم نیست درد خود را در دوران نقاهت پس از جراحی فک و صورت با زبان یا سقف دهان سوخته ترکیب کنید.

ادامه مطلب
مراحل کشیدن دندان

۴.     غذاهای سفت یا ترد نخورید:

در ۶ تا ۸ هفته اول پس از عمل جراحی دهان از جویدن غذاهای سفت و ترد مانند ذرت بوداده و هویج در ناحیه‌ای که جراحی دهان شما انجام شده است خودداری کنید.

۵.     مسواک یا نخ دندان نکشید:

از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ناحیه جراحی تا زمانی که پزشک اجازه انجام این کار را ندهد، خودداری کنید و هنگامی که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را از سر گرفتید، مطمئن شوید که این کار را با مراقبت بیشتر و ملایم انجام دهید.

۶.     به مدت ۲۴ ساعت سیگار نکشید:

تاحدامکان از سیگارکشیدن خودداری کنید، حداقل برای کل روز بعد از جراحی فک و صورت. یا بهتر است برای بهبود سلامت کلی خود سیگار را به طور کامل ترک کنید. اگر برای ترک سیگار به کمک نیاز دارید، از جراح دهان خود کمک بخواهید.

مراقبت پس از درمان جراحی فک و صورت

 

۷.     به مدت ۲۴ ساعت الکل ننوشید:

در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی دهان از مصرف الکل خودداری کنید، زیرا می‌تواند در روند بهبودی اختلال ایجاد کند و مطمئن شوید که در هنگام مصرف داروهای ضد درد یا آنتی‌بیوتیک که ممکن است با آن تداخل داشته باشد، الکل مصرف نکنید.

۸.     حواستان به وضعیت عمومی بدنتان باشد:

مراقب عفونت، تب، تورم بیش از ۲ روز و مشکل در بلع یا تنفس باشید. همچنین ممکن است به بیهوشی واکنش آلرژیک داشته باشید. اگر هر یک از این موارد برای شما اتفاق افتاد، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

۹.     خونریزی را مسدود کنید:

ممکن است در روز اول پس از جراحی مقداری خونریزی داشته باشید. به‌آرامی گاز استریل تا شده را گاز بگیرید تا جریان خون را کاهش دهید. اگر خونریزی بیش از ۲۴ ساعت طول کشید یا آن‌قدر شدید است که گاز استریل باید بیشتر تعویض شود، با دندانپزشک یا جراح دهان تماس بگیرید.

ادامه مطلب
کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی دندان

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields