درمان زبان قهوه‌ ای

درمان زبان قهوه‌ای

فهرست مطالب

شما در آینه نگاه می‌کنید و نگاهی به زبان خود می‌اندازید و زبان شما متفاوت به نظر می‌رسد. شما آن را بیشتر نگاه می‌کنید و فکر می‌کنید، «عجیب است. چرا زبانم قهوه‌ای است؟» وحشت نکنید. به فکر درمان زبان قهوه‌ ای هستید؟ در این مقاله مواردی که باید بدانید و در صورت وجود پوشش قهوه‌ای روی زبان خود انجام دهید.

علائم و دلایل قهوه ای شدن زبان

زبان سالم صورتی روشن و پوشیده از گره‌های کوچک (پاپیلا) است. به طور معمول، یک زبان سالم به طور مداوم بازسازی می‌شود. اگر این اتفاق نیفتد، باکتری‌ها و سایر مواد به دام می‌افتند. این باکتری می‌تواند باعث قهوه‌ای شدن رنگ زبان شما شود. دلایل قهوه‌ای شدن زبان عبارت‌اند از: سیگار کشیدن، نوشیدن زیاد قهوه یا چای و بهداشت نامناسب دهان و ….

زبان قهوه ای اگر درمان نشود ندول‌ها می‌توانند بزرگ‌تر از حد معمول شوند و ظاهری مودار به زبان بدهند. از این موضوع به عنوان زبان مودار سیاه یاد می‌شود.

گزینه‌های درمان زبان قهوه‌ ای

زبان قهوه ای به راحتی قابل درمان است و معمولاً چیزی است که می‌توانید به تنهایی از آن مراقبت کنید. بهداشت خوب دهان ضروری است. به یاد داشته باشید، هنگامی که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، زبان خود را نیز مسواک بزنید.

از مسواک طراحی شده برای پاک کننده گونه و زبان استفاده کنید. حتماً از قسمت خراش دهنده مسواک برای از بین بردن سلول‌های مرده استفاده کنید. اگر اهل نوشیدن قهوه هستید، کمتر بنوشید. اگر سیگاری هستید، هرگز برای ترک آن دیر نیست. برای افزایش هیدراتاسیون آب بیشتری بنوشید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

درمان زبان قهوه‌ای
درمان زبان قهوه‌ ای ۴

همه این موارد به حذف بیشتر تغییر رنگ کمک می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید با دهان‌شویه ضد میکروبی یا آب نمک گرم بشویید تا احتمال رشد باکتری را کاهش دهید. اگرچه نگاه کردن به دهان و دیدن زبان قهوه‌ ای ممکن است نگران کننده باشد، اما بدانید که به راحتی قابل درمان است. داشتن یک برنامه بهداشت دهان و دندان خوب حیاتی است. اگر نگران هستید یا در عرض چند روز بهبودی نمی‌بینید، با متخصص دندانپزشک خود تماس بگیرید تا پس از امتحان گزینه‌های درمانی ذکر شده، یک قرار ملاقات تعیین کنید.

لازم به ذکر است که هیچ پزشکی به درمان پلاک قهوه‌ای زبان رسیدگی نمی‌کند. چرا؟ زیرا برای چنین درمانی هیچ دارو و روش خاصی وجود ندارد.

اثرات درمانی در معرض بیماری‌هایی است که پیامد آن ظاهر شدن پلاک قهوه‌ای در زبان است. یعنی باید بیماری‌های قارچی حفره دهان، بیماری‌های معده، کیسه صفرا، کبد، روده‌ها را درمان کنید. خلاص شدن از شر این آسیب‌شناسی‌ها منجر به ناپدید شدن پلاک قهوه‌ای روی زبان می‌شود.

ادامه مطلب
7 روش خانگی درمان خارش لثه

درمان خانگی زبان قهوه ای

زبان قهوه‌ ای به معنای واقعی کلمه به این معنی نیست که کل زبان شما قهوه‌ای می‌شود. این زبان نیست که قهوه‌ای می‌شود، بلکه پوشش بالای زبان است. پوشش قهوه‌ای رنگ معمولاً در اثر سوختگی زبان در اثر غذا و نوشیدنی داغ ایجاد می‌شود. سیگار کشیدن نیز می‌تواند باعث قهوه‌ای شدن زبان شود. زبان قهوه‌ ای دلیلی برای هشدار نیست، اما به دلایل زیبایی می‌خواهید آن را درمان کنید. همچنین اغلب با بوی بد دهان همراه است.

ماست و درمان زبان قهوه ای

خوردن ماست به از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده زبان قهوه‌ ای کمک می کند. ماست حاوی چهار نوع باکتری خوب به نام‌های L. bulgaricus، L. acidophilus،  S. thermophilus و bifidobacteria است. این چهار باکتری مفید به مبارزه با باکتری‌های بد دهان کمک می‌کنند.

 ماست همچنین سرشار از کلسیم، پتاسیم، پروتئین و چندین ویتامین B است. ماست همچنین حاوی لاکتوباسیلوس است که برای دستگاه گوارش مفید است. به جذب بیشتر مواد مغذی به بدن کمک می‌کند و در عین حال به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. برای به دست آوردن حداکثر فواید سلامتی ماست، بهتر است ماست تازه بخورید. ماست منجمد به اندازه ماست تازه حاوی باکتری و مواد مغذی مفید نیست.

مسواک و درمان زبان قهوه‌ ای

ساده‌ترین راه حل برای زبان قهوه‌ ای، مسواک زدن و خراش دادن آن است. شما باید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید تا بقایای مواد غذایی که ممکن است باعث قهوه‌ای شدن زبان شوند، پاک کنید. پس از مسواک زدن، مسواک زدن زبان خود را نیز به عادت تبدیل کنید. این به آرامی پوشش قهوه‌ای را از بین می‌برد.

یک اسکراپر زبان می‌تواند پوشش روی زبان را پاک کند. بعد از مسواک زدن به طور مرتب از اسکراپر زبان استفاده کنید. خراش دادن زبان قهوه‌ ای همچنین می‌تواند به از بین بردن بوی بد دهان مرتبط با زبان قهوه‌ ای کمک کند. به طور مؤثری هر گونه باقیمانده غذایی که ممکن است به زبان بچسبد را از بین ببرد. ساده‌ترین راه حل برای زبان قهوه‌ ای، مسواک زدن و خراش دادن آن است. به طور مؤثری هر گونه باقیمانده غذایی که ممکن است به زبان بچسبد را از بین ببرد.

بزاق دهان و درمان زبان قهوه‌ ای

شاید متوجه شده باشید که اگر برای مدتی صحبت نکنید یا چیزی نخورید، دهان شما بوی بد می‌گیرد. این به این دلیل است که باکتری‌ها در داخل دهان شروع به رشد کرده‌اند. جریان نگه داشتن بزاق در داخل دهان از رشد باکتری‌هایی که می‌توانند باعث قهوه‌ای شدن زبان شوند جلوگیری می‌کند. برای تحریک جریان بزاق، می‌توانید آدامس بجوید.

ادامه مطلب
5 مورد از علل، علائم و روش های درمان دندان قروچه چیست؟

اگر مراقب سلامتی خود هستید، می‌توانید آدامس بدون قند بجوید. خوردن هر چیز ترش می‌تواند به تحریک جریان بزاق نیز کمک کند. برای این منظور می‌توانید انبه نارس، پرتقال یا هر مرکباتی بخورید. اسید سیتریک موجود در این میوه‌ها به تحریک غدد بزاقی برای تولید بزاق بیشتر کمک می‌کند. جریان بزاق باکتری‌های دهان را از بین می‌برد. جریان نگه داشتن بزاق در داخل دهان از رشد باکتری‌هایی که می‌توانند باعث قهوه‌ای شدن زبان شوند جلوگیری می‌کند. این مورد به درمان زبان قهوه‌ ای کمک فراوانی می‌کند.

چه زمانی برای درمان زبان قهوه‌ ای باید به پزشک مراجعه کرد؟

برخی تغییرات ملایم رنگ یا سایه بی ضرر هستند. به عنوان مثال، رنگ زبان یک فرد ممکن است با نوشیدن یک لیوان شراب قرمز تغییر کند. در مورد تغییرات رنگ، شکل یا اندازه زبان که بیش از چند روز طول می‌کشد به پزشک مراجعه کنید. همچنین، هر گونه تغییر در پوشش زبان می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد و ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. علاوه بر این، زمانی که تغییرات شدیدی در سطح رطوبت دهان وجود دارد، دریافت مراقبت‌های پزشکی ممکن است ایده خوبی باشد.

dr ghaemi es3 2
درمان زبان قهوه‌ ای ۵

نکات بهداشت دهان و دندان برای درمان زبان قهوه‌ ای

انجمن دندانپزشکی ما نکات زیر را برای حفظ سلامت دهان توصیه می‌کند:

  1. مسواک زدن حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید
  2. خوردن یک رژیم غذایی سالم که قند کمی دارد.
  3. تمیز کردن بین دندان ها هر روز
  4. مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه
  5. اجتناب از سوراخ کردن زبان یا لب
  6. اجتناب از محصولات تنباکو

خلاصه درمان زبان قهوه‌ ای         

تغییر در رنگ زبان رایج است و می‌تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی سلامتی باشد. مشکلات اساسی از نظر شدت متفاوت است و برخی نیاز به درمان دارند. زبان سالم معمولاً صورتی با پوششی سفید رنگ در بالا و کناره‌ها است. زمانی که تغییرات در رنگ، شکل، اندازه یا بافت زبان بیشتر از چند روز طول بکشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چه چیزی می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قهوه ای روی زبان شود؟

زبان لکه‌های کوچک زیادی برای طعم و حس روی آن دارد. آنها معمولاً خیلی قابل توجه نیستند. اگر لکه‌ها رنگ غیرعادی داشته باشند، باعث تحریک شوند یا علائم دیگری با آنها همراه باشد، می‌توانند نشانه یک مشکل سلامتی باشند. در این مقاله به بررسی لکه‌های سالم روی زبان و دلایل ایجاد لکه‌های غیر معمول پرداختیم. ما همچنین نکات تشخیص، درمان و پیشگیری را پوشش دادیم. پاپیلاها به افراد کمک می‌کنند تا با زبان مزه کنند. لکه‌های زبان که از نظر رنگ، اندازه یا ظاهر غیرعادی هستند یا با علائم دیگری همراه هستند می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی باشند.

ادامه مطلب
یک مخترع از امریکا یک مرطوب کننده هوا انقلابی را با الهام از فناوری مسواک به ثبت رساند.

علل لکه‌های غیر معمول زبان عبارت‌اند از:

برجستگی‌ها

پاپیلیت گذرا زبانی وضعیتی است که بیشتر به عنوان برجستگی گفته می‌شود. یک علامت کلیدی برآمدگی‌های کوچک قرمز یا سفید روی زبان است. این برجستگی‌ها پاپیله های بزرگ یا ملتهب هستند. برجستگی‌ها می‌توانند یک یا چند پاپیلا را تحت تأثیر قرار دهند. علائم دیگر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. درد
  2. احساس سوزش یا خارش
  3. حساسیت بیشتر به گرما

برجستگی‌ها زبان قهوه‌ ای معمولاً در اثر آسیب به زبان ایجاد می‌شوند، به عنوان مثال، زمانی که شخصی به طور تصادفی زبان خود را گاز می‌گیرد. ویروس‌ها، استرس روانی و تغذیه نامناسب نیز می‌توانند باعث این بیماری شوند. برجستگی‌ها معمولاً بدون درمان در عرض یک هفته بهبود می‌یابند. اگر درمان لازم باشد، فرد می‌تواند از دهان‌شویه دارویی یا آنتی هیستامین ها برای کمک به کاهش تورم استفاده کند.

درمان زبان قهوه‌ای
درمان زبان قهوه‌ ای ۶

زبان مودار

اگر زبان شما دارای پوششی شبیه خز سیاه، قهوه‌ای یا سفید است، ممکن است زبان پرمویی داشته باشید. آن‌ها برجستگی‌های معمولی و کوچک را به رشته‌های بلندتر تبدیل می‌کنند، جایی که غذا و باکتری‌ها گیر می‌کنند. هنگام مسواک زدن یا خراشیدن زبان باید از بین برود. اگر لکه‌های مودار و سفیدی دارید که نمی‌توانید آنها را بتراشید، ممکن است لکوپلاکی مودار دهان باشد. این می‌تواند برای افراد آلوده به ویروس‌هایی مانند اپشتین بار یا HIV رخ دهد. اما در حالت عادی درمان زبان مودار و درمان زبان قهوه ای یکسان است.

اگر زبان قهوه ای در عرض چند روز خود به خود از بین نرود، فرد باید به دنبال درمان زبان قهوه ای باشد. یک پزشک یا دندانپزشک ممکن است درمان‌های زیر را برای فردی که با زبان سیاه مراجعه می‌کند توصیه کند:

  1. آنتی‌بیوتیک‌ها: این داروها به درمان عفونت‌های باکتریایی زبان کمک می‌کنند.
  2. تعویض دارو: فردی که در نتیجه مصرف آنتی‌بیوتیک دچار تغییر رنگ زبان می‌شود، ممکن است نیاز به تعویض آنتی‌بیوتیک داشته باشد.
  3. درمان ضد قارچی: این داروها می‌توانند به درمان علل قارچی زبان سیاه کمک کنند.
  4. سایر داروها یا مکمل‌ها: برخی داروها – از جمله اسید سالیسیلیک، رتینوئیدها، و ویتامین‌های B کمپلکس ممکن است علائم تغییر رنگ زبان را کاهش دهند. با این حال، افراد نباید بدون مشورت با پزشک از این درمان‌ها استفاده کنند.
  5. درمان جراحی: اگر سایر گزینه‌های درمانی مؤثر واقع نشدند، پزشک یا دندانپزشک در تهرانپارس می‌تواند روشی را برای برداشتن زائده‌های نخ مانند روی زبان انجام دهد. این روش برش ایمن و مؤثر است. با این حال، زبان سیاه ممکن است پس از این روش بازگردد.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

درمان خانگی التهاب لثه
بهداشت دهان و دندان
دکتر محمد قائمی

درمان خانگی التهاب لثه

التهاب لثه نشانه‌ای از مشکلات رایج دهانی است که ممکن است باعث درد و ناراحتی ایجاد شود و به سلامت لثه‌ها آسیب برساند. روش‌های طبیعی

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields