دندانپزشکی اطفال در تهرانپارس

دندانپزشکی اطفال در تهرانپارس

فهرست مطالب

 

دندانپزشکی اطفال در چه سنی شروع می‌شود؟

هر کودک باید هر شش ماه یک بار توسط دندانپزشک ویزیت شود تا مطمئن شود که دندان‌هایش همان‌طور که باید رشد می‌کنند. تغییرات زیادی در دهان کودک رخ می‌دهد که شما باید مطمئن شوید که او تحت درمان استثنایی دندانپزشکی اطفال در تهرانپارس قرار می‌گیرد که به آنها احساس راحتی و امنیت می‌دهد.

 

مزایای بردن فرزندتان به دندانپزشکی اطفال در تهرانپارس:

 

  1. دندانپزشکان اطفال در مورد ایجاد احساس راحتی و شادی در اطفال در حین انجام کارهای دندانپزشکی بسیار آگاه هستند.
  1. دندانپزشکی اطفال در تهرانپارس تجهیزات و ابزارهایی را در اختیار خواهد داشت که کاملاً با اندازه و نیازهای اطفال سازگار است و باعث می‌شود در طول ویزیت احساس راحتی بیشتری داشته باشند.
  1. مطب دندانپزشکی اطفال در تهرانپارس برای اطفال راحت‌تر از مطب دندانپزشکی استاندارد است و بازی‌ها و فعالیت‌هایی را برای سرگرم نگه داشتن آنها ارائه می‌دهد. به جای مجلات قدیمی و خسته‌کننده‌ای که اغلب در مطب‌های دندانپزشکی سنتی پیدا می‌کنید، می‌توانید اسباب‌بازی‌های سرگرم کننده پیدا کنید.
  1. دندانپزشکان اطفال در تهرانپارس تجربه خاصی در جوانی دارند و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی، دو تا سه سال دیگر آموزش می‌بینند. این بدان معنی است که آنها نیازهای ویژه اطفال، به ویژه انتقال از دندان‌های شیری به دندان‌های دائمی را درک می‌کنند.

 

سنی که توسط دندانپزشک اطفال قابل درمان است:

رده سنی که توسط دندانپزشک اطفال قابل درمان است:

 

۱.     نوزادان

 

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که کودک خود را پس از برداشتن اولین دندان شیری و حداکثر تا اولین سالگرد تولدش نزد دندانپزشک ببرید. علاوه بر مراقبت‌های پیشگیرانه، دندانپزشکان اطفال ما می‌توانند در صورت داشتن نوار بافتی که حرکت زبان کودک شما را محدود می‌کند، زود تشخیص دهند و مداخله کنند.

 

۲.     جوانان

 

برخی از نیازهای بهداشت دهان و دندان مختص نوجوانان است. به‌عنوان‌مثال، کودک شما ممکن است بیشتر در طول روز میان وعده بخورد. این می‌تواند خطرات پوسیدگی دندان و بیماری لثه ناشی از تجمع پلاک را افزایش دهد. اگر کودک شما در یک ورزش تماسی شرکت می‌کند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای تجربه یک اورژانس دندانی ناشی از ضربه به صورت باشد.

 

۳.     کودکان سن مدرسه

 

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری مزمنی است که اطفال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دندانپزشکان اطفال ما می‌توانند به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کنند تا کودک شما از لبخندی سالم لذت ببرد.

۴.     اطفال نوپا

 

دندانپزشک اطفال بزرگ‌ترین کمک کننده شما در کمک به کودک شما در یادگیری عادات بهداشتی دهان و دندان است. به‌عنوان‌مثال، دندانپزشکان اطفال ما می‌توانند به کودک شما کمک کنند تا اهمیت مسواک زدن دو بار در روز را برای دور نگه داشتن پلاک یاد بگیرد.

دندانپزشکان اطفال ما در برقراری ارتباط با اطفال به روشی که می‌توانند درک کنند حرفه‌ای هستند تا بتوانند عادات سالم را در سنین پایین ایجاد کنند. پس از اولین قرار ملاقات کودک شما با ما، او باید هر ۶ ماه یکبار برای تمیز کردن دندان و معاینه دهان به یکی از دندانپزشکان اطفال ما مراجعه کند. این غیرمعمول نیست که اطفال خردسال نگران رفتن به مکان جدید و معاینه دندان‌های غریبه باشند. خوشبختانه، دندانپزشکان اطفال ما می‌توانند به تسکین اضطراب دندان کمک کنند.

ادامه مطلب
دندانپزشکی اطفال در فرجام

 

چه زمانی دندان در اطفال می‌افتد؟

 

دندان‌های شیری معمولاً در حدود ۶ سالگی شروع به افتادن می‌کنند. دندان‌های شیری به عنوان دندان‌های ثنایای مرکزی پایین شناخته می‌شوند. دندان‌های کودک شما می‌افتد؛ زیرا دندان‌های دائمی او به طور طبیعی شروع به بیرون راندن دندان‌های شیری می‌کنند.

از دست دادن دندان از این طریق جای نگرانی ندارد، اما اگر کودک شما به دلایل دیگری مانند تصادف ناگوار یا بهداشت نامناسب دندان را از دست داد، باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. این به این دلیل است که از دست دادن زودرس دندان شیری می‌تواند باعث عفونت یا مشکلات فضایی برای دندان دائمی شود که احتمالاً جایگزین آن می‌شود.

 

کودک من چند بار باید به دندانپزشکی اطفال در تهرانپارس مراجعه کند؟

کودک من چند بار باید به دندانپزشکی اطفال در تهرانپارس مراجعه کند؟

 

پس از اولین ملاقات کودکتان با دندانپزشک اطفال، ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که ویزیت بعدی شما چه زمانی باید برنامه ریزی شود. هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه فرزند شما چند وقت یکبار به دندانپزشک مراجعه می‌کند، مهم است که چندین فاکتور را در نظر بگیرید.

 

علل پوسیدگی دندان در اطفال چیست؟

 

۱.     بهداشت ضعیف دهان

 

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن یک اقدام حیاتی است که باید در نظر گرفته شود. مراقبت ناکافی از دندان احتمالاً نواحی غشا را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در نهایت خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، ضروری است که اطفال حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنند و روزانه از نخ دندان استفاده کنند.

 

۲.     تشکیل لایه اسیدی

 

باکتری‌های روی دندان‌های کودک شما احتمالاً اسید تولید می‌کنند. این لایه‌های اسیدی که در سطح خارجی دندان شما ایجاد می‌شود به مینای دندان آسیب می‌رساند.

 

۳.     دریافت ناکافی آب فلوراید

 

فلوراید ماده‌ای است که به پیشگیری و حتی معکوس کردن مراحل اولیه پوسیدگی دندان کمک می‌کند. این ماده به طور طبیعی در آب یافت می‌شود و راهی مطمئن برای جلوگیری از پوسیدگی است. به محافظت از دندان در تماس با مینا کمک می‌کند و از حل شدن اسیدها روی دندان جلوگیری می‌کند. متأسفانه برخی از اطفال به اندازه کافی آب نمی‌نوشند، که منجر به افزایش خطر پوسیدگی می‌شود.

 

۴.     عادات بد غذایی

 

غذاهای سرشار از قند و کربوهیدرات بیشترین مصرف را در اطفال دارند و بر سلامت دهان و دندان آنها تأثیر منفی می‌گذارند. این غذاها اغلب به دندان می‌چسبند و به‌مرورزمان منجر به رشد باکتری‌هایی در دهان می‌شوند که مینای دندان را می‌خورند.

 

۵.     تولید بزاق کمتر از معمول

هنگامی که غدد بزاقی در دهان بزاق کافی تولید نمی‌کنند، منجر به خشکی دهان می‌شود و سلامت دهان و دندان را به خطر می‌اندازد. بزاق به تعادل سطح pH مانند پلاک کمک می‌کند؛ بنابراین، زمانی که بزاق کافی در دهان وجود نداشته باشد، پلاک، بیماری لثه و پوسیدگی دندان بیشتر می‌شود.

علل شایع پوسیدگی دندان در نوزادان و اطفال نوپا:

علل شایع پوسیدگی دندان در نوزادان و اطفال:

 

ادامه مطلب
جراحی دندان اطفال

۱.     خواباندن بچه‌ها با بطری

 

دادن یک بطری یا فنجان به کودک در شب ممکن است به خوابیدن او کمک کند، اما همچنین می‌تواند به دندان‌های او آسیب جدی وارد کند. بطری‌ها و فنجان‌های نوشیدنی قند را از شیر خشک، آب میوه یا سایر نوشیدنی‌ها مستقیماً روی دندان‌ها می‌ریزند. و هنگامی که این تماس در هنگام خواب کودک طولانی شود، محیط را برای باکتری‌ها و پوسیدگی شیشه شیر آماده می‌کنید. اگر قبل از خواب به کودکتان شیشه شیر داده‌اید، حتماً قبل از خواب دندان‌های او را تمیز کنید.

 

۲.     دادن بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین

 

همان‌طور که اشاره کردیم، حتی شیر مادر نیز مانند نوشیدنی‌های غیر از آب، شیرین در نظر گرفته می‌شود. اجتناب کامل از شیر مادر یا شیر خشک برای تغذیه در زمانی که کودک کوچک است غیرممکن است. توصیه می‌کنیم بعد از شیر دادن مراقب پاک کردن دندان‌های کودک باشید.

هنگامی که کودک شما به اندازه کافی برای خوردن غذاهای جامد بزرگ شد، توصیه می‌کنیم نوشیدنی‌های شیرین از جمله آب میوه را محدود کنید. علاوه بر غذاهای شیرین و نشاسته‌ای، این نوشیدنی‌ها باعث فرسایش دندان‌ها می‌شوند.

 

۳.     بی توجهی به دندانپزشک اطفال

 

نرفتن به دندانپزشک تا زمانی که دندان‌های کودک شما پر شده باشد، می‌تواند رشد دندان‌های سالم را به تأخیر بیندازد و همچنین از تشخیص زودهنگام هر گونه پلاک جلوگیری کند. هر چه پلاک بیشتر مورد توجه قرار نگیرد و به طور حرفه‌ای برداشته نشود، احتمال پوسیدگی آن بیشتر می‌شود.

 

۴.     عدم مسواک زدن یا پاک کردن دندان‌های شیری

 

به محض بیرون آمدن دندان‌های کودک، باید مراقب تمیز کردن دندان‌ها باشید تا از تشکیل پلاک که منجر به پوسیدگی می‌شود، جلوگیری کنید. قبل از اینکه مجموعه دندان‌های کودک شما که نیاز به استفاده از مسواک دارد، کامل شود، می‌توانید آنها را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. پس از شیردهی حتماً باید دندان‌های کودک خود را پاک کنید؛ زیرا شیر مادر دارای محتوای قند بالایی است.

 

مراقبت منظم از دندان کودک شما:

 

به طور کلی اطفال باید حداقل هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند. این تضمین می‌کند که مراقبت‌های دندانی منظم توسط دندانپزشک اطفال از جمله معاینه دندان، تمیز کردن، فلوراید تراپی و اشعه ایکس انجام شود. اگر کودک شما چکاپ سالمی داشته باشد، به این معنی نیست که تا ۱۲ ماه دیگر به دندانپزشک مراجعه نکنید. طولانی کردن پنجره قرار ملاقات می‌تواند باعث شود که مسائل مهم بهداشت دندان، از جمله پوسیدگی دندان، حفره‌های پنهان و التهاب، کنترل نشود

. معاینات منظم ۶ماهه به دندانپزشک شما این امکان را می‌دهد تا تشخیص دهد که آیا عادات مسواک زدن کودک شما مؤثر است یا خیر، آیا او خیلی سخت مسواک می‌زند یا به اندازه کافی نیست، و آیا حفره‌هایی دارد که تشخیص آنها دشوار است یا خیر. چکاپ‌های سالم دلیلی بر این نیست که کودک شما به ملاقات‌های کمتری با دندانپزشک نیاز دارد، بلکه مدرکی است که ویزیت‌های شما ارزشمند است و تمیز کردن منظم و درمان‌های فلوراید برای سالم نگه داشتن دندان‌های کودک شما مؤثر است. بسیار کم است و قرار گرفتن در معرض آن در مقایسه با سایر منابع، چه طبیعی و چه ساخته دست انسان، تنها سهم کمی را نشان می‌دهد.

ادامه مطلب
کلینیک دندانپزشکی نارمک

 

اگر کودک من مکرر مشکلات بهداشت دهان و دندان داشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

 

در حالی که چکاپ ۶ماهه یک روش توصیه شده برای محافظت از سلامت دهان و دندان کودک شما است، اطفالی که مشکلات بهداشتی مکرر دندان مانند پوسیدگی، التهاب یا پوسیدگی دندان دارند باید هر ۳ ماه یکبار به دندانپزشک اطفال خود مراجعه کنند. از آنجایی که دندان‌های شیری فضا را برای رویش دندان‌های بالغ ایجاد می‌کنند، محافظت صحیح از این دندان‌ها مهم است.

 

برای جلوگیری از مشکلات مکرر دندان‌های کودکتان، سعی کنید به رژیم غذایی، عادات مسواک زدن و هر درد یا التهابی که ممکن است در دهانش تجربه کند، توجه کنید. از مصرف غذاهای شیرین بخصوص قبل از خواب اجتناب کنید و مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید را حداقل دو بار در روز به عادت تبدیل کنید.

برای کاهش پوسیدگی دندان در اطفال چه باید کرد؟

 

برای کاهش پوسیدگی دندان در اطفال چه باید کرد؟

 

هنگامی که باکتری‌ها و مواد غذایی باقیمانده روی دندان‌ها بعد از غذا مسواک زده نشوند، پوسیدگی ایجاد می‌شود. اسید روی دندان جمع می‌شود و مینای دندان را نرم می‌کند تا زمانی که سوراخ یا حفره ایجاد شود.

عادات خوب دهان را زود شروع کنید. به اطفال آموزش دهید که حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنند و به طور مرتب از نخ دندان استفاده کنند.

فلوراید کافی دریافت کنید. استفاده منظم از فلوراید مینای دندان را سفت می‌کند و نفوذ اسید را سخت‌تر می‌کند. اگر منبع آب شما فلوراید نیست یا خانواده شما از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند، از دندانپزشک خود برای مکمل فلوراید بخواهید. اکثر خمیردندان‌ها حاوی فلوراید هستند، اما خمیردندان به تنهایی نمی تواند به طور کامل از دندان‌های کودک محافظت کند. اما مراقب باشید، زیرا فلوراید بیش از حد می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شود. قبل از مصرف مکمل با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

مصرف برخی غذاها را محدود یا اجتناب کنید. غذاهای شیرین، آب میوه ها، آب نبات ها، شکلات می‌توانند مینای دندان را فرسایش دهند و باعث ایجاد حفره شوند. اگر بچه‌های شما این غذاها را می‌خورند، از آنها بخواهید بعد از غذا دهانشان را بشویند یا دندان‌هایشان را مسواک بزنند تا قندشان از بین برود. همین امر در مورد نوشیدنی‌های مایع شیرین شده نیز صادق است. پس از مصرف این غذاها، مطمئن شوید که اطفال دهان خود را بشویند یا بعد از آن دندان‌های خود را مسواک بزنند.

همان‌طور که دندان‌های دائمی کودک شما رشد می‌کند، دندانپزشک می‌تواند با استفاده از یک رزین نازک (به نام سیلانت) روی دندان‌های عقبی، جایی که بیشتر جویدن انجام می‌شود، از پوسیدگی جلوگیری کند. این پوشش محافظ از ته نشین شدن باکتری‌ها در شکاف‌های صعب‌العبور دندان‌های آسیاب جلوگیری می‌کند.

 

 

چه برنامه‌هایی توسط دندانپزشکی اطفال در تهرانپارس برای اطفال ایجاد می‌شود؟

 

  1. کشیدن دندان
  2. درمان لثه
  3. فیشورسیلانت
  4. روکش دندان
  5. عصب کشی
  6. پر کردن و ترمیم دندان شیری

 

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields