جراحی دندان عقل افقی

جراحی دندان عقل افقی

فهرست مطالب

دندان عقل آخرین دندان هایی هستند که در فک شما رشد می کنند، اغلب فضای کافی برای رویش آنها در موقعیت صحیح مانند دندان های دیگر در دهان شما وجود ندارد. آنها می توانند در موقعیت های مختلفی رشد کرده باشند. برخی از دندان های عقل ممکن است به طور کامل رشد نکنند زیرا روی دندان دیگری نهفته شده اند یا ممکن است توسط بخشی از لثه پوشیده شده باشند. این مقاله با این هدف نوشته شده است تا اطلاعات بیشتری در مورد جراحی دندان عقل افقی و گزینه های درمانی به شما ارائه می دهد.

دلایل جراحی دندان عقل افقی

ممکن است دندان عقل شما پوسیده شده باشد. همچنین ممکن است غذا در اطراف دندان عقلتان گیر کند. برخی از دندان‌های عقل ممکن است هیچ علائمی از رشد نداشته باشند، اما خطر ایجاد مشکلی را دارند که ممکن است از آن بی‌خبر باشید.

شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد دندان‌های عقلی که به صورت مزیال یا افقی قرار گرفته‌اند، در معرض خطر بالایی از پوسیدگی در داخل دندان عقل و همچنین دندان جلویی هستند. این دندان ها اگر به حال خود رها شود، پوسیدگی ممکن است به حدی برسد که در هر دو دندان درد داشته باشید.  اگر دندان جلویی پوسیده باشد پس از  جراحی دندان عقل افقی، این دندان باید توسط دندانپزشک ترمیم شود.

پوسیدگی ممکن است به حدی برسد که نیاز باشد دندان کنار دندان عقل نیزکشیده شود. همین امر ممکن است در مورد تکیه گاه استخوان اطراف این دندان ها نیز رخ دهد (بیماری پریودنتال).

گاهی اوقات ممکن است کیست در اطراف دندان عقل ایجاد شود. کیست زمانی اتفاق می‌افتد که مایع کیسه‌ای را که معمولاً اطراف دندان عقل در حال رشد را احاطه کرده است پر می‌کند و می‌تواند به آرامی اندازه آن افزایش یابد.

دندان عقل نهفته زمانی به صورت نهفته و افقی  رشد می کند که دندان آسیاب سوم شما به طور جزئی یا کامل در لثه یا استخوان فک گیر کند. دندان عقل افقی می تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامت دهان، از جمله عفونت، پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. برداشتن با جراحی اغلب به عنوان درمان دندان عقل نهفته توصیه می شود. دندان عقلی که به درستی از لثه بیرون نمی زند، به عنوان دندان عقل نهفته شناخته می شود.

جراحی دندان عقل افقیدندان عقل نهفته یا دندان عقل افقی چیست؟

دندان های عقل (که به آن ها مولر سوم نیز گفته می شود ) آخرین مجموعه دندان هایی هستند که در دهان رشد می‌کنند. دندان عقل معمولا در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی شروع به رشد می کنند. گاهی اوقات، آنها به طور جزئی یا کامل در لثه یا استخوان فک شما به دام می‌افتند و بعدها مشکل ایجاد می کنند. دندان عقل افقی می تواند باعث انواع مشکلات سلامت دهان از جمله پوسیدگی، بیماری لثه و عفونت شود.

دندان عقل کاملا افقی، دندان عقل نیمه افقی و دندان عقل افقی: تفاوت چیست؟

دندان عقل کاملا افقی دیده نمی‌شود. آنها کاملاً زیر لثه های شما پنهان هستند. دندان عقل نیمه افقی به دلیل رویش بخشی از آن کمی قابل مشاهده است. دندان های عقل افقی روییده در بالای خط لثه شما کاملاً قابل مشاهده هستند. توجه به این نکته مهم است که دندان عقل افقی در هر شرایطی می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

مقایسه دندان عقل افقی بافت نرم با دندان عقل افقی بافت سخت

ممکن است بشنوید که دندانپزشک خود از اصطلاحات “نهفتگی بافت نرم” و “نهفتگی بافت سخت” استفاده می کند. نهفتگی بافت نرم به این معنی است که دندان شما از استخوان فک بیرون آمده است اما در لثه شما شکاف ایجاد نمی کند. نهفتگی بافت سخت به این معنی است که دندان شما هنوز به طور کامل توسط لثه و استخوان فک شما پوشیده شده است.

 

انواع مختلف دندان عقل نهفته چیست؟

چهار نوع دندان عقل نهفته وجود دارد. هر نوع با موقعیت دندان شما مطابقت دارد:

جراحی دندان عقل افقی و ایمپلنت

دندان عقل افقی چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان من دارد؟

دندان عقل افقی می تواند باعث درد، عفونت و آسیب به دندان های دیگر شود. تمیز کردن دندان عقل نیز دشوار است. در نتیجه، آنها بیشتر مستعد پوسیدگی دندان و بیماری لثه هستند. در صورت احساس درد در ناحیه دندان عقل توصیه می شود با دندانپزشک تماس بگیرید تا از آسیب های احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

علائم دندان عقل افقی چیست؟

گاهی اوقات دندان عقل افقی هیچ مشکل قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. گاهی اوقات، علائم ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی در طول زمان ایجاد شوند. علائم نهفتگی دندان عقل عبارتند از:

  1. درد یا تورم فک یا صورت شما
  2. لثه های قرمز، متورم یا دارای خونریزی
  3. طعم بد در دهان شما
  4. بوی بد دهان (هالیتوزیس)
  5. به سختی دهان خود را در تمام طول باز می کنید
  6. حساسیت
  7. آسیب به دندان های مجاور
  8. مشکل در خوردن

آیا دندان عقل افقی می تواند باعث سردرد شود؟

در برخی موارد، دندان عقل افقی می تواند باعث درد شدید در فک، صورت و سر شما شود. این احساس درد می تواند روند زندگی روزمره شما را با اختلال روبرو کند.

علائم دندان عقل افقی

علت  رشد دندان عقل افقی چیست؟

دندان عقل معمولا زمانی نهفته می شود که فک شما فضای کافی برای قرار دادن دندان های شما را نداشته باشد. گاهی اوقات ممکن است دندان با زاویه نامناسب بیرون بیاید که می تواند منجر به نهفتگی شود.

چگونه متوجه می شوید که دندان عقل شما نهفته است؟

دندانپزشک شما معاینه ای انجام می دهد و از شما در مورد علائم شما سوال می کند.  آنها همچنین برای بررسی اینکه آیا دندان‌های شما نهفته است یا خیر و آیا استخوان فک یا سایر دندان‌های شما آسیب دیده است، عکس‌های اشعه ایکس از دندان می‌گیرند.

دندان عقل افقی چگونه درمان می شود؟

اگر دندان عقل افقی شما باعث درد، عفونت یا سایر آسیب های دندانی می شود، معمولاً جراحی دندان عقل افقی توصیه می شود. بسیاری از دندانپزشکان این روش جراحی دهان را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای کاهش خطر مشکلات در آینده توصیه می کنند.

آیا  جراحی دندان عقل افقی و یا دندان های نهفته  دردناک است؟

در حالی که جراحی دندان عقل نهفته معمولا دشوارتر است، اما این روند لزوماً دردناک تر نیست. دندانپزشک یا جراح دهان به شما مسکن هایی می دهد تا هر گونه ناراحتی بعد از عمل (پس از جراحی) را مدیریت کنید.

جراحی دندان عقل افقی

بهبودی پس از جراحی دندان عقل افقی چقدر طول می کشد؟

اکثر افراد پس از جراحی دندان عقل در عرض یک تا دو هفته به طور کامل بهبود می یابند. در بیشتر موارد، شما می توانید تنها در چند روز به سر کار، مدرسه و سایر روال های عادی بازگردید.

جلوگیری از رشد دندان عقل افقی ممکن است؟

در حالی که نمی‌توانید از نهفته شدن دندان‌های عقل پیشگیری کنید، اما می‌توانید خطر مشکلات ناشی از آن‌ها را کاهش دهید. بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید و اگر دندان عقلتان شروع به ایجاد مشکل کرد، در سنین پایین تر این مشکل را از بین ببرید.

آیا جراحی دندان عقل نهفته ضروری است؟

اگر دندان عقل شما نهفته است اما مشکلی ایجاد نمی کند، احتمالاً نیازی به برداشتن آنها ندارید. با این حال، اگر شروع به ایجاد علائم کردید، حذف آنها می تواند خطر سایر مشکلات را کاهش دهد و سلامت کلی دهان و دندان شما را بهبود بخشد.

ادامه مطلب
ارتودنسی در فرجام

اگر دندان عقل نهفته را نکشید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر دندان عقل نهفته شما باعث درد و سایر علائم می شود، باقی ماندن آن در دهان می تواند برای سلامت دهان و دندان شما مضر باشد. دندان‌های عقل نهفته بیشتر مستعد عفونت و آبسه هستند و می‌توانند باعث آسیب، پوسیدگی و بیماری به دندان‌های سالم شوند.

دندان عقل نهفته

 عوارض جراحی دندان عقل افقی شامل چه مواردی است؟

 گاهی لازم است مقداری استخوان اطراف دندان عقل برداشته شود. ممکن است برای برداشتن دندان نیاز به دو تا سه برش باشد. پس از کشیدن دندان عقل، لثه با بخیه در جای خود قرار می گیرد. در اکثر موارد این بخیه ها قابل حل هستند و حدود دو هفته طول می کشد تا ناپدید شوند.

خون ریزی در جراحی دندان عقل افقی

ممکن است در زمان  جراحی دندان عقل افقی  خونریزی کمی وجود داشته باشد که معمولاً خیلی سریع متوقف می شود و بعید است که مشکلی ایجاد کند. اگر در خانه هستید و این ناحیه دوباره خونریزی می کند، معمولاً می توان با فشار دادن حداقل ۱۰ دقیقه روی آن ناحیه با یک دستمال یا گاز استریل، آن را متوقف کرد. اگر خونریزی متوقف نشد، لطفاً با کلینیک دندانپزشکی قائمی تماس بگیرید.

دو عصب کاملاً نزدیک به دندان عقل پایینی قرار دارند. عصب زبانی در زبان شما احساس می کند در حالی که عصب دندانی تحتانی لب پایین و پوست روی چانه را احساس می کند. گاهی اوقات ممکن است این اعصاب در حین برداشتن دندان کبود شوند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است در زبان، لب پایین، پوست روی چانه یا هر ترکیبی از این موارد، بی حسی یا سوزن و سوزن داشته باشید.

اگر دندان عقل از عصب دور باشد، خطر ابتلا به عصب تحتانی کمتر از ۱٪ است، اما اگر عصب در تماس بسیار نزدیک باشد، خطر ممکن است به ۹٪ برسد. خطر عصب لینگوال کمتر از ۰.۵٪ است. بهبودی ممکن است تا ۱۸ ماه طول بکشد. به ندرت ممکن است عصب به طور کامل بهبود نیابد و ممکن است با تکه های کوچک بی حسی در لب یا چانه خود باقی بمانید.

خون ریزی در جراحی دندان عقل افقی

 

آسیب به دندان های مجاور

 گاهی اوقات اعصاب، استخوان فک، سینوس ها یا سایر دندان های شما ممکن است در حین برداشتن دندان عقل آسیب ببینند. تکنیک‌های جراحی پیشرفته خطر این آسیب‌ها را کاهش می‌دهند، اما هنوز هم ممکن است رخ دهند. ممکن است برای رفع این نوع آسیب، اقدامات جراحی دهان اضافی لازم باشد

عفونت

عفونت در محل پوسیدگی ممکن است رخ دهد یا لخته خون از حفره خارج شود که ممکن است منجر به خشکی حفره شود. میزان بروز این اتفاق در حد ۲ درصد است. می توان با تمیز نگه داشتن ناحیه با شستشو با آب یا دهانشویه از روز بعد از عمل، آن را به حداقل رساند.

توصیه می شود تا چند روز پس از جراحی دندان عقل افقی دندان عقل سیگار نکشید. سیگار کشیدن بعد از جراحی دندان عقل افقی  می تواند خطر عفونت یا خشکی حفره را افزایش دهد. همچنین ممکن است لازم باشد که یک دوره آنتی بیوتیک پس از کشیدن داشته باشید.

ضعیف شدن فک

در موارد استثنایی، جراحی دندان عقل افقی؛ می تواند باعث ضعیف شدن قابل توجه فک و در نتیجه احتمال شکستگی فک شود. بروز این اتفاق بسیار کم است و کمتر از ۱٪ است.

 کورونکتومی

کورونکتومی ممکن است یک گزینه درمانی باشد. اگر عصب دندانی تحتانی در تماس نزدیک با دندان عقل باشد، ممکن است پیشنهاد شود. در این روش فقط قسمت بالایی دندان عقل برداشته می شود و بخشی از ریشه های دندان را باقی می گذارد.

این برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به عصب. با این حال، خطر کمتر از ۳٪ وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که ریشه های باقی مانده را در تاریخ بعدی بیرون بیاورید یا ممکن است بهبودی به تاخیر بیفتد. در جلسه مشاوره ارزیابی انجام خواهد شد تا ببینیم آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر.

جراحی دندان عقل افقی چه مدت طول می کشد؟

مدت زمان جراحی دندان عقل متغیر است. کشیدن برخی از دندان های عقل ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد. دندان‌های عقلی که جراحی آنها سخت است ممکن است برای کشیدن تکه تکه شوند، حدود ۲۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد تا کشیده شوند.

عکس دندان عقل افقی

 آیا بعد از جراحی دندان عقل افقی درد یا تورم زیادی وجود دارد؟

این احتمال وجود دارد که بعد از جراحی، کمی ناراحتی و تورم در داخل و خارج دهان شما وجود داشته باشد که این معمولاً در سه روز اول بدتر است، اما ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا همه دردها از بین بروند. همچنین ممکن است متوجه شوید که فک شما سفت است و ممکن است نتوانید دهان خود را به طور کامل باز کنید. برای یک هفته یا بیشتر باید یک رژیم غذایی نرم داشته باشید. ممکن است مقداری کبودی در پوست صورت شما وجود داشته باشد که ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا محو شود.

چه زمانی باید دندان عقل نهفته را درمان کنیم؟

اگر درد یا علائم دیگری در ناحیه پشت دندان آسیاب آخر خود دارید، یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود تعیین کنید. آنها می توانند تشخیص دهند که آیا مشکلات شما به دلیل دندان عقل نهفته است یا خیر.

دندان عقل نهفته می تواند طیف گسترده ای از علائم را ایجاد کند، از جمله تورم، طعم بد و درد . جراحی دندان عقل افقی یک عمل جراحی رایج دهان است که می تواند علائم شما را کاهش دهد و خطر مشکلات سلامت دهان را در آینده کاهش دهد. با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.

جراحی دندان عقل

برداشتن دندان عقل یک عمل جراحی رایج دهان است. اغلب به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای محافظت از سایر دندان های شما در برابر مشکلات آینده و حفظ سلامت دهان توصیه می شود. بهبودی معمولاً سریع است و بیشتر افراد می‌توانند در عرض چند روز به فعالیت‌های عادی بازگردند.

جراحی دندان عقل یک عمل جراحی رایج دهان است که می تواند خطر ابتلا به مشکلات دندانی را کاهش دهد. تصمیم برای برداشتن دندان عقل شما یک تصمیم مهم است و ممکن است انتخاب همیشه واضح نباشد. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینکه آیا کشیدن دندان عقل برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.

کشیدن دندان عقل چیست؟

اگر دندان عقل شما به طور کامل در ردیف درست روییده باشد، ممکن است نیازی به جراحی آنها نباشد. با این حال، دندان های عقل اغلب خود را در زیر بافت استخوان و لثه پنهان می کنند. انقباض باعث می شود آنها نتوانند از خط لثه عبور کنند و آنها را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد کیست یا تومور قرار می دهد. برخی دیگر شروع به فوران کرده و تا حدی در جای خود متوقف می شوند و به باکتری ها اجازه می دهند در اطراف دندان و زیر لثه رشد کنند.

با این حال، اگر فضای کافی برای رشد آنها وجود نداشته باشد، دیگران ممکن است به دندان های مجاور آسیب برسانند. دندان عقل نامناسب همچنین می تواند غذا را به دام بیاندازد یا نخ دندان کشیدن را دشوار کند و به باکتری های ایجاد کننده حفره محل رشد بدهد. اگر دندان عقل شما باید از بین برود، بهتر است آنها را در سنین پایین بیرون بیاورید. ریشه ها در این سن به طور کامل رشد نکرده اند و شانس یک روند درمانی موفق تر و سریع تر را افزایش می دهد.

ادامه مطلب
کلینیک دندانپزشکی در فرجام

برداشتن دندان عقل، کشیدن دندان آسیاب سوم شما است.چهار دندان دائمی بالغ که در پشت دهان شما، در فک بالا و پایین قرار دارند. دندان های عقل معمولا بین ۱۷ تا ۲۱ سالگی رویش می کنند. اکثر افراد هر چهار دندان عقل خود را دارند. تخمین زده می شود که ۵٪ تا ۳۷٪ از مردم فقط برخی از دندان های عقل خود را دارند یا در برخی موارد، اصلاً دندان عقل ندارند.

جراحی دندان عقل

چرا دندان عقل داریم؟

محققان بر این باورند که دندان عقل برای اجداد ما ضروری بوده است، زیرا رژیم غذایی آنها بیشتر از آجیل سفت، برگ های ترد و گوشت نپخته تشکیل شده است. اما امروزه بیشتر غذای پخته می خوریم و از چنگال و چاقو برای بریدن غذا به قطعات کوچکتر استفاده می کنیم. در نتیجه، دندان عقل به طور گسترده ای به عنوان ساختارهای وستیژیال (بخش هایی از بدن انسان که غیر ضروری شده اند) در نظر گرفته می شوند.

چگونه بفهمم که آیا باید دندان عقل خود را درآورم؟

گاهی اوقات هر چهار دندان عقل به طور طبیعی رویش می کنند و اصلا مشکلی ایجاد نمی کنند. اما اغلب دندان های عقل به صورت زاویه دار رشد می کنند یا به طور کامل یا جزئی در استخوان فک یا زیر بافت لثه به دام می افتند. این می تواند طیف وسیعی از مشکلات را ایجاد کند. دندانپزشک شما ممکن است کشیدن دندان عقل را در موارد زیر توصیه کند:

در بسیاری از موارد، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کشیدن دندان عقل را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه توصیه می کنند. در نتیجه، دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که دندان عقل خود را بردارید، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید. این می تواند به کاهش خطر ابتلا به مشکلات بعدی از جمله عفونت و پوسیدگی دندان کمک کند.

همه چیز درمورد مراحل جراحی دندان

قبل از کشیدن دندان عقل چه اتفاقی می افتد؟

دندانپزشک شما را برای مشاوره به یک جراح دهان معرفی می کند. در طی این ملاقات، جراح سلامت دندان عقل شما را ارزیابی می کند و برای تعیین محل دقیق آن از دندان با اشعه ایکس عکس می گیرد. آنها همچنین گزینه های آرام بخشی را با شما در میان خواهند گذاشت. کشیدن دندان عقل به طور معمول با بی حسی موضعی، آرام بخش IV یا بیهوشی عمومی، بسته به نیازهای خاص شما انجام می شود. حتماً در مورد هر دارو، ویتامین یا مکملی که در حال حاضر مصرف می کنید به جراح خود بگویید.

هنگام جراحی دندان عقل چه اتفاقی می افتد؟

پس از تجویز داروهای آرام بخش، جراح شما بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان ها و لثه ها تجویز می کند. دندان‌های عقل نهفته (دندان‌های عقل محبوس در لثه یا استخوان) با برش‌هایی در معرض دید قرار می‌گیرند و به جراح شما دسترسی کافی را می‌دهند. هنگامی که دندان های عقل قابل مشاهده هستند، جراح دهان شما با دقت آنها را شل کرده و از حفره هایشان بلند می کند، نواحی را تمیز می کند و بخیه می زند. در بیشتر موارد، بخیه‌ها طی چند روز خود به خود می‌ریزند.

شکل دندان عقل

بعد از کشیدن جراحی دندان عقل چه اتفاقی می افتد؟

پس از جراحی دندان عقل، می توانید انتظار ناراحتی خفیفی را داشته باشید که با خونریزی و تورم خفیف همراه است. جراح دهان شما دستورالعمل هایی را برای مدیریت دندان عقل برای کاهش این عوارض به شما می دهد. هنگامی که آرامبخش شما به اندازه کافی از بین رفت، یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما را به خانه می برد.

مزایای چراحی دندان عقل چیست؟

مهمترین مزیت کشیدن دندان عقل این است که خطر ابتلا به مشکلات مربوط به سلامت دهان مانند بیماری لثه، پوسیدگی دندان، آسیب به دندان های مجاور، تحلیل استخوان و آسیب فک را کاهش می دهد. اگر قبلاً به خاطر دندان عقل خود دچار درد شده اید، کشیدن دندان می تواند ناراحتی را تقریباً بلافاصله کاهش دهد و شما را در مسیر سلامت دهان و دندان بهینه بازگرداند.

خطرات یا عوارض جراحی دندان عقل چیست؟

بیشتر اوقات جراحی دندان عقل عوارض طولانی مدتی به دنبال ندارد. در موارد نادر، افراد ممکن است دچار موارد زیر شوند:

  1. عفونت
  2. حفره های خشک (از بین رفتن لخته خون که منجر به نمایان شدن استخوان می شود).
  3. آسیب به سایر ساختارهای دهان، از جمله استخوان فک، اعصاب، سینوس ها یا دندان های مجاور.
  4. بازیابی و چشم انداز

بهبودی پس از جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد؟

اکثر افراد در عرض سه تا چهار روز احساس راحتی می کنند، اما ممکن است چند هفته طول بکشد تا لثه های شما به طور کامل بهبود یابد. جراح دهان شما دستورالعمل های دقیق بعد از جراحی را به شما ارائه می دهد تا راحت باشید.

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

در اینجا چند دستورالعمل کلی برای کمک به بهبودی راحت پس از جراحی دندان عقل آورده شده است:

  • در روزهای اول تا جایی که می توانید استراحت کنید.
  • به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت از فعالیت های شدید خودداری کنید.
  • برای کمک به کاهش تورم، کمپرس سرد یا کیسه یخ را روی صورت خود قرار دهید.
  • محل های جراحی را با خیساندن ملایم با دهانشویه ضد میکروبی تمیز نگه دارید.
  • به شدت حرکت نکنید، زیرا این کار می تواند لخته های خون را از بین ببرد و باعث خشکی حفره ها شود.
  • بقیه دندان های خود را به طور معمول مسواک بزنید.
  • تمام داروها از جمله آنتی بیوتیک ها و مسکن ها را طبق دستور مصرف کنید.

بعد از جراحی دندان عقل چه بخوریم؟

آشپزخانه خود را با غذاهای نرم مانند پاستا، برنج، تخم مرغ، پودینگ و ماست پر کنید. علاوه بر این، غذاهای خنک مانند بستنی می تواند به تسکین نواحی جراحی کمک کند. از غذاهای سفت، ترد و تند دوری کنید، زیرا این مواد می توانند بافت های شما را تحریک کنند. در نهایت، از نوشیدن با نی خودداری کنید. مکش می تواند لخته های خون را که برای بهبودی ضروری هستند، از بین ببرد.

چه زمانی می توانم به محل کار یا مدرسه برگردم؟

اکثر افراد می توانند دو تا سه روز پس از جراحی دندان عقل به محل کار یا مدرسه برگردند. با این حال، اگر شغل شما به کار فیزیکی یا بلند کردن اجسام سنگین نیاز دارد، ممکن است لازم باشد چند روز بیشتر از کار خود مرخصی بگیرید.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت

در اکثر مواقع، جراحی دندان عقل عوارض عمده ای ایجاد نمی کند. با این حال، اگر موارد زیر را دارید، باید با جراح دهان خود تماس بگیرید:

  • تب ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت یا بالاتر
  • عفونت (چرکی) که از یک یا چند محل استخراج خارج می شود
  • خونریزی شدید
  • دردی که با دارو بهبود نمی یابد
  • تورمی که بعد از سه روز بدتر می شود
  • بی حسی صورت
  • مشکل در بلع یا تنفس
  • خون یا چرک در تخلیه بینی

عکس اتاق جراحی دندان قائمی

سولات متدوال در مورد جراحی دندان عقل

دندان‌های عقل آخرین دندان‌هایی هستند که داخل دهان در می آیند. برای اکثر افراد، این دسته سوم از دندان‌های آسیاب بین ۱۵ تا ۲۵ سالگی رویش می‌کنند. عوارض این دندان‌ها در برخی افراد رایج است، زیرا بقیه دندان‌های دائمی شما با شروع به بیرون آمدن دندان عقل بیرون می آیند.

ادامه مطلب
کلینیک دندانپزشکی طرف قرارداد با بیمه معلم (دکتر قائمی)

مشکلات فاصله بین دندان ها می تواند باعث نهفته شدن دندان عقل و رشد افقی شود. اگر این اتفاق بیفتد، راهی برای رشد مناسب آنها وجود ندارد زیرا فضای باز کافی وجود نخواهد داشت. در نتیجه، دندان های عقل افقی می مانند (یا اگر بتوانند از خط لثه بیرون بیایند، کج می شوند).

نهفتگی افقی دندان های عقل که به طرفین رشد می کنند به موازات استخوان فک قرار دارند و از سطح لثه نمی شکند. در حالی که شما نمی توانید به طور قابل مشاهده مشکل را ببینید زیرا آنها در زیر خط لثه باقی می مانند، این امر همچنین تشخیص مشکلات دندانی را بدون کمک دندانپزشک دشوارتر می کند.

برخی از مشکلات بهداشت دهان و دندان ممکن است در نتیجه رشد دندان عقل به طرفین رخ دهد، از جمله:

آسیب به دندان های اطراف

هنگامی که یک دندان نهفته یا خارج از تراز باشد، می تواند منجر به پوسیدگی، شلوغ شدن و آسیب غیرقابل ترمیم دندان های اطراف شود. در نهایت، عفونت ممکن است ایجاد شود. مهم است که اقدامات پیشگیرانه را برای کشیدن دندان عقل نهفته و ترمیم پوسیدگی یا آسیب انجام دهید.

درد ناشی از ضربه افقی دندان عقل

در حالی که درد ممکن است نشانه عفونت باشد، ممکن است به دلیل رویش نامناسب دندان عقل نیز رخ دهد. اگر متوجه درد در پشت دهان خود در جایی که دندان عقل شما وجود دارد، شدید، اما خود دندان را نمی بینید یا به سختی از سطح لثه بیرون آمده است، به احتمال زیاد مشکل شما از همین جا شروع شده است.

ممکن است تعجب کنید اما باید بدانید که احساس ناراحتی هنگام رویش دندان عقل لزوماً به این معنی نیست که شما باید آنها را بکشید. با این حال، اگر عوارضی مانند نهفتگی ایجاد شود و باعث درد شدید یا خطر عفونت شود، دندانپزشک معمولاً کشیدن دندان عقل را برای جلوگیری از مشکلات جدی‌تر طولانی‌مدت توصیه می‌کند.

اگر در دندان عقل خود احساس درد می کنید، ارزش آن را دارد که با دندانپزشک خود برای معاینه مراجعه کنید تا ببینید چه کاری باید انجام دهید و برای رفع مشکلات احتمالی برنامه ریزی کنید. اگر در مورد دندان های خود نگرانی دارید، لطفا با تیم دندانپزشکی ما تماس بگیرید.

افراد در هر سنی می توانند دندان عقل خود را خارج کنند. با این حال، بسیاری از دندانپزشکان کشیدن آنها را در اواخر نوجوانی یا اوایل ۲۰ سالگی توصیه می کنند. در این مرحله از رشد، دندان عقل شما هنوز در حال شکل گیری است. به همین دلیل، برداشتن آنها با خطر کمتر عوارض آسان تر است.

به طور معمول، جراجی دندان عقل حدود یک ساعت یا کمتر طول می کشد. موارد پیچیده تر ممکن است بیشتر طول بکشد. درصورت انتخاب روش های پیچیده مانند جراحی دندان با بیهوشی روند درمانی طولانی تر می شود ولی درد کمتری احساس می کنید.

طبق تحقیقات آکادمی جراحان دهان و فک و صورت آمریکا، ۹۰ درصد افراد حداقل یک دندان عقل نهفته دارند.

روش جراحی دندان شکسته به میزان آسیب بستگی دارد. جراحی دندان شکسته شامل برداشتن قطعات شکسته و احتمالاً انجام کانال ریشه باشد و به دنبال آن ترمیم با روکش یا پر کردن.

می توانید در شب جراحی دندان های خود را مسواک بزنید اما در اطراف محل های جراحی بسیار ملایم باشید. در ۲۴ ساعت اول از مسواک زدن مستقیم محل دندان کشیده شده خودداری کنید و سپس به آرامی ناحیه را تمیز کنید و در عین حال مراقب باشید که لخته خون از جای خود خارج نشود.

جراحی دندان جلو ممکن است به دلایل مختلفی از جمله پوسیدگی دندان، آسیب دیدگی یا برای اهداف زیبایی برای بهبود ظاهر دندان ها انجام شود.

 مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل) و استامینوفن (تیلنول) معمولاً برای کنترل درد جراحی دندان توصیه می‌شوند. برای درد شدید، دندانپزشک شما ممکن است داروهای مسکن قوی تری تجویز کند.

مدت زمان بهبودی بسته به پیچیدگی جراحی دندان عقل و سلامت فرد می تواند متفاوت باشد. به طور معمول، دوره بهبودی اولیه حدود دو هفته طول می کشد، اما بهبود کامل لثه ها می تواند ۳-۴ ماه طول بکشد. تورم و ناراحتی معمولا در عرض چند روز بهبود خواهد یافت.

هزینه جراحی دندان عقل بسته به محل، تجربه جراح، نهفته بودن دندان و نوع بیهوشی مورد استفاده، دچار تغییراتی می شود. برای دریافت قیمت جراحی دندان دقیق بهتر است با متخصصان دندانپزشکی نزدیک خود مشورت کنید.

علائم عفونت پس از کشیدن دندان عقل شامل درد شدیدی می شود که با مصرف داروهای مسکن بهبود می‌یابد، تورم که بعد از ۲ تا ۳ روز بدتر می‌شود، تب، چرک یا ترشحات بد مزه و لثه‌های قرمز و متورم می شود.

تب و لرز بعد از جراحی دندان عقل نشان دهنده عفونت است. در صورت مشاهده این علائم پس از جراحی باید با دندانپزشک یا جراح خود تماس بگیرید.

جراحی دندان با لیزر به دلیل ماهیت کم تهاجمی، درد کمتری نسبت به روش های جراحی سنتی دارد. جراحی دندان با لیزر باعث خونریزی، تورم و ناراحتی کمتر در طول دوره بهبودی می شود. با این حال، برخی از ناراحتی ها در طول بهبودی طبیعی است.

استفاده از آنتی بیوتیک ها بعد از جراحی دندان عقل ضروری نیستند. این دارو ها معمولاً در صورت وجود عفونت تجویز می شوند. دندانپزشک یا جراح شما بر اساس شرایط خاص شما آنتی بیوتیک تجویز می کند.

در حالی که تورم جزئی طبیعی است، تورم بیش از حد پس از جراحی دندان می تواند نشان دهنده عفونت یا عارضه دیگری باشد. اگر در مورد میزان تورم نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

خونریزی در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی دندان طبیعی است، اما اگر خونریزی شدید پس از این مدت ادامه یابد، باید به پزشک مراجعه کنید.

خوردن غذاهای نرم برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول توصیه می شود. از غذاهای سفت، ترد یا خیلی داغ که می توانند جای دندان کشیده شده را تحریک کنند خودداری کنید. مشکل باز کردن دهان باید به تدریج بهبود یابد. اگر اینطور نیست، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

احتمال بازگشت کیست به نوع آن و اینکه آیا به طور کامل برداشته شده است بستگی دارد. برخی از کیست ها احتمال عود بیشتری دارند. جراح دهان شما می تواند اطلاعات دقیق تری را بر اساس مورد شما ارائه دهد.

مدیریت درد معمولاً شامل مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن و همچنین پیروی از دستورالعمل‌های مراقبت پس از جراحی دندان مانند استفاده از یخ در ناحیه مورد نظر و اجتناب از برخی غذاها است.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields