چگونگی انجام جراحی دندان پوسیده

جراحی دندان پوسیده

فهرست مطالب

جراحی دندان پوسیده یکی از رویاهای ترسناک بسیاری از افراد است. اکثر ما بدون درد یا مشکل شدید در دندان خود به دندانپزشک مراجعه نمی کنیم. با این حال، این می تواند باعث کنده شدن دندان ها شود. بنابراین، جراحی دندان چگونه انجام می شود و به طور متوسط ​​چقدر طول می کشد؟ آیا دندان پوسیده قابل کشیدن است؟ در اینجا همه چیزهایی که در مورد جراحی  دندان فکر می کنید وجود دارد …

جراحی دندان پوسیده چگونه انجام می شود، چه مدت طول می کشد؟ آیا دندان پوسیده قابل کشیدن است؟

جراحی دندان پوسیده عملی است که به عنوان آخرین راه حل در مواردی که دندان قابل نجات نیست استفاده می شود. مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار مهم است تا دندان ها به مرحله کشیدن نرسند.

دندان درد نشانه بسیاری از مشکلات دندانی است. با این حال، دندان دردهایی که نادیده گرفته می شوند و با داروهای مسکن برطرف می شوند، می توانند در آینده منجر به از دست دادن دندان شوند. اگرچه با درمان ریشه از ریزش دندان جلوگیری می شود، اما در برخی موارد درمان ریشه جواب نمی دهد و دندان ها باید کشیده شوند. اگر پوسیدگی دندان بر اساس عصب باشد و قابل اصلاح نباشد، کشیدن دندان انجام می شود.

جراحی دندان پوسیده به فرآیند جداسازی دندان از سوکت گفته می شود که توسط دندانپزشکان با بیهوشی به بیمار انجام می شود. بی حسی که در حین جراحی برای بیمار اعمال می شود می تواند موضعی یا عمومی باشد.

جراحی دندان پوسیده چگونه انجام می شود؟

جراحی دندان پوسیده چگونه انجام می شود؟

کشیدن دندان عملی است که توسط جراحان متخصص دهان و دندان انجام می شود. قبل از شروع عمل، بی حسی موضعی از سمتی که دندان در آن کشیده می شود، روی بیمار اعمال می شود. مدتی طول می کشد تا بیهوشی در دهان اثر کند. در مواردی که نیاز به عمل های جدی یا کشیدن دندان در ناحیه وسیعی باشد، میزان بیهوشی اعمال شده به بیمار نیز افزایش می یابد.

چرا یک دندان را نمی توان نجات داد؟

اگرچه حفظ دندان همیشه مورد نظر است، اما مواردی وجود دارد که نیاز به برداشتن  و جراحی دندان ها وجود دارد. دلایل آن عبارتند از تروما، بیماری، و ازدحام در دهان.

هنگامی که نمی توان دندان را با استفاده از روکش یا پرکننده ترمیم کرد، کشیدن  و جراحی پوسیده دندان ممکن است بهترین گزینه باشد. همچنین ممکن است دندان هایی که به دلیل بیماری پریودنتال توسط استخوان کافی پشتیبانی نمی شوند و همچنین دندان های عفونی (آبسه) که به درمان ریشه پاسخ نمی دهند، نیاز به برداشتن داشته باشند. همچنین غیرمعمول نیست که متخصص ارتودنسی به دلیل شلوغی دندان ها، یک یا دو کشیدن قبل از بریس را توصیه کند. به طور مشابه، دندان های عقل به طور مکرر کشیده  و یا جراحی می شوند زیرا ممکن است نهفته باشند یا فضای کافی برای رویش کامل در دهان ندارند.

ادامه مطلب
سلامت لثه

کشیدن دندان پوسیده ساده در مقابل جراحی دندان پوسیده 

کشیدن دندان پوسیده ساده در مقابل جراحی دندان پوسیده

کشیدن دندان ساده چیست؟

هنگامی که دندانی در بالای خط لثه قابل مشاهده است و دندانپزشک شما می تواند به راحتی آن را با فورسپس خارج کند، تنها چیزی که نیاز دارید کشیدن ساده است.

با این حال، اگر دندانپزشک شما نیاز به برداشتن بافت لثه یا استخوان برای کشیدن دندان شما داشته باشد، احتمالاً به کشیدن و جراحی دندان نیاز خواهید داشت. هر چند جای نگرانی نیست. با تکنولوژی و پیشرفت های دندانپزشکی امروزی، راحتی و ایمنی شما پشتیبانی خواهد شد. شما نیاز به بخیه دارید و احتمالاً برای شما داروهای مسکن تجویز می شود تا بتوانید به سرعت و با کمترین ناراحتی بهبود پیدا کنید.

دلایل جراحی دندان پوسیده

دلایل جراحی دندان پوسیده

با گرفتن عکس اشعه ایکس و معاینه دندان، دندانپزشک شما معمولاً می تواند تشخیص دهد که آیا به کشیدن ساده یا جراحی نیاز دارید یا خیر. با این حال، مواقعی وجود دارد که یک کشیدن ساده نیاز به یک روش جراحی دارد. به عنوان مثال، اگر دندانی در حین عمل پاره شود، ممکن است متخصص دندانپزشک شما نیاز به انجام یک عمل جراحی گسترده‌تری داشته باشد.

دلایل دیگر برای جراحی دندان پوسیده عبارتند از:

برداشتن دندان عقل، در صورت نهفته شدن، و استخوان و بافت باید بریده شود

هنگام برداشتن دندان های شکسته

بیرون آوردن نوک ریشه یا دندان هایی با ریشه های خمیده بلند

اگر دندان یا آسیاب در خط لثه شکست

دستورالعمل های پس از استخراج

با کشیدن جراحی، به احتمال زیاد بخیه هایی برای مراقبت خواهید داشت. صرف نظر از اینکه کشیدن شما ساده است یا جراحی، همیشه مهم است که دستورالعمل های دندانپزشک خود را به دقت دنبال کنید. به این ترتیب، می توانید خود را برای بهبودی سریع آماده کنید و از هر گونه عارضه ای جلوگیری کنید. در اینجا مواردی وجود دارد که دندانپزشک شما احتمالاً به شما توصیه می کند پس از این روش انجام دهید:

به دهانت استراحت بدهید از صحبت کردن، خوردن و آشامیدن غیر ضروری تا دو ساعت پس از استخراج خودداری کنید. همچنین در دوران نقاهت از نی، سیگار یا تف استفاده نکنید.

مایعات و غذاهای نرم مصرف کنید. پس از کاهش خونریزی، مایعات ولرم یا سرد فراوان بنوشید. مایعات و غذاهای نرم معمولاً قبل از بازگشت به رژیم غذایی معمولی توصیه می شود. دندانپزشک به شما اطلاع می دهد که چه رژیم غذایی برای بهبودی شما توصیه می شود.

از مسواک زدن ناحیه خودداری کنید. به مدت ۱۲ ساعت دندان های خود را نشویید یا مسواک نکنید. سپس می توانید دندان های خود را همانطور که معمولاً انجام می دهید مسواک بزنید و از دندان های اطراف محل کشیدن اجتناب کنید. دندانپزشک شما ممکن است از شما بخواهد که با یک دهانشویه تجویزی یا آب نمک گرم بشویید.

ادامه مطلب
التهاب دندان

به دندانپزشک خود در مورد داروهای ضد درد گوش کنید. دستورالعمل های دندانپزشک خود را در مورد مصرف داروهای مسکن تجویز شده دنبال کنید. این داروها می توانند به شما کمک کنند تا بدون درد و رنج بهبود پیدا کنید، اما خطرات خاصی دارند. قبل از مصرف این داروها، در مورد خطرات و مزایای استفاده از داروهای مسکن با نسخه با دندانپزشک خود صحبت کنید.اگر درد یا خونریزی ادامه داشت، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. انجام این کار در روند بهبودی شما ضروری است و از عوارض جلوگیری می کند.

دلایل جراحی دندان پوسیده

بنابراین اگر لازم است دندان خود را با جراحی بکشید، جای نگرانی نیست. با روش ها و بیهوشی های مدرن امروزی، کشیدن دندان در دراز مدت سلامت دهان و دندان بهتری را برای شما فراهم می کند. اکنون می دانید که چرا دندان ها باید کشیده شوند و چرا دندانپزشک شما ممکن است نیاز به کشیدن جراحی داشته باشد. پس از درمان، ممکن است نیاز به مراقبت از بخیه ها و خوردن غذاهای نرم یا مایع داشته باشید.

همچنین، مطمئن شوید که ناحیه بهبودی را مسواک نزنید. همیشه ضروری است که دستورالعمل های دندانپزشک خود را پس از انجام عمل دنبال کنید و در صورت داشتن هر گونه درد یا خونریزی مداوم با آنها تماس بگیرید. بنابراین اگر روش استخراج شما در راه است، می توانید احساس اطمینان و آمادگی داشته باشید.

چگونه برای جراحی دندان آماده شویم

قبل از برنامه ریزی برای عمل، دندانپزشک شما از دندان شما رادیوگرافی می گیرد. حتماً به دندانپزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید و همچنین ویتامین ها، مکمل ها و داروهای بدون نسخه را مطلع کنید.

به دندانپزشک خود بگویید که آیا برای بیماری دیگری با یک داروی داخل وریدی به نام بیس فسفونات درمان می شوید. اگر چنین است، جراحی باید قبل از درمان دارویی انجام شود، در غیر این صورت ممکن است فک شما در معرض خطر استئونکروز (مرگ استخوان) باشد.

 

همچنین، هر یک از شرایط زیر را به دندانپزشک خود اطلاع دهید:

یک نقص مادرزادی قلب

دیابت

بیماری کبد

بیماری تیرویید

بیماری کلیوی

فشار خون

یک مفصل مصنوعی

دریچه های قلب آسیب دیده

بیماری آدرنال

یک سیستم ایمنی ضعیف

سابقه اندوکاردیت باکتریایی

دندانپزشک شما ممکن است بخواهد قبل از کشیدن دندان مطمئن شود که همه شرایط پایدار هستند یا تحت درمان قرار می گیرند. ممکن است در روزهای منتهی به عمل برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود اگر:

  1. انتظار می رود جراحی شما طولانی باشد
  2. شما عفونت یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید
  3. شما یک وضعیت پزشکی خاص دارید
ادامه مطلب
کلینیک دندانپزشکی طرف قرارداد بیمه پارسیان دکتر قائمی

برای اطمینان از درمان با کیفیت، رعایت نکات زیر برای روز جراحی دندان مفید است:

برای اطمینان از درمان با کیفیت، رعایت نکات زیر برای روز جراحی دندان مفید است:

  • اگر بیهوشی داخل وریدی IV دریافت خواهید کرد، یک پیراهن آستین کوتاه یا لباس گشاد بپوشید و شش تا هشت ساعت قبل از قرار ملاقات نخورید و ننوشید.
  • از قبل سیگار نکشید
  • در صورت سرماخوردگی به دندانپزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است نیاز به برنامه ریزی مجدد داشته باشید.
  • اگر شب قبل حالت تهوع یا استفراغ داشتید، که ممکن است نیاز به بیهوشی یا برنامه ریزی مجدد داشته باشد، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر بیهوشی عمومی دریافت می کنید، کسی را همراه خود داشته باشید تا شما را همراهی کند.

 

درد بعد از جراحی دندان پوسیده

  • دندانپزشک شما ممکن است یک مسکن OTC مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) را برای کمک به مدیریت ناراحتی بعد از عمل توصیه کند.
  • اگر جراحی شما پیچیده بود یا نیاز به جراحی لثه و استخوان داشت، دندانپزشک ممکن است داروی درد قوی تری را تجویز کند.
  • اگرچه افراد مختلف با سرعت‌های مختلف بهبود می‌یابند، اما طبق گفته‌ی بنیاد سلامت دهان، به احتمال زیاد به مدت ۱ تا ۳ روز در ناحیه استخراج احساس حساسیت و ناراحتی خواهید داشت.
  • ممکن است به دلیل باز نگه داشتن دهان در حین عمل، فک و مفصل خود دچار سفتی و سفتی شود.
  • اگر درد در روز ۳ ادامه یابد یا شدیدتر شود، ممکن است حفره خشکی داشته باشید.
  • حفره خشک زمانی اتفاق می‌افتد که لخته خون در حفره استخراج تشکیل نشده یا از جای خود جدا شده باشد و استخوان دیواره‌های حفره نمایان شود.
  • حفره خشک معمولاً با یک ژل دارویی درمان می شود
  • برای کمک به مدیریت درد، ممکن است توصیه های خودمراقبتی بعد از عمل نیز به شما داده شود، مانند:
  • یک کیسه یخ روی گونه خود بگذارید
  • هنگام دراز کشیدن سر خود را با یک بالش بالا نگه دارید
  • غذاهای نرم و خنک بخورید
  • ۱ روز بعد از جراحی دهان خود را با آب نمک بشویید
  • از کمپرس گرم استفاده کنید

در طول جراحی دندان پوسیده چه انتظاری باید داشت

در طول جراحی دندان پوسیده چه انتظاری باید داشت

پس از تجویز بی حسی موضعی، دندانپزشک یا جراح دهان شما به احتمال زیاد از ابزاری به نام آسانسور برای شل کردن دندان در لثه استفاده می کند. سپس از فورسپس برای نگه داشتن دندان و کشیدن آن از لثه استفاده می کنند.

ممکن است احساس فشار کنید، اما نباید هیچ دردی را تجربه کنید. اگر درد دارید، می توانید به دندانپزشک خود اطلاع دهید و آنها بی حسی موضعی بیشتری را برای بی حس کردن ناحیه تجویز می کنند.

 

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields