مشکل سلامتی که با ارتودنسی قابل درمان است

مشکل سلامتی

فهرست مطالب

ارتودنسی رشته ای از دندانپزشکی است که برای تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات همترازی دندان ها و فک ها طراحی شده است. به این ترتیب، راه حل های ایده آلی برای دندان های کج، فاصله بین دندان ها، مشکلات بایت و موارد دیگر ارائه می دهد. ارتودنسی پیشگیرانه یا درمان زودهنگام ارتودنسی برای کودکان نیز می تواند به پیشگیری از مشکل سلامتی و مشکلات مراقبت از دهان در مراحل بعدی زندگی کمک کند!

اکثر مردم فکر می‌کنند که بریس‌های دندانی و سایر اشکال درمان خدمات ارتودنسی دندان فقط برای اصلاح و بهبود لبخند افراد کار می‌کنند. اما در واقع برخی از مشکلات پزشکی وجود دارد که آن  را می توان با صاف کردن دندان ها توسط آن سیم ها و براکت ها برطرف کرد.

 

مشکل سلامتی و مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی فکی، یا به سادگی TMJ، مربوط به مفصلی است که فک پایین شما را به بقیه سر متصل می کند. بیماری که از مال اکلوژن یا بایت اشتباه رنج می برد نیز می تواند مشکلات TMJ را تجربه کند زیرا ارتباط نامناسب دندان های بالا و پایین نیز می تواند باعث ناهماهنگی فک شود.

درمان های ارتودنسی مانند بریس های دندانی که به قرار دادن دندان ها در تراز مناسب خود کمک می کند، به نوبه خود می تواند به اصلاح تراز فک نیز کمک کند.

سردرد و گردن درد

سردرد و گردن درد

ناحیه سر و گردن شامل یک شبکه پیچیده و در عین حال ظریف از استخوان ها، مفاصل، ماهیچه ها و تاندون ها است که برای عملکرد بهینه باید در هماهنگی با هم کار کنند. و هرگونه عدم تعادل در این شبکه منجر به سردرد مزمن و گردن درد می شود.

اگر دردی در ناحیه سر و گردن دارید که به نظر می‌رسد با داروهای ضد درد از بین نمی‌رود، لازم است به یک متخصص مراجعه کنید. دندانپزشک ویا ارتودنتیست شما از جمله متخصصانی هستند که باید به آنها مراجعه کنید، به خصوص اگر درد از پشت چشم، شقیقه یا پشت سر منشاء می گیرد.

دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا درد مربوط به دندان های شما است یا خیر و درمان خدمات ارتودنسی دندان می تواند پاسخگو باشد.

اختلالات خواب

مشکل در خوابیدن ممکن است ناشی از مشکلات مفصل گیجگاهی فکی و درد در سر و گردن باشد. اگر آرواره های شما نامرتب باشد، به احتمال زیاد، به دلیل مشکلات تنفسی، مشکل خواب خواهید داشت. اگر درمان نشود، مشکل تنفسی ممکن است در طول زمان بدتر شود. با اصلاح ردیف دندان ها، تنفس بهتر می شود و خواب طولانی تر و آرام تری به شما می دهد.

 

مشکلات قلبی

افراد مبتلا به مال اکلوژن اغلب دارای دندان های نامرتب هستند که بهداشت دهان و دندان را کمی چالش برانگیز می کند. اگر نمی توانید دندان های خود را به خوبی تمیز کنید، ناتوانی در از بین بردن رسوبات پلاک به اندازه کافی می تواند منجر به بیماری لثه شود که با التهاب لثه شروع می شود.

ادامه مطلب
سفید کردن فوری دندان

با گذشت زمان، ژنژیویت کنترل نشده می تواند به شکل شدیدتری از بیماری لثه – پریودنتیت – تبدیل شود. مطالعات متعدد ارتباط بین پریودنتیت و مشکلات قلبی را ثابت کرده است.

قرار گرفتن دندان‌ها در تراز مناسب خود، تمیز کردن آن‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کند و در این فرآیند از بیماری‌های پریودنتال و مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند.

مشکل سلامتی و مشکلات انسداد

نحوه قرار گرفتن دندان های شما در داخل دهان به عنوان اکلوژن شناخته می شود و مال اکلوژن اصطلاحی است که برای توصیف مشکلات مربوط به هم ترازی دندان ها و فک استفاده می شود. زمانی که دندان‌های شما به درستی در دهان قرار نگرفته‌اند، ممکن است مشکلات بایت مانند آندربایت، اوربایت، کراس‌بایت یا خط وسط نامناسب داشته باشید.

مال اکلوژن ممکن است بر سهولت گاز گرفتن، خوردن یا جویدن تأثیر بگذارد و باعث ایجاد مشکل یا ناراحتی شود. در موارد خاص، ممکن است باعث اختلالات گفتاری، تغییر در ساختار صورت و گاز گرفتن مکرر گونه یا زبان شود. ارتودنسی راه حل های مختلفی برای درمان مال اکلوژن از جمله بریس های دندانی، تغییر شکل دندان و جراحی دهان ارائه می دهد.

دندان های بیرون زده

دندان های بیرون زده

بیرون زدگی دندان در نتیجه فشار دادن فک بالا به جلوتر از فک پایین رخ می دهد که منجر به بی نظمی بایت و فشار ناهموار به دندان ها می شود. به غیر از تاثیر بر ساختار صورت و تشکیل استخوان فک، بیرون زدگی شدید دندان می تواند بستن کامل لب ها را نیز دشوار کند. بیرون زدگی دندان در صورت درمان نشدن ممکن است منجر به از دست دادن استخوان در فک شود زیرا اغلب فشار زیادی به آن وارد می کند.

در اکثر موارد بیرون زدگی را می توان با انواع مختلف بریس درمان کرد، اما ارتودنتیست شما ممکن است کشیدن دندان را در صورتی که مشکل آنقدر شدید باشد که با دستگاه های متحرک یا ثابت درمان شود، پیشنهاد دهد.

 

مسائل فاصله گذاری

شکاف بین دندان‌ها، شلوغی و سایر بی‌نظمی‌های فاصله‌گذاری می‌تواند باعث مشکلات سلامت دهان و دندان شود، علاوه بر این بر ظاهر و عزت نفس شما تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، لثه‌های باز ناشی از شکاف‌های بزرگ یا از دست دادن دندان‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌ها و آسیب‌های لثه هستند، در حالی که دندان‌های کج می‌تواند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دشوار کند. بریس‌های ارتودنسی و سایر وسایل می‌توانند به حرکت دندان‌ها به موقعیت مورد نظر، اصلاح شکاف و شلوغی کمک کنند.

جلوگیری از مشکلات سلامت دندان ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز. با انواع مختلفی از بریس‌های موجود این روزها، می‌توانید از بین بریس‌های فلزی سنتی یا بریس‌های لینگوال یا حتی ترازهای شفاف یکی را انتخاب کنید!

ادامه مطلب
روکش دندان بدون برش: دندانپزشکی زیبایی غیرتهاجمی

درمان ارتودنسی و فناوری مراقبت از دندان به شدت تغییر کرده است و ارتودنسی مدرن طیف وسیعی از راه حل های دندانپزشکی زیبایی و بهداشت دهان را ارائه می دهد. همچنین نسبت به گذشته موثرتر، مقرون به صرفه تر و راحت تر است، بنابراین از کشف گزینه های درمانی خود نترسید.

سردرد و مشکلات ارتودنسی

سردرد

تحقیقات نشان می دهد که کراس بایت خلفی، آندربایت از نظر آماری با سردردهای مزمن یا مکرر مرتبط است. کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD) اغلب سردرد تنشی را به عنوان علامت اصلی خود گزارش می کنند. هنگامی که عضلات درگیر در جویدن در بیماران TMD لمس می شوند، بسیاری از آنها احساس سردرد را گزارش می کنند. پزشکان علت بروز سردردهای ناشی از TMD را درگیری مسیر درد سه قلو که تا سیستم عصبی مرکزی گسترش می‌یابد، می‌دانند.

کراس بایت خلفی و اوربایت با عرض حداقل ۵ میلی متر خطر سردرد را در کودکان و نوجوانان افزایش می دهد. درمان ارتودنسی تنها پس از رد سایر علل احتمالی (بیولوژیکی، شیمیایی، محیطی) سردرد توصیه می شود.

 

 گوش درد

از دست دادن دندان ها و مال اکلوژن، فک و عضلات صورت را مجبور می کند تا برای جویدن و صحبت کردن، دندان ها را به هم نزدیک کنند. انقباض منظم این ماهیچه ها عضلات فک را تحت سلطه خود در می آورد و باعث میکروتروما در مفصل گیجگاهی فکی می شود. از آنجایی که مفصل گیجگاهی فکی و گوش داخلی از طریق عصب پنجم عصب دهی مشترک دارند، التهاب حاصل می تواند باعث گوش درد یا گوش درد شود.

اگر یک یا چند دندان آسیاب کج شده و به عصب آلوئولار تحتانی فشار وارد کند، گوش درد نیز ممکن است رخ دهد. مولرهای نوک دار می توانند به عصب آلوئولار تحتانی برخورد کنند و باعث درد شدید شوند. این عصب حس دندان های پایینی را تامین می کند و از عصب مندیبولار که شاخه ای از عصب سه قلو است منشعب می شود.

علت اصلی گوش درد که شامل عفونت واضح گوش یا ضربه به گوش داخلی نمی شود، اغلب می تواند به مشکلات دندانی، مانند مال اکلوژن، پوسیدگی دندان، یا نیمه رویش یا بیرون نیامده مولر سوم مرتبط باشد. بنابراین، درمان ارتودنسی باید درد گوش را که با عفونت یا سایر اختلالات فیزیولوژیکی مرتبط نیست، از بین ببرد.

 

اختلال TMJ

مفاصل گیجگاهی فکی (TMJ) که فک پایین را به جمجمه متصل می کنند به حرکات هماهنگ ماهیچه ها، رباط ها و استخوان هایی که آنها را تشکیل می دهند بستگی دارد. هنگامی که یکی از این اجزا به طور طبیعی کار نمی کند، زمانی که یک یا هر دو TMJ تنش و التهاب را تجربه می کنند، درد ایجاد می شود.

علائم اختلال TMJ شامل درد فک، صدای کلیک فک، گوش درد، سردرد و درد صورت است. اگر با بریس درمان نشود، اختلال TMJ می‌تواند مینای دندان را به دلیل ناهماهنگی فرسایش دهد، باعث پوسیدگی دندان شود یا منجر به ترک شود. علاوه بر تروما فک و انحطاط زودرس مفصل، مال اکلوژن یک دلیل اساسی شایع برای علائم اختلال TMJ است.

ادامه مطلب
کلینیک دندانپزشکی در فرجام

در واقع، مال اکلوژن یکی از مهمترین عوامل اتیولوژیک اختلال گیجگاهی فکی است. درمان های ارتودنسی توصیه شده به دلیل مال اکلوژن شامل دستگاه های جابجایی قدامی، رویکردهای ارتوگناتیک و درمان با اکلوزال است.

 

وزوز گوش

وزوز گوش یا وزوز گوش زنگ یا زنگی در گوش است که به درمان آنتی بیوتیکی یا جراحی پاسخ نمی دهد. اگرچه وزوز گوش معمولاً دردناک نیست، اما از نظر روانی مقابله با آن دشوار است و گاهی اوقات باعث افسردگی، اضطراب و بی خوابی در افراد مبتلا می شود.

گزارش‌هایی مبنی بر ناپدید شدن وزوز گوش پس از برداشتن دندان‌های عقل یا آبسه‌های بیماران، یا درمان با بریس‌های ارتودنسی، توسط محققانی که رابطه بین مال اکلوژن و وزوز گوش را مطالعه می‌کنند تأیید شده است. تصور می‌شود که وزوز ناشی از مال اکلوژن زمانی رخ می‌دهد که خستگی و اسپاسم ماهیچه‌های جونده باعث فشار بر گوش داخلی شود. علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در صورتی که مال اکلوژن به اندازه کافی شدید باشد، مال اکلوژن می‌تواند به سرگیجه و وزوز گوش با هم کمک کند.

دندان قروچه

دندان قروچه

دندان قروچه در هنگام خواب می تواند باعث خراشیدگی، ترک خوردن، سایش ،لکه دار کردن مینای دندان شود اکثر مردم نمی دانند که در خواب دندان قروچه می کنند و برای درمان ناراحتی خود به پزشک عمومی مراجعه می کنند. متأسفانه، علائم دندان قروچه شباهت زیادی به سایر مشکلات سلامتی دارد که پزشکان به اشتباه می توانند آنها را تشخیص دهند.

دستگاه های ارتودنسی بهترین محافظت را برای دندان های آسیب دیده در اثر دندان قروچه ارائه می دهند. دندان قروچه گاهی به استرس و اضطراب نسبت داده می شود که با کمک حرفه ای و داروهای ضد افسردگی می توان آن را به حداقل رساند. یکی دیگر از دلایل اصلی دندان قروچه، مال اکلوژن است.

دندان های نامرتب هنگام جویدن غذا به هم می کوبند و به هم می سایند. برای جویدن صحیح غذا، افراد مبتلا به مال اکلوژن ممکن است نیروی بیشتری را هنگام جویدن اعمال کنند که این امر بر عضلات فک، مفاصل فک و دندان ها فشار وارد می کند. علاوه بر این، دندان قروچه چه در روز و چه در شب می تواند باعث گوش درد، وزوز گوش و سردرد شود.

اگر هر یک از مشکلات بهداشتی بالا را دارید. یکی از راه حل های احتمالی مراجعه به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی برای تعیین این موضوع است. اگر این دندان های شما هستند که باعث بیماری شما می شوند. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما می تواند یک برنامه درمانی طراحی کند که به کاهش این مشکلات کمک کند.

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields