جرمگیری و بروساژ دندان

فهرست مطالب

جرمگیری و بروساژ دندان چیست؟

جرمگیری و بروساژ فرآیند از بین بردن رسوب و تارتار روی سطوح دندان است. اگر جرمگیری دندان به موقع انجام نشود. تارتار دندان شروع به حرکت به داخل لثه می کند و باعث جدا شدن لثه از دندان می شود و به دلیل تجمع باکتری ها ، استخوان شروع به تحلیل می کند. جرمگیری و بروساژ دندان برای درمان التهاب و بیماری های لثه استفاده می شوند. هدف اصلی بروساژ کاهش احتمال بیماری پریودنتال است.

چرا جرمگیری و بروساژ دندان بسیار مهم است؟

اگرچه افراد به دلایل مختلفی دندان های خود را از دست می دهند، اما علت اصلی از دست دادن دندان در افراد بزرگسال بیماری پریودنتال است. علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان، جرمگیری و بروساژ ریشه نیز به عنوان بزرگترین محافظ در برابر بیماری پریودنتال در نظر گرفته می شود. هنگامی که باکتری های مسری راه خود را به لثه ها و دندان های شما پیدا می کنند، می توانند به سرعت به رسوباتی تبدیل شوند که به بافت و استخوان فک آسیب می رسانند و یکپارچگی ساختاری فک، لثه و دندان ها را مختل می کند.

اگر تارتار دندان تشکیل شود، روش هایی مانند مسواک زدن دیگر نمی تواند از شروع بیماری پریودنتال جلوگیری کند. عوارض بیماری پریودنتال هم دائمی و هم غیرقابل برگشت است و برای سلامت دهان و دندان بسیار مضر است. این آسیب می تواند منجر به تحلیل لثه، پوسیدگی ریشه و شل شدن استخوان اطراف دندان شود و احتمال از دست دادن دندان را افزایش دهد.

ادامه مطلب
بهترین دندانپزشکی شبانه روزی در شرق تهران (دندانپزشکی دکتر قائمی)

جرمگیری و بروساژ چگونه انجام می شود؟

نسبت به میزان آسیب، ممکن است از یک بی حس کننده برای ناحیه ای که نیاز به درمان دارد استفاده شود. دندانپزشک اغلب از ابزارهای اولتراسونیک استفاده می کند که ارتعاشاتی با فرکانس بالا ایجاد می کند تا دندان ها جرمگیری شود. تارتار باقی مانده را می توان با ابزار دستی جرمگیری کرد. استفاده از لیزر در جرمگیری و بروساژ در سال های اخیر افزایش یافته است. همچنین ممکن است پس از درمان برای جلوگیری از خطر عفونت، دهانشویه آنتی باکتریال تجویز شود. در موارد شدید که جرمگیری و بروساژ دیگر نمی تواند مشکل را حل کند، ممکن است به روش های پیشرفته تری مانند پیوند استخوان یا کشیدن دندان نیاز باشد.

چه عواملی بر هزینه نهایی جرمگیری و بروساژ ریشه تأثیر می گذارد؟

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند بر قیمت جرمگیری و بروساژ تأثیر بگذارد.

  1. نوع جرمگیری انجام شده
  2. تجربه جراح
  3. انتخاب کلینیک و تکنولوژی
  4. هزینه توانبخشی بعد از جراحی
  5. پوشش بیمه

درباره جرمگیری و بروساژ

بروساژ ریشه روشی است که ریشه‌ های دندان را تمیز می‌کند، پلاک، جرم و سایر مواد زائد زیر لثه را از بین می‌برد. جرمگیری و بروساژ می تواند برای اکثر بیماران مفید باشد، به خصوص افرادی که شروع به از دست دادن لثه های خود کرده اند.

برای بیماران لثه به دلیل این که این روش ممکن است زمان بر باشد و لثه ها احساس درد کنند، دندانپزشک می تواند این کار را در چندین نوبت انجام دهد. جرمگیری و بروساژ می تواند به کاهش بیماری لثه کمک کند.

ادامه مطلب
لمینیت سرامیکی

قبل از جرمگیری و بروساژ

گاهی اوقات دندانپزشک برای کاهش ناراحتی قبل از جرم گیری از بی حسی موضعی استفاده می کند.

جرمگیری و بروساژ چگونه انجام شد؟

این روش را می توان به صورت دستی یا با استفاده از فناوری اولتراسونیک انجام داد. دندانپزشک از وسیله‌ای استفاده می‌کند که بین دندان‌ها و لثه حرکت می‌کند تا پلاک و تارتار را از ناحیه پاک کند و قسمتی از دندان را که توسط لثه‌ها پوشیده شده است تمیز کند. مدت زمان این روش معمولاً ۲ ساعت برای هر طرف دهان طول می کشد. دندان ها در قسمت بالایی و پایینی خط لثه تمیز می شود.

برای جلوگیری از تشکیل تارتار چه باید کرد؟

برای جلوگیری از تشکیل تارتار باید روتینی برای تمیز کردن تارتار تعیین کرد. با این روتین که از محکم شدن پلاک جلوگیری می کند، می توان از تشکیل تارتار جلوگیری کرد. دندان ها را می توان با یک مسواک نرم تمیز کرد. ممکن است انجام این روتین دو بار در روز کافی باشد. مسواک برای رسیدن به تمام سطوح دندان کارایی کافی ندارد. به همین دلیل برای مناطقی که دسترسی به آن امکان پذیر نیست باید از نخ دندان استفاده شود. کسانی که حساسیت زیادی به استفاده از نخ دندان دارند می توانند از مسواک بین دندانی نیز استفاده کنند. قبل از اعمال این روش ها، باید با دندانپزشک مشورت شود. در صورتی که نتوان از تشکیل تارتار در خانه جلوگیری کرد. برای این کار باید از دندانپزشک کمک گرفت.  

روند بهبود پس از جرمگیری و بروساژ

رعایت بهداشت دهان و دندان پس از عمل بسیار مهم است. پس از بی حسی بیماران باید مراقب نوشیدنی های گرم یا غذاهای تند باشند، زیرا دهان بیمار همچنان بی حس است. در صورتی که پس از پایان بی حسی ناحیه مورد نظر درد کند، دندانپزشک داروهای مسکن تجویز می کند. اگر جرمگیری و بروساژ بدون بی حسی انجام شود، ممکن است این روش کمی ناراحت کننده باشد. برای اکثر بیماران، ناحیه جرمگیری شده کمی احساس درد می کند، این حساسیت پس از ۲۴ ساعت از بین می رود.

ادامه مطلب
خطوط تیره در روکش دندان

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

درمان خانگی التهاب لثه
بهداشت دهان و دندان
دکتر محمد قائمی

درمان خانگی التهاب لثه

التهاب لثه نشانه‌ای از مشکلات رایج دهانی است که ممکن است باعث درد و ناراحتی ایجاد شود و به سلامت لثه‌ها آسیب برساند. روش‌های طبیعی

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields