مشکلات روکش دندان

مشکلات روکش دندان

فهرست مطالب

سال هاست که از روکش های دندانی برای از بین بردن عیوب دندان‌ها و دستیابی به ظاهر زیبایی طبیعی استفاده می‌شود. در مقاله ما اطلاعاتی در مورد شایع‌ترین مشکلات روکش دندان سرامیکی و زیرکونیوم و همچنین مزایا و معایب ونیرهای سرامیکی وجود دارد.

روکش دندان؛ یکی از گزینه‌های ترمیم به عنوان آخرین مرحله برای محافظت از یکپارچگی ساختاری دندان‌های آسیب دیده و افزایش دوام آنها است. با این حال، این بدان معنا نیست که دندان شما دیگر مشکلی نخواهد داشت.

مشکلات روکش دندان

 

شایع‌ترین مشکلات روکش دندان چیست؟

دلایل زیادی برای انتخاب نامناسب مواد وجود دارد و برخی نیاز به درمان فوری دارند. مشکلات پوشش مواد و پوشش‌های ساخته شده به این روش را می‌توان به مشکلات زیر تقسیم کرد:

 

۱.     ترک خوردگی یا شکستن پوشش:

هم کامپوزیت و هم زیرکونیا با تکیه گاه فلزی ممکن است باعث ایجاد ترک و شکستگی در سطح پوشش شوند. این مشکلات می‌تواند ناشی از گاز گرفتن تصادفی هسته میوه یا ارتفاع در دندان باشد. ترک‌های کوچک در دهان را می‌توان ترمیم کرد، اما اگر بیشتر باشد نیاز به تعویض دارد.

۲.     افتادن روکش:

روکش ممکن است در اثر پوسیدگی دندان یا از بین رفتن خاصیت چسبندگی پوشش از بین برود. روکش های افتاده اغلب می‌توانند به راحتی توسط دندانپزشک در عرض چند دقیقه چسبانده شوند. به طور کلی چنین مشکلاتی به ندرت در دندان‌هایی که با ساییدگی بزرگ تراشیده شده‌اند، دیده می‌شود. با این حال، اگر دندان در زیر بسیار ساییده شده باشد و سطح چسبندگی روکش کوچک باشد، ممکن است روکش ها به طور مکرر از بین بروند.

 

۳.     حساسیت به سرما و گرما:

علت معمول چنین مشکلاتی در ترمیم‌های جدید است. با لبه‌های کوتاه، پوشش نباید به طور کامل خشک شود یا قبل از جابه‌جایی لثه باید جدا شود. برای رفع این مشکل برای ترمیم‌های جدید، باید تعویض روکش در نظر گرفته شود. ۲ درمان آسان برای این مشکل روی پوشش‌های قدیمی وجود دارد که نیازی به برداشتن پوشش ندارند. اول استفاده از خمیر دندان‌های تولید شده مخصوص دندان‌های حساس و دوم یافتن راه حل برای دندانپزشکان با دندان‌های حساس با چسباندن و پرکردن کامپوزیت‌ها و محافظت از آنها در برابر تبادل حرارت.

۴.     دندان درد:

درد و التهاب در دندان می‌تواند مشکلاتی را به دلیل ضربه و از بین رفتن پوشش دندان ایجاد کند. به طور معمول، این دردها در عرض چند روز خود به خود به حالت عادی بازمی‌گردند. در این بین، دندانپزشک می‌تواند برای کودکان خود از درد و التهاب، داروی ضد التهاب و ضد درد بازی کند. درد ممکن است برای مدت طولانی‌تری در چند کانال ادامه یابد که ممکن است عصب کشی دندان ضروری باشد.

ونیرها معمولاً در نزدیکی خط دندان قرار می‌گیرند تا از مشکلات حساسیت به گرما جلوگیری کنند. در بیشتر موارد، دندان درد فروکش می‌کند، التهاب فروکش می‌کند و داخلی است. برای تسریع روند بهبودی، داروهای توصیه شده توسط پزشک باید با دقت و ۳ بار در روز مصرف شوند.

ادامه مطلب
جراحی دندان عقل + [مراحل و هزینه ها]

۵.     مشکلات عصب دندان:

بافت نرمی وجود دارد که در آن سیاهرگ‌ها و اعصاب دندانی وجود دارد. ترمیم دندان شکسته یا آسیب دیده می‌تواند به دندان آسیب برساند. این ناراحتی می‌تواند درد خفیف، متوسط ​​و مداوم باشد. پس از مدت کوتاهی یا حتی ماه‌ها پس از نصب روکش، ممکن است یک فروپاشی عصبی رخ دهد. به طور کلی برای رفع این مشکل باید عصب کشی انجام شود.

۶.     مشکلات بایت:

قبل از استفاده از روکش، دندانپزشک میزان تناسب روکش با دندان‌های دیگر را ارزیابی می‌کند. اگرچه این مشکل در وهله اول باعث ایجاد تورمی کوچک می‌شود، اما گاهی اوقات دندان‌ها به لثه آسیب می‌زنند. همچنین امکان مشاهده شکل گیری عفونت وجود دارد. دندانپزشک با عصب کشی و روکش های جدید می‌تواند به راحتی مشکل را درمان کند.

۷.     واکنش‌های آلرژیک:

از آنجایی که فلزات ترجیح داده شده در تولید پوشش عموماً مخلوطی از فلزات هستند، ممکن است در افرادی که به فلزات یا چینی حساسیت دارند، واکنش آلرژیک رخ دهد. با این حال، این مشکل به ندرت رخ می‌دهد.

آسیب‌ها و معایب روکش های دندانی پرسلن و زیرکونیوم

آسیب‌ها و معایب روکش دندان پرسلن و زیرکونیوم

ونیرها یک روش درمانی بسیار مؤثر انتخابی برای ترمیم دندانی است که به هر طریقی آسیب دیده است و در مقایسه با روش‌های درمانی جایگزین دارای مزایای مشخصی است. با این حال، پوشش‌ها دارای معایبی نیز هستند. چه ترمیم انتخاب شده از جنس پرسلن با پایه فلزی باشد یا زیرکونیوم، آسیب‌ها و معایب روکش های دندانی به طور کلی به شرح زیر است:

برخی از بیماران ممکن است در مدت کوتاهی پس از اعمال پوشش، حساسیت به گرما یا سرما را تجربه کنند. استفاده از خمیر دندان طراحی شده برای دندان‌های حساس هنگام مسواک زدن می‌تواند به کاهش این امر کمک کند.

مشکل دیگر بروز درد یا ناراحتی در حین عمل گاز گرفتن است. این مشکل عموماً به دلیل موقعیت نادرست روکش ایجاد می‌شود. با تنظیم ارتفاع روسازی به راحتی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

در برخی موارد، روکش ها ممکن است به دلیل قرارگیری نادرست روکش ها یا ناکافی بودن چسب‌های استفاده شده برای نگه داشتن روکش به طور کامل از بین بروند. در این حالت، پوشش مجدداً نصب یا تعویض می‌شود.

در موارد نادر، فلزات استفاده شده در پوشش‌ها می‌توانند باعث واکنش آلرژیک شوند.

هزینه ونیرها کمی بیشتر از اکثر ترمیم‌های دندانی است. این ممکن است یک عامل ناتوان کننده در برخی از بیماران باشد.

 

مزایای روکش دندان:

داشتن روکش دندان فواید زیادی دارد. بسیاری از مردم استفاده از پوشش را به همین دلیل ترجیح می‌دهند. به طور کلی مزایای روکش دندان عبارت‌اند از:

دندان‌ها را تقویت می‌کند: روکش ها به معنای واقعی کلمه یک دندان را می‌پوشانند. این ویژگی دندان ضعیف را به استحکام قبلی خود بازمی‌گرداند. ونیرها همچنین از دندان در برابر پوسیدگی احتمالی که می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود محافظت می‌کند.

ادامه مطلب
کشیدن دندان عقل بدون جراحی

دندان‌ها را بازسازی می‌کند: ونیرها ممکن است برای بازگرداندن دندان‌ها به اندازه و ظاهر اصلی خود ترجیح داده شوند. غذا خوردن بدون دردسر را تسهیل می‌کنند و امکان مکالمه راحت را فراهم می‌کنند.

ونیرها ثابت هستند: روکش به طور دائم به دندان چسبیده است. این بدان معناست که برخلاف پروتزهای بالقوه متحرک دقیقاً همان جایی که باید باشد می‌ماند. روکش ها به بخش دائمی دهان تبدیل می شوند.

لبخند زیبایی می‌بخشد: ونیرها بسیاری از عیوب دندانی از جمله دندان‌های تغییر رنگ شده و فرسوده را می‌پوشانند. روکش به گونه‌ای ساخته می‌شود که روی دندان‌ها مناسب باشد و در نتیجه لبخندی زیباتر و طبیعی‌تر به دست می‌آید.

ارزیابی فواید و مضرات:

ارزیابی فواید و مضرات:

هر بیمار باید قبل از گرفتن روکش، خطرات و مزایای این برنامه را در نظر بگیرد. به‌عنوان‌مثال، ونیرها اغلب برای بازگرداندن دندان از دست رفته بین دندان‌ها ترجیح داده می شوند. زیرا روکش ها بسیار قوی‌تر از پروتزهای پارسیل متحرک هستند. با این حال، ایمپلنت‌ها ممکن است انتخاب بهتری برای پوشش کلی آنها باشند. ایمپلنت روی دندان‌های سالم تأثیر نمی‌گذارد و خطر عفونت در این کاربرد بسیار کمتر است. در کنار همه اینها، فکر کردن به هدف درخواست و تصمیم گیری مطابق با سبک زندگی بسیار مهم است.

 

بعد از ونیر دندان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

بیایید سعی کنیم جزئیاتی را که باید بعد از روکش دندان انجام دهید و به آنها توجه کنید به اختصار توضیح دهیم. شما روکش های خود را ساخته‌اید و می‌خواهید؛ مانند بقیه سال‌ها از آنها استفاده کنید. اگر ابتدا یک پوشش زیرکونیوم داشتید، می‌توانید مقاله من با عنوان افزایش عمر پوشش زیرکونیوم را بخوانید. اگر احتیاط‌هایی را که باید بعد از پوشش دادن انجام دهید، اعمال کنید، پوشش شما برای سال‌های زیادی به شما خدمت خواهد کرد. در پایان مقاله ما، پاسخ سؤالاتی را که ممکن است داشته باشید، پیدا خواهید کرد، مانند درد دندان بعد از روکش، آیا می‌توانم بعد از روکش سیگار بکشم، اختلال گفتار بعد از روکش، ورم لثه.

 

درمان روکش دندان، درمان دندان‌های شکسته، ترک خورده و ناکارآمد است. روکش ها را می‌توان برای همه دندان‌ها و همچنین روکش تک دندانی ساخت. با پیشرفت تکنولوژی، درمان‌های دندانپزشکی روکش با خواص مختلف نیز انجام می‌شود. در بین انواع روکش های دندانی، روش درمانی مناسب برای ساختار دهان و دندان شما تعیین می‌شود. در نتیجه معاینات انجام شده توسط دندانپزشکان متخصص ما، روش درمان روکش و قیمت روکش مشخص می‌شود.

با انجام معاینه قبل از روکش، دندان‌ها برای روکش آماده می شوند. قبل از پوشش، دندان‌ها با انجام درمان‌های مناسب تمیز می شوند. تمام شرایط لازم برای پوشش فراهم است.

ادامه مطلب
دندانپزشکی اطفال در فرجام

 

سؤالات متداول مشکلات روکش دندان:

آیا کسانی که روکش دندان دارند راضی هستند؟

رضایت کسانی که روکش دندان دارند بسته به بیمار متفاوت است. روش درمان و تخصص پزشک معالج از عوامل تعیین کننده برای رضایت از پوشش شما است. کسانی که روکش پرسلن دارند، کسانی که روکش زیرکونیوم دارند و بیمارانی که ونیر انجام می‌دهند می‌توانند با به اشتراک گذاشتن نظرات خود به بیمارانی که قصد درمان روکش را دارند کمک کنند.

 

 مراقبت از دندان پس از روکش دندان چگونه انجام می‌شود؟

مراقبت از دندان پس از درمان ونیر بسیار مهم است. تمیز کردن دندان‌های روکش و معاینات منظم برای روش‌های درمان روکش نباید قطع شود.

بعد از گذاشتن دندان تاج چه زمانی غذا بخوریم؟

می‌توانید ۱ ساعت پس از درمان روکش غذا بخورید. بعد از مقداری چسب می‌توانید بلافاصله غذا بخورید، توصیه می‌کنیم بعد از ۱ ساعت غذای خود را بخورید.

 

بعد از درمان روکش درد وجود دارد، چه باید کرد؟

در برخی موارد، اگر روکش شما به تازگی نصب شده باشد، ممکن است درد ایجاد شود. در صورت درد بعد از پوشش می‌توانید مسکنی را که پزشک تجویز کرده است مصرف کنید. اگر درد شما بعد از ۱-۲ روز از بین نرفت یا کاهش نیافت، توصیه می‌کنیم با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

 

آیا روکش دندان درد می‌کند؟

دندان درد در درمان روکش زیرکونیوم یا روکش ممکن است در چند روز اول باشد.

 

عادت کردن به روکش چقدر طول می‌کشد؟

حداکثر ۵-۱۰ روز طول می‌کشد تا به دندان روکش جدید عادت کنید؛ بنابراین در عرض دو هفته به دندان‌های جدید خود عادت می‌کنید.

 

آیا خونریزی لثه بعد از روکش طبیعی است؟

خونریزی لثه بلافاصله پس از انجام روکش طبیعی است. خونریزی لثه بعد از دندان‌های تاج ممکن است به دلیل آسیب جزئی به لثه پس از برداشتن باشد. اگر بعد از مدت طولانی خونریزی لثه داشته باشید، طبیعی نیست. دلیل این امر ممکن است دلایلی مانند جرم دندان، باقیمانده مواد غذایی در زیر پوشش، فشار پروتز باشد.

حساسیت دندان بعد از روکش چگونه درمان می‌شود؟

 

حساسیت دندان بعد از روکش چگونه درمان می‌شود؟

حساسیت دندان پس از ونیر در اولین بارگذاری طبیعی است. از آنجایی که یک پروتز جدید بر روی دندان‌های قبلی شما وجود دارد، ممکن است دندان شما در پاسخ حساسیت نشان دهد. برای رفع حساسیت دندان پس از روکش می‌توانید از خمیرهای دندان‌های ضد حساسیت و مسکن استفاده کنید.

 

بوی بد دهان پس از روکش چه باید کرد؟

 

باید روزی دو بار مسواک بزنید. قطعاً مسواک نزدن به دلیل روکش دندان‌ها کار اشتباهی است.

باید از نخ دندان استفاده کنید.

باید روزی دو بار با دهانشویه غرغره کنید.

اگر بعد از انجام تمام این کارها بعد از روکش دندان بوی بد دهانتان برطرف نشد، به شما توصیه می‌کنیم با پزشک خود وقت ملاقات بگذارید.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
رستم زاده

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields