بوی بد دهان یا هالیتوزیس

بوی بد دهان یا هالیتوزیس

فهرست مطالب

هالیتوز چیست؟

هالیتوزیس یک مشکل بهداشت دهان و دندان است که علامت اصلی آن بوی بد بوی دهان است. در بیشتر موارد، یافتن علت بوی بد دهان اولین قدم برای درمان این بیماری است.

چه چیزی باعث بوی بد دهان می‌شود؟

دلایل زیادی برای به وجود آمدن بوی بد دهان وجود دارد. منابع باکتریایی زیادی در دهان وجود دارد. هالیتوز ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

  1. غذاهای خاص. چیزهایی که می‌خورید با سلامت دهان و دندان شما از جمله تنفس شما مرتبط است. خوراکی‌هایی مانند سیر و پیاز یا هر غذای دیگری جذب جریان خون می‌شود. تا زمانی که آن غذا از بدن خارج نشود، می‌تواند بر تنفس شما تأثیر بگذارد.
  2. مراقبت ضعیف از سلامت دهان و دندان منجر به ایجاد بوی بد دهان می‌شود. بدون مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح و منظم و معاینات روتین دندان، غذا در دهان باقی می‌ماند. همچنین دهان محل خوبی برای رشد باکتری‌هاست. غذایی که روی دندان‌ها، لثه‌ها و زبان جمع می‌شود ممکن است پوسیده شود. این باعث ایجاد بو و طعم نامطبوع در دهان می‌شود.
  3. تمیز کردن نامناسب دندان مصنوعی و پروتزهایی که به درستی تمیز نمی‌شوند. ممکن است باکتری‌ها، قارچ‌ها و ذرات باقی مانده غذا را جمع آوری کنند که باعث بوی بد دهان می‌شود.
  4. باکتری‌های ایجاد کننده بو روی زبان. برخی از باکتری‌ها در پشت زبان می‌توانند با اسیدهای آمینه موجود در غذاها تعامل داشته باشند و ترکیبات گوگردی بدبو تولید کنند.
  5. بیماری پریودنتال. یکی از علائم اصلی بیماری لثه، بوی بد دهان، و طعم نامطبوع در دهان است. این وضعیت نیاز به مراقبت فوری توسط متخصص بهداشت دهان و دندان دارد.
  6. خشکی دهان (Xerostomia). این وضعیت اغلب بخش مهمی از هالیتوزیس است. هنگامی که تولید بزاق کاهش می‌یابد. دهان نمی‌تواند خود را تمیز کند و ذرات باقی مانده از غذا را از بین ببرد. خشکی دهان ممکن است ناشی از برخی داروها، اختلال غدد بزاقی یا تنفس همیشگی از دهان به جای بینی باشد.
  7. تنباکو و سیگار. محصولات تنباکو مانند سیگار، سیگار برگ، تنباکوی بدون دود دندان‌ها را لکه دار می‌کنند. همچنین بدن را در معرض خطر بیماری‌های زیادی قرار می‌دهند. اما آنها همچنین باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند. کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند نیز در معرض خطر بیماری‌های بیشتری هستند:
  8. بیماری پریودنتال
  9. از دست دادن توانایی چشایی
  10. لثه‌های تحریک شده
  11. سرطان دهان
ادامه مطلب
جراحی دندان اطفال

بوی بد دهان یا هالیتوزیس
بوی بد دهان یا هالیتوزیس ۵

بوی بد دهان ممکن است نشانه یکی از شرایط زیر باشد. برای تشخیص درست به پزشک خود مراجعه کنید:

  1. عفونت تنفسی
  2. عفونت بینی، نای یا ریه‌ها
  3. برونشیت مزمن
  4. آبریزش بینی
  5. سینوزیت
  6. دیابت
  7. اختلال گوارشی
  8. اختلال کبدی یا کلیوی

علائم هالیتوزیس چیست؟

علامت اصلی هالیتوزیس بوی بد دهان است. این بو می‌تواند در صبح یا بعد از سیگار کشیدن، نوشیدن قهوه یا خوردن برخی غذاها مانند سیر بدتر شود.

اگر از طرف‌داران پر و پا قرص یک فنجان قهوه غلیظ در صبح برای شروع روز خود هستید. ممکن است متوجه شده باشید که می‌تواند بوی بد دهان را ایجاد کند. قهوه به دلیل طعم شدید و همچنین تأثیری که بر تولید بزاق دارد. می‌تواند عامل بوی بد دهان باشد. پس از نوشیدن قهوه، کافئین منجر به کاهش تولید بزاق می‌شود. بزاق کمتر به معنای افزایش باکتری‌های ایجاد کننده بو است.

ویژگی‌های هالیتوز می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. یک پوشش سفید روی زبان به خصوص در پشت زبان
  2. دهان خشک
  3. در دهان کف ایجاد می‌شود.
  4. آبریزش از بینی
  5. بوی بد دهان صبحگاهی و سوزش زبان
  6. بزاق غلیظ و نیاز دائمی به پاک‌سازی گلو
  7. طعم ترش و تلخ فلزی ثابت

ابتلا به هالیتوزیس می‌تواند تأثیر زیادی روی فرد داشته باشد. به دلیل بوی بد دهان، افراد دیگر ممکن است عقب بروند یا سر خود را برگردانند. این می‌تواند باعث از دست دادن اعتماد به نفس شود.

هالیتوز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

دندانپزشکان اغلب بوی بد دهان را تشخیص می‌دهند. تشخیص بر اساس شرح حال و بوی دهان فرد در طول معاینه دندان است. کل دهان بررسی می‌شود تا علتی مانند عفونت پیدا شود. اگر دندانپزشک نتواند علت را پیدا کند، شما را به یک متخصص مناسب ارجاع می‌دهد.

dr ghaemi2
بوی بد دهان یا هالیتوزیس ۶

درمان بوی بد دهان چیست؟

درمان عمدتاً به علت این بیماری بستگی دارد، از جمله:

علتدرمان احتمالی
مراقبت ضعیف از سلامت دهان و دنداناگر بوی بد دهان به دلیل مراقبت‌های بهداشتی نامناسب از دهان باشد. در بیشتر موارد دندانپزشک شما علت مشکل را درمان می‌کند.
    بیماری لثهاگر علت بیماری لثه باشد. ممکن است این عارضه توسط دندانپزشک شما درمان شودیا ممکن است به یک متخصص دهان ارجاع داده شوید. در بیشتر موارد، به یک پریودنتیست مراجعه داده می‌شویدتمیز کردن پریودنتال اغلب به حذف باکتری‌ها و جرم یا پلاکی که ایجاد شده و باعث التهاب در خط لثه می‌شود کمک می‌کند.
  ایجاد پلاک دندانپزشک یا پریودنتیست شما ممکن است دهان‌شویه ضد میکروبی را توصیه کندهمچنین، ممکن است به شما گفته شود که هر بار که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، زبان خود را به آرامی مسواک بزنید تا به حذف باکتری‌های ایجاد کننده بو کمک کنید.
  وضعیت سلامتیتشخیص و درمان یک بیماری موجود ممکن است. شما را از شر بوی بد دهان خلاص کند.

چگونه می‌توانم از هالیتوز جلوگیری کنم؟

هالیتوز در موارد زیر قابل پیشگیری یا کاهش است:

  1. حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  2. زبان، گونه‌ها و سقف دهان خود را مسواک بزنید. بیشتر باکتری‌های بوی بد دهان روی زبان زندگی می‌کنند؛ بنابراین مسواک زدن زبان می‌تواند تفاوت زیادی در تنفس شما ایجاد کند.
  3. اگر دندان مصنوعی دارید، آنها را شب بیرون بیاورید و قبل از قرار دادن دوباره در دهان، کاملاً تمیز کنید. قبل از استفاده از اسپری‌ها یا قرص‌های خوشبو کننده با دندانپزشک خود صحبت کنید. برخی فقط برای مدت کوتاهی بو را پنهان می‌کنند.
  4. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. بوی دهان بهتری خواهید داشت و در کل بدن سالم‌تری خواهید داشت.
  5. با خوردن غذاهای سالم که باعث جویدن می‌شوند، بزاق خود را روان نگه دارید. هویج و سیب به بزاق زیادی نیاز دارند. همچنین می‌توانید آدامس‌های بدون قند بجوید یا آب‌نبات‌های بدون قند بمکید. اگر هنوز بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان خود ندارید، ممکن است دندانپزشک بزاق مصنوعی را به شما پیشنهاد دهد.
ادامه مطلب
روکش دندان بدون برش: دندانپزشکی زیبایی غیرتهاجمی

dr ghaemi3
بوی بد دهان یا هالیتوزیس ۷

درمان هالیتوزیس

هیچ درمانی برای هالیتوز وجود ندارد. درمان بستگی به این دارد که چه چیزی باعث ایجاد مشکل شده است. اجتناب از کم آبی بدن و رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بسیار مهم است. برخی از دهان‌شویه‌ها، قرص‌ها و خمیردندان‌ها می‌توانند به مبارزه با بوی بد دهان کمک کنند.

تمیز کردن ملایم اما مؤثر زبان نیز ممکن است مورد نیاز باشد. در سال‌های اخیر انواع برس و اسکرابر زبان تولید شده است. زبان را باید به روشی ملایم اما کامل، از پشت به سمت جلوی زبان مسواک بزنید.

افراد مبتلا به سینوزیت ممکن است استفاده منظم از اسپری بینی سالین را مفید بدانند. استفاده یک دوره آنتی‌بیوتیک مؤثر در برابر باکتری‌های (مانند مترونیدازول، برای کاهش رشد بیش از حد باکتری‌های تولید کننده گوگرد) نیز ممکن است کمک کند. با دندانپزشک یا پزشک خود صحبت کنید تا علت بوی بد دهان خود را شناسایی کرده و مؤثرترین درمان را برای خود بیابید.

اگرچه بیشتر بوی بد دهان ناشی از باکتری‌های ایجاد کننده بو است. اما تعدادی از شرایط سلامتی دیگر نیز ممکن است به این مشکل کمک کنند. بوی بد دهان می‌تواند علامت هشداردهنده‌ای برای وجود بیماری‌ها یا مشکلات جسمی دیگری باشد. آبریزش بینی، عفونت‌های تنفسی و لوزه‌ها، مشکلات سینوسی، دیابت، مشکلات کبد و کلیه و همچنین برخی اختلالات خونی همگی می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. در برخی موارد نادرتر، بوی بد دهان می‌تواند نشانه سرطان یا سایر مشکلات جدی مانند اختلالات متابولیک باشد.

dr ghaemi5
بوی بد دهان یا هالیتوزیس ۸

چگونه دندانپزشک من می‌تواند کمک کند؟

اگر بوی بد دهان دارید، باید یک برنامه روتین برای تمیز نگه داشتن دهان خود شروع کنید. معاینات منظم به دندانپزشک شما این امکان را می‌دهد که مراقب مکان‌هایی باشد که پلاک بین دندان‌های شما گیر کرده است. تیم دندانپزشکی شما قادر خواهد بودتمام مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است را تمیز کنید. آنها همچنین می‌توانند بهترین راه برای تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها را به شما نشان دهند.

ادامه مطلب
مزایا و معایب ارتودنسی بدون کشیدن دندان

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. معاینات منظم می‌تواند مشکلاتی مانند بیماری لثه، عفونت و خشکی دهان را پیدا کند.

بوی بد دهان به ندرت نیاز به ارزیابی فوری توسط پزشک یا دندانپزشک دارد. اطلاعات زیر می‌تواند به افراد در تصمیم گیری در و ارزیابی کمک کند. همچنین به آنها کمک می‌کند تا بدانند در طول ارزیابی چه انتظاری دارند.

علائم هشدار دهنده

برخی از علائم و ویژگی‌ها باعث نگرانی هستند. شامل می‌شوند:

  1. تب
  2. خلط پر از چرک (چرکی) یا ترشح از بینی
  3. نقاط غیر طبیعی قابل مشاهده یا قابل لمس در دهان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

افرادی که تب یا خلط چرکی یا ترشحات بینی دارند باید فوراً به پزشک مراجعه کنند. افرادی که یک نقطه غیرطبیعی در دهان خود پیدا می‌کنند باید در عرض چند روز به دندانپزشک مراجعه کنند.

اما افرادی که بوی بد دهان دارند. اما علائم هشداردهنده ندارند باید در صورت امکان به دندانپزشک مراجعه کنند.

امروز در این مقاله به بیماری که خیلی از افراد مبتلا به آن هستند پرداختیم. و راه‌حل و توصیه‌های پزشکی را هم در قالب این مقاله برای شما شرح دادیم.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields