پوسیدگی دندان عقل

پوسیدگی دندان عقل

فهرست مطالب

پوسیدگی دندان عقل

اگر مانند بسیاری از افراد هستید که احتمالاً در طول زندگی خود پوسیدگی دندان عقل داشته‌اید. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در بین بزرگسالان بین ۲۰ تا ۴۴ سال، ۳۱.۶٪ بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ پوسیدگی دندان عقل درمان نشده داشتند. اگرچه این پوسیدگی قابل پیشگیری هستند، اما بسیار رایج است. شما می‌توانید در هر قسمت از دندان و روی هر یک از دندان‌های خود پوسیدگی دندان عقل داشته باشید.

بسیاری از مردم به دندان عقل خود که به دندان آسیاب سوم معروف است فکر نمی‌کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که بسیاری از افراد دندان عقل ندارند. مطالعه‌ای در مجله Dental Press Journal of Orthodontics نشان داد که دندانپزشکان کشیدن دندان عقل را برای حدود ۵۹ درصد از بیماران خود توصیه می‌کنند.

به گفته مرکز پزشکی دکتر قائمی، جراحی دندان عقل یکی از روش‌های رایج جراحی دهان در این کلینیک است. یکی از دلایل اصلی که دندانپزشکان کشیدن دندان عقل را توصیه می‌کنند این است که این دندان باعث ایجاد مشکل می‌شوند.

دلایل پوسیدگی دندان عقل

دندان آسیاب سوم آخرین دندان‌هایی هستند که در می‌آیند. آنها معمولاً بین سنین ۱۶ تا ۲۱ سالگی رویش می‌کنند – اما مشکل اینجاست که در حالی که دندان عقل زمانی می‌توانست در گذشته مفید باشد، زمانی که استخوان فک انسان بزرگ‌تر بود و می‌توانست اندازه کاملاً بیرون زده آنها، به اندازه استخوان فک انسان را در خود جای دهد.

امروزه جایی برای دندان عقل باقی نمی‌گذارد و بنابراین نهفته می‌شود. احتمال ایجاد پوسیدگی در دندان عقل نهفته بیشتر است. وقتی دندانی در لثه گیر می‌کند، ممکن است غذا در نزدیکی آن گیر کند. لثه‌های اطراف دندان عقل نهفته ممکن است غذا و باکتری را به دام بیندازند که ممکن است منجر به عفونت دردناک و متورم شود .

دلیل دیگری که باعث می‌شود پوسیدگی دندان عقل ایجاد شود این است که تمیز کردن آنها دشوارتر است. رسیدن به پشت دهان با مسواک یا تکه نخ دندان ممکن است مشکل باشد.

 

اگر پوسیدگی دندان عقل دارید چه باید کرد؟

اگر روی هر دندان دیگری پوسیدگی ایجاد شود، دندانپزشک شما به احتمال زیاد پر کردن حفره را برای ترمیم دندان توصیه می‌کند. بسته به میزان پوسیدگی، حتی ممکن است برای نجات دندان‌هایی که ممکن است کشیده شوند، نیاز به کانال ریشه داشته باشید. با این حال، با پوسیدگی دندان عقل، داستان کمی متفاوت است.

دندان‌های عقلی که در موقعیت یا جهت اشتباه روییده‌اند به هر حال برای جویدن مفید نیستند؛ بنابراین کشیدن آنها یک اقدام معقول است. حتی اگر دندان مشکلی ایجاد نکند، بسته به شرایط و محل قرارگیری دندان، کشیدن ممکن است همچنان توصیه شود.

ادامه مطلب
جراحی ریشه دندان

بر اساس گزارشی در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا، پوسیدگی دندان عقل دلیل ۱۵ درصد کشیدن دندان مولر سوم هستند. اگر دندان عقل شما به طور کامل در دهان شما روییده است و در لثه گیر نکرده است، ممکن است دندانپزشک شما بتواند دندان را مانند دندان‌های دیگر پر و ترمیم کند. به همین دلیل مهم است که به طور منظم معاینه شوید، تا بتوانند سلامت تمام دندان‌های شما را ارزیابی کنند و هرگونه حفره را تشخیص دهند.

جراحی پوسیدگی دندان عقل

 

آیا باید دندان عقل خود را حفظ کنید؟

اگر با هیچ پوسیدگی دندان عقل مواجه نیستید و دندانپزشکتان کشیدن آن را توصیه نکرده است، چه؟ آیا ارزش نگه داشتن دندان آسیاب سوم را دارد؟ اگر هنوز دندان عقل خود را دارید و این موضوع شما را نگران می‌کند، در معاینه بعدی آن را به دندانپزشک خود در میان بگذارید.

اگر دندان‌ها برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کنند، دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که دندان‌ها را به حال خود رها کنید. دندانپزشک شما همچنان به دقت دندان عقل شما را در طول ویزیت‌های دندانپزشکی شما نظارت می‌کند، زیرا حفره‌ها یا سایر مشکلات ممکن است بعداً ظاهر شوند.

 

اگر دندان عقل شما به درستی در نیامده است، دندانپزشک شما ممکن است برداشتن آنها را توصیه کند. آنها گزینه‌های شما برای برداشتن دندان عقل را با شما در میان می‌گذارند و به شما می‌گویند که در طول عمل چه انتظاری دارید و اگر پوسیدگی دندان عقل دارید، مطمئن باشید که دندانپزشک به شما کمک می‌کند تا در این سناریو نیز راه حل مناسبی برای سالم نگه داشتن دهان خود پیدا کنید.

 

اگر دندان عقلم را نکشم چه اتفاقی می‌افتد؟

دندان آسیاب سوم که معمولاً به عنوان دندان عقل شناخته می‌شود، می‌تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند، به خصوص اگر نهفته یا داخل فک گیر کند. اگرچه برخی از افراد از درد شکایت دارند، اما عوارض مرتبط با دندان عقل ممکن است در ابتدا علائم واضحی ایجاد نکند.

آنها اغلب خاموش و به آرامی پیش‌رونده هستند و هنگامی که علائم در نهایت ظاهر می‌شوند، آسیب جدی قبلاً وارد شده است. عوارض زیر دلایل خوبی برای یافتن یک دندانپزشک مقرون به صرفه و کشیدن دندان عقل مشکل ساز قبل از اینکه بر سلامت دهان و دندان یا سلامت عمومی شما تأثیر بگذارد هستند.

شایع‌ترین شکایت مرتبط با دندان عقل درد است. درد اغلب نشان دهنده وجود عفونت است. ممکن است درد یا درد در فک، گوش، گلو یا کنار صورت خود و همچنین محل دندان عقل احساس کنید.

باکتری‌های ایجاد شده توسط دندان عقل عفونی ممکن است در سراسر بدن پخش شوند و بر سیستم اندام‌ها و سلامت کلی تأثیر بگذارند. این به ویژه برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خطرناک است.

ادامه مطلب
7 روش خانگی درمان خارش لثه

تمیز کردن دندان عقل نیمه روییده به درستی دشوار است. تجمع ذرات غذا و پلاک دندانی می‌تواند باعث عفونت لثه در اطراف دندان شود. اگر درمان نشود، ممکن است تخریب استخوان به دنبال داشته باشد.

دندان‌های عقل به دلیل قرار گرفتن در پشت دهان مستعد پوسیدگی هستند.

دندان عقل عفونی نیز ممکن است به پوسیدگی دندان‌های اطراف کمک کند.

زمانی که دندان عقل در داخل بافت نرم یا استخوان گیر کرده باشد و فضای کافی برای بیرون آمدن نداشته باشد، نهفته می‌شود. دندان‌های نهفته می‌توانند در فک بالا یا پایین ایجاد شوند و معمولاً با کشیدن دندان عقل درمان می‌شوند.

فشار دندان عقل نهفته می‌تواند باعث جابه‌جایی دندان و آسیب به دندان‌های مجاور شود.

کیست فک معمولاً با تاج دندان عقل نهفته مرتبط است. در صورت عدم درمان، کیست می‌تواند استخوان اطراف خود را از بین ببرد.

پریکورونیت یک عفونت مرتبط با فلپ بافت لثه است که رویش دندان عقل را می‌پوشاند. علائم شامل تورم و درد هنگام گاز گرفتن بافت ملتهب است.

دندان عقل می‌تواند یکپارچگی ساختاری فک را تضعیف کند که ممکن است منجر به افزایش خطر شکستگی فک شود.

هنگامی که دندان عقل در موقعیتی نامناسب بیرون می‌آید، می‌تواند با بایت طبیعی تداخل داشته باشد و بر عضلات و مفاصل فک فشار وارد کند.

 

آیا پوسیدگی دندان عقل را می‌توان پر کرد یا نیاز به کشیدن دارد؟

عواملی که دندانپزشک شما هنگام تصمیم گیری بین کشیدن و پر کردن در نظر می‌گیرد.

پوسیدگی دندان عقل می‌تواند مشکل ساز باشد. دندان‌های عقل (آسیاب سوم) محلی در دهان شما را اشغال می‌کنند که تمیز کردن صحیح آن‌ها را دشوار، اگر نه تقریباً غیرممکن می‌کند و با توجه به تجمع مداوم پلاک دندانی که تمایل به تجمع روی آنها دارد، تشکیل پوسیدگی دندان و اینکه در مورد آن چه باید کرد یک معضل نسبتاً رایج است.

عکس پوسیدگی دندان عقل

اگر پوسیدگی دندان عقل داشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که یک ضایعه شروع شد، دندانپزشک شما واقعاً فقط دو گزینه دارد. آنها می‌توانند یا:

با گذاشتن پر کردن دندان خود را حفظ کنید. (یا اگر پوسیدگی قبلاً به شدت از کنترل خارج شده است، ابتدا درمان ریشه را انجام دهید و سپس نوعی ترمیم را انجام دهید.)

دندان خود را بکشید. (یا قبل از اینکه ضایعه به جایی برسد که دندان درد بگیرد. یا به این دلیل که قبلاً آسیب دیده است.)

 

کدام انتخاب برای پوسیدگی دندان عقل بهتر است؟ – کشیدن یا پر کردن

همان‌طور که انتظار دارید، این تصمیم را می‌توان تنها بر اساس مورد به مورد گرفت، زیرا وضعیت هر کس و هر دندان متفاوت است. اما مجموعه‌ای اصلی از فاکتورها وجود دارد که دندانپزشکان هنگام تصمیم گیری برای انجام توصیه از آنها استفاده می‌کنند.

ادامه مطلب
پوکی استخوان و افتادن دندان

 

چه زمانی به جای کشیدن دندان باید حفره دندان عقل پر شود؟

موقعیت‌هایی که به نفع قرار دادن پرکردن هستند، جایی هستند که دندانپزشک…

  1. دسترسی کافی به دندان دارد.
  2. احساس می‌کند که سلامت و چشم‌انداز دندان پس از ترمیم معقول به نظر می‌رسد.
  3. دندان اهمیت قابل توجهی دارد
  4. پیش‌بینی می‌شود که برای جلوگیری از پوسیدگی در آینده، بیمار بتواند بهتر از دندان نگهداری کند.
  5. بیمار پر کردن دندان را ترجیح می‌دهد.

آیا پوسیدگی دندان عقل رایج است؟

بله، هر دندانپزشکی به سرعت می گوید که هیچ چیز نادری در مورد ایجاد حفره در دندان آسیاب سوم شخص وجود ندارد. درست مانند هر دندان دیگری در دهان، اگر اجازه داده شود پلاک دندانی روی سطح آن جمع شود، دندان در معرض خطر بیشتری برای تشکیل پوسیدگی دندان عقل خواهد بود. دندان عقل شما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پوسیدگی شدید دندان عقل

آیا دندان عقل بیشتر مستعد پوسیدگی است؟

فقط به این معنا که اغلب موقعیتی را در دهان اشغال می‌کنند که تمیز کردن صحیح آنها را سخت و حتی غیرممکن می‌کند و اگر نتوانید پلاک‌های دندانی را به طور مؤثر از بین ببرید، در این صورت خطر ایجاد پوسیدگی در آنها افزایش می‌یابد.

اما به غیر از این، هیچ چیزی در مورد دندان‌های آسیاب سوم وجود ندارد که آنها را بیشتر از سایر دندان‌های شما مستعد کند.

اگر دندان عقل شما پوسیدگی داشته باشد چه کار می کنید؟

به طور کلی، پوسیدگی دندان عقل با گذشت زمان پیشرفت می‌کند، بنابراین اگر دندان عقلی دارید که دارای حفره است، باید قبل از اینکه به نقطه‌ای برسد که باعث ایجاد علائم و/یا مشکلات قابل توجهی در دندان شما شود، از دندانپزشک خود آن را درمان کنید.

جستجوی درمان زودتر از دیرتر معمولاً گزینه‌های درمانی بیشتری را برای شما و دندانپزشکتان فراهم می‌کند و اگر راه حل انتخاب شده شامل قرار دادن پر کردن باشد، هزینه ترمیم احتمالاً کمتر خواهد بود.

آیا کشیدن دندان عقل پوسیده سخت‌تر است؟

اگر میزان پوسیدگی دندان عقل یکپارچگی ساختاری دندان را به خطر انداخته باشد، یا خراب شدن دندان چیزی برای دست گرفتن یا اهرم دندانپزشک باقی نمی‌گذارد، در این صورت ممکن است مشکل بیشتری داشته باشند.

اما به یاد داشته باشید، بیشتر دندان‌هایی که کشیده می‌شوند به نوعی آسیب دیده‌اند. بنابراین دندانپزشکان و به خصوص جراحان دهان به غلبه بر این نوع چالش‌ها عادت دارند.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

درمان خانگی التهاب لثه
بهداشت دهان و دندان
دکتر محمد قائمی

درمان خانگی التهاب لثه

التهاب لثه نشانه‌ای از مشکلات رایج دهانی است که ممکن است باعث درد و ناراحتی ایجاد شود و به سلامت لثه‌ها آسیب برساند. روش‌های طبیعی

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields