درمان کانال ریشه ( عصب کشی دندان)

درمان کانال ریشه ( عصب کشی دندان)

فهرست مطالب

یکی از اهداف اصلی دندانپزشکی جلوگیری از از دست دادن بسیاری از عملکردها مانند گفتار، جویدن و زیبایی با اطمینان از سلامتی دندان ها است. اما اگر دندان به دلایلی مانند پوسیدگی، ضربه و شکستگی آسیب ببیند، بدن با علائمی مانند التهاب ، درد و تورم به این مشکلات واکنش نشان می دهد. از بین بردن این عفونت و دندان درد تنها با درمان دندانپزشکی امکان پذیر خواهد بود. در شرایطی که پالپ دندان دچار عفونت شده باشد ، باید این عفونت خارج شود. فرآیند برداشتن بافت دندان آسیب دیده و پرکردن آن با مواد مناسب را درمان عصب کشی می گویند.

بیشتر بخوانید: جراحی دندان عقل

 

اگر علائم یا نشانه‌های پوسیدگی دندان را تجربه می‌کنید، برای مشاوره با کلینیک دندانپزشکی قائمی برنامه ریزی کنید، جایی که متخصصان مجرب کانال ریشه ما خدمات پزشکی با کیفیت بالا را برای کمک به حفظ دندان های طبیعی شما ارائه می دهند.

درمان کانال ریشه که به عنوان عصب کشی  نیز شناخته می شود، یک روش دندانپزشکی است که برای درمان پالپ عفونی یا آسیب دیده داخل دندان استفاده می شود. پالپ بافت نرمی است که شامل اعصاب، رگ‌های خونی و بافت همبند است و برای رشد و حفظ سلامت دندان‌ها ضروری است. هنگامی که پالپ ملتهب یا عفونی می شود، می تواند باعث درد شدید شود و منجر به سایر مشکلات دندانی مانند آبسه، تحلیل استخوان و از دست دادن دندان شود. درمان کانال ریشه می تواند به حفظ دندان طبیعی و جلوگیری از مشکلات بیشتر دندان کمک کند.

مراحل درمان عصب کشی دندان

  1. در اولین مرحله با تزریق داروی بی حسی هیچ دردی احساس نمی کنید.
  2. قسمت پوسیدگی تمیز می شود یا ناحیه شکسته برداشته می شود و به اعصاب دندان دسترسی پیدا می کنیم.
  3. اعصاب و بافت های ریشه دندان تمیز می شوند. کانال ریشه تا نوک ریشه ها ضدعفونی می شود.
  4. در بین جلسات درمانی، پانسمان با داروهایی انجام می شود که ریشه و نوک ریشه را ضدعفونی می کنند.
  5. در پایان درمان عصب کشی دندان ، کانال دندان تا نوک ریشه با مواد پرکننده مخصوص ترمیم می شود.

اهمیت درمان کانال ریشه

اهمیت درمان کانال ریشه

درمان کانال ریشه یک روش بسیار مهم است که می تواند به جلوگیری از، از دست دادن دندان و سایر مشکلات دندانی کمک کند. هنگامی که پالپ عفونی یا آسیب دیده درمان نشود، می تواند به بافت های اطراف گسترش یابد و باعث درد شدید، آبسه و تحلیل استخوان شود. از دست دادن دندان همچنین می تواند دندان های اطراف را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به جابجایی، کج شدن و مشکلات بایت شود. درمان کانال ریشه می تواند به حفظ دندان طبیعی، تسکین درد و جلوگیری از مشکلات بیشتر دندان کمک کند.

ادامه مطلب
5 مورد از علل، علائم و روش های درمان دندان قروچه چیست؟

 

علائم و نشانه های پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یک مشکل رایج دندانی است که می تواند منجر به درمان کانال ریشه شود. برخی از علائم و نشانه های پوسیدگی دندان عبارتند از:

  • درد یا حساسیت هنگام خوردن یا آشامیدن
  • تغییر رنگ دندان
  • تورم یا حساسیت در لثه ها

 

علل پوسیدگی دندان

  1. پوسیدگی دندان می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله:
  2. بهداشت ضعیف دهان
  3. غذاها و نوشیدنی های شیرین و اسیدی
  4. ضربه به دندان

 

عوارض بالقوه بعد از درمان کانال ریشه

درمان ریشه، مانند هر روش پزشکی، می تواند عوارض بالقوه ای مانند عفونت، آسیب به دندان ها یا بافت های اطراف و شکست درمان داشته باشد. بیماران باید قبل از انجام درمان در مورد خطرات و مزایای این روش با دندانپزشک خود صحبت کنند.

 

جایگزین های درمان کانال ریشه

برخی از جایگزین های درمان کانال ریشه عبارتند از کشیدن دندان، ایمپلنت دندان و بریج دندان. با این حال، این گزینه‌ها ممکن است تهاجمی‌تر، گران‌تر و به کار دندانپزشکی گسترده‌تری نیاز داشته باشند.

درمان کانال ریشه تخصصی

درمان کانال ریشه برای کودکان

درمان کانال ریشه را می توان در کودکانی که اندیکاسیون هایی برای این روش دارند نیز انجام داد. این روش ممکن است برای کودکان کمی متفاوت باشد و والدین باید دستورالعمل های مراقبتی خاصی را پس از درمان دنبال کنند.

آیا درمان عصب کشی یک روش درمانی دردناک است؟

از آنجایی که تمامی این اقدامات ذکر شده با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود، در طول فرآیند درمان دردی احساس نمی کنید. با این حال، در موارد نادری که التهاب بیش از حد پیشرفت کرده است، در ابتدای عمل بی حسی تاثیر گذار نیست.

درمان عصب کشی چقدر طول می کشد؟

دوره درمان می تواند در یک یا چند جلسه نسبت به وضعیت دندان و شدت عفونت برنامه ریزی می شود.

درمان عصب کشی در چه مواردی انجام می شود؟

  1. در صورت وجود درد طولانی مدت
  2. در مواردی که بعد از ترمیم دندان حساسیت به فشار و حرارت وجود دارد.
  3. دندان در اثر عواملی مانند پوسیدگی عمیق، شکستگی، ضربه مواد زیادی از دست داده است.
  4. دندان هایی که زیر پروتز یا روکش قرار دارند و به دلیل نشت روکش دچار پوسیدگی می شوند.
  5. دندان درد و حساسیت در حین روکش
  6. ریشه دندان شکسته در اثر ضربه و پوسیدگی
  7. بیماری پیشرفته لثه ( پریودنتیت ) باعث نکروز ریشه دندان شده است.

 

میزان موفقیت درمان عصب کشی چقدر است؟

آمار نشان می دهد که میزان موفقیت درمان عصب کشی حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد است. اگر مراقبت منظم از دهان و دندان خود انجام دهید و کنترل منظم دندانپزشکی را فراموش نکنید، می توانید طول عمر دندان های خود را افزایش دهید. در صورت شکست روند درمان ، می توانید عصب کشی مجدد انجام دهید.

ادامه مطلب
فیشور سیلانت

قیمت درمان عصب کشی

مانند تمام انواع روش های درمانی ، ارائه قیمت مشخص برای عصب کشی قبل از معاینه درست نیست. قیمت درمان عصب کشی به متغیرهای زیادی وابسته است. مواد مورد استفاده در طول درمان را می توان از جمله عوامل تعیین کننده قیمت نام برشمرد. به عنوان مثال قیمت مواد پر کننده کامپوزیتی بیشتر از مواد آمالگامی است. بیمارانی که با دندان درد به کلینیک ما مراجعه می کنند پس از اولین معاینه توسط پزشک متخصص از قیمت روش درمانی مطلع می شوند. برای اطلاعات دقیق در مورد این فرآیند می توانید با ما تماس بگیرید.

آیا دندان عصب کشی شده درد دارد؟

با درمان ریشه عواملی که باعث ایجاد درد در دندان می شوند، از بین می روند. بنابراین دندان تحت تأثیر عواملی مانند سرد و گرم قرار نمی گیرد و شکایات موجود درمان می شود. با این حال، در چند هفته اول پس از درمان، ممکن است درد یا حساسیت در جویدن وجود داشته باشد، زیرا دندان مانند هر بافتی در بدن ما برای ترمیم به زمان نیاز دارد. در موارد نادری که شکایات پس از درمان ادامه داشته باشد، ممکن است تکرار درمان یا کشیدن مجدد در نظر گرفته شود.

تکرار درمان عصب کشی

درمان عصب کشی مجدد; روشی است که هدف آن بازگرداندن سلامت دندان و بافت‌های اطراف به حالت قبلی با برداشتن کانال قدیمی و ضدعفونی کردن مجدد کانال‌های ریشه است. اگرچه میزان موفقیت کمتر از اولین اقدام برای درمان عصب کشی است، اما جایگزین بهتری برای کشیدن دندان است. مراقبت پس از درمان بسیار حائز اهمیت است. وضعیت بهبودی دندان به دلایل زیادی از جمله سن بیمار و وضعیت فعلی دندان بستگی دارد. تکرار درمان کانال ریشه معمولاً نسبت به شرایط دندان، در چند جلسه انجام می شود.

آیا درمان کانال ریشه در یک جلسه قابل انجام است؟

روند درمان ریشه ممکن است متناسب با وضعیت دندانی که قرار است درمان شود، متفاوت باشد. یک جلسه در شرایط عادی ممکن است کافی باشد، ولی ممکن است چندین جلسه اضافی برای دندان های ملتهب و عفونی لازم باشد.

آیا در اثر التهاب در دندان نیاز به کشیدن دندان داریم؟

امروزه به لطف مواد و تکنیک هایی که در درمان ریشه استفاده می شود، التهاب انتهای ریشه دندان قابل درمان هستند و در نتیجه نیازی به کشیدن دندان نیست.

ادامه مطلب
جرمگیری و بروساژ دندان

آیا استفاده از آنتی بیوتیک در عفونت ریشه ضروری است؟

در شرایط عادی نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک در طول درمان عصب کشی دندان نیست. اما در صورت وجود عفونت پیشرفته یا حساسیت بیش از حد در دندان، می توان آنتی بیوتیک استفاده کرد.

 

درمان کانال ریشه و بارداری

درمان کانال ریشه به طور کلی در دوران بارداری بی خطر است، اما اقدامات احتیاطی و ملاحظات ممکن است در طول این عمل ضروری باشد. زنان باردار باید به دندانپزشک خود در مورد بارداری خود اطلاع دهند و قبل از انجام درمان در مورد هرگونه نگرانی یا احتیاط صحبت کنند. پس از عمل، زنان باردار باید دستورالعمل‌های مراقبتی خاص پس از عمل را برای اطمینان از ایمنی مادر و جنین دنبال کنند.

 

درمان کانال ریشه برای بیماران مسن

بیماران مسن ممکن است مشکلات دندانی مرتبط با سن داشته باشند که نیاز به درمان کانال ریشه دارند. در طول عمل، دندانپزشکان باید تاریخچه پزشکی بیمار و داروهایی که مصرف می کنند را در نظر بگیرند. دستورالعمل های مراقبت ویژه ممکن است پس از درمان برای اطمینان از نتیجه موفقیت آمیز لازم باشد.

فواید درمان کانال ریشه

 

فواید درمان کانال ریشه

مزایای درمان کانال ریشه شامل تسکین درد، حفظ دندان طبیعی و جلوگیری از مشکلات بیشتر دندانی است. این روش یک روش موثر برای برداشتن پالپ عفونی یا آسیب دیده و بازیابی عملکرد و ظاهر دندان است.

 

چگونه یک متخصص کانال ریشه واجد شرایط پیدا کنید

بیماران باید به دنبال یک متخصص کانال ریشه واجد شرایط باشند که آموزش و تجربه لازم برای انجام این روش را داشته باشد. توصیه های دوستان و خانواده و تحقیق آنلاین دندانپزشکان می تواند به بیماران کمک کند تا دندانپزشک مناسب برای نیازهای خود را پیدا کنند.

 

میزان موفقیت درمان کانال ریشه

میزان موفقیت درمان کانال ریشه به طور کلی بالا است و آمارها میزان موفقیت بیش از ۹۰٪ را نشان می دهند. عوامل موثر بر میزان موفقیت عبارتند از: شدت عفونت یا آسیب، کیفیت کار دندانپزشکی و مراقبت پس از عمل بیمار.

 

نتیجه

درمان کانال ریشه یک روش ایمن و موثر برای درمان پالپ عفونی یا آسیب دیده و جلوگیری از افتادن دندان و سایر مشکلات دندانی است. بیماران در صورت مشاهده هر گونه علائم یا نشانه های پوسیدگی دندان باید به سرعت به دنبال مراقبت های دندانپزشکی باشند و برای دریافت خدمات پزشکی با کیفیت بالا با یک متخصص کانال ریشه در کلینیک دندانپزشکی قائمی مشورت کنند.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

درمان خانگی التهاب لثه
بهداشت دهان و دندان
دکتر محمد قائمی

درمان خانگی التهاب لثه

التهاب لثه نشانه‌ای از مشکلات رایج دهانی است که ممکن است باعث درد و ناراحتی ایجاد شود و به سلامت لثه‌ها آسیب برساند. روش‌های طبیعی

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields