سفید کردن فوری دندان

سفید کردن فوری دندان

فهرست مطالب

همه چیز درباره سفید کردن فوری دندان

لبخند سفید آرزوی همه است! اکثر مردم یا رنگ دندان‌هایش زرد است یا به دلیل عادت‌هایی بد غذایی، دندان‌هایش سفید به نظر نمی‌رسد. اگرچه دندان‌ها به طور مرتب مسواک زده می‌شوند، اما در بیشتر مواقع نمی‌توان از زرد شدن دندان‌ها جلوگیری کرد. در مواجهه با این شرایط دندان‌های ما اعتماد به نفس ما را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در حالی که برخی از دندان‌ها به دلیل ژنتیکی و یا استفاده از برخی آنتی‌بیوتیک‌ها دچار تغییر رنگ می‌شوند گاهی اوقات سفیدی طبیعی دندان‌های ما تحت تأثیر عواملی قرار می‌گیرد که باعث تغییر رنگ آنها می‌شود این عوامل خارجی عبارت‌اند از: مصرف روزانه برخی غذاها و نوشیدنی‌ها (چای، قهوه، آب‌میوه، شراب) یا سیگار کشیدن.

“داشتن سفیدی ایده‌آل دندان‌ها سخت نیست”

داشتن دندان سفید ایده‌آل در واقع سخت نیست. تغییر رنگ دندان‌ها با فرایند بلیچینگ برطرف می‌شود و می‌توانید دندان‌های سفیدتری داشته باشید. فرایند سفید کردن  فوری دندان با فرایند پولیش پس از تمیز کردن تارتار کاملاً متفاوت است. در فرایند سفید کردن دندان، رنگ خود دندان را می‌توان ۲ تا ۳ درجه روشن کرد.

بیشتر بخوانید : جراحی دندان عقل با تکنولوژی سال ۲۰۲۳
 

فرایند سفید کردن فوری دندان را می‌توان با عنوان بلیچینگ که توسط پزشک در محیط مطب اعمال می‌شود و بلیچینگ خانگی که بیمار در خانه با ژل‌های حاوی مواد سفید کننده با قیمت نسبتاً پایین‌تر به لطف پلاک شفافی که با اندازه‌گیری‌های گرفته شده به بیمار داده می‌شود، انجام داد.

علاوه بر این، محصولاتی مانند خمیر دندان سفید کننده و التهاب دندان وجود دارد که بدون نسخه تجویز می‌شود که تحت کنترل پزشک نیست و بیماران می‌توانند آن را از داروخانه‌ها تهیه کنند. اما تأثیر این محصولات در مقایسه با فرایند سفید کننده تحت نظر پزشک بسیار کم است، استفاده از آن با نظر پزشک پس از بلیچینگ تحت نظر پزشک انتخاب بهتری خواهد بود.

سفید کردن فوری دندان در خانه

فرایند سفید کردن دندان فوری چگونه است؟

سفید کردن فوری دندان توسط کلینیک دندانپزشکی

سفید کردن اداری مؤثرترین روش در بین تمام سیستم‌های سفید کننده است. از آنجایی که نسبت پراکسید مواد سفید کننده مورد استفاده در فرایند بلیچینگ انجام شده در طول معاینه بیشتر است، بلیچینگ سریع‌تر و ماندگاری طولانی‌تری دارد. قبل از انجام فرایند سفید کردن دندان؛ برای به دست آوردن نتیجه مؤثرتر، دندان‌های بیمار باید قبل از سفید کردن جرم‌گیری شود.

 قبل و بعد از جلسات از بیمار عکس گرفته می‌شود و رنگ آن مشخص می‌شود. تعداد جلساتی که باید این کار انجام شود معمولاً ۲ یا ۳ جلسه است و با توجه به رنگ دندان متفاوت است. از آنجایی که نمی‌خواهیم لثه‌ها قبل از عمل آسیب ببینند، آنها را با یک محافظ پوشانده و سپس ژل سفید کننده روی دندان‌ها اعمال می‌شود.

ژل سفید کننده به مدت ۲ یا ۳ دوره با دوره‌های تقریباً ۱۵ دقیقه‌ای روی دندان‌ها می‌ماند. بین جلسات از بیمار خواسته می‌شود از مواد غذایی رنگی (چای، قهوه، شراب و …) دوری کند و سیگار را به حداقل برساند. حساسیت را می‌توان بین جلسات سفید کننده مشاهده کرد، اما؛ با استفاده از خمیردندان‌های  ضد حساسیت، این حساسیت‌ها از بین می‌روند.

قبل و بعد سفید کردن فوری دندان

سفید کردن فوری دندان در خانه

در این روش با تعیین رنگ  دندان‌ها و قالب گیری قبل از درمان از بیمار، پلاک شفاف مناسب برای بیمار تولید می‌شود.

در سفید کردن دندان‌های خانگی، از مواد سفید کننده حاوی درصد کمتری از “کاربامید پراکسید” استفاده می‌شود.

پلاک شفاف آماده شده و لوله‌های حاوی ماده سفید کننده به بیمار داده می‌شود و پزشک نحوه عمل با آن را بر روی دندان‌های بیمار توضیح می‌دهد.

بیمار دارو را طبق توصیه دندانپزشک ۲ بار در روز به مدت ۲ هفته یا فقط در شب به مدت ۱-۲ هفته هنگام خواب مصرف می‌کند. با کنترل‌های هفتگی، پیشرفت درمان پایش می‌شود و تغییرات لازم انجام می‌شود. دندانپزشک و بیمار باید با هم تصمیم بگیرند که کدام روش سفید کننده را روی بیمار اعمال کنند.

میزان موفقیت در فرایند سفید کردن فوری دندان چقدر است؟

مطالعات نشان داده است که میزان رضایت بیماران به خصوص کسانی که  چای، قهوه، سیگار مصرف می‌کنند بسیار بالاست. با این حال؛ در تغییر رنگ‌هایی به نام فلوئوروزیس ناشی از داروها یا فلوراید بیش از حد نمی‌توان نتایج بسیار خوبی به دست آورد.

ادامه مطلب
مراحل کشیدن دندان
سفیدی دندان‌ها در روش سفیدکردن فوری دندان  چقدر ماندگاری دارد؟

سفیدی دندان‌ها در روش سفیدکردن فوری دندان  چقدر ماندگاری دارد؟

اگرچه بسته به عواملی که در افراد مختلف متفاوت است، سفیدی دندان‌ها بین ۳ ماه تا ۳ تا ۴ سال ماندگاری دارد. در حالی که عمر سفیدی اکتسابی در افرادی که از چای، قهوه و سیگار استفاده می‌کنند کوتاه‌تر است، طول عمر سفیدی در افراد دیگر می‌تواند بسیار طولانی‌تر باشد. کنترل‌های منظم هر ۶ ماه قبل از اینکه دندان‌ها به رنگ قبلی خود برگردند انجام می‌شود و در صورت لزوم، تکرار فرایند بلیچینگ هر ۶ ماه یا یک بار در سال تضمین می‌کند که سفیدی ماندگاری بیشتری داشته باشد.

روش‌های سفید کردن طبیعی دندان روش‌هایی هستند که می‌توان برای دستیابی به دندان‌های سفیدتر و درخشان‌تر به کار برد و با موادی ساخته می‌شود که در هر خانه‌ای یافت می‌شود. البته این روش‌هایی که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، نیازی به مراجعه به دندانپزشکی ندارد. در مورد سفید کردن دندان، که ما اغلب در طراحی لبخند و درمان‌های زیبایی لبخند ترجیح می‌دهیم، چه کاری می‌توانید در خانه انجام دهید؟

برای جلوگیری از آسیب بسیاری از موادی که در طول روز مصرف می‌کنیم و باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود سفید کردن فوری دندان را توصیه می‌کنیم.

ظاهر ما جایگاه مهمی در ارتباط چهره به چهره ما با مردم دارد. داشتن دندان‌هایی که به خوبی نگهداری می‌شوند ضروری است تا تأثیر مثبتی روی فرد مقابل بگذارد. در زندگی حرفه‌ای یا خصوصی، دندان‌های زرد می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. مؤثرترین روش برای جلوگیری از این مشکل مراجعه منظم به دندانپزشک است. اما جدای از این روش‌هایی وجود دارد که می‌توانیم در خانه آنها را انجام دهیم.

در این مقاله نکاتی برای سفید کردن دندان را به شما ارائه می‌دهیم که با موادی که در خانه همه یافت می‌شود یا به راحتی می‌توان آن‌ها را به دست آورد، بر خلاف فرایند تمیز کردن دندان که در کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود، عملی که  در نتیجه سایش برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها انجام می‌شود.

سفید شدن دندان فوری در خانه

روش‌های طبیعی سفید کردن فوری دندان‌ها (سفید شدن دندان فوری در خانه)

لیمو و جوش شیرین

شناخته شده‌ترین روش طبیعی سفید کردن دندان استفاده از مخلوط لیمو و جوش شیرین روی دندان است. دندان‌های خود را با فشار دادن لیمو در جوش شیرین و مخلوط کردن آن با مسواک تمیز کنید. پس از آن، دهان را با شستشوی تمیز کنید. می‌توانید به جای لیمو از سرکه سیب نیز استفاده کنید. هنگامی که این کار را به طور منظم انجام دهید، خواهید دید که دندان‌های شما شروع به بازیابی درخشش خود می‌کنند. اما استفاده بیش از حد و کنترل نشده قطعاً برای دندان مضر است. هنگامی که اثر اسیدی لیمو با جوش شیرین ترکیب می‌شود، می‌تواند خراش‌های ریز روی دندان‌ها به وجود آورد.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یک سفید کننده طبیعی است که یک ساینده ملایم است که می‌تواند لکه‌های سطحی را از بین ببرد.
  • دستور تهیه: جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و به آرامی مسواک بزنید.
  • موارد احتیاط: برای جلوگیری از آسیب به مینای دندان، به مقدار کم استفاده کنید.

پراکسید هیدروژن

شما می‌توانید با استفاده از پراکسید هیدروژن ۳ درصد به نتایج قابل مشاهده برسید. دو قاشق چایخوری پراکسید هیدروژن را با سه قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کنید و مقداری نمک به مخلوط اضافه کنید. پس از مخلوط کردن تا زمانی که قوام پیدا کند، دندان‌های خود را به طور معمول مسواک بزنید. پس از ۲ تا ۳ دقیقه نگه داشتن آن روی دندان، دهان خود را بشویید و تمیز کنید.

تهیه کیت حاوی ژل و تری برای سفید شدن دندان

این کیت ها یک راه حل محبوب سفید کننده خانگی هستند.
  • اجزای کیت: به طور معمول شامل یک ژل سفید کننده و یک کیت دهانی است.
  • راهنمای گام به گام: ژل را در کیت بمالید و آن را برای مدت زمان توصیه شده در دهان خود نگه دارید.
  •  نتایج مورد انتظار: با استفاده مداوم می‌تواند چندین سایه دندان را روشن کند.
سفید کردن فوری دندان

سفید کردن دندان با خمیر دندان

سفید کردن دندان با خمیر دندان روشی است که به بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند و همچنین باعث سفیدی سالم دندان‌ها می‌شود. مسواک زدن حداقل دو بار در روز در این زمینه بسیار مهم است. مسواک زدن منظم دندان‌ها می‌تواند به مرور زمان سفید شود و سالم تر شود.

ادامه مطلب
آموزش مسواک زدن به کودکان

استفاده از خمیر دندان سفید کننده

این خمیردندان‌ها حاوی مواد ساینده و مواد شیمیایی ملایمی هستند که لکه‌های سطحی را از بین می‌برند.
  • مواد اصلی: به دنبال خمیر دندان حاوی پراکسید هیدروژن یا کربنات کلسیم باشید.
  • اثربخشی و ایمنی: استفاده منظم می‌تواند به نتایج قابل توجهی منجر شود، اما استفاده بیش از حد ممکن است به مینای دندان آسیب برساند.
  • انتخاب محصول مناسب: خمیر دندان های مورد تأیید ADA را انتخاب کنید.

سفید کردن فوری دندان با نمک

یکی دیگر از فرایندهای سفید کردن دندان که به راحتی می‌توانید انجام دهید می‌تواند با استفاده از نمک خوراکی انجام شود. مسواک را بعد از خیس کردن با آغشته کردن به نمک خوراکی مسواک بزنید. نمک نه تنها دندان‌های شما را سفید می‌کند، بلکه باکتری‌های مضری را که در طول روز روی دندان‌های شما جمع شده‌اند نیز پاک می‌کند. اثر آن مشابه جوش شیرین است، بنابراین اگر به صورت کنترل شده استفاده نشود، آسیب اجتناب‌ناپذیر است.

سفید کردن دندان فوری با نمک

نمک را می‌توان به عنوان سفید کننده دندان استفاده کرد.
  • خواص نمک برای سفیدی دندان: نمک به عنوان یک ساینده طبیعی عمل می‌کند.
  • روش به کار گیری نمک: نمک را با آب مخلوط کنید و به آرامی مسواک بزنید.
  • ملاحظات و هشدارها: مراقب ماهیت ساینده نمک باشید.
سفید کردن دندان با زردچوبه

سفید کردن دندان با زردچوبه

زردچوبه که راه حلی رایج است که برای سفید کردن دندان ها نیز استفاده می شود.
  • کاربرد: به دلیل خواص ضد التهابی آن شناخته شده است.
  •  نحوه استفاده از زردچوبه: با آب خمیر درست کنید و به آرامی مسواک بزنید.
  • مزایا و محدودیت‌ها: زردچوبه ماده‌ای طبیعی و بی خطر است، اما نتایج ممکن است متفاوت باشد.

فرایند سفید کردن دندان با پوست موز

در کنار منیزیم، کلسیم و فسفر نیز یکی از عناصر موجود در ساختار دندان است. پوست موز که حاوی این عنصر در طبیعت دندان و عنصر پتاسیمی است که اخیراً دندانپزشکان برای مراقبت از دندان توصیه کرده‌اند، برای سلامت دندان مفید است. پس از مسواک زدن، به آنها پوست موز بمالید، سپس با یک برس بدون خمیر تمیز کنید.

سفید شدن دندان های زرد در یک روز با نشاسته

نشاسته می‌تواند به طرز شگفت انگیزی موثر باشد.
  • نقش نشاسته در سفید کردن دندان: به از بین بردن لکه‌ها کمک می‌کند.
  • تکنیک استفاده: با آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید و بعد به دندان‌هایتان بمالید.
  • اثربخشی و ایمنی: برای استفاده گاه به گاه ایمن است، اما راه حل طولانی مدت نیست.
 

سفید کردن دندان با برگ بو و پوست پرتقال

برگ بو را پودر کرده و با پوست پرتقال مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. مسواک خود را به مخلوط آغشته کنید و به مدت ۵ دقیقه مسواک بزنید. این برنامه را یک بار در هفته اعمال کنید.  

سفید کردن دندان با نمک کربنات و سرکه سیب

جوش شیرین، نمک و سرکه یک روش مؤثر برای سفید کردن دندان هستند که به از بین بردن تغییر رنگ روی سطح دندان کمک می‌کند. ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین، یک قاشق چایخوری سرکه سیب و نصف قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا  به صورت خمیر درآید. سپس با فرو بردن مسواک خود در این مخلوط، دندان‌های خود را مسواک بزنید. با این روش که به مدت یک هفته در روز یک بار استفاده می‌شود، دندان‌های شما سفیدتر از قبل می‌شوند.

استفاده از زغال برای سفید کردن دندان فوری

استفاده از زغال برای سفید کردن دندان فوری

  • زغال به دلیل توانایی آن در جذب ناخالصی‌ها شناخته شده است. وقتی روی دندان ها اعمال می شود، با لکه‌های سطحی چسبیده و به برداشتن آنها کمک می‌کند.
  • روش استفاده: زغال را با آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید و به آرامی مسواک بزنید.
  • مزایا و معایب: زغال در حالی که بر سفیدی دندان موثر است، می‌تواند ساینده باشد و نباید روزانه استفاده شود.
 

سفید کردن دندان با جوش شیرین دارچین و مریم گلی

در حالی که جوش شیرین به دلیل ساختاری که دارد به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند، دارچین و مریم گلی یک روش طبیعی سفید کننده دندان هستند که به عنوان یک آنتی باکتریال عمل می‌کند و به تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند. پس از مسواک زدن، یک قاشق چایخوری مریم گلی را خرد کرده، با دارچین و جوش شیرین مخلوط کرده و با مسواک بمالید. سپس دهان خود را با آب فراوان بشویید.

ادامه مطلب
ارتودنسی در تهرانپارس

قلم سفید کننده دندان

استفاده از قلم سفید کننده اخیراً افزایش یافته است. این ماده که بسیار خطرناک است، با برند‌های مختلف و مواد تشکیل دهنده متفاوت می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری را در دندان‌های شما ایجاد کند. مکانیسم عملکرد برخی از محصولات به این صورت است که روی دندان تغییر آنی ایجاد می‌کنند و بر این اساس دندان سفیدتر به نظر می‌رسد این در حالی است که مواد ساینده روی دندان‌ها وجود دارد. استفاده از دهانشویه و چسب‌های سفیدکننده

استفاده از دهانشویه و چسب‌های سفیدکننده

ترکیب این دو می‌تواند اثرات سفید کننده را افزایش دهد.
  • انواع دهانشویه های سفید کننده: به دنبال دهانشویه‌هایی باشید که دارای پراکسید هیدروژن هستند.
  • نحوه استفاده از چسب های سفید کننده: طبق دستورالعمل استفاده کنید.
  • ترکیب دهانشویه و نوارها برای نتایج بهینه: از هر دو برای یک رویکرد جامع استفاده کنید.
  طراحی لبخند

طراحی لبخند

طراحی لبخند که یکی از کاربردهای دندانپزشکی زیبایی است، استفاده از روش‌های  مختلف مورد نیاز برای لبخندی زیبا و سالم توسط تیمی از متخصصان این حوزه است. اصلی‌ترین این درمان‌ها سفید کردن دندان، درمان ایمپلنت، پوشش زیرکونیوم، پوشش چینی است و می‌توانید لبخندی بی نقص داشته باشید. اگر می‌خواهید دندان‌هایتان سفیدی طبیعی خود را بازیابند، می‌توانید با طرح لبخند به آن دست پیدا کنید.

اینها برخی از گزینه‌های سفید کردن فوری دندان‌ها هستند که می‌توانید برای درخشان‌تر نشان دادن دندان‌هایتان امتحان کنید. اگرچه روش‌هایی وجود دارد که با موادی انجام می‌شود که عوارض جانبی ندارند، قبل از استفاده از هر یک از این روش‌ها با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

نکات مهم در رژیم غذایی و سبک زندگی برای سفیدی دندان

آنچه می‌خورید روی رنگ دندان های شما تأثیر می‌گذارد. غذاهایی که باید اجتناب کنید عبارت‌اند از: قهوه، چای و شراب قرمز.  غذاها و عادات مفید برای دندان ها عبارت‌اند از: میوه‌ها و سبزیجات و مسواک زدن منظم. مراقبت منظم از دندان برای حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است. گاهی اوقات، درمان های خانگی کافی نیستند. درمان‌های خانگی نمی‌توانند همه انواع تغییر رنگ را برطرف کنند. لکه‌های مداوم یا حساسیت نیاز به مراقبت حرفه‌ای دارد. بلیچینگ دندان  نتایج مؤثرتر و طولانی مدت دارد. همه درمان های طبیعی ایمن یا موثر نیستند. برای استفاده ایمن از داروهای خانگی دستورالعمل‌ها را دنبال کنید و بیش از حد استفاده نکنید.

سوالات متداول سفید شدن دندان فوری

نتایج می‌تواند متفاوت باشد، اما برخی از روش‌ها مانند کیت سفید کننده یا جوش شیرین می توانند در عرض چند روز اثرات خود را نشان دهند. با این حال، ثبات و تکنیک مناسب کلیدی است.

این روش در حالی که این یک روش محبوب است، به دلیل اسیدی بودن آب لیمو که می‌تواند مینای دندان را فرسایش دهد و ساینده بودن جوش شیرین توصیه نمی‌شود.

بله، برخی از افراد ممکن است دچار حساسیت شوند، به خصوص در مورد محصولات حاوی پراکسید یا در صورت استفاده بیش از حد. پیروی از دستورالعمل‌ها و استفاده کم از این راه‌حل‌ها بسیار مهم است.

درمان‌های طبیعی می‌توانند به از بین بردن لکه‌های سطحی کمک کنند، اما ممکن است به اندازه محصولات تجاری برای لکه‌های عمیق‌تر یا قدیمی‌تر مؤثر نباشند. نتایج آنها نیز می‌تواند متغیرتر باشد.

خمیردندان‌های سفید کننده را می‌توان روزانه استفاده کرد، در حالی که درمان های قوی‌تر مانند کیت های سفید کننده باید طبق دستورالعمل استفاده شود، اغلب بیش از هر چند ماه یک بار نیست.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields