مراقبت پس از درمان جرمگیری و بروساژ

مراقبت پس از درمان جرمگیری و بروساژ

فهرست مطالب

مراقبت پس از درمان جرمگیری و بروساژ دندان

 

نکات تخصصی برای مراقبت از دندان‌های خود پس از درمان جرم‌ گیری و بروساژ :

 

عفونت لثه می‌تواند به‌اندازه پوسیدگی واقعی دندان برای سلامت دندان مضر باشد. در واقع، اگر این مشکلات درمان نشوند، می‌توانند بدتر شوند و به ساختارهای استخوانی زیرین سرایت کنند و باعث ازدست‌دادن دندان و عفونت‌های سیستمیک شوند.

هنگامی که بیماری پریودنتال وجود دارد، جرم‌ گیری و بروساژ می‌تواند راه حل قابل قبول و  درمان طولانی مدتی را ارائه دهد، به‌خصوص اگر این درمان‌ها زود اجرا شوند. در طی این روش، از ابزارهای دستی و اولتراسونیک برای حذف جرم و پلاک که در اطراف و زیرخط لثه جمع شده‌اند استفاده می‌شود.

پس از اتمام درمان جرم‌ گیری و بروساژ، ممکن است برای چند روز ناراحتی خفیفی در اطراف دندان ولثه و افزایش حساسیت به گرما و سرما (و گاهی اوقات شیرینی‌ها) تا چهارتا شش هفته تجربه کنید. این یک دوره طبیعی در درمان جرم‌ گیری و بروساژ است که نیاز به مراقبت پس از درمان جرمگیری دارد.

مراقبت پس از درمان جرمگیری

تقریباً چهارتا شش هفته پس از تکمیل جرم ‌گیری اولیه و بروساژ، وضعیت پریودنتال شما مجدداً ارزیابی می‌شود که تشخیص داده شود که آیا درمان بیشتر (جراحی، جرم‌ گیری اضافی، آنتی بیوتیک و غیره) برای کنترل روند بیماری ضروری است یا خیر؟

ممکن است توصیه شود که بسته به نیازهای دندانی فردی شما، در فواصل زمانی مختلف، به یک تمیزکردن پیشرفته‌تر (تمیزکردن نگهداری پریودنتال) نیاز باشد. برای بهترین نتیجه، توصیه می‌شود که تمیزکردن پریودنتال خود را هر سه ماه یکبار ادامه دهید.

ادامه مطلب
مراقبت های بعد از جراحی لثه

پس از یک یا چند درمان، اکثر افراد هنگام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و جویدن، قرمزی، التهاب و درد بسیار کمتری را تجربه خواهند کرد. در زیر چند نکته تخصصی برای مراقبت‌های مناسب بعد از درمان جرم‌ گیری آورده شده است:

 

۱. به‌آرامی مسواک بزنید:

ناراحتی و خونریزی در حد متوسط و خفیف شایع است پس از درمان جرم‌ گیری و بروساژ برای به‌حداقل‌رساندن درد هنگام مسواک زدن، حتما از یک مسواک با موهای نرم و ملایم و دایره‌ای استفاده کنید.

سه تا پنج‌روز پس از آخرین درمان جرمگیری، خونریزی و ناراحتی شروع به کاهش خواهند کرد. بااین‌وجود، ادامه استفاده از مسواک نرم ایده خوبی است، باید در نظر بگیرید موهای سفت و مسواک زدن تهاجمی می‌تواند باعث عقب‌نشینی لثه‌ها از دندان‌ها شود.

مراقبت پس از درمان جرمگیری

۲. از نخ دندان با روکش موم استفاده کنید:

دندان‌ها باید حداقل دو بار در روز با استفاده از نخ‌های موم دار نخ دندان کشیده شوند.

نخ دندان موم نشده می‌تواند لثه‌ها را پس از درمان جرم ‌گیری تشدید کند و ممکن است باعث خونریزی بیشتر شود.

علاوه بر صبح و شب، پس از هر وعده غذایی یا میان وعده‌ای که ذرات غذا به طور محسوسی در بین دندان‌ها گیرکرده است، دندان‌ها را باید نخ دندان کشید.

 اگر پس از درمان جرم‌ گیری هنگام نخ دندان کشیدن درد بیش از حد ناراحت‌کننده حس شود، می‌توان از پین آب برای تمیزکردن بین دندان‌ها نیز استفاده کرد.

۳. لثه‌ها را با آب‌ نمک گرم بشویید:

برای تسکین لثه‌ها، مخصوصاً بعد از وعده‌های غذایی سنگین، یک شستشوی ملایم با آب‌نمک انجام دهید. هنگامی که یک روش جرم ‌گیری یا بروساژ انجام شد ، دندان‌ها ممکن است به غذاهای شیرین ، چسبناک و سردوگرم بسیار حساس‌تر شوند.

ادامه مطلب
مراقبت از روکش سرامیکی

آب‌نمک می‌تواند مواد اضافی را بدون نیاز به مسواک زدن اضافی آزاد کند. همچنین می‌تواند قرمزی و التهاب خفیف را کاهش دهد.

 

۴. خوردن تنقلات را محدود کنید:

مراقبت خوب از دهان شامل اجرای یک رژیم غذایی متعادل و برنامه غذایی سالم نیز می‌شود. هر بار که نوشیدنی‌هایی غیر از آب می‌خورید یا می‌نوشید، دهان خود را در معرض مواد بیشتری قرار می‌دهید که می‌توانند  (PH )  آن را تغییر داده و محیط ایده آلی را برای باکتری‌ها و جرم‌ها ایجاد کنند.

مصرف میان وعده را به یک یا دو بار در روز محدود کنید و درعین‌حال وعده‌های غذایی منظمی داشته باشید. همچنین، حتماً بعد از خوردن یا آشامیدن، به‌خصوص در چند روز اول پس از درمان جرم‌ گیری و بروساژ، دهان خود را کاملاً بشویید. اینها برخی از غذاهایی هستند که می‌توانند روند بهبودی را مختل کنند و باید به دنبال این روش از مصرف آنها اجتناب کنید:

۱.غذاهای اسیدی مانند پرتقال و گوجه‌فرنگی.

۲.غذاهای چالش‌برانگیز مانند استیک یا همبرگرهای بزرگ.

۳.غذاهایی با تکه‌های کوچک که ممکن است در لثه گیر کنند، مانند آجیل یا ذرت بوداده.

مراقبت پس از درمان جرمگیری

۵. ویزیت‌های دندانپزشکی خود را افزایش دهید:

بعد از عمل جرم ‌گیری و بروساژ، ویزیت منظم دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید. بسیاری از افراد برای درمان عمده در سلامت کلی لثه و دندان خود ، نیاز به چندین درمان جرم گیری دارند .معاینات و تمیز کردن منظم تشکیل جرم و پلاک را محدود می‌کند و موفقیت طولانی‌مدت پس از درمان را تضمین می‌کند.

 

۶. مصرف آنتی بیوتیک و دارو برای درد و تورم:

در برخی موارد ممکن است برای جلوگیری از عفونت بعد از درمان جرم‌ گیری و بروساژ آنتی بیوتیک تجویز شود. حتما این قرص ها را طبق دستور مصرف کنید تا زمانی که همه آنها تمام شود.

ادامه مطلب
مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان

از داروهای بدون نسخه می توان برای کاهش درد و تورم استفاده کرد.اگر درد یا تورم در لثه‌های خود احساس می‌کنید، می‌توانید از داروهایی مانند ایبوپروفن، ادویل یا تیلنول استفاده کنید. حتماً دستورالعمل های روی بسته را دنبال کنید و از حد توصیه شده تجاوز نکنید.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

درمان خانگی التهاب لثه
بهداشت دهان و دندان
دکتر محمد قائمی

درمان خانگی التهاب لثه

التهاب لثه نشانه‌ای از مشکلات رایج دهانی است که ممکن است باعث درد و ناراحتی ایجاد شود و به سلامت لثه‌ها آسیب برساند. روش‌های طبیعی

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields