جراحی دندان عقل افقی - کلینیک دندانپزشکی قائمی

جراحی دندان عقل افقی

دندان های عقل آخرین دندان هایی هستند که در فک شما رشد می کنند، اغلب فضای کافی برای رویش آنها در موقعیت صحیح مانند دندان های دیگر در دهان شما وجود ندارد. آنها می توانند در موقعیت خود متفاوت رشد کرده باشند. برخی ممکن است به طور کامل رشد نکنند زیرا روی دندان دیگری نهفته شده اند یا ممکن است توسط بخشی از لثه پوشیده شده باشند. این مقاله با این هدف نوشته شده است تا اطلاعات بیشتری در مورد مشکلات جراحی دندان عقل افقی و گزینه های درمانی به شما ارائه می دهد.

ممکن است دندان عقل نیز پوسیده باشد. همچنین ممکن است غذا در اطراف دندان عقلتان گیر کند. برخی از دندان‌های عقل ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، اما ممکن است مشکلی در رشد وجود داشته باشد یا خطر ایجاد مشکلی وجود داشته باشد که ممکن است از آن بی‌خبر باشید.

شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد دندان‌های عقلی که به صورت مزیال یا افقی قرار گرفته‌اند و به طور کامل روییده‌اند، در معرض خطر بالایی از پوسیدگی در داخل دندان عقل و همچنین دندان جلویی هستند. اگر به حال خود رها شود، پوسیدگی ممکن است به حدی برسد که در هر دو دندان درد داشته باشید.  اگر دندان جلویی پوسیده باشد پس از  جراحی دندان عقل افقی  دندان عقل باید توسط دندانپزشک ترمیم شود.

پوسیدگی ممکن است به حدی برسد که نیاز باشد دندان کنار دندان عقل نیزکشیده شود. همین امر ممکن است در مورد تکیه گاه استخوان اطراف این دندان ها نیز رخ دهد (بیماری پریودنتال).

گاهی اوقات ممکن است کیست در اطراف دندان عقل ایجاد شود. کیست زمانی اتفاق می‌افتد که مایع کیسه‌ای را که معمولاً اطراف دندان عقل در حال رشد را احاطه کرده است پر می‌کند و می‌تواند به آرامی اندازه آن افزایش یابد.

دندان عقل نهفته زمانی به صورت نهفته و افقی  رشد می کند که دندان آسیاب سوم شما به طور جزئی یا کامل در لثه یا استخوان فک گیر کند. این می تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامت دهان، از جمله عفونت، پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. برداشتن با جراحی اغلب به عنوان درمان دندان عقل نهفته توصیه می شود. دندان عقلی که به درستی از لثه بیرون نمی زند، به عنوان دندان عقل نهفته شناخته می شود.

جراحی دندان عقل افقی

دندان عقل نهفته یا دندان عقل افقی چیست؟

دندان های عقل (که به آن ها مولر سوم نیز گفته می شود ) آخرین مجموعه دندان هایی هستند که رشد می کنند. آنها معمولا در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی کم کم از لثه بیرون زده می شوند. گاهی اوقات، آنها به طور جزئی یا کامل در لثه یا استخوان فک شما به دام می‌افتند و بعدها مشکل ایجاد می کنند. دندان عقل افقی می تواند باعث انواع مشکلات سلامت دهان از جمله حفره، بیماری لثه و عفونت شود.

دندان عقل کاملا افقی، دندان عقل نیمه افقی و دندان عقل افقی: تفاوت چیست؟

دندان عقل کاملا افقی دیده نمی شود. آنها کاملاً زیر لثه های شما پنهان هستند. دندان عقل نیمه افقی به دلیل رویش بخشی از آن کمی قابل مشاهده است. دندان های عقل افقی روییده اند و در بالای خط لثه شما کاملاً قابل مشاهده هستند. توجه به این نکته مهم است که دندان عقل افقی همچنان می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

دندان عقل افقی بافت نرم در مقابل دندان عقل افقی بافت سخت

ممکن است بشنوید که دندانپزشک خود از اصطلاحات “نهفتگی بافت نرم” و “نهفتگی بافت سخت” استفاده می کند. نهفتگی بافت نرم به این معنی است که دندان شما از استخوان فک بیرون آمده است اما در لثه شما شکاف ایجاد نمی کند. نهفتگی بافت سخت به این معنی است که دندان شما هنوز به طور کامل توسط لثه و استخوان فک شما پوشیده شده است.

انواع مختلف دندان عقل نهفته چیست؟

چهار نوع دندان عقل نهفته وجود دارد. هر نوع با موقعیت دندان شما مطابقت دارد:

1. نهفتگی مزیال شایع ترین نوع است. زمانی رخ می دهد که دندان عقل شما به سمت جلوی دهان شما زاویه داشته باشد.
  2. نهفتگی دیستال، نادرترین نوع، زمانی اتفاق می‌افتد که دندان عقل شما به سمت پشت دهان شما زاویه داشته باشد.
  3. دندان عقل عمودی زمانی است که دندان عقل شما در موقعیت مناسب برای رویش قرار داشته باشد، اما همچنان زیر لثه شما گیر کرده باشد.
  4. دندان عقل افقی زمانی است که دندان عقل شما به طور کامل به پهلو خوابیده و زیر لثه گیر کرده باشد. دندان های عقل نهفته افقی اغلب دردناک هستند زیرا فشار زیادی بر روی دندان های جلوی خود وارد می کنند.

رشد دندان عقل به صورت افقی چقدر شایع است؟

طبق آکادمی جراحان دهان و فک و صورت آمریکا، ۹۰ درصد افراد حداقل یک دندان عقل نهفته دارند.

دندان عقل افقی چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان من دارد؟

دندان عقل افقی می تواند باعث درد، عفونت و آسیب به دندان های دیگر شود. تمیز کردن دندان عقل نیز دشوار است. در نتیجه، آنها بیشتر مستعد پوسیدگی دندان و بیماری لثه هستند.

جراحی دندان عقل افقی و ایمپلنت

آیا دندان عقل افقی می تواند باعث سردرد شود؟

در برخی موارد، دندان عقل افقی می تواند باعث درد شدید در فک، صورت و سر شما شود.

علائم دندان عقل افقی چیست؟

گاهی اوقات دندان عقل افقی هیچ مشکل قابل توجهی ایجاد نمی کند. گاهی اوقات، علائم ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی در طول زمان ایجاد شوند. علائم نهفته دندان عقل عبارتند از:

1. درد یا تورم فک یا صورت شما.
  2. لثه های قرمز، متورم یا دارای خونریزی.
  3. طعم بد در دهان شما.
  4. بوی بد دهان (هالیتوزیس).
  5. به سختی دهان خود را در تمام طول باز می کنید.

علت  رشد دندان عقل افقی چیست؟

دندان عقل معمولا زمانی نهفته می شود که فک شما فضای کافی برای قرار دادن دندان های شما را نداشته باشد. گاهی اوقات ممکن است دندان با زاویه نامناسب بیرون بیاید که می تواند منجر به نهفتگی شود.

تشخیص و آزمایشات

چگونه متوجه می شوید که دندان عقل شما نهفته است؟

دندانپزشک شما معاینه ای انجام می دهد و از شما در مورد علائم شما سوال می کند.  آنها همچنین برای بررسی اینکه آیا دندان‌های شما نهفته است یا خیر و آیا استخوان فک یا سایر دندان‌های شما آسیب دیده است، عکس‌های اشعه ایکس از دندان می‌گیرند.

مدیریت و درمان

دندان عقل افقی چگونه درمان می شود؟

اگر دندان عقل افقی شما باعث درد، عفونت یا سایر آسیب های دندانی می شود، معمولاً جراحی دندان عقل افقی توصیه می شود. بسیاری از دندانپزشکان این روش جراحی دهان را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای کاهش خطر مشکلات در آینده توصیه می کنند.

آیا  جراحی دندان عقل افقی و یا دندان های نهفته  دردناک است؟

در حالی که جراحی دندان عقل نهفته معمولا دشوارتر است، اما این روند لزوماً دردناک تر نیست. دندانپزشک یا جراح دهان به شما مسکن هایی می دهد تا هر گونه ناراحتی بعد از عمل (پس از جراحی) را مدیریت کنید.

جراحی دندان عقل افقی

بهبودی پس از جراحی دندان عقل افقی چقدر طول می کشد؟

اکثر افراد پس از جراحی دندان عقل در عرض یک تا دو هفته به طور کامل بهبود می یابند. در بیشتر موارد، شما می توانید تنها در چند روز به سر کار، مدرسه و سایر روال های عادی بازگردید.

جلوگیری از رشد دندان عقل افقی ممکن است؟

در حالی که نمی‌توانید از نهفته شدن دندان‌های عقل پیشگیری کنید، اما می‌توانید خطر مشکلات ناشی از آن‌ها را کاهش دهید. بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید و اگر دندان عقلتان شروع به ایجاد مشکل کرد، در سنین پایین تر این مشکل را از بین ببرید.

آیا جراحی دندان عقل نهفته ضروری است؟

اگر دندان عقل شما نهفته است اما مشکلی ایجاد نمی کند، احتمالاً نیازی به برداشتن آنها ندارید. با این حال، اگر شروع به ایجاد علائم کردید، حذف آنها می تواند خطر سایر مشکلات را کاهش دهد و سلامت کلی دهان و دندان شما را بهبود بخشد.

اگر دندان عقل نهفته را نکشید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر دندان عقل نهفته شما باعث درد و سایر علائم می شود، باقی ماندن آن در دهان می تواند برای سلامت دهان و دندان شما مضر باشد. دندان‌های عقل نهفته بیشتر مستعد عفونت و آبسه هستند و می‌توانند باعث آسیب، پوسیدگی و بیماری به دندان‌های سالم شوند.

عوارض جراحی دندان عقل افقی شامل چه مواردی است؟

گاهی لازم است مقداری استخوان اطراف دندان عقل برداشته شود. ممکن است برای برداشتن دندان نیاز به دو تا سه برش باشد. پس از کشیدن دندان عقل، لثه با بخیه در جای خود قرار می گیرد. در اکثر موارد این بخیه ها قابل حل هستند و حدود دو هفته طول می کشد تا ناپدید شوند.

خون ریزی در جراحی دندان عقل افقی

ممکن است در زمان  جراحی دندان عقل افقی  خونریزی کمی وجود داشته باشد که معمولاً خیلی سریع متوقف می شود و بعید است که مشکلی ایجاد کند. اگر در خانه هستید و این ناحیه دوباره خونریزی می کند، معمولاً می توان با فشار دادن حداقل ۱۰ دقیقه روی آن ناحیه با یک دستمال یا گاز استریل، آن را متوقف کرد. اگر خونریزی متوقف نشد، لطفاً با کلینیک دندانپزشکی قائمی تماس بگیرید.

آسیب به عصب در جراحی دندان عقل افقی

دو عصب کاملاً نزدیک به دندان عقل پایینی قرار دارند. عصب زبانی در زبان شما احساس می کند در حالی که عصب دندانی تحتانی لب پایین و پوست روی چانه را احساس می کند. گاهی اوقات ممکن است این اعصاب در حین برداشتن دندان کبود شوند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است در زبان، لب پایین، پوست روی چانه یا هر ترکیبی از این موارد، بی حسی یا سوزن و سوزن داشته باشید.

اگر دندان عقل از عصب دور باشد، خطر ابتلا به عصب تحتانی کمتر از ۱٪ است، اما اگر عصب در تماس بسیار نزدیک باشد، خطر ممکن است به ۹٪ برسد. خطر عصب لینگوال کمتر از ۰.۵٪ است. بهبودی ممکن است تا ۱۸ ماه طول بکشد. به ندرت ممکن است عصب به طور کامل بهبود نیابد و ممکن است با تکه های کوچک بی حسی در لب یا چانه خود باقی بمانید.

آسیب به دندان های مجاور

گاهی اوقات اعصاب، استخوان فک، سینوس ها یا سایر دندان های شما ممکن است در حین برداشتن دندان عقل آسیب ببینند. تکنیک‌های جراحی پیشرفته خطر این آسیب‌ها را کاهش می‌دهند، اما هنوز هم ممکن است رخ دهند. ممکن است برای رفع این نوع آسیب، اقدامات جراحی دهان اضافی لازم باشد

عفونت

عفونت در محل پوسیدگی ممکن است رخ دهد یا لخته خون از حفره خارج شود که ممکن است منجر به خشکی حفره شود. میزان بروز این اتفاق در حد ۲ درصد است. می توان با تمیز نگه داشتن ناحیه با شستشو با آب یا دهانشویه از روز بعد از عمل، آن را به حداقل رساند.

توصیه می شود تا چند روز پس از جراحی دندان عقل افقی دندان عقل سیگار نکشید. سیگار کشیدن بعد از جراحی دندان عقل افقی  می تواند خطر عفونت یا خشکی حفره را افزایش دهد. همچنین ممکن است لازم باشد که یک دوره آنتی بیوتیک پس از کشیدن داشته باشید.

ضعیف شدن فک

در موارد استثنایی، جراحی دندان عقل افقی؛ می تواند باعث ضعیف شدن قابل توجه فک و در نتیجه احتمال شکستگی فک شود. بروز این اتفاق بسیار کم است و کمتر از ۱٪ است.

کورونکتومی

کورونکتومی ممکن است یک گزینه درمانی باشد. اگر عصب دندانی تحتانی در تماس نزدیک با دندان عقل باشد، ممکن است پیشنهاد شود. در این روش فقط قسمت بالایی دندان عقل برداشته می شود و بخشی از ریشه های دندان را باقی می گذارد.

این برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به عصب. با این حال، خطر کمتر از ۳٪ وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که ریشه های باقی مانده را در تاریخ بعدی بیرون بیاورید یا ممکن است بهبودی به تاخیر بیفتد. در جلسه مشاوره ارزیابی انجام خواهد شد تا ببینیم آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر.

جراحی دندان عقل افقی چه مدت طول می کشد؟

مدت زمان جراحی دندان عقل متغیر است. کشیدن برخی از دندان های عقل ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد. دندان‌های عقلی که جراحی آنها سخت است ممکن است برای کشیدن تکه تکه شوند، حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا کشیده شوند.

عکس دندان عقل افقی

آیا بعد ازجراحی دندان عقل افقی درد یا تورم زیادی وجود دارد؟

این احتمال وجود دارد که بعد از جراحی، کمی ناراحتی و تورم در داخل و خارج دهان شما وجود داشته باشد که این معمولاً در سه روز اول بدتر است، اما ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا همه دردها از بین بروند. همچنین ممکن است متوجه شوید که فک شما سفت است و ممکن است نتوانید دهان خود را به طور کامل باز کنید. برای یک هفته یا بیشتر باید یک رژیم غذایی نرم داشته باشید. ممکن است مقداری کبودی در پوست صورت شما وجود داشته باشد که ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا محو شود.

چه زمانی باید دندان عقل نهفته را درمان کنیم؟

اگر درد یا علائم دیگری در ناحیه پشت دندان آسیاب آخر خود دارید، یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود تعیین کنید. آنها می توانند تشخیص دهند که آیا مشکلات شما به دلیل دندان عقل نهفته است یا خیر.

دندان عقل نهفته می تواند طیف گسترده ای از علائم را ایجاد کند، از جمله تورم، طعم بد و درد . جراحی دندان عقل افقی یک عمل جراحی رایج دهان است که می تواند علائم شما را کاهش دهد و خطر مشکلات سلامت دهان را در آینده کاهش دهد. با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.

عفونت جای دندان کشیده شده

عفونت جای دندان کشیده شده

کشیدن دندان برای اکثر افراد یک نگرانی است. افراد به دلیل درد دندان عقل، پوسیدگی دندان و بسیاری از دلایل دیگر ناچار به کشیدن دندان

سلامت لثه