کشیدن دندان

فهرست مطالب

کشیدن دندان در مواردی انجام می شود که پرکردن و روکش دندان امکان پذیر نباشد. در این روش درمانی، به طور کلی از بی حسی موضعی برای اطمینان از عدم احساس درد توسط بیمار استفاده می شود.

خطراتی که ممکن است پس از کشیدن دندان رخ دهد  

کشیدن دندان بیشتر زمانی انجام می شود که دندان به آخرین مرحله پوسیدگی خود رسیده باشد. کشیدن دندان از نظر دندانپزشکان آخرین مرحله درمانی محسوب می شود. قبل از کشیدن دندان ، دندانپزشک عصب کشی و ترمیم دندان را توصیه می کند ، اما اگر این روش های درمانی کارساز نباشد راهی جز کشیدن دندان پوسیده نداریم.

در برخی موارد کشیدن دندان نیاز به مداخله جراحی دارد و گاهی اوقات این جراحی با بیهوشی عمومی قابل انجام است. با این حال، این جراحی برای دندان های نهفته استفاده می شود.

قبل از کشیدن دندان چه باید کرد

قبل از کشیدن دندان، اولین اقدامی که باید انجام دهید، مراقبت مناسب از بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن منظم دندان ها و استفاده از دهانشویه قبل از کشیدن دندان می تواند از بروز هرگونه عفونت جلوگیری کند.

قبل از کشیدن دندان، داروهای مصرفی و سابقه پزشکی بیمار باید مستقیماً در معاینه اولیه با دندانپزشک در میان گذاشته شود. زیرا مواد بی حسی مورد استفاده در فرآیند کشیدن دندان یا داروهایی که باید پس از کشیدن دندان تجویز شوند ممکن است متناسب با شرایط پزشکی شما تغییر کند. موضوع دیگری که باید قبل از کشیدن دندان در نظر گرفته شود این است که مطمئن شوید که التهاب دندان به طور کامل درمان شده است. در مواردی التهاب دندان به طور کامل درمان نشده باشد، در صورت کشیدن دندان خطر تشکیل کیست دندان وجود دارد.

ادامه مطلب
جراحی دندان اطفال

مراقبت پس از کشیدن دندان

توصیه های که توسط دندانپزشکان برای مراقبت پس از کشیدن دندان ارائه می شود به شرح زیر است:

  1. با وجود ترشح مداوم بزاق در دهان، توصیه می شود در نیم ساعت اول دهان خود را نشویید. در غیر این صورت، خونریزی در ناحیه دندان کشیده شده متوقف نمی شود.
  2. پس از کشیدن دندان، باید به ناحیه دندان کشیده شده فشار وارد کنید. هنگامی که این فشار به مدت پانزده تا بیست دقیقه ادامه یابد، خونریزی متوقف می شود.
  3. در صورت احساس درد شدید پس از کشیدن دندان، طبق توصیه دندانپزشک می توانید از مسکن استفاده کنید. لازم به ذکر است که این مسکن باید اثر رقیق کننده خون نداشته باشد.
  4. پس از فرآیند کشیدن دندان، باید از  مصرف نوشیدنی های گرم، سرد یا اسیدی خودداری شود تا از هر گونه آسیب ناخواسته جلوگیری شود.
  5. برای آغاز مسواک زدن ، یک روز کامل باید از کشیدن دندان بگذرد.
  6. علاوه بر ممکن است توصیه های متفاوتی نیز توسط دندانپزشک به شما ارائه شود. این توصیه ها باید به دقت دنبال شوند.
  7. پس از کشیدن دندان باید چند روز سیگار نکشید تا روند بهبودی خود را به تاخیر نیندازید.

مواردی که کشیدن دندان ضرروری است

دلایل کشیدن دندان در ادامه بررسی شده شده است:

  1. دندان ها ممکن است به دلیل ضربه و پوسیدگی غیر قابل ترمیم ، کشیده شوند. کشیدن دندان در چنین مواردی با بررسی دلایل کلی انجام می شود.
  2. زمانی که درمان ارتودنسی انجام می شود، اگر محدودیت در فضای فک داشته باشید. کشیدن دندان عقل به منظور آمادگی برای درمان ارتودنسی توصیه می شود.
  3. اگر دندان زیر لثه باقی مانده باشد، در این حالت کشیدن دندان نهفته انجام می شود.
  4. اگر پوسیدگی دندان آسیب دیده بیمار به پالپ دندان گسترش یافته باشد. در این صورت باکتری های موجود در دهان می توانند باعث عفونت شوند. برای از بین بردن عفونت می توان از درمان عصب کشی استفاده کرد. با این حال، اگر عفونت شدید باشد؛ در این صورت می توان دندان را کشید تا از گسترش عفونت جلوگیری شود.
  5. اگر به دلیل خطر عفونت در دندان سیستم ایمنی افرادی که به دلیل شیمی درمانی یا پیوند عضو از دارو استفاده می کنند در معرض خطر باشد، می توان دندان را کشید.
  6. در نتیجه شل شدن دندان ها به دلیل بیماری پریودنتال، ممکن است نیاز به کشیدن یک یا چند دندان باشد.
ادامه مطلب
ایمپلنت

کشیدن دندان چگونه انجام می شود؟

در طول کشیدن دندان، ابتدا بی حسی موضعی در ناحیه ای که دندان در آن کشیده می شود، انجام می شود. با این حال، بیمارانی وجود دارند که نیاز به بیهوشی عمومی دارند. بیهوشی عمومی برای جلوگیری از درد بخصوص برای بیمارانی که قرار است دندان عقل آنها جراحی شود، استفاده می شود. برای جراحی ابتدا لثه برش داده می شود. سپس با استفاده از فورسپس، پیوند دندان با استخوان فک شل می شود. برای این کار، دندان به جلو و عقب حرکت داده می شود. برخی از بیماران ممکن است در کشیدن دندان مشکل داشته باشند و این احتمال وجود دارد که دندان به چندین قسمت مختلف تقسسیم شود.

بیمار ممکن است پس از کشیدن دندان خونریزی داشته باشند. پس از چند ساعت لخته خون در ناحیه ای که دندان کشیده شده تشکیل می شود. برای جلوگیری از خونریزی، یک گاز در حفره دندان گذاشته می شود و بیمار نباید این ناحیه را حرکت دهد. نسبت به نحوه کشیدن دندان ، این امکان نیز وجود دارد که بخیه در ناحیه مربوطه زده شود.

برای اینکه بیمار هرچه سریع تر شروع به بهبودی کند، خون باید انعقاد پیدا کند. برای لخته شدن خون؛ در برخی موارد دندانپزشک ممکن است خمیر مسکن با اثر ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیکی را در سوکت ناحیه مربوطه قرار دهد. خمیر در این ناحیه هم به بهبود سریع زخم کمک می کند و هم از ایجاد عفونت جلوگیری می کند.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

درمان خانگی التهاب لثه
بهداشت دهان و دندان
دکتر محمد قائمی

درمان خانگی التهاب لثه

التهاب لثه نشانه‌ای از مشکلات رایج دهانی است که ممکن است باعث درد و ناراحتی ایجاد شود و به سلامت لثه‌ها آسیب برساند. روش‌های طبیعی

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields