عصب کشی ناموفق دندان چیست؟

عصب کشی ناموفق دندان

فهرست مطالب

هنگامی که عفونت یا پوسیدگی به دندان آسیب می رساند، ممکن است نیاز به عصب کشی ریشه برای برداشتن عصب و پالپ آسیب دیده داشته باشد. عصب کشی ریشه اغلب زمانی انجام می شود که دندان عفونی شما علائمی مانند درد شدید را نشان دهد که نیاز به درمان فوری عصب کشی ریشه دارد.

عصب کشی ناموفق دندان یکی از رایج ترین عمل های ریشه می باشد. هنگامی که با موفقیت انجام شوند، می توانند از دندان شما در برابر عفونت دیگری محافظت کنند. در حالی که همه درمان‌های ریشه کار نمی‌کنند، اما اگر عصب کشی ریشه ناموفق داشته‌اید، می‌توانید گزینه‌هایی را برای حمایت از درمان بررسی کنید. ممکن است بتوانیم دندان شما را نجات دهیم.

 

عصب کشی ناموفق دندان :

زمانی که درمان اصلی تمام عفونت را از بین نبرد، یا دندان دوباره عفونی شود، عصب کشی ناموفق دندان اتفاق می افتد. ممکن است هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا کانال ریشه ناموفق ظاهر شود. ممکن است علائم عفونت مانند تغییر رنگ دندان، جوش روی لثه یا تورم را تشخیص دهید زیرا قبلاً یک بار درمان ریشه را انجام داده اید.

اگر دوباره به دنبال درمان نباشید، عفونت ممکن است به دندان های دیگر سرایت کند. حفظ دندان چالش برانگیزتر می شود، اما اگر فوراً به اندودنتیست خود مراجعه کنید می توان آن را انجام داد.

وقتی یک کانال ریشه از کار می افتد چه اتفاقی می افتد؟

وقتی یک کانال ریشه از کار می افتد چه اتفاقی می افتد؟

نارسایی کانال ریشه ممکن است در ابتدا تشخیص داده نشود. برخی از بیماران هیچ علامت یا نشانه ای از شکست کانال ریشه را نشان نمی دهند، در حالی که علائم برخی دیگر ممکن است با علائمی که قبل از اولین کانال ریشه دیده شده اند متفاوت باشد. بدون توجه به علائم، عفونت پالپ به خودی خود بهبود نمی یابد. نیاز به مداخله و درمان دارد.

علائم شکست کانال ریشه چیست؟

علائم نارسایی کانال ریشه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱.     حساسیت هنگام گاز گرفتن

۲.     جوش یا جوش روی فک.

۳.     تغییر رنگ دندان.

۴.     حساسیت در بافت لثه نزدیک جایی که کانال ریشه انجام شده است.

۵.     درد در دندانی که درمان کرده بودید.

۶.     وجود آبسه های پر از چرک در نزدیکی دندان درمان شده.

۷.     تورم صورت یا گردن.

۸.     تورم در نزدیکی دندان آسیب دیده.

به یاد داشته باشید که کمی درد به دنبال کانال ریشه طبیعی است .ممکن است تا چند روز پس از آن احساس ناراحتی کنید.

شما باید بیشتر نگران دردی باشید که مدت‌ها پس از آن ادامه می‌یابد و بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد و شما را نسبت به شرکت در فعالیت‌های منظم مانند غذا خوردن و جویدن بی‌میل می‌کند.

ادامه مطلب
جراحی فک و صورت

اندودنتیست شما ممکن است نارسایی کانال ریشه را با سفارش یک عکس رادیوگرافی دندان تایید کند. یک عصب کشی ناموفق دندان بدون درمان بهتر نمی شود. مهم است که بیماری خود را تشخیص دهید تا بتوانید درمان مناسب را دنبال کنید و مراقبت های ریشه مورد نیاز خود را دریافت کنید.

شکست کانال ریشه

 

چگونه از اشعه ایکس برای شناسایی عصب کشی ناموفق دندان استفاده می شود

بیشتر اوقات، حساسیت، ناراحتی یا درد به دنبال عصب کشی دندان نشان می دهد که چیز درستی نیست. در موارد دیگر، علائم ظریف تر هستند.

در حالی که عصب کشی دندان رایج هستند و میزان موفقیت بالایی دارند، هر روش دندانپزشکی خطر عوارض دارد. از آنجایی که گاهی اوقات عصب کشی ناموفق دندان با چشم غیرمسلح به سختی قابل مشاهده است، رادیوگرافی می تواند به اندودنتیست ها در تشخیص و درمان عصب کشی ناموفق دندان کمک کند. با رادیوگرافی، اندودنتیست شما پیشرفت درمان شما را مشاهده خواهد کرد و در صورت وجود هرگونه مشکل در ساختار دندان یا اطراف ریشه شما را مشاهده خواهد کرد.

اشعه ایکس به آنها کمک می کند پالپ دندان، رباط پریودنتال و استخوان اطراف دندان شما را بررسی کنند. بررسی اینکه آیا این نواحی عفونی یا ملتهب هستند به آن‌ها کمک می‌کند تا تشخیص دهند که آیا شما در حال بهبودی هستید یا یک کانال ریشه ناموفق را تجربه می‌کنید.

اگر کانال ریشه موفقیت آمیز نبود، رادیوگرافی ها می توانند اندودنتیست شما را راهنمایی کنند تا بهترین اقدام و برنامه درمانی را تعیین کند. این ابزار بخشی جدایی ناپذیر از قرار ویزیت های بعدی برای اطمینان از موفقیت درمان است.

 

میزان عصب کشی ناموفق دندان چقدر است؟

فقط تعداد کمی از کانال های ریشه از کار می افتند. میزان موفقیت این روش بین ۸۶ تا ۹۸ درصد است که به این معنی است که تنها ۲ تا ۱۴ درصد شکست می خورند. ما متوجه شدیم که اکثریت بیماران ما با کانال های ریشه خود مشکلی ندارند. نرخ پایین شکست حاکی از اثربخشی کلی این روش درمانی است.

چرا کانال های ریشه از کار می افتند؟

چرا کانال های ریشه از کار می افتند؟

کانال های ریشه ممکن است به دلیل خطای دندانپزشک، یک ناهنجاری ساختاری یا توسعه غیرمنتظره از کار بیفتند. به عنوان مثال، دندانپزشک می تواند قرار دادن تاج دندان را به تاخیر بیندازد یا یکی از کانال های ریشه دندان شما را از دست بدهد.

سایر مقصران عصب کشی ناموفق دندان عبارتند از صدمات تروماتیک دندان، انسداد یا آلودگی بزاق.

۱.     آسیب های ناشی از ضربه:

شکستگی یا ترک در دندان آسیب دیده می تواند منجر به عفونت در ریشه شود.

ادامه مطلب
کلینیک دندانپزشکی طرف قرارداد بیمه پارسیان دکتر قائمی

۲.     ساختار کانال ریشه:

برخی از بیماران ریشه های پیچیده ای دارند، مانند کانال منحنی یا باریک. حتی ممکن است کانال های بیشتری نسبت به آنچه دندانپزشک پیش بینی کرده بود داشته باشید. اگر دندانپزشک یکی از این کانال ها را از فراموش کند یا آن را به درستی تمیز نکرده باشد، ممکن است دچار عفونت شوید.

۳.     انسداد:

ممکن است چیزی مانع تلاش دندانپزشک برای تمیز کردن کانال آسیب دیده شده باشد. انسداد ممکن است شامل دندان دیگری، مواد پرکننده یا سیلانت هایی باشد که به طور نامناسب اعمال شده اند.

۴.     آلودگی بزاق:

بزاق شما اجازه می دهد تا باکتری ها در سراسر دهان رشد کنند. اگرداخل دندان شما توسط بزاق آلوده می شود و باکتری ممکن است عفونت دوم رخ دهد.

۵.     قرار دادن تاج دندان با تاخیر:

 دندانپزشک شما ممکن است قرار دادن تاج دندان را پس از درمان ریشه به تأخیر انداخته باشد، که زمان ایجاد عفونت را فراهم می کند. اگر تاج لق یا شکسته باشد، می تواند دندان را در معرض عفونت دیگری قرار دهد.

چرا ممکن است پس از یک کانال ریشه به درمان مجدد نیاز داشته باشید؟

چرا ممکن است پس از یک کانال ریشه به درمان مجدد نیاز داشته باشید؟

حتی زمانی که هر مرحله از عمل به آرامی پیش می رود، دندانی که با کانال ریشه درمان می شود ممکن است حساسیت طولانی مدت یا عفونت مجدد را تجربه کند. شرایط خاصی ممکن است از ترمیم مناسب دندان درمان شده با کانال ریشه جلوگیری کند:

اگر متخصص دندانپزشکی در طول اولین درمان، کانال های کوچک، پنهان یا کانال های منحنی را از دست بدهد، ممکن است باکتری های داخل آن ها به طور کامل از بین نرود و باعث عفونت شود..

اگر باکتری های موجود در بزاق قبل از قرار دادن مواد پرکننده، زیر مواد پرکننده قرار گیرند، کانال می تواند دوباره عفونی شود.

اگر بیمار بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند، حفره های جدیدی روی همان دندانی که قبلاً کانال ریشه دریافت کرده است، ایجاد می شود.

پرکردگی یا روکشی که روی دندانی که کانال ریشه را دریافت کرده است، می‌تواند ترک بخورد، شل شود یا بشکند و باعث شروع عفونت جدید شود.

آیا دندانپزشک مسئول عصب کشی ناموفق دندان است؟

دندانپزشک شما ممکن است مسئول عصب کشی ناموفق دندان باشد. این در نهایت بستگی به این دارد که چرا کانال ریشه شما از کار افتاده است. اگر دندانپزشک شما استاندارد قابل قبولی از درمان را ارائه ندهد یا به وظیفه مراقبتی خود عمل نکند، ممکن است متحمل درد و رنج غیرضروری شوید. ارائه دهنده سهل انگار ممکن است مرتکب قصور شود.

ادامه مطلب
دلایل کشیدن دندان

با این حال، یک کانال ریشه بد اغلب تقصیر دندانپزشک شما نیست. اگر آنها تمام تلاش خود را با حسن نیت برای درمان دندان شما انجام دادند و نتیجه نداد، نمی توانید آنها را مسئول بدانید.

مراجعه به متخصص ریشه برای ریشه دندان گزینه بهتری نسبت به مراجعه به دندانپزشک عمومی است. متخصصان ریشه در کانال های ریشه تخصص دارند و عملکرد بسیار بیشتری نسبت به دندانپزشکان دارند و به آنها تجربه و تخصص بیشتری می دهند.

 

آیا کانال عصب کشی ناموفق دندان قابل رفع است؟

بله، شکست کانال ریشه قابل رفع است. اندودنتیست نیویورک شما چندین گزینه دارد، از جمله درمان مجدد کانال ریشه، کشیدن و اپیکوکتومی. درمان مجدد بالاترین میزان موفقیت را برای عصب کشی ناموفق دندان خورده دارد و رایج ترین راه حل درمانی است. اندودنتیست شما عفونت را درمان می کند، سپس دوباره آن را پر و مهر و موم می کند تا یکپارچگی دندان حفظ شود.

داخل دندان شما توسط بزاق آلوده می شود و باکتری ممکن است عفونت دوم رخ دهد.

گزینه های درمانی برای عصب کشی ناموفق دندان چیست؟

 

گزینه های درمانی برای عصب کشی ناموفق دندان چیست؟

۱)     درمان مجدد

رایج ترین گزینه برای شکست کانال ریشه درمان مجدد است. این گزینه بالاترین میزان موفقیت را دارد و شامل برداشتن پرکننده اصلی و ضدعفونی کانال است. سپس ناحیه را مجدداً می بندیم تا از عفونت بیشتر جلوگیری کرده و از ورود باکتری جلوگیری کنیم.

 

۲)     آپیکوکتومی

این روش زمانی انجام می شود که انسدادی در اطراف دندان وجود داشته باشد که از دسترسی به کانال ریشه جلوگیری می کند. اگر یک تاج در طول روش اصلی قرار داده شده باشد، این گزینه به خوبی کار می کند. در طی این فرآیند یک فلپ کوچک در لثه ایجاد می شود تا به ریشه دسترسی پیدا کند. سپس ناحیه آلوده را برداشته و یک مهر و موم جدید برای جلوگیری از عفونت بیشتر قرار می دهیم.

 

۳)     کشیدن دندان

روند درمان مجدد کانال تقریباً یکسان است – تنها تفاوت در مرحله اولیه شامل تلاش برای حذف تمام گوتاپرکا از هر یک از کانال ها به جای عصب است. محلول های قوی برای نرم کردن و حل کردن جزئی مواد تنظیم شده در کانال و سپس طیف وسیعی از ابزارها برای کمک به حذف آن استفاده می شود. اگر درمان مجدد موثر نباشد، یا به هیچ وجه نتوانیم دندان را ترمیم کنیم، این آخرین راه حل است. با این گزینه ممکن است از ایمپلنت برای پر کردن فضای خالی که دندان کشیده شده است استفاده شود.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields