جراحی کشیدن ریشه باقی مانده دندان

جراحی کشیدن ریشه باقی مانده دندان

فهرست مطالب

ریشه باقی مانده دندان

آیا دندان شما شکسته و ریشه هنوز در لثه است؟!

ریشه دندان شکسته هنوز در لثه است؟ وقتی دندانی می شکند، هیچ تضمینی برای شکستگی تمیز وجود ندارد. در واقع، اغلب متوجه می‌شوید که شکستگی کامل نیست و ممکن است نیاز به کمک باشد. بنابراین، اگر دندان شکسته ای داشته باشید که ریشه باقی مانده دندان در لثه است، چه می کنید؟ امروز در مورد اینکه چرا این اتفاق می‌افتد، در صورت عدم مراجعه به دندانپزشک چه اتفاقی می‌افتد و دندانپزشک شما برای رفع مشکل چه کاری می‌تواند انجام دهد، بحث خواهیم کرد. بدون مقدمه، بیایید در مورد دندان هایی که می شکنند اما در ریشه خود باقی می مانند صحبت کنیم!

همین الان رایگان مشاوره شو!

"(ضروری)" indicates required fields

ریشه باقی مانده دندان

کشیدن ریشه دندان

کشیدن ریشه دندان یک روش دندانپزشکی است که در آن کل ریشه دندان از استخوان فک برداشته می شود. این روش معمولاً زمانی انجام می شود که دندان به شدت آسیب دیده یا عفونی شده باشد و دندان به کمک روش های درمانی دیگر مانند درمان عصب کشی قابل درمان نباشد. در طول جراحی دندان، دندانپزشک ناحیه اطراف دندان را بی‌حس می‌کند و از ابزارهای تخصصی برای کشیدن ریشه دندان استفاده می‌کند. پس از انجام جراحی دندان، دستورالعمل های مراقبت پس از درمان به بیمار داده می شود تا بهبودی سریعتری داشته باشد.

کشیدن ریشه دندان شکسته

زمانی که دندان شکسته می شود، ممکن است ریشه نیز آسیب دیده باشد یا عفونی شود. در برخی موارد، ممکن است نیاز به کشیدن ریشه دندان شکسته داشته باشیم تا از به وجود آمدن عوارض بیشتر سلامت دهان و دندان جلوگیری کنیم. این روش شبیه به کشیدن ریشه استاندارد دندان است و ممکن است تحت بی حسی موضعی انجام شود. دندانپزشک با استفاده از ابزارهای تخصصی ریشه را با دقت از بین می برد.

نحوه کشیدن ریشه دندان شکسته

کشیدن ریشه دندان شکسته نیاز به تخصص و تجهیزات خاصی دارد. دندانپزشک ابتدا ناحیه اطراف دندان را بی حس می کند و سپس با استفاده از ابزارهای تخصصی ریشه را با دقت بیرون می آورد. پس از جراحی، بیمار ممکن است مقدار کمی درد و ناراحتی را تجربه کند که با مصرف مسکن کاملا قابل کنترل است.

جراحی لثه برای کشیدن ریشه دندان

جراحی لثه ممکن است برای کشیدن ریشه دندان که در استخوان فک فرو رفته یا توسط بافت لثه احاطه شده است ضروری باشد. در طول این عمل، دندانپزشک برش هایی در بافت لثه ایجاد می کند تا به ریشه دسترسی پیدا کند و با دقت آن دندان را خارج کند.

جراحی ریشه دندان

جراحی ریشه دندان که به آن آپیکوکتومی نیز گفته می شود، روشی است که در آن نوک ریشه دندان برای درمان عفونت یا التهاب بافت اطراف برداشته می شود. در طول این جراحی، دندانپزشک یک برش کوچک در بافت لثه ایجاد می کند تا به ریشه دسترسی پیدا کند و نوک آن را با دقت خارج کند. سپس این ناحیه تمیز و مهر و موم می شود تا دندان به طور کامل بهبود یابد.

کشیدن دندان بدون تاج

در صورتی که دندان به شدت آسیب دیده یا عفونی شده باشد و با درمان های دیگر قابل نجات نباشد، کشیدن دندان بدون تاج ضروری است.

همین الان رایگان مشاوره شو!

"(ضروری)" indicates required fields

جراحی ریشه دندان شکسته

 اگر ریشه دندان آسیب دیده یا عفونی شده باشد، ممکن است برای درمان دندان شکسته نیاز به جراحی ریشه باشد. دندانپزشک با دقت ریشه را جراحی می کند و در صورت امکان دندان را نجات می دهد. در برخی موارد جراحی ریشه دندان شکسته دیگر کارایی لازم را ندارد و باید به فکر جایگزینی دندان از دست رفته باشیم.

ادامه مطلب
التهاب دندان

کشیدن دندان شکسته

زمانی که دندان می شکند و در صورتی که دندان با درمان های دیگر قابل نجات نباشد، ممکن است نیاز به کشیدن آن دندان داشته باشیم.

جراحی دندان شکسته

 جراحی دندان شکسته ممکن است برای درمان یک دندان به شدت آسیب دیده یا عفونی استفاده شود. نوع جراحی به میزان آسیب بستگی دارد و ممکن است شامل کشیدن ریشه دندان، جراحی کانال ریشه یا کشیدن کل دندان باشد.

ریشه دندان شکسته

چرا ریشه باقی مانده دندان داخل لثه گیر می کند؟

دندان های بالغ شما کاملا بادوام هستند و در پایه با ریشه های ۴ شاخه به هم متصل می شوند. اگر دندانی شکسته یا حتی در لثه شما گیر کند، اینها می توانند در فک شما باقی بمانند. دندانپزشک شما در هنگام کشیدن دندان دقت بیشتری می کند و بنابراین این اتفاق در کلینیک رخ نمی دهد، بلکه در خارج از آن رخ می دهد. گاهی اوقات این حوادث اتفاق می افتد و در چنین مواردی شما باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آیا ریشه باقی مانده دندان خود به خود بیرون می آید؟

متأسفانه پاسخ این است که به احتمال زیاد به خودی خود بیرون نمی آید. نگه داشتن بخشی از دندان مرده نیز ایده خوبی نیست. باکتری‌های دندان مرده می‌توانند پخش شوند و روی دندان‌های دیگر یا بدتر از آن لثه‌ها یا حتی خود فک تأثیر بگذارند. با توجه به این خطر، اگر فکر می کنید که دندان شکسته و ریشه دندان باقی مانده هنوز در لثه است ایده خوبی است که با دندانپزشک خود تماس بگیرید. این چیزی است که باید فوراً با  نسبت به آن اقدام کنید.

در بیشتر موارد تنها چیزی که مورد نیاز است بیحسی عمومی است و دندانپزشک شما می‌تواند قسمت‌های باقی مانده ریشه را بردارد. با این حال، در برخی موارد ممکن است پیچیده‌تر باشد و ممکن است نیاز به برداشتن بخش کوچکی از لثه یا حتی استخوان فک باشد. معمولاً اگر نیاز به بخیه باشد، دندانپزشک شما برای اینکه ببیند شما در حال بهبودی هستید،یک ویزیت بعدی پس از ۲ هفته تعیین میکند که ضروری است. عکسبرداری با اشعه ایکس برای دیدن اینکه آیا قسمت های ریشه دندان واقعاً به طور کامل برداشته شده است یا خیر.

آیا جراحی در درمان ریشه باقی مانده دندان خطراتی دارد؟

مانند هر عمل جراحی خطراتی در این مورد وجود دارد. با این حال، وحشت نکنید، زیرا این موارد نسبتاً استاندارد هستند. برخی از خطرات و عوارض احتمالی شامل موارد زیر است:

خونریزی جزئی این مورد انتظار است و باید ظرف چند ساعت پس از عمل متوقف شود. اگر خونریزی متوقف نشد، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا مشخص شود که چرا زخم به درستی لخته نمی شود.

خطر عفونی شدن زخم پس از عمل. این را می توان با استفاده از شستشوی آب نمک ۲ تا ۳ بار در روز همراه با بهداشت خوب دهان به حداقل رساند.

همین الان رایگان مشاوره شو!

"(ضروری)" indicates required fields

بعد از جراحی چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

پس از جراحی می توانید انتظار درد در لثه ها را داشته باشید و ممکن است کمی تورم وجود داشته باشد. پس از این نوع عمل دندانپزشکی انتظار می رود این اتفاق بیفتد و دلیلی برای نگرانی نیست. دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک و دارو برای درد تجویز کند، اما ایبوپروفن، می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.

همچنین ممکن است هنگام غذا خوردن کمی سفتی و کمی درد احساس کنید”

همچنین می توانید از درمان کلاسیک قدیمی کیسه یخ برای کمک به کاهش تورم در صورت تمایل استفاده کنید. همچنین ممکن است هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن احساس سفتی و کمی درد داشته باشید، اما باید ظرف چند روز از بین برود. تورم و کبودی ممکن است تا ۱۰ روز طول بکشد، اما در معاینه بعدی شما باید به خوبی بهبود پیدا کنید.

ادامه مطلب
جراحی دندان اطفال

دندان شکسته در لثه

ریشه دندان

ریشه دندان بخشی از دندان است که در استخوان فک قرار دارد و از دندان حمایت می کند. ریشه توسط بافت لثه پوشانده شده و حاوی رگ های خونی و اعصاب است که مواد مغذی را به دندان می رساند.

دندان شکسته در لثه

اگر دندان شکسته به موقع درمان نشود ممکن است در بافت لثه فرو رود. این می تواند منجر به عوارض بیشتر در سلامت دهان ایجاد شود و ممکن است نیاز به درمان تخصصی مانند کشیدن ریشه یا جراحی لثه داشته باشید.

جراح ریشه دندان

جراح ریشه دندانپزشکی است که در درمان کانال و جراحی ریشه تخصص دارد. این دندانپزشک آموزش های پیشرفته ای برای درمان عفونت و التهاب ریشه دیده است.

کشیدن دندانی که فقط ریشه اش مانده

اگر دندان به شدت آسیب دیده یا پوسیده شده باشد، ممکن است فقط ریشه آن باقی مانده باشد. در برخی موارد، ممکن است برای جلوگیری از عوارض بیشتر سلامت دهان، نیاز به کشیدن کل دندان باشد. در صورت آسیب قابل کنترل میتوان از روکش دندان برای درمان این دندان استفاده کرد.

کشیدن دندانی که فقط ریشه اش مانده

آیا داروهای خانگی وجود دارد که بتوانم از آنها برای درد استفاده کنم؟

اگر دوست ندارید از داروهای تجویزی یا بدون نسخه استفاده کنید، برخی از درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید که به شما کمک می‌کنند تا بهبودی خود را با کمترین میزان ناراحتی پشت سر بگذارید. برخی از روش هایی که می توانید با وسایل اطراف خانه استفاده کنید به شرح زیر است:

۱- چای سبز یا بابونه: بعد از درست کردن چای سبز یا بابونه کیسه را در حالی که هنوز گرم است، را بین لب و در ناحیه آسیب دیده قرار دهید و چند دقیقه در آنجا نگه دارید. تانن موجود در این چای دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند به تمیز نگه داشتن زخم کمک کند در حالی که گرما آن را تا حد قابل کنترلی تسکین می دهد.

۲- عصاره نعناع تند: جدا از خنک کننده گی، عصاره نعناع دارای محتوای الکل بالایی است. یک تکه پنبه را در آن خیس کنید و آن را در ناحیه آسیب دیده دهان خود قرار دهید و در عرض چند دقیقه درد به طور محسوسی کاهش مییابد.

۳- روغن میخک: خیساندن یک گلوله پنبه در روغن میخک راهی برای بی حس کردن درد به شما می دهد که قوی تر از بقیه موارد است، اما یک هشدار وجود دارد که روغن میخک طعم قوی دارد و ممکن است برای همه مناسب نباشد. مصرف را به دو بار در روز محدود کنید زیرا برای معده شما سخت است.

۴- عصاره وانیل: اگر نعنا دوست ندارید، وانیل دارای الکل بالایی نیز هست و می تواند به کاهش درد کمک کند. با این حال، زیاده روی نکنید، زیرا هدف از بین بردن درد است.

اگر اخیراً دندان کشیده اید و ریشه دندان شما باقی مانده است، باکلینیک دندانپزشکی  دکتر قائمی تماس بگیرید. ریشه باقی مانده دندان در صورتی که به درستی خارج نشوند می توانند باعث عفونت دندان و هزاران مشکل دیگر شوند. مطب دندانپزشکی ما در تهرانپارس گزینه های جراحی دهان را برای برداشتن دندان باقی مانده و تسکین هر گونه درد یا عفونتی که ممکن است داشته باشید ارائه می دهد.

در مورد ریشه باقی مانده دندان یا شکسته در لثه چه کنم؟

اگر ریشه دندان شکسته در لثه‌هایتان باقی مانده است، حتماً برای برداشتن آن به یک جراح دهان و دندان مراجعه کنید. متاسفانه بسیاری از دندانپزشکان عمومی مهارت لازم برای برداشتن این دندان های شکسته را ندارند.

ادامه مطلب
ارتودنسی در تهرانپارس

ریشه باقی مانده دندان در صورت عدم درمان می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. اگر دندانی برداشته اید و دندانپزشک شما تکه ای از ریشه دندان را بر جای گذاشته است، همین امروز با مطب دندانپزشکی ما در تهرانپارس تماس بگیرید. ما مشتاقانه منتظر کمک به شما هستیم تا مشکل خود را در اسرع وقت حل کنید!

مشاورین ما در کلینیک دکتر قائمی با شما تماس خواهد گرفت تا یک قرار ملاقات تعیین کنید و یا در مورد هر سوالی که ممکن است داشته باشید صحبت کنید.

سوالات متداول ریشه باقی مانده دندان

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا برخی از دندانپزشکان پس از کشیدن دندان تکه های دندان را در جای خود باقی می گذارند.

دلیل اصلی معمولاً بی تجربگی دندانپزشک در کشیدن دندان است، به خصوص اگر قسمت تاج دندانی دندان شکسته شود. دندان‌هایی که باید با حفره‌های بزرگ‌تر برداشته شوند، معمولاً از بین می‌روند و ریشه‌ها را زیر لثه‌ها قرار می‌دهند. تا زمانی که دندانپزشک مهارت بالایی نداشته باشد، قادر به بازیابی و برداشتن ریشه های باقی مانده دندان نخواهد بود. اگر فوراً درمان نشود، می‌تواند منجر به عفونت‌های دندانی، یا سایر مشکلات سلامت دهان و دندان و سیستمیک شود.

دلیل دوم باقی ماندن تکه های دندان این است که تکه ریشه باقی مانده در نزدیکی عصب قرار دارد. گاهی اوقات دندان‌ها ارتباط نزدیکی با اعصابی دارند که از استخوان فک ما عبور می‌کنند. برداشتن این قطعات باقیمانده ممکن است منجر به آسیب عصبی شود که ممکن است در طول زندگی فرد دائمی باشد. بی دردی، پارستزی و بسیاری از مشکلات عصبی دیگر ممکن است ناشی از این باشد، و از این رو دندانپزشکان اغلب این قطعات دندان را در صورتی که خارج کردن آنها خطرناک است، در جای خود باقی می گذارند.

ریشه باقی مانده دندان که در جای خود باقی می مانند  باعث عفونت های می شوند. باکتری ها می توانند باعث ایجاد آبسه و تورم در داخل و اطراف ریشه باقی مانده دندان شوند که منجر به مشکلات سیستمیک مانند آنژین لودویگ می شود. اگرچه این وضعیت نادر است، اما تکه‌های باقی‌مانده دندان عقل باعث ایجاد این وضعیت می‌شود که منجر به بستری شدن بیماران می‌شود.

اغلب، بیماران قطعات دندان مانند ریشه را با بافت استخوان اشتباه می گیرند. پس از برداشتن دندان، در ناحیه ای که دندان برداشته شده است، استخوان تشکیل می شود. در برخی بیماران، استخوان اضافی در ناحیه ایجاد می شود و مقداری استخوان از بافت لثه بیرون می زند. این به عنوان اسپیکول استخوان شناخته می شود. اغلب، اسپیکول به خودی خود بهبود مییابد و حل می شود، اما در برخی موارد، دندانپزشک یا جراح مجبور است آن را خارج کند.

پزشکان ما رادیوگرافی دندان شما را ارزیابی می کنند و یک معاینه کامل داخل دهانی برای تعیین پروتکل مناسب برای مورد شما انجام می دهند. روش کشیدن ریشه دندان می تواند بر قیمت کلی تاثیر بگذارد.

  • یک بی حس کننده موضعی اعمال می شود لثه در اندازه خیلی کوپک برش داده می شود.
  • ممکن است لازم باشد مقداری از استخوان اطراف قطعه دندان با یک هندپیس دندانی برداشته شود.
  • ریشه با ابزار دندانپزشکی برداشته می شود.
  • ناحیه مورد نظر با آب تمیز شده و سپس بخیه زده می شود.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields