پوکی استخوان و افتادن دندان

پوکی استخوان

فهرست مطالب

پوکی استخوان بیماری است که در آن استخوان ها شکننده می شوند و احتمال شکستگی بیشتر می شود. پوکی استخوان شایع ترین نوع بیماری استخوانی است. پوکی استخوان خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد. حدود نیمی از زنان بالای ۵۰ سال در طول زندگی خود دچار شکستگی لگن، مچ دست یا مهره (استخوان های ستون فقرات) می شوند. شکستگی ستون فقرات شایع ترین هستند.

بدن شما برای ساختن و حفظ سلامت استخوان ها به مواد معدنی کلسیم و فسفات نیاز دارد. در طول زندگی، بدن شما به بازجذب استخوان قدیمی و ایجاد استخوان جدید ادامه می دهد.

تا زمانی که بدن شما تعادل خوبی بین استخوان های جدید و قدیمی داشته باشد، استخوان های شما سالم و قوی می مانند. از دست دادن استخوان زمانی رخ می دهد که استخوان قدیمی بیشتر از استخوان جدید بازجذب شود.

گاهی اوقات، از دست دادن استخوان بدون هیچ دلیل شناخته شده ای رخ می دهد. به طور کلی، زنان سفیدپوست و مسن بیشتر احتمال دارد که دچار تحلیل استخوان شوند. با افزایش سن، بدن شما ممکن است به جای اینکه برخی مواد معدنی را در استخوان ها نگه دارد، کلسیم و فسفات را از استخوان های شما بازجذب کند. این باعث می شود استخوان های شما ضعیف تر شوند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان

پوکی استخوان وضعیتی است که منجر به کاهش توده استخوانی می شود. از بیرون،کسانی که  پوکی استخوان دارند شبیه استخوان طبیعی است. با این حال، داخل استخوان ها در طول فرآیند پیری به دلیل از بین رفتن کلسیم و فسفات ضعیفتر می شود. از دست دادن این مواد معدنی باعث می شود که استخوان ها حتی در حین فعالیت های معمول مانند راه رفتن، ایستادن یا حمام کردن بیشتر مستعد شکستگی شوند.

اغلب، قبل از آگاهی از وجود بیماری، فرد دچار شکستگی می شود. پیشگیری بهترین اقدام برای درمان پوکی استخوان است، با خوردن یک رژیم غذایی متعادل توصیه شده شامل غذاهای حاوی مقادیر کافی کلسیم، فسفر و ویتامینD  علاوه بر این، حفظ یک برنامه ورزشی منظم طبق تایید پزشک به حفظ استخوان ها کمک می کند. داروهای مختلفی را می توان به عنوان بخشی از درمان پوکی استخوان استفاده کرد و باید به طور کامل با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد آنها صحبت کرد.

یک خطر عمده نداشتن کلسیم کافی برای ساختن بافت استخوانی جدید است. خوردن یا نوشیدن کافی غذاهای پرکلسیم بسیار مهم است. شما همچنین به ویتامین D نیاز دارید، زیرا به بدن شما در جذب کلسیم کمک می کند. استخوان‌های شما ممکن است شکننده شوند و احتمال شکستن وجود دارد.

 به نظر می رسد پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است، بنابراین نباید روی دندان ها تأثیر بگذارد و چنین تصور می شود که  پوکی استخوان فقط استخوان های لگن، بازوها و پاها را ضعیف میکند در حالی که این بیماری بر سلامت دهان و دندان هم تأثیر می گذارد.

ادامه مطلب
عصب کشی دندان

تراکم استخوان فک

تراکم استخوان فک

افراد مبتلا به پوکی استخوان از دست دادن تراکم استخوان را تجربه می کنند که اغلب شامل استخوان فک می شود. کاهش تراکم استخوان فک می تواند باعث مشکلات جدی دندانی شود.

از دست دادن دندان و تراکم استخوان فک

افراد در ابتدا پس از از دست دادن تراکم استخوان فک، لق شدن دندان ها را گزارش می کنند. در نهایت ممکن است دندان ها بیفتند. بسیاری در این مرحله برای تهیه دندان مصنوعی به مطب دندانپزشکی عمومی مراجعه می کنند. متأسفانه، پروتزهای مصنوعی اغلب برای افرادی که پوکی استخوان دارند مناسب نیستند، بنابراین ممکن است جراحی دهان ضروری باشد.

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال (لثه) یکی دیگر از نگرانی های افراد مبتلا به پوکی استخوان است. از دست دادن تراکم استخوان در استخوان فک می تواند نفوذ باکتری ها را آسان تر کند و روی آن ها تاثیر بگذارد. این منجر به بیماری لثه می شود.

بیماری لثه و از دست دادن استخوان

بیماری لثه ساختارهای نگهدارنده دندان را از بین می برد و باعث از دست دادن دندان می شود. مهم است که بیماری پریودنتال فوراً درمان شود تا آسیبی که می تواند ایجاد کند محدود شود. مطب دندانپزشکی عمومی ابزار لازم برای درمان این موضوع را دارد تا شدت آسیب این بیماری گرفته شود.

محدود کردن شدت آسیب

پوکی استخوان می تواند به طور باور نکردنی به سلامت دهان و دندان آسیب برساند. خوشبختانه، مردم می توانند برخی کارها را برای مهار آسیب انجام دهند.

به طور منظم قرارهای دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید

دندانپزشک اولین خط دفاعی در برابر مشکلات دهان است. دندانپزشکان بیماران را معاینه می کنند و به دنبال نشانه هایی از مشکلات دهان هستند. یافتن زودهنگام مشکلات احتمالی نتیجه مثبت با درمان را افزایش می دهد.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D سلامت استخوان ها را بهینه می کند. حتی کسانی که در حال حاضر پوکی استخوان دارند باید رژیم غذایی سالم داشته باشند تا تاثیر این بیماری بر زندگی خود را به حداقل برسانند.

ورزش

ورزش به قوی نگه داشتن استخوان ها کمک می کند. افرادی که نگران پوکی استخوان هستند باید برای تقویت استخوان های خود ورزش منظم داشته باشند.

ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند باعث پوکی استخوان شود و شکستگی استخوان ها را آسان تر کند. برای دهان نیز بسیار خطرناک است. سیگار یک عامل خطر برای از دست دادن دندان است، بنابراین کسانی که پوکی استخوان دارند توصیه می شود یک بار برای همیشه سیگار را ترک کنند.

ادامه مطلب
جراحی ریشه دندان

نوشیدن الکل را متوقف کنید

خوردن هر از گاهی نوشیدنی معمول است، اما مصرف الکل می تواند منجر به پوکی استخوان شود و برای کسانی که قبلاً از آن رنج می برند عوارضی ایجاد کند. افراد برای محافظت از استخوان های خود باید مقدار الکل مصرفی خود را محدود کنند.

دندانپزشکی عمومی و پوکی استخوان

دندانپزشکی عمومی و پوکی استخوان

پوکی استخوان باعث از دست دادن تراکم استخوان در فک افراد می شود که می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. بیماری پریودنتال نگرانی دیگری است. حداقل دو بار در سال به مطب دندانپزشکی عمومی بروید تا معاینات منظم را انجام دهید. دندانپزشک قبل از اینکه خیلی دیر شود به دنبال علائم آسیب می‌گردد و اقداماتی را برای اصلاح آنها انجام می‌دهد.

پوکی استخوان و از دست دادن دندان بیماری هستند که بسیاری از مردان و زنان مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان ها تراکم کمتری پیدا می کنند و احتمال شکستگی بیشتر می شود. این بیماری می تواند هر استخوانی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه استخوان های لگن، ستون فقرات و مچ دست بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

تحقیقات ارتباط بین پوکی استخوان و تحلیل استخوان در فک را نشان می دهد. استخوان، فک دندان ها را نگه می دارد و آن ها را محکم می کند. هنگامی که استخوان فک کمتر متراکم می شود، از دست دادن دندان ممکن است رخ دهد که یک اتفاق رایج در افراد مسن است.

تراکم استخوان اسکلتی و نگرانی های دندانی

بخشی از استخوان فک که از دندان های ما حمایت می کند به عنوان فرآیند آلوئولار شناخته می شود. چندین مطالعه ارتباط میان از بین رفتن استخوان آلوئولی و افزایش لق شدن دندان (حرکت دندان) و از دست دادن دندان را یافته اند. احتمال از دست دادن دندان در زنان مبتلا به پوکی استخوان سه برابر بیشتر از سایر افراد میبیاشد.

تراکم استخوان پایین در فک می تواند منجر به سایر مشکلات دندانی نیز شود. به عنوان مثال، زنان مسن‌تر مبتلا به پوکی استخوان ممکن است بیشتر با دندان‌های مصنوعی شل یا نامناسب مشکل داشته باشند و ممکن است نتایج مطلوب کمتری از روش‌های جراحی دهان داشته باشند.

هر گونه مشکل در رابطه با لق شدن دندان ها، لثه های جدا شده یا عقب رفته و دندان مصنوعی لق یا نامناسب را به دندانپزشک و پزشک خود گزارش دهید.

بیماری پریودنتال و سلامت استخوان

پریودنتیت یک عفونت مزمن است که لثه ها و استخوان های نگهدارنده دندان ها را درگیر می کند. باکتری ها و سیستم ایمنی ، استخوان و بافت همبند نگهدارنده دندان ها را در جای خود می شکنند. دندان‌ها ممکن است در نهایت لق شوند، بیفتند یا مجبور به کشیدن شوند.

ادامه مطلب
دندان درد

اگرچه از دست دادن دندان یک پیامد کاملا مستند پریودنتیت است، اما رابطه بین پریودنتیت و تراکم استخوان اسکلتی کمتر مشخص است. برخی از مطالعات رابطه قوی و مستقیمی را بین از دست دادن استخوان، پریودنتیت و از دست دادن دندان پیدا کرده اند. این امکان وجود دارد که از دست دادن تراکم معدنی استخوان آلوئول، استخوان را نسبت به باکتری های پریودنتال مستعدتر کند و خطر پریودنتیت و از دست دادن دندان را افزایش دهد.

نقش دندانپزشک و اشعه ایکس دندان

تحقیقات انجام شده در بیماری‌های اسکلتی و عضلانی و پوستی نشان می‌دهد که اشعه ایکس دندان ممکن است به عنوان یک ابزار غربالگری برای پوکی استخوان مزایایی داشته باشد. محققان دریافتند که اشعه ایکس دندان در تشخیص افراد مبتلا به پوکی استخوان از افراد با تراکم استخوان طبیعی بسیار موثر است.

از آنجایی که بسیاری از مردم بیشتر از ملاقات با پزشک خود به دندانپزشک خود مراجعه می کنند، دندانپزشکان در موقعیت منحصر به فردی هستند تا به شناسایی افراد با تراکم استخوان پایین کمک کنند و آنها را تشویق کنند تا با پزشک خود در مورد سلامت استخوان خود صحبت کنند. نگرانی های دندانی که ممکن است نشان دهنده تراکم استخوان پایین باشد عبارتند از: لق شدن دندان ها، جدا شدن لثه از دندان یا عقب نشینی لثه و دندان مصنوعی نامناسب

اثرات درمان پوکی استخوان بر سلامت دهان و دندان

اثرات درمان پوکی استخوان بر سلامت دهان و دندان

مشخص نیست که آیا درمان های پوکی استخوان همان تأثیر مفیدی را که روی سایر استخوان های اسکلت دارند بر سلامت دهان و دندان دارند یا خیر. تحقیقات بیشتری برای روشن شدن کامل رابطه بین پوکی استخوان و از دست دادن استخوان دهان مورد نیاز است. با این حال، دانشمندان امیدوارند که تلاش ها برای بهینه سازی تراکم استخوان اسکلتی تاثیر مطلوبی بر سلامت دندان داشته باشد.

اقدامات لازم برای سلامت استخوان ها

  • یک سبک زندگی سالم می تواند برای قوی نگه داشتن استخوان ها بسیار مهم باشد. شما می توانید گام های مهم بسیاری را برای بهینه سازی سلامت استخوان خود بردارید:
  • یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از کلسیم و ویتامین D داشته باشید.
  • به فعالیت بدنی یا ورزش منظم بپردازید. فعالیت های تحمل وزن مانند پیاده روی، دویدن و رقصیدن – بهترین ها برای حفظ استخوان هستند.
  • ورزش های مقاومتی مانند وزنه برداری نیز می توانند استخوان ها را تقویت کنند.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields