دلایل کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل

فهرست مطالب

دندان عقل چیست و چه می کند؟

امروزه مردم فک‌های کوچک‌تری دارند و بسیاری از ما با این دندان‌های عقل که دیر ظاهر شده‌اند مشکل داریم. هدف از کشیدن دندان عقل افزایش سلامت دهان و دندان و ایجاد فضای مناسب در فک است، زیرا تنها برای ۲۸ دندان در دهان جای دارد.

اساساً، دندان عقل برای کمک به جویدن کاربرد بیشتری دارد. روزی روزگاری، رژیم غذایی مردم باعث فرسایش دندان ها می شد. برای افرادی که مجبور به جویدن غذاهای سفت بودند، این دندان ها به عنوان پشتیبان عمل می کردند و ضروری بودند. رژیم غذایی امروز ما متفاوت است. به ما غذاهای نرم تری داده می شود و مراقبت از دهان ما در وضعیت بهتری قرار دارد.

هر دو عامل احتمال از دست دادن دندان های ما را کاهش می دهند. همچنین، زمانی فک انسان گشادتر بود و جا برای آخرین دندان آسیاب وجود داشت. امروزه فک ها کوچکتر شده اند و گاهی فضای کافی برای بیرون آمدن دندان های آسیاب آخر وجود ندارد و از دندان های آسیاب اولیه و ثانویه خود برای جویدن استفاده می کنیم. بنابراین نبود دندان آسیاب سوم مانع از این نمی شود که بدون مشکل غذا بخوریم.

امروزه، دندان های عقل وظایف کمی دارند و اغلب بیشتر از اینکه مفید باشند، ضرر دارند. آنها می توانند باعث درد، عفونت یا سایر ناراحتی ها شوند.

درد چیزی است  که هرگز نباید نادیده گرفته شود. اگر درد دندان عقل دارید  با دندانپزشک خود صحبت کنید. حتی اگر دردی را تجربه نمی کنید، با دندانپزشک خود در مورد نظارت بر وضعیت دندان عقل خود صحبت کنید.

کشیدن دندان عقل تقریباً برای ۸۵ درصد از بزرگسالان ضروری است – چه به این دلیل که دندان عقل نهفته است که برای آنها مشکل ایجاد می کند یا به این دلیل که عوارض آن زیاد است. بسیاری از متخصصان دندانپزشکی خانواده کشیدن دندان عقل را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه توصیه می کنند.

دندان عقل می تواند نهفته شده و منجر به عفونت های خطرناک شود یا کج رشد کند و دهان را نامنظم کند و منجر به ناهماهنگی دندان های اطراف شود. به همین دلیل مهم است که وضعیت دندان عقل خود را نادیده نگیرید.

قبل از کشیدن دندان عقل

 

چرا دندان عقل باید کشیده شود؟

دندان‌های عقل در واقع سومین مولر و آخرین مجموعه از دندان‌های آسیاب هستند که در پشت دهان شما قرار دارند. در بسیاری از موارد، آنها فضای کافی برای رشد مناسب ندارند و می توانند روی تراز دندان های شما تأثیر بگذارند، باکتری ها را جذب کنند و باعث پوسیدگی دندان شوند و با شروع رشد، باعث درد مداوم شوند.

ادامه مطلب
حساسیت دندان

ممکن است به نظر برسد که دندان عقل به درستی روییده است و مشکلی ایجاد نکرده است. با این حال، مشکلات مربوط به دندان عقل بی دلیل به وجود نمی آیند. دندان عقل در حال رویش معمولی نیز ممکن است مستعد ابتلا به بیماری باشد. آنها می توانند در طول زمان مشکلاتی ایجاد کنند. ممکن است برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده نیاز به کشیدن دندان عقل باشد.

بنابراین توصیه می شود بزرگسالان حتی در صورت عدم وجود مشکل از نظر دندان عقل توسط جراح فک و صورت معاینه شوند. جراحان فک و صورت وضعیت دندان عقل شما را همراه با فیلم اشعه ایکس که در طول معاینه بالینی گرفته می شود ارزیابی می کنند و تصمیم می گیرند که آیا کشیده شوند یا خیر.

اگر فضای کافی برای رشد دندان عقل وجود نداشته باشد، اگر نهفته باشد، از موقعیت خارج شده باشد، یا باعث درد، عفونت یا سایر مشکلات دندانی شده باشد، احتمالاً باید کشیده شود. نگه داشتن دندان عقل بی فایده در دهان نیز می تواند منجر به از دست دادن دندان های سالم شما شود. تمیز کردن دندان های عقل اغلب دشوار است زیرا در قسمت پشتی فک قرار دارند. بنابراین، آنها مستعد پوسیدگی هستند و می توانند منجر به عفونت شوند.

 زمانی که دندان عقل سالم و به درستی تراز شده باشد، مشکلی وجود ندارد، حتی به دارایی های ارزشمندی برای دهان تبدیل می شود. اما آنها اغلب ناهمتراز هستند . فضای کافی در دهان شما برای جا دادن آنها وجود ندارد. آنها می توانند باعث درد، عفونت یا سایر ناراحتی ها شوند. به همین دلیل، ممکن است اغلب نیاز به برداشته شدن داشته باشند.

دندان عقل به دلایل زیر کشیده می شود

دندان عقل به دلایل زیر کشیده می شود

 

دندان عقل نهفته:

شایع ترین دلیل کشیدن دندان عقل نهفته است. یعنی نمی تواند از لثه فراتر رود. دندان عقل نهفته دندان هایی هستند که به محیط دهان نمی رسند و با لثه پوشیده شده اند. زمانی که فضای کافی در دهان وجود ندارد، استخوان فک یا دندان های دیگر از بیرون آمدن دندان عقل جلوگیری می کند و این دندان ها زیر خط لثه گیر می کنند. این می تواند منجر به درد، تورم و عفونت شود.

ادامه مطلب
مشکل سلامتی که با ارتودنسی قابل درمان است

ناهماهنگی:

دندان عقل ممکن است از زاویه اشتباه بیرون بیاید. در این صورت می تواند به دندان های دیگر فشار بیاورد. آنها می توانند باعث شلوغی یا جابجایی دندان های دیگر، درد دهان و مشکلات گاز گرفتن شوند. حتی ممکن است برای صاف کردن دندان های دیگر نیاز به درمان داشته باشد.

پوسیدگی:

دندان عقل به سختی تمیز می شود، بنابراین راحت تر عفونی می شود. آنها بیشتر در معرض پوسیدگی و بیماری لثه هستند. ممکن است در اطراف دندان عقل کیست ایجاد شود.

بیشتر افراد چه زمانی دندان عقل خود را می کشند؟

برای اکثر افراد، دندان عقل حتی تا اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست شروع به رشد نمی کند. برخی از افراد تصمیم می‌گیرند که به محض رشد آن‌ها کشیده شوند، و بدون هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه مشکل ساز می‌شوند، صرفاً به این دلیل که می‌خواهند از هر گونه مشکل احتمالی درآینده جلوگیری کنند.

زمانی که ریشه های دندان عقل محکم شود، کشیدن دندان دشوارتر می شود. همچنین زمان بهبودی در بیماران جوان‌تر سریع‌تر است. بهترین سیاست این است که با یک دندانپزشک خانواده یا جراح دهان مشورت کنید که به وسیله ی  عکس رادیو گرافی به شما بگوید آیا نیاز به کشیدن دندان عقل شما وجود دارد یا خیر.

علائمی که نشان می دهد دندان عقل باید کشیده شود:

علائمی که نشان می دهد دندان عقل باید کشیده شود:

 

همانطور که قبلاً گفتیم، بسیاری از افراد قبل از بروز هر گونه مشکلی دندان عقل خود را می کشند. اما اگر آنها را رها کنید و اجازه دهید رشد کنند، اینها علائمی هستند که احتمالاً باید دندان کشیده شود:

۱- درد در فک نه لزوما در اطراف محل دندان عقل

۲- عفونت در بافت نرم اطراف دندان عقل

۳- کیست هایی که در دهان ایجاد می شوند

۴- تومورهایی که در دهان ایجاد می شوند

۵- آسیب وارد شده به دندان های مجاور

۶- بیماری لثه مداوم و شدید

۷- پوسیدگی وسیع دندان

 

نشانه هایی که نشان می دهد می توانید دندان عقل خود را حفظ کنید

مواردی وجود دارد که دندان عقل اصلاً مشکلی ایجاد نمی کند. در این مواقع، می توانید دندان عقل خود را تا آخر عمر نگه دارید. در اینجا برخی از نشانه های برداشتن غیر ضروری دندان عقل آورده شده است:

۱-دندان های شما کاملاً رشد کرده و به خوبی با دندان های دیگر هماهنگ شده اند

ادامه مطلب
سوختگی دندان و لثه

۲- با دندان عقل خود مشکلی برای گاز گرفتن یا جویدن ندارید

۳- شما می توانید مانند سایر دندان های خود دندان عقل خود را کاملاً تمیز کنید

۴- دندان عقل شما و دندان های اطراف آن سالم هستند

ما هنوز هم برای اکثر بیمارانمان توصیه به کشیدن دندان عقل را تنها به دلیل مشکلات رایج آنها می کنیم. با این حال، می توانید وضعیت شخصی خود را ارزیابی کنید و بفهمید که چه چیزی برای شما ضروری است.

روند کشیدن دندان عقل چگونه است؟

روند کشیدن دندان عقل چگونه است؟

عکس برداری و معاینه برای تأیید نیاز به کشیدن دندان عقل و برنامه ریزی روش

مشاوره برای بحث در مورد گزینه های خود برای بیهوشی، آرام بخش و بررسی روند کلی کشیدن دندان عقل قبل از روز عمل

تجویز بیهوشی و  احتمالاً آرامبخش در روز جراحی دندان عقل در آسایش مطب دندانپزشکی

باز کردن بافت لثه و کشیدن دندان عقل

بستن بافت لثه با بخیه، که در طی یک قرار ملاقات برداشته می شود (در برخی موارد، بافت لثه برای بهبودی باز می ماند)

این روش ممکن است ۱ ساعت یا بیشتر طول بکشد. پزشک می تواند تخمینی از زمان مورد نیاز در طول قرار ملاقات مشاوره به شما بدهد

بعد از کشیدن دندان عقل چه اتفاقی می افتد؟

بعد از کشیدن دندان عقل چه اتفاقی می افتد؟

  1. دستورالعمل های بعد از کشیدن دندان عقل با شما در مطب دندانپزشکی بررسی می شود
  2. پدهای گاز را در محل نگه دارید تا به جلوگیری از خونریزی کمک کند
  3. ممکن است از کیسه هاییخ برای جلوگیری از تورم یا کاهش آن بر روی گونه(های) شما استفاده شود
  4. استراحت کنید و چند روز از انجام هر گونه فعالیت ورزشی و سنگین خودداری کنید
  5. به مدت ۲ تا ۳ روز از کشیدن سیگار، نوشابه های گازدار، نوشیدن از نی، دست زدن به محل عمل، چیپس و آجیل خودداری کنید و از غذاهای نرم استفاده کنید.
  6. هر گونه داروی تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید

آیا پس از کشیدن دندان عقل در فک خود احساس درد یا ناراحتی کرده اید؟ آیا نمی دانید که آیا دندان عقل شما باید کشیده شود؟ برای قرار ملاقات با کلینیک قائمی بهترین دندانپزشکی در تهرانپارس تماس بگیرید و نظر حرفه ای بگیرید. ما پاسخ هایی داریم و می توانیم کمک کنیم. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، همین امروز برای مشاوره با دندانپزشک ما تماس بگیرید.

 

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields