سوختگی دندان و لثه

سوختگی دندان و لثه

فهرست مطالب

سوختگی دندان و جراحی لثه ، یک بیماری خوش خیم است که حدود ۲٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد و زنان تا هفت برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا هستند.

معمولا زنان پس از یائسگی دچاراین بیماری می شوند.  اگرچه زنان قبل از یائسگی نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. برای اکثر بیماران، سوزش در نوک و کناره‌های زبان، بالای زبان، سقف دهان و سطح داخلی لب‌ها تجربه می‌شود، اگرچه الگوی آن بسیار متغیر است و سوزش ممکن است در هر جایی از دهان رخ دهد.

بیمار ممکن است احساس کند که دهانش با غذای داغ سوخته است و ممکن است طعم ترش، تلخ یا فلزی در دهان وجود داشته باشد. همچنین ممکن است دهان خشک شود و غذا طعم کمتری داشته باشد. برخی از بیماران همچنین ممکن است احساس “تخلیه” یا “خزیدن” در دهان را گزارش کنند. شروع سوختگی دندان و لثه معمولاً تدریجی و بدون هیچ عامل یا رویدادی شناخته شده ای است.

موارد زیر میتواند شروع سوختگی باشد:

  •     بدون سوزش یا سوزش کمی در هنگام بیدار شدن در صبح، سوزش با پیشرفت روز ایجاد می شود، و بدتر از آن تا عصر.
  •     علائم مداوم در طول روز از زمانی که فرد بیدار می شود.
  •     علائم متناوب با چند روز بدون علامت

سوختگی دندان و لثه روی زبان، لثه ها، لب ها، داخل گونه ها، سقف دهان (کام) یا نواحی گسترده کل دهان تاثیر

می گذارد . احساس سوختگی تا حدی می تواند شدید باشد، گویی که دهان خود را داغ کرده اید.

سوختگی های سقف دهان که به کام شما نیز معروف است، دیرتر از سوختگی زبان بهبود می یابند. به این دلیل که که زبان بیشترین میزان خون را در بین اعضای بدن دارد. علاوه بر این، پوست روی کام شما حساس تر است. و چربی کمی در این ناحیه از بدن وجود دارد و باعث می شود که درد طولانی تر بماند.

سوختگی دندان و لثه به طور ناگهانی ظاهر می شود، اما می تواند به تدریج در طول زمان ایجاد شود.

سوختگی دهان بسیار شایع است و برخی از آن‌ها می‌توانند آنقدر جدی باشند که نیاز به درمان فوری داشته باشند. به طور کلی، پس  از بین بردن علت سوختگی یا شستشوی ناحیه آسیب دیده با آب (اگر سوختگی ناشی از یک ماده شیمیایی مانند آسپرین یا کلروکس باشد)، زخم به خودی خود بهبود می یابد، اگرچه ممکن است برای مدتی حساس باشد

بسیاری از شرایط التهابی دهان وجود دارند که ممکن است باعث سوزش در دهان شوند مانند لیکن پلان، زبان جغرافیایی و عفونت‌های مخمری (مخصوصاً اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید) اگر بیمار این شرایط و علائم سوزش را داشته باشد، نباید به عنوان سوختگی دندان و لثه تشخیص داده شود.

ادامه مطلب
ساخت ایمپلنت

مهم است که یک دندانپزشک با تجربه یا متخصص دهان و دندان هرگونه علت بالقوه دیگر سوزش یا ناراحتی را که ممکن است شامل بیماری های مخاط دهان، عفونت ها دندان باشد را تشخیص داده یا رد کند.

­چه عواملی باعث سوختگی دندان و لثه میشود:

­
چه عواملی باعث سوختگی دندان و لثه میشود:

هیچ کس واقعاً نمی داند چه چیزی باعث سوختگی دندان و لثه می شود. با این حال، اعتقاد بر این است که این نوعی درد عصبی است. این بدان معناست که فیبرهای عصبی در دهان، در حال حاضر، عملکرد غیر طبیعی دارند و با وجود اینکه هیچ محرک دردناکی وجود ندارد، درد را منتقل می کنند. اعصاب دهان که مسئول احساس درد هستند به راحتی تحریک و برانگیخته می شوند.

عوامل مؤثر ممکن است شامل یائسگی رویدادهای نامطلوب زندگی (از دست دادن شغل، مرگ یکی از اعضای خانواده یا همسر)، اختلالات روانپزشکی (مانند اضطراب، افسردگی، و اختلال استرس پس از سانحه)، سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا. برخی از بیماران همچنین مشکلات خوابیدن و خواب ماندن در طول شب را گزارش می دهند.

بیماران همچنین اغلب علائم دیگری مانند سردرد، خستگی، درد شانه، کمردرد، سندرم روده تحریک‌پذیر، سوزش پوست یا ناحیه تناسلی، حملات پانیک، تپش قلب و صدای زنگ گوش را گزارش می‌کنند. سوختگی دندان و لثه توسط دندان مصنوعی یا عفونت ایجاد نمی شود، اگرچه پوشیدن دندان مصنوعی گاهی اوقات سوزش را بدتر می کند.

 تغذیه نامناسب می تواند باعث مشکلات شدید سلامت دهان و دندان شود.

اگر رژیم غذایی شما فاقد ویتامین ها و مواد مغذی خاصی باشد، برخی بیماری های دهان مانند سوختگی دندان و لثه ممکن است ایجاد شوند یا بدتر شوند. این امر به ویژه اگر ویتامین B کافی مصرف نکنید، صادق است.

کمبود ویتامین یا اسید فولیک می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از اختلالات، به ویژه آنهایی شود که احساس سوزش دارند

علائم سوختگی دندان و لثه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم سوختگی دندان و لثه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

  1. احساس سوزش که بیشتر زبان شما را درگیر می کند، اما ممکن است لب ها، لثه ها، کام، گلو یا کل دهان شما را نیز درگیر کند.
  2. احساس خشکی دهان با افزایش تشنگی
  3. تغییر طعم در دهان، مانند طعم تلخ یا فلزی
  4. از دست دادن چشایی
  5. گزگز یا بی حسی در دهان
  6. افزایش درد
  7. سرخی
  8. تب شدید
  9. نشت چرک از زخم
  10. خستگی

سوختگی دندان و لثه ممکن است ماه ها تا سال ها ادامه داشته باشد. در موارد نادر، علائم ممکن است به طور ناگهانی خود به خود از بین بروند یا کمتر تکرار شوند.و همچنین ممکن است به طور موقت در حین خوردن یا آشامیدن کاهش یابد

ادامه مطلب
روکش دندان بدون برش: دندانپزشکی زیبایی غیرتهاجمی

سوختگی دندان و لثه

 

چه چیزی باعث تحریک لثه در هنگام سفید کردن می شود؟

محصولات سفید کننده دندان بدون نسخه که می توانید خریداری کنید شامل خمیر دندان و محصولات دارای مواد سفید کننده مانند نوارهای سفید کننده، ژل، شستشو، قلم و سینی ژل می باشد.

به طور معمول، خمیردندان سفید کننده حاوی مواد سفید کننده کم یا بدون مواد سفید کننده است، اما با پاک کردن لکه ها به روشن شدن دندان ها کمک می کند. این نوع خمیردندان ها اگر پراکسید هیدروژن نداشته باشند، کمتر باعث تحریک یا سوزاندن لثه ها می شوند. اگر خیلی سفت مسواک بزنید ممکن است دچار سوزش شوید، اما بعید است که مواد تشکیل دهنده مشکلی ایجاد کنند.

معمولاً محصولات سفید کننده دندان با مواد سفید کننده حاوی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید هستند. تحریک لثه یکی از دو مشکل رایج هنگام استفاده از سفید کننده های دندان با غلظت بالاتر مواد سفید کننده است.

فرض کنید که در وسط یک درمان سفید کننده در خانه هستید و احساس سوزش خفیفی در لثه های خود دارید. چه کاری می توانی انجام بدهی؟

 

ابتدا درمان را متوقف کنید: محصول سفید کننده را بردارید. صبر نکنید تا سوزش بدتر شود!

 

سپس، دهان خود را بشویید: شستشو با آب نمک گرم، هرگونه محصول سفید کننده باقیمانده را از بین می برد و تحریک را تسکین می دهد.

 

تا زمانی که درمان بلیچینگ را به سرعت متوقف کنید، تحریک لثه معمولاً پس از چند روز خود به خود برطرف می شود. شستشو با آب نمک به تسکین ناراحتی در دوران نقاهت کمک می کند. در صورت نیاز، مسکن‌های بدون نسخه می‌توانند سوزش را کاهش دهند.

 

اگر سوختگی شما شدید به نظر می رسد، ملتهب می شود یا به هر طریقی باعث نگرانی شما می شود، بهتر است به مطب دندانپزشک مراجعه کنید. با بررسی آسیب، متخصص دندانپزشک می تواند به شما بگوید که آیا مراقبت در منزل برای درمان آسیب کافی است یا گزینه های دیگری برای تسکین لثه های آسیب دیده شما وجود دارد.

نحوه جلوگیری از سوختگی لثه در اثر سفید کردن دندان

نحوه جلوگیری از سوختگی لثه در اثر سفید کردن دندان

 

سفید کردن دندان به طور کلی بی خطر است، به شرطی که اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

تمام دستورالعمل‌های محصول را با دقت مرور کنید – و سپس آنها را دقیقاً همانطور که نوشته شده است دنبال کنید.

اگر ماده سفید کننده در نزدیکی لثه های شما قرار گرفت، بلافاصله آن را پاک کنید.

ادامه مطلب
جراحی دندان اطفال

به لثه های خود استراحت دهید. اگر مجبور شدید زمان سفید کردن دندان های خود را به دلیل تحریک لثه کوتاه کنید، تا چند روز پس از بهبود کامل لثه ها، فرآیند سفید کردن دندان را دوباره شروع نکنید.

اگرچه سفید کننده های مصرفی حاوی غلظت ماده سفید کننده بسیار کمتری نسبت به محصولاتی هستند که در مطب دندانپزشکی استفاده می شوند، اما در مطب دندانپزشکی، شما در یک محیط کنترل شده قرار دارید و متخصصان دندانپزشکی تمام اقدامات احتیاطی را برای محافظت از دندان ها و لثه های شما انجام می دهند.

سوختگی دندان و لثه

۴ نکته برای تسکین لثه های تحریک شده

اگر قبلاً از محصول سفید کننده  استفاده کرده اید و در اطراف لثه های خود حساسیت دارید، چند چیز وجود دارد که می توانید برای کاهش درد و تسکین سوزش استفاده کنید:

  1. کمپرس گرم و سرد

استفاده از کمپرس به طور مستقیم روی لثه یک راه عالی برای تسکین درد است. می‌توانید کمپرس سرد یا گرم را انتخاب کنید.

برای استفاده از کمپرس گرم، یک پارچه تمیز را با آب داغ خیس کنید. آب اضافی را خارج کنید و پارچه را روی دهان خود در جایی که درد دارید قرار دهید. برای کمپرس سرد، یک کیسه یخ یا تکه های یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و آن را روی ناحیه دردناک دهان خود قرار دهید.

  1. آب نمک آبکشی کنید

شستشو با آب نمک یک راه عالی برای کاهش التهاب در دهان است. نمک به خلاص شدن از شر باکتری های موجود در دهان کمک می کند و از رشد بیشتر باکتری ها جلوگیری می کند.

  1. چای کیسه ای

چای کیسه ای سیاه یا سبز را حداقل به مدت پنج دقیقه در آب جوش خیس کنید. سپس بگذارید کیسه خنک شود  روی لثه‌هایتان جایی که درد دارید قرار دهید. همچنین می توانید از چای با خواص ضد التهابی مانند چای بابونه یا زنجبیل استفاده کنید.

  1. خمیر گیاهی

سعی کنید خمیر گیاهی خود را با استفاده از مواد مطمعن مانند زردچوبه یا میخک درست کنید و در امتداد لثه های تحریک شده خود قرار دهید. زردچوبه یک ادویه زرد-نارنجی روشن است که حاوی کورکومین است که می تواند به کاهش التهاب و محافظت از دهان در برابر بیماری های لثه و التهاب لثه کمک کند. میخک حاوی ماده ای است که به بی حس شدن موقت اعصاب دهان و به تسکین دندان درد یا درد مرتبط با التهاب کمک می کند. در صورتی ک روشهای مذکور باعث تسکین دردتان نشد، می توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر قائمی مراجعه کنید.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields