دلایل کشیدن دندان

دلایل کشیدن دندان

فهرست مطالب

دلایل کشیدن دندان

کشیدن دندان شامل برداشتن کامل یک دندان مشکل دار از دهان برای جلوگیری از عوارض احتمالی است و دلایل کشیدن دندان ممکن است به دلایل مختلفی از پوسیدگی دندان گرفته تا شلوغی دندان‌ها مورد نیاز باشد. کشیدن دندان اغلب برای آماده سازی ساختار دهان برای درمان ارتودنسی استفاده می‌شود، هدف از ارتودنسی به طور کلی تراز کردن صحیح دندان‌ها در دهان است.

یکی دیگر از دلایل کشیدن دندان عفونت است. معمولاً این عارضه را می‌توان با درمان ریشه درمان کرد، اما زمانی که عفونت آن‌قدر شدید است که نمی‌توان آن را با آنتی‌بیوتیک و درمان ریشه درمان کرد، ممکن است نیاز به کشیدن دندان برای جلوگیری از گسترش عفونت باشد. علاوه بر این، اگر سیستم ایمنی فرد به دلایل مختلف مانند شیمی درمانی یا پیوند عضو در خطر باشد، حتی خطر عفونت در دندان می‌تواند دلیل کافی برای کشیدن دندان باشد.

دلایل کشیدن دندان

کشیدن دندان بیشتر به دلیل غیرقابل‌استفاده شدن آنها اتفاق می‌افتد. دلیل اصلی این امر پوسیدگی است. دندان پوسیده اجازه دهان سالم را نمی‌دهد. عوامل زیادی مانند بو و درد ایجاد می‌کند.

به غیر از پوسیدگی، در صورت صلاحدید پزشکان، ممکن است برخی از دندان‌ها کشیده شود. دندان‌هایی که به طور کامل در فک قرار نمی‌گیرند ممکن است تحت عمل جراحی قرار گیرند. با این حال، این نیاز به درمان ارتودنسی دارد. کشیدن دندان را می‌توان برای آمادگی اولیه در ارتودنسی انجام داد.

دندان عقل یکی از شایع‌ترین دلایل کشیدن دندان است. به همین ترتیب دندان‌های نهفته را باید با کشیدن از لثه جدا کرد.

عصب کشی آخرین روش برای نجات دندان قبل از کشیدن آن است. باکتری‌های تشکیل شده در دندان به سمت پالپ دندان پیشرفت می‌کنند. این باعث عفونت می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها یا درمان ریشه برای درمان باکتری‌های عامل عفونت استفاده می‌شود. اگر به این نتیجه رسید که همه اینها کافی نیست، دندان عفونی کشیده می‌شود.

بیماری‌های لثه نیز باعث تحلیل دندان می‌شوند. دندان‌ها ممکن است به دلیل بیماری لثه لق شده و جابه‌جا شوند. این یک وضعیت خطرناک برای سلامت دندان و دهان است؛ بنابراین کشیدن دندان ممکن است در برخی از بیماری‌های لثه مناسب باشد.

دلایل کشیدن دندان

بیشتر مواقع کشیدن دندان به دلایل دندانی انجام می‌شود، اما دلایل غیر دندانی و غیرپزشکی نیز برای کشیدن دندان وجود دارد. اینها شامل دلایل روان‌شناختی، مالی، مذهبی، فرهنگی و همچنین اجابت درخواست بیمار است. این بررسی سیستماتیک برای بررسی نسبت و دامنه نشانه‌های مرتبط با برداشتن دندان در زمینه دلایل دندانی، غیر دندانی و پزشکی انجام شد.

ادامه مطلب
دلایل کشیدن دندان عقل

نتایج نشان می‌دهد که پوسیدگی و پریودنتیت شایع‌ترین نشانه‌های کشیدن دندان هستند و مطالعاتی برای تخمین قابل اعتماد بروز انگیزه‌های غیر دندانی و غیرپزشکی برای کشیدن دندان وجود ندارد. با توجه به اینکه تصمیم نهایی در مورد انجام یا رد کشیدن، چه بر اساس دلایل دندانپزشکی، غیر دندانی یا غیرپزشکی باشد، تا حد زیادی بر عهده دندانپزشک و جراح است، دستورالعمل‌های دقیق ضروری است.

کشیدن دندان یک روش معمولی است که توسط دندانپزشکان در سراسر جهان انجام می‌شود. تخمین نسبت کشیدن دندان در کل درمان‌های دندانی در کشور متفاوت است و ممکن است بین کشورهای غربی و غیر غربی متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال، مطالعه‌ای در بین ۱۷۷۸۴ بیمار سوئیسی، در سنین ۱۵ تا ۷۴ سال، نشان داد که ۵.۴٪ از کل درمان‌های دندانپزشکی استخراج شده است. مطالعه‌ای در برزیل نشان داد که ۱۰.۲٪  از تمام درمان‌های دندانی بین سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۲ کشیدن دندان‌های دائمی.

با توجه به اندیکاسیون‌های کشیدن، پوسیدگی به طور کلی به عنوان نشانه اصلی توصیف می‌شود. شکست رویش، بخشی از طرح درمان پروتز، ۹،۱۰ ترومای دندانی، زیبایی، و دلایل پزشکی دیگر که درمان را توجیه می‌کند (به‌عنوان‌مثال، از بین بردن کانون‌های دندانی قبل از درمان ایمونوتراپی یا رادیوتراپی). با این حال، بررسی‌های اجمالی و برآوردهای به روز در مورد بزرگی نسبی دلایل یا نشانه‌هایی برای استخراج به طور کلی وجود ندارد، همچنین دلایل مربوط به دوره، پیشینه فرهنگی و منطقه وجود ندارد.

گاهی اوقات بیماران بر اساس ترس از دندان یا به دلایل مالی، مذهبی یا فرهنگی از دندانپزشک یا جراح فک و صورت خود درخواست می‌کنند که دندان‌های خود را خارج کند. اگرچه ممکن است این درخواست‌ها با «استاندارد مراقبت» ارائه‌شده توسط یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خوب ناسازگار باشد، فشار روی پزشک برای انجام چنین درخواست‌هایی می‌تواند زیاد باشد. برای این منظور، سازمان‌های حرفه‌ای استانداردها یا قوانین رفتاری متفاوتی را تدوین کرده‌اند.

اما هیچ یک از اینها به طور خاص برای تصمیم گیری در مورد کشیدن دندان (به غیر از دندان آسیاب سوم) هدف قرار نمی‌گیرند. همچنین می‌توان استدلال کرد که با توجه به اینکه کشیدن دندان یک درمان غیرقابل‌برگشت است، ضروری است که فرایند تصمیم گیری متخصص مراقبت‌های بهداشتی به دقت دنبال شود. دانش در مورد اینکه این موقعیت‌ها چند وقت یکبار به وجود می‌آیند می‌تواند به توسعه دستورالعمل‌هایی کمک کند که از دندانپزشکان و دهان حمایت می‌کند.

ادامه مطلب
مزایا و معایب ارتودنسی بدون کشیدن دندان

فرایند کشیدن دندان شامل چه مواردی است؟

فرایند کشیدن دندان شامل چه مواردی است؟

قبل از کشیدن دندان، دندانپزشک از بی حسی موضعی روی فرد استفاده می‌کند تا ناحیه‌ای که دندان کشیده می‌شود را بی حس کند تا دردی احساس نکند. در برخی موارد ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی باشد. در طول این عمل، دندانپزشک لثه و بافت استخوانی اطراف دندان را برش می‌دهد و به آرامی آن را به جلو و عقب تکان می‌دهد تا دندان را نگه دارد و آن را از استخوان فک و سایر رباط‌هایی که آن را در جای خود نگه می‌دارند، شل کند. دندانی که کشیدن آن دشوار است ممکن است نیاز به برداشتن قسمتی داشته باشد.

پس از کشیدن دندان، معمولاً لخته خون در حفره ایجاد می‌شود. دندانپزشک گاز را روی ناحیه مورد نظر قرار می‌دهد و از فرد می‌خواهد که به آرامی گاز بگیرد تا خونریزی را کنترل کند. در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است نیاز به بخیه زدن این ناحیه داشته باشد. این بخیه‌ها معمولاً خود به خود حل می‌شوند.

 

خطرات کشیدن دندان چیست؟

اگرچه کشیدن دندان یک روش بسیار ایمن است، اما به ندرت می‌تواند باعث ورود باکتری‌های مضر به جریان خون شود. بافت لثه نیز در معرض خطر عفونت است. اگر شرایطی وجود داشته باشد که فرد را در معرض خطر عفونت قرار دهد، ممکن است قبل و بعد از کشیدن دندان نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک داشته باشد. اگر فرد دارای مشکلات سیستم ایمنی، مفاصل مصنوعی مانند تعویض مفصل ران، بیماری‌های کبدی مانند سیروز یا بیماری‌های مختلف قلبی است، حتماً باید قبل از کشیدن دندان این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد.

 

زمان بهبودی پس از کشیدن دندان

بهبودی پس از کشیدن دندان معمولاً چند روز طول می‌کشد. برای به حداقل رساندن ناراحتی، کاهش احتمال عفونت و تسریع بهبودی، شرایطی وجود دارد که فرد باید به آنها توجه کند.

برای کنترل خونریزی پس از کشیدن دندان، فرد باید گاز را محکم اما به آرامی توسط دندانپزشک قرار داده گاز بزند. استفاده از کمپرس یخ در ناحیه آسیب دیده برای کاهش تورم بلافاصله پس از عمل مفید خواهد بود.

همچنین برای فرد مهم است که حداقل ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان فعالیت‌های خود را محدود کند، از شستشوی شدید دهان خودداری کند یا از نی استفاده نکند. خوردن غذاهای نرم؛ مانند سوپ، پودینگ، ماست یا سس سیب بعد از کشیدن دندان آسان است. با بهبودی ناحیه استخراج شده، فرد می‌تواند غذاهای جامد را به رژیم غذایی خود اضافه کند. حمایت از سر با بالش هنگام دراز کشیدن برای جلوگیری از خونریزی ممکن است مفید باشد، صاف دراز کشیدن ممکن است خونریزی را افزایش دهد.

ادامه مطلب
درمان خانگی سفید کردن دندان

ادامه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پس از کشیدن دندان برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است. با این حال، در حالی که این کارها انجام می‌شود، باید به ناحیه ای که دندان کشیده شده است توجه شود.

چه زمانی باید با دندانپزشک تماس بگیرم؟

چه زمانی باید با دندانپزشک تماس بگیرم؟

احساس درد خفیف پس از، از بین رفتن اثر بیهوشی پس از کشیدن دندان طبیعی است و ممکن است تا حدود ۲۴ ساعت مقداری تورم و خونریزی رخ دهد. با این حال، اگر خونریزی یا درد هنوز چهار ساعت پس از کشیدن دندان شدید است، باید با دندانپزشک مشورت شود. در صورت بروز علائم عفونت از جمله تب و لرز، تهوع یا استفراغ، قرمزی، تورم یا ترشح بیش از حد از ناحیه آسیب دیده، یا سرفه، تنگی نفس یا درد قفسه سینه باید با پزشک مشورت شود.

زمان بهبودی پس از کشیدن دندان معمولاً حدود یک تا دو هفته است. بافت استخوان و لثه جدید به یک حفره تبدیل می‌شود. با این حال، با گذشت زمان، از دست دادن دندان‌ها می‌تواند باعث لغزش دندان‌های باقی مانده و جویدن برای فرد شود. به همین دلیل، دندانپزشک ممکن است جایگزینی دندان یا دندان‌های از دست رفته را با ایمپلنت یا پروتز توصیه کند و ممکن است نیاز به درمان بریج باشد.

 

نتیجه

در نتیجه، نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که پوسیدگی و پریودنتیت شایع‌ترین نشانه‌های کشیدن دندان در دندان‌های دائمی هستند. متأسفانه، بر اساس دلایل غیر دندانی و غیرپزشکی نمی‌توان نتیجه‌ای در مورد کشیدن دندان گرفت. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی باید هم به اصل عدم سوء استفاده و هم به اصل استقلال بیمار پایبند باشند.

این امر می‌تواند هنگام تصمیم‌گیری در مورد کشیدن یا عدم برداشتن دندان‌ها دوراهی ایجاد کند. با توجه به اینکه تصمیم نهایی در مورد انجام یا امتناع کشیدن دندان، چه بر اساس دلایل دندانی، غیر دندانی یا غیرپزشکی، تا حد زیادی بر عهده دندانپزشک و جراح دهان (فک و صورت) است. رهنمودهایی در مورد نحوه برخورد با چنین درخواست‌هایی تضمین شده است.

 

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
رستم زاده

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields