درمان خانگی سفید کردن دندان

درمان خانگی سفید کردن دندان

فهرست مطالب

طبیعی است که دندان‌های افراد با افزایش سن تغییر رنگ می‌دهند. بسیاری از مردم برای از بین بردن زردی دندان‌ها به درمان خانگی سفید کردن دندان روی می‌آورند. این مقاله به بررسی چگونگی خلاص شدن از شر دندان‌های زرد می‌پردازد و به ۱۱ راه حل برای درمان خانگی سفید کردن دندان نگاه می‌کند.

 

چرا دندان‌ها زرد می‌شوند؟

با ساییدگی مینای دندان، عاج زرد رنگ زیرین شروع به نمایان شدن می‌کند.

اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود.

با بالا رفتن سن، دندان‌هایشان به طور طبیعی کمی تغییر رنگ می‌دهد.

 درمان‌های طبیعی

 درمان خانگی سفید کردن دندان

در اینجا ۵ درمان طبیعی وجود دارد که ممکن است به خلاص شدن از شر دندان‌های زرد در خانه کمک کند. اینها راه‌حل‌هایی سفید کردن دندان هستند که ممکن است دندانپزشک ارائه دهد:

 

۱.     جوش شیرین و پراکسید هیدروژن

گزینه‌های مختلفی برای سفید کردن دندان وجود دارد که می‌توانند در خانه امتحان شوند یا توسط دندانپزشکان ارائه شوند. استفاده از خمیر دندان حاوی جوش شیرین و پراکسید هیدروژن ممکن است به کاهش زردی دندان‌ها کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که استفاده از خمیردندان حاوی جوش شیرین و پراکسید هیدروژن باعث کاهش لکه دندان و بهبود سفیدی آن می‌شود.

 

۲.     ویتامین C

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ نشان داد که کمبود ویتامین C ممکن است پریدونتیت را بدتر کند که تجمع باکتری روی دندان‌ها و لثه است. این تجمع به تغییر رنگ کمک می‌کند. نتیجه این است که مصرف زیاد ویتامین C ممکن است تغییر رنگ دندان‌ها را کاهش دهد. تحقیقات بیشتری در مورد اینکه آیا مصرف ویتامین C ممکن است اثر سفید کنندگی روی دندان‌ها داشته باشد مورد نیاز است.

آنزیم‌های میوه

۳.     آنزیم‌های میوه

هنگامی که به خمیر دندان اضافه می‌شود، آنزیم‌های میوه خاصی ممکن است با تغییر رنگ مبارزه کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که خمیردندان حاوی آنزیم پاپائین از میوه پاپایا و آنزیم بروملین موجود در آناناس به از بین بردن لکه‌های دندان کمک می‌کند.

ادامه مطلب
ترمیم دندان

 

۴.     سرکه سیب

وقتی سرکه سیب در مقادیر کم استفاده می‌شود، ممکن است لکه روی دندان‌ها را کاهش داده و سفیدی را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که سرکه سیب اثر سفید کنندگی روی دندان‌ها دارد. البته لازم به ذکر است که این مطالعه روی حیوانات بود.

سرکه سیب در صورت استفاده زیاد ممکن است به سطح دندان آسیب برساند. تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از سرکه سیب به عنوان سفید کننده دندان مورد نیاز است. در ضمن باید کم و با احتیاط استفاده شود.

 

۵.     کشیدن روغن نارگیل روی دندان

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که چرخاندن روغن در دهان با روغن نارگیل می‌تواند راهی مؤثر برای کاهش تجمع پلاک روی دندان‌ها باشد. از آنجایی که تجمع پلاک می‌تواند به زرد شدن کمک کند، نتیجه این است که کشیدن روغن نارگیل ممکن است تغییر رنگ را کاهش دهد.

تحقیقات بیشتری در مورد کشیدن روغن نارگیل برای تعیین میزان کمک به سفید شدن دندان‌ها مورد نیاز است.

 

 

۶.     مسواک زدن مکرر و منظم

مسواک زدن و استفاده منظم از دهانشویه به کاهش تجمع پلاک کمک می‌کند.

مصرف غذا یا نوشیدنی‌هایی که ممکن است باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود مانند:

 

شراب قرمز

قهوه

بلوبری

چغندر

در اینجا برخی از اصول صحیح مسواک زدن آورده شده است:

 

دو بار در روز مسواک بزنید

هر بار ۲ تا ۳ دقیقه مسواک بزنید

تمام سطح هر دندان را حتماً مسواک بزنید

هنگام مسواک زدن حرکات دایره‌ای انجام دهید

از مسواک زدن لثه‌ها خودداری کنید یا آنها را به آرامی مسواک بزنید

حتماً به دندان‌های پشت دهان برسید

 

۷.     خمیر دندان سفید کننده

خمیر دندان سفید کننده ممکن است به کاهش زردی دندان‌ها و بهبود سفیدی کمک کند. این محصولات حاوی مواد قوی‌تری نسبت به خمیر دندان‌های استاندارد هستند که به از بین بردن لکه‌های سخت مواد غذایی کمک می‌کند.

خمیر دندان سفید کننده حاوی سفید کننده نیست اما ممکن است حاوی مقدار کمی پراکسید کاربامید یا پراکسید هیدروژن باشد. این مواد شیمیایی به روشن شدن رنگ دندان کمک می‌کنند. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، خمیر دندان سفید کننده معمولاً یک یا دو درجه رنگ دندان را روشن می‌کند.

ادامه مطلب
پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی

سفید کننده‌های دندان بر پایه قالب

۸.     سفید کننده‌های دندان بر پایه قالب

برخی از دندانپزشکان سفید کردن دندان مبتنی بر قالب را ارائه می‌دهند، اما نسخه‌های خانگی نیز بدون نسخه در دسترس هستند. سفید کننده‌های دندانی مبتنی بر قالب می‌توانند دندان‌ها را با یک یا دو سایه روشن کنند منبع مطمئن.

این روش سفید کردن دندان شامل پوشیدن یک قالب نصب شده روی دندان است. قالب حاوی یک ژل سفید کننده است و به مدت ۲ تا ۴ ساعت در روز یا در طول شب استفاده می‌شود منبع مورد اعتماد. مهم است که به دنبال محصولاتی باشید که حاوی ۱۰ درصد پراکسید کاربامید هستند. اینها به عنوان ایمن توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه می‌شوند.

 

۹.     نوارهای سفید کننده

نوارهای سفید کننده یک لایه نازک از ژل پراکسید را روی نوارهای پلاستیکی ارسال می‌کنند. اینها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که روی سطح دندان قرار بگیرند.

طیف وسیعی از محصولات نوار سفید کننده به صورت آنلاین موجود است و دستورالعمل آنها متفاوت است. اکثر آنها پیشنهاد می‌کنند که باید دو بار استفاده شوند (روزی ۳۰ دقیقه)

نوارها می‌توانند دندان‌ها را با یک یا دو سایه روشن کنند. با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد که هیچ مدرکی وجود ندارد که نوارهای سفیدکننده مؤثرتر از ژل پراکسید کاربامید ۱۰ درصد باشد. استفاده از ژل کاربامید پراکسید روش توصیه شده ADA است.

 

۱۰.  شستشوهای سفید کننده

شستشوی سفید کننده راه دیگری برای خلاص شدن از شر دندان‌های زرد است. آنها حاوی منابع اکسیژن مانند پراکسید هیدروژن هستند. اینها با ترکیباتی که دندان‌ها را لکه دار می‌کنند واکنش نشان می‌دهند و به پاک شدن آنها کمک می‌کنند. استفاده از آبکشی دو بار در روز و هر بار به مدت ۱ دقیقه می‌تواند منجر به بهبود رنگ دندان یک تا دو سایه در عرض ۳ ماه شود.

ادامه مطلب
بهترین دندانپزشکی شبانه روزی در شرق تهران (دندانپزشکی دکتر قائمی)

زغال چوب فعال

۱۱.  زغال چوب فعال

خمیردندان حاوی زغال فعال ممکن است به کاهش لکه روی دندان کمک کند. یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که خمیردندان‌های زغالی ممکن است به حذف لکه‌های خارجی روی دندان‌ها کمک کنند. مطالعات بیشتری در مورد میزان یا سرعت حذف لکه مورد انتظار مورد نیاز است. خمیر دندان‌های زغالی باید با احتیاط استفاده شوند، زیرا می‌توانند باعث ایجاد لکه شوند. زغال چوب ممکن است به سختی از شکاف دندان‌ها و اطراف ترمیم‌ها جدا شود.

 

چرا دندان‌ها زرد می‌شوند؟

نوشیدن قهوه می‌تواند سطح دندان‌ها را لکه دار کند و باعث زرد شدن آنها شود.

با بالا رفتن سن، مینای سفید روی دندان‌هایش ساییده می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بافت کلسیفیه شده در زیر شروع به نمایان شدن می‌کند. این بافت عاج نام دارد و رنگ آن زرد است.

 

ترکیباتی که سطح را لکه دار می‌کنند

تجمع پلاک رنگ زرد می‌دهد

مینای دندان ساییده می‌شود و عاج از آن عبور می‌کند

جلوگیری از آخرین علت دشوار است، زیرا بخشی طبیعی از روند پیری است.

 

با اجتناب از مصرف مواد زیر می‌توان ایجاد لکه را کاهش داد:

 

قهوه

شراب قرمز

چغندر

بلوبری

سیگار کشیدن

جویدن تنباکو

تجمع پلاک را می‌توان با کارهای زیر کاهش داد:

تجمع پلاک را می‌توان با کارهای زیر کاهش داد:

اجتناب از غذاهای شیرین یا پر کربوهیدرات

مسواک زدن منظم

استفاده از دهانشویه

طبیعی است که با افزایش سن و ساییدگی مینای دندان، دندان‌ها کمی زرد شوند.

تغییر رنگ ناشی از تجمع پلاک را می‌توان با مسواک زدن منظم کاهش داد. اجتناب از غذاهایی که ممکن است دندان‌ها را لکه دار کنند نیز ایده خوبی است. برای روشن‌تر کردن ظاهر دندان‌ها، استفاده از داروهای خانگی که در بالا توضیح داده شد ممکن است کمک کند. بهترین راه برای حفظ سلامت دندان‌ها از طریق رژیم غذایی و رعایت بهداشت دهان و دندان است.

 

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

درمان خانگی التهاب لثه
بهداشت دهان و دندان
دکتر محمد قائمی

درمان خانگی التهاب لثه

التهاب لثه نشانه‌ای از مشکلات رایج دهانی است که ممکن است باعث درد و ناراحتی ایجاد شود و به سلامت لثه‌ها آسیب برساند. روش‌های طبیعی

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields