پیری به دلیل از دست دادن دندان

پیری به دلیل از دست دادن دندان

فهرست مطالب

از دست دادن دندان شما را پیرتر نشان می دهد! امروزه ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به دنبال راه هایی برای معکوس کردن علائم پیری زودرس است. از آفتاب دوری می کنیم، از مرطوب کننده های مختلف صورت استفاده می کنیم و برای کاهش چین و چروک به تغذیه خود اهمیت می دهیم. اما آیا می دانستید که دندان های از دست رفته شما نیز می تواند باعث علائم پیری شود؟ پیری به دلیل از دست دادن دندان می تواند چین و چروک صورت شما را افزایش دهد.

می دانید که جایگزینی دندان های از دست رفته لبخندی زیباتر ایجاد می کند. با این حال، ممکن است ندانید که از دست دادن دندان ها می تواند شکل صورت شما را تا حد زیادی تغییر دهد.

در دهان های سالم و بدون از دست دادن دندان، ریشه دندان ها توسط استخوان فک حمایت می شود. هنگامی که دندان ها از بین می روند، استخوان فک به تدریج کوچک می شود و در نتیجه حمایت صورت کاهش مییابد. به عبارت دیگر، با از دست دادن هر دندان، تکیه گاه استخوان و عضلات صورت از بین می رود که می تواند ظاهر شما را تغییر دهد. بدون دندان برای تکیه گاه، افتادگی های صورت مانند فرورفتگی و افتادگی گونه ها می تواند ظاهر شود و شما را مسن تر از آنچه هستید نشان دهد.

پیری به دلیل از دست دادن دندان

اهمیت جایگزینی دندان های از دست رفته

دندان ها علاوه بر پشتیبانی از نمایه صورت، به بهبود جویدن، هضم غذا، گفتار و حتی اعتماد به نفس کمک می کنند. مطالعات نشان داده اند که از دست دادن دندان می تواند تأثیر منفی بر عزت نفس داشته باشد.

از آنجایی که می دانیم دندان ها ماهیچه ها و استخوان های صورت شما را دست نخورده نگه می دارند، می توانیم بگوییم که بین دندان های از دست رفته و علائم اولیه پیری رابطه وجود دارد. بدون حمایتی که توسط دندان‌های شما ارائه می‌شود، دهان و گونه‌های شما ممکن است جمع شوند، منقبض شوند و آویزان شوند که اغلب به آن افتادگی  گونه می‌گویند.

در حالی که برخی از جاهای خالی دندانی ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسند، اما امکان جابجایی دندان‌های موجود را فراهم می‌کنند که بر روی حمایت صورت نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین، حتی اگر فقط چند دندان عقبی را از دست بدهید، این دندان‌ها می‌توانند جابه‌جا شوند و باعث ایجادیک اثر دومینویی شوند که می‌تواند موقعیت دندان جلوی شما را نیز تغییر دهد. جاهای خالی دندان های جلویی می توانند بر ظاهر شما تأثیر منفی بگذارند.

ادامه مطلب
سفید کردن فوری دندان

متأسفانه، صورت پیر تنها مشکل از دست دادن دندان نیست. از دست دادن دندان همچنین باعث تغییر سبک زندگی می شود. بدون حمایت کامل دندانی، افراد در جویدن، صحبت کردن یا لبخند زدن مشکل دارند. از دست دادن دندان می تواند به یک مانع بزرگ برای هر گونه از دست دادن دندان اضافی تبدیل شود و نه فقط یک ناراحتی.

 

از دست دادن دندان می تواند شما را پیرتر نشان دهد!

 

پیری به دلیل از دست دادن دندان

پیری ظاهر صورت یک مشکل کمتر شناخته شده است که افراد هنگام از دست دادن دندان های خود به آن فکر می کنند. علائم پیری زودرس ناشی از از دست دادن دندان شامل تغییرات نمایه صورت زیر است.

زوایای صورت: وقتی دندان های خود را از دست می دهید، ارتفاع استخوان فک را نیز از دست می دهیم که باعث کاهش ارتفاع صورت می شود. تغییر زاویه می تواند شکل صورت را تغییر دهد و بینی را بزرگتر نشان دهد. از دست دادن شکل  نرمال صورت باعث می شود صورت گود رفته به نظر برسد.

چین و چروک صورت: تغییر زاویه در صورت می تواند باعث افزایش خطوط عمودی شود که شما را مسن تر از آنچه هستید نشان می دهد.

تغییرات بایت: از دست دادن دندان باعث تغییر در نحوه به هم خوردن دندان ها می شود. انحراف در نیش می تواند ظاهر سفت تری را ایجاد کند زیرا گوشه های دهان شما شکل خود را از دست می دهند.

ظاهر اخمو و ناراحت: از دست دادن شکل گوشه های دهان می تواند ناخواسته شما را ناراحت یا حتی عصبانی نشان دهد.

وقتی بخشی از استخوان فک از بین می‌رود، باعث ضعیف شدن رباط‌های عضلانی می‌شود که باعث افتادگی بافت صورت می‌شود.

لب های نازک: لب‌ها می توانند بدون دندان نازک به نظر برسند تا از ظاهر کامل لب حمایت کنند. علاوه بر این، ضعیف شدن ماهیچه‌های اطراف دهان با از دست دادن دندان‌ها باعث می‌شود که لب‌های پر، بلندتر به نظر برسند و پیرتر به نظر برسید.

از دست دادن دندان

چگونه از پیری صورت جلوگیری کنیم.

بهداشت روزانه دندان به ما کمک می کند تا با اجتناب از بسیاری از بیماری ها و آسیب شناسی های دهان از بسیاری از علائم پیری صورت جلوگیری کنیم.

سفید کردن دندان: با انجام سفید کردن دندان می توانیم از رنگ زردی که در دندان ها ایجاد می شود جلوگیری کنیم.

معاینات سالانه در دندانپزشک: اینیک رکن اساسی برای به تاخیر انداختن یا جلوگیری از این علائم پیری است.

حفظ یک رژیم غذایی متعادل همراه با تغذیه سالم به ما کمک می کند پیری را به تاخیر بیندازیم.

ادامه مطلب
درد فک؛ علت درد فک بالا و پایین به همراه درمان

جایگزینی فوری دندان های از دست رفته: اگر دچار ریزش دندان شویم و سریع آن را جایگزین کنیم، به حفظ سلامت استخوان و لثه کمک می کند , و از پیری به دلیل از دست دادن دندان جلوگیری می‌شود.

 

با جایگزینی دندان های از دست رفته جلوی پیری به دلیل از دست دادن دندان را بگیرید!

 

در حالی که گزینه‌های جایگزینی دندان برای مدت طولانی در دسترس بوده‌اند، گزینه‌های جایگزین سنتی مانند دندان مصنوعی و جزئی، استخوان فک از دست رفته را اصلاح نمی‌کنند. در حالی که پروتزها ی جایگزین قسمت قابل مشاهده دندان از دست رفته را پوشش می‌دهند، جایگزین ریشه هایاستخوان فک نمی شوند. این بدان معنی است که پروتزهای مصنوعی حتی اگر جایگزین دندان های از دست رفته شوند، نمی توانند از تحلیل استخوان بیشتر جلوگیری کنند.

خوشبختانه، درمانی به نام ایمپلنت دندان وجود دارد که نه تنها جایگزین دندان های از دست رفته، بلکه جایگزین تکیه گاه استخوان فک از دست رفته نیز می شود. ایمپلنت های دندانی در واقع مانند ریشه دندان عمل می کنند زیرا با استخوان فک ادغام می شوند و مانند دندان های خود شما حمایت کامل از استخوان را فراهم می کنند. پس از کاشت ایمپلنت، دندانپزشک یک تاج روی آن قرار می دهد که سپس ریشه دندان و دندان از دست رفته قابل مشاهده را جایگزین می کند.

پیری به دلیل از دست دادن دندان

پیری به دلیل از دست دادن دندان و از دست دادن فک

نکته مهم این است که از دست دادن فک ناگزیر به دنبال از دست دادن دندان است. تنها در سال اول از دست دادن دندان، ۲۵ درصد کاهش عرض استخوان وجود دارد. این امر در چند سال آینده با کاهش کلی ۴ میلی متری قد دنبال می شود.

اگر به اندازه کافی دندان از بین برود و از دست دادن استخوان ادامه یابد، فاصله بین بینی و چانه می تواند کاهش یابد و یک سوم پایینی صورت تا حدی جمع شود. با عدم پشتیبانی ساختاری، لب ها آویزان می شوند. به همین دلیل است که افراد بی دندان اغلب ناراحت و غمگین به نظر می رسند و زود پیر می شوند. همچنین، از دست دادن شدید استخوان می تواند فرد را مستعد شکستگی فک کند.

ایمپلنت های دندانی علاوه بر اینکه به فردی بدون دندان کمک می کند تا دوباره ظاهر و احساس خوبی داشته باشد، در واقع از تحلیل استخوان جلوگیری می کندو از پیری به دلیل از دست دادن دندان جلوگیری می‌کنند.

ادامه مطلب
جراحی کشیدن دندان

این به این دلیل است که ایمپلنت‌ها از تیتانیوم ساخته شده اند که توانایی منحصر به فردی در ترکیب شدن با استخوان زنده دارد. ایمپلنت های دندانی با تبدیل شدن به بخشی دائمی از استخوان فک، استخوان را تثبیت و تحریک می کنند تا حجم و تراکم آن حفظ شود.

خطرات پروتزهای متحرک

علاوه بر ایمپلنت های دندانی، گزینه های جایگزینی دندان شما شامل بریج های ثابتی است که دندان های مجاور و پروتزهای متحرک را در خود جای داده یا از آنها استفاده می کند. با این حال، باید توجه داشته باشید که نقطه ضعف این گزینه‌ها این است که می‌توانند به ساختارهای آناتومیکی که روی آن‌ها قرار دارند آسیب بزنند.

پروتزهای کامل متحرک بیشترین خطر را برای سلامتی شما در میان گزینه‌های جایگزینی دندان ایجاد می‌کنند، زیرا بر روی برجستگی‌های استخوانی که از دندان‌های شما حمایت می‌کردند فشار می‌آورند و از دست دادن استخوان را تسریع می‌کنند .

پروتزهای متحرک و بریج هایی که از دندان های طبیعی استفاده می کنند نسبت به ایمپلنت های دندانی هزینه کمتری دارند. از آنجایی که پروتزها و بریج ها می توانند مشکلات جدیدی ایجاد کنند و احتمالاً به خودی خود نیاز به تعویض دارند، ارزش طولانی مدت مشابهی ندارند. در حالی که ایمپلنت ها به عنوان سرمایه گذاری پایدار برای راحتی، سلامت و رفاه شما تلقی می شوند، بهترین بازده را ارائه می دهند.

پیری به دلیل از دست دادن دندان

هزینه عدم جایگزینی دندان های از دست رفته

شما ممکن است تصمیم دیگری گرفته باشید : جایگزین نکردن دندان های از دست رفته خود. بهتر است در تصمیم خود تجدید نظر کنید

در واقع، هرچه سریعتر برای جایگزینی دندان های از دست رفته اقدام کنید، هزینه این کمتر از زمانی خواهد بود که استخوان فک شما به طور کامل و با گذشت زمان تحلیل برود.

همانطور که در بالا ذکر شد، ایمپلنت های دندانی بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های از دست رفته در شرایط مناسب هستند. با این حال، اگر استخوان نگهدارنده دندان شروع به تحلیل رفتن کرده باشد، ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که قبل از کاشت ایمپلنت باید برطرف شود.

به عنوان مثال، ممکن است استخوان به حدی کوچک شده باشد که عصبی که از آن عبور می‌کند اکنون بسیار نزدیک به سطح است تا خطر قرار دادن ایمپلنت در محل ایده‌آل را بدون ایجاد حجم استخوانی در آنجا ایجاد کند. که در اینجا شما به پیوند استخوان نیز نیاز دارید، که این روزها کاملاً معمول است، اما هزینه و زمان را به طرح درمان اضافه می کند.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields