سوزش دهان

سندرم سوزش دهان اصطلاح پزشکی برای سوزش مداوم (مزمن) یا مکرر در دهان بدون علت واضح است. این ناراحتی ممکن است روی زبان، لثه ها، لب ها، داخل گونه ها، سقف دهان (کام) یا نواحی گسترده کل دهان شما تاثیر بگذارد. احساس سوزش می تواند شدید باشد، گویی که دهان خود را داغ کرده اید.

سندرم سوزش دهان معمولاً به طور ناگهانی ظاهر می شود، اما می تواند به تدریج در طول زمان ایجاد شود. متأسفانه، علت خاص اغلب نمی تواند تعیین شود. اگرچه این امر درمان را چالش برانگیزتر می کند، اما همکاری نزدیک با تیم مراقبت های بهداشتی می تواند به کاهش علائم کمک کند.

علائم سندرم سوزش دهان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

احساس سوزش که بیشتر زبان شما را درگیر می کند، اما ممکن است لب ها، لثه ها، کام، گلو یا کل دهان شما را نیز درگیر کند.

احساس خشکی دهان با افزایش تشنگی

تغییر طعم در دهان، مانند طعم تلخ یا فلزی

از دست دادن چشایی

گزگز یا بی حسی در دهان

ناراحتی ناشی از سندرم سوزش دهان به طور معمول چندین الگوی متفاوت دارد. ممکن است:

هر روز رخ می دهد، با کمی ناراحتی زمانی که از خواب بیدار می شوید، اما با پیشرفت روز بدتر می شود

هر الگوی ناراحتی دهانی که داشته باشید، سندرم سوزش دهان ممکن است ماه ها تا سال ها ادامه داشته باشد. در موارد نادر، علائم ممکن است به طور ناگهانی خود به خود از بین بروند یا کمتر تکرار شوند. برخی از احساسات ممکن است به طور موقت در حین خوردن یا آشامیدن کاهش یابد. سندرم سوزش دهان معمولاً هیچ تغییر فیزیکی قابل توجهی در زبان یا دهان شما ایجاد نمی کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر ناراحتی، سوزش یا درد زبان، لب ها، لثه یا سایر نواحی دهان خود دارید، به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است نیاز به همکاری با یکدیگر برای کمک به مشخص کردن علت و ایجاد یک برنامه درمانی موثر داشته باشند.

علت سندرم سوزش دهان را می توان به دو دسته اولیه یا ثانویه طبقه بندی کرد

سندرم سوزش دهان اولیه

هنگامی که هیچ ناهنجاری بالینی یا آزمایشگاهی قابل شناسایی نباشد، این بیماری سندرم سوزش دهان اولیه یا ایدیوپاتیک نامیده می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که سندرم سوزش دهان اولیه با مشکلات چشایی و اعصاب حسی سیستم عصبی محیطی یا مرکزی مرتبط است.

سندرم سوزش دهان ثانویه

گاهی اوقات سندرم سوزش دهان به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد می شود. در این موارد به آن سندرم سوزش دهان ثانویه می گویند.

مشکلات اساسی که ممکن است با سندرم سوزش دهان ثانویه مرتبط باشد عبارتند از:

1. خشکی دهان

(خشکی دهان) که می تواند ناشی از داروهای مختلف، مشکلات سلامتی، مشکلات عملکرد غدد بزاقی یا عوارض جانبی درمان سرطان باشد.

1. سایر شرایط دهان

عفونت قارچی دهان (برفک دهان)یک بیماری التهابی به نام لیکن پلان دهان یا وضعیتی به نام زبان جغرافیایی که به زبان ظاهری شبیه به نقشه می دهد.

1. کمبودهای تغذیه ای

مانند کمبود آهن، روی، فولات (ویتامین B-9)، تیامین (ویتامین B-1)، ریبوفلاوین (ویتامین B-2)، پیریدوکسین (ویتامین B-6) و کوبالامین (ویتامین B-12) )

1. آلرژی

آلرژی یا واکنش به غذاها، طعم دهنده های غذا، سایر افزودنی های غذایی، عطرها، رنگ ها یا مواد دندانپزشکی

1. رفلاکس اسید معده

بیماری ریفلاکس معده به مری یا GERD  که از معده وارد دهان شما می شود.

1. برخی داروها، به ویژه داروهای فشار خون بالا

عادات دهانی مانند فشار دادن زبان، گاز گرفتن نوک زبان و دندان قروچه (براکسیسم)

1. اختلالات غدد درون ریز

مانند دیابت یا کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید)

1. تحریک بیش از حد دهان

ممکن است ناشی از مسواک زدن بیش از حد زبان، استفاده از خمیر دندان های ساینده، استفاده بیش از حد از دهان شویه ها یا مصرف بیش از حد نوشیدنی های اسیدی باشد.

1. عوامل روانی مانند اضطراب، افسردگی یا استرس

استفاده از دندان مصنوعی، حتی اگر مناسب نباشد و باعث تحریک شود، به طور کلی باعث سندرم سوزش دهان نمی شود، اما دندان مصنوعی می تواند علائم را بدتر کند.

سوزش دهان

سندرم سوزش دهان غیر معمول است. با این حال، خطر بیشتری شما را تهدید کند :

• مونث بودن
  • شما در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی هستید
  • شما بالای ۵۰ سال سن دارید

سندرم سوزش دهان معمولاً خود به خود و بدون هیچ عامل محرک شناخته شده ای شروع می شود. با این حال، برخی عوامل ممکن است خطر ابتلا به سندرم سوزش دهان را افزایش دهند، از جمله:

• بیماری اخیر
  • برخی از اختلالات پزشکی مزمن مانند فیبرومیالژیا، بیماری پارکینسون، اختلالات خود ایمنی و نوروپاتی
  • اقدامات قبلی دندانپزشکی
  • واکنش های آلرژیک به غذا

عوارضی که سندرم سوزش دهان ممکن است ایجاد کند یا با آنها همراه باشد، عمدتاً به ناراحتی مربوط می شود. برای مثال عبارتند از:

اختلال در خواب

مشکل در غذا خوردن

افسردگی

اضطراب

هیچ راه شناخته شده ای برای جلوگیری از سندرم سوزش دهان وجود ندارد. اما با پرهیز از تنباکو، غذاهای اسیدی، غذاهای تند و نوشیدنی های گازدار و استرس بیش از حد، ممکن است بتوانید ناراحتی ناشی از سندرم سوزش دهان را کاهش دهید یا از بدتر شدن احساس ناراحتی خود جلوگیری کنید.

بررسی اجمالی

سندرم سوزش دهان یک وضعیت دردناک است که اغلب به عنوان احساس سوزش، سوزن سوزن شدن در دهان توصیف می شود که ممکن است هر روز برای ماه ها یا بیشتر رخ دهد. خشکی دهان یا تغییر طعم در دهان ممکن است همراه با درد باشد.

تشخیص سندرم سوزش دهان می تواند دشوار باشد و دندانپزشک یا پزشک شما قبل از تشخیص سندرم سوزش دهان، سایر شرایط را رد می کند.

حمایت از خود و ایجاد همکاری با دندانپزشک یا دکتری که به آن اعتماد دارید می تواند در طول فرآیند تشخیص مفید باشد.

سوزش دندان می تواند ماه ها یا سال ها طول بکشد. برخی افراد هر روز احساس درد دائمی می کنند. برای دیگران، درد در طول روز افزایش می یابد. برای بسیاری از افراد، درد هنگام خوردن یا نوشیدن کاهش می یابد.

ابتدا با دندانپزشک خود صحبت کنید. حدود یک سوم افراد مبتلا به سوزش دندان عادت های دهانی مانند دندان قروچه یا فک کردن فک دارند که می تواند منجر به سوزش دندان شود. دندانپزشکان با عادات دهان آشنا هستند و می توانند به شما در مدیریت آنها کمک کنند.

دندانپزشک شما ممکن است شما را به یک متخصص جراحی دهان، طب دهان یا آسیب شناسی دهان ارجاع دهد که می تواند در تشخیص یا درمان سوزش دندان کمک کند. متخصصین گوش، حلق و بینی نیز می توانند این عارضه را درمان کنند.

برای تشخیص سوزش دندان ، دندانپزشک یا پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و دهان شما را معاینه می کند. ممکن است آزمایش‌های اضافی مورد نیاز باشد مانند آزمایش خون برای بررسی مشکلات پزشکی خاص.

افراد مبتلا به سوزش دندان اغلب گزارش می دهند که سوزش در طول روز بدتر می شود. ممکن است وقتی از خواب بیدار می شوید احساس خوبی در دهان شما ایجاد شود اما بعداً در روز احساس سوزش پیدا کنید. پس از خواب، درد ممکن است بهبود یابد. روز بعد چرخه دوباره شروع می شود.

طعم تلخ یا فلزی اغلب همراه با احساس سوزش اتفاق می افتد. بسیاری از مردم با وجود جریان منظم بزاق، احساس خشکی دهان می کنند. گاهی اوقات، سوزش آنقدر شدید است که درد مزمن باعث افسردگی و اضطراب می شود.

آیا سندرم سوزش دهان انواع مختلفی دارد؟

دو دسته از سندرم سوزش دهان وجود دارد:

1. سوزش دندان اولیه زمانی است که سوزش دهان ناشی از یک بیماری زمینه ای نباشد.
  2. سوزش دندان ثانویه به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند رفلاکس اسید ایجاد می شود. درمان این بیماری اغلب سندرم سوزش دهان را درمان می کند.

آیا سندرم سوزش دهان در افراد خاصی شایع تر است؟

سوزش دهان در افراد یائسه و بالای ۶۰ سال بیشتر دیده می شود. این به این دلیل است که کاهش سطح استروژن باعث کاهش حساسیت جوانه چشایی می شود.

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود زنان و افرادی که در بدو تولد به آنها زنان اختصاص داده شده است، بیشتر به سوزش دندان مبتلا شوند، توانایی آنها در چشایی است. افراد در توانایی چشایی خود تفاوت های ژنتیکی دارند.

بسیاری از افرادی که دچار سوزش دهان هستند، جوانه های چشایی تلخ خود را که در نوک زبان قرار دارد، از دست داده اند. محققان بر این باورند که طعم درد را مهار می کند، اما زمانی که افراد توانایی چشیدن طعم های تلخ را از دست می دهند، رشته های درد به طور غیرمنتظره شروع به شلیک می کنند. افراد این درد را به صورت احساس سوزش در دهان خود تجربه می کنند.

گاهی اوقات، افراد مبتلا به سندرم شوگرن (که باعث خشکی دهان و خشکی چشم می شود)، دیابت، بیماری تیروئید و مشکلات کبدی، دچار سندرم سوزش دهان می شوند.

آیا داروهای خاصی وجود دارند که باعث سندرم سوزش دهان می شوند؟

بله. داروهای مرتبط با سوزش دندان شامل مهارکننده های ACE برای فشار خون بالا، برخی از داروهای ضد افسردگی و داروهای فشار خون بالا، مانند:

کاپتوپریل

کلونازپام

افاویرنز.

انالاپریل.

فلوکستین.

کمبود چه ویتامینی باعث سندرم سوزش دهان می شود؟

گاهی اوقات، کمبود ویتامین B12، فولات یا آهن می تواند احساس سوزش دهان را تقلید کند.

آیا سندرم سوزش دهان مسری است؟

خیر. از آنجایی که علت اولیه سوزش دندان آسیب عصبی است، نمی‌توانید آن را به شخص دیگری منتقل کنید.

برای تأیید تشخیص، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است موارد زیر را انجام دهد:

1. تست های آلرژی
  2. آزمایشات خون
  3. تست های تصویربرداری
  4. آزمایشات سواب دهان.
  5. آزمایش جریان بزاق
  6. بیوپسی بافت.
  7. مدیریت و درمان

چگونه می توانم سندرم سوزش دهان را تسکین دهم؟

چیپس یا آدامس جویدن به رفع ناراحتی کمک می کند. کلونازپام موضعی یا سیستمیک که یک داروی تجویزی است نیز ممکن است درد را تسکین دهد.

سوزش دهان چگونه درمان می شود؟

برای درمان سندرم سوزش دهان، برخی از داروها می توانند کمک کنند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده داروهای زیر را به طور خاص برای سوزش دندان تایید نکرده است، اما ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آنها را برای کمک به علائم تجویز کند. این داروها عبارتند از:

1. برخی از داروهای ضد افسردگی
  2. داروی ضد تشنج
  3. گاباپنتین (دارویی که برای تشنج و درد تبخال استفاده می شود).

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام داروها ممکن است برای شما موثرتر باشند. اگر مشکلات دهان (مانند دندان قروچه یا فک فک) باعث سوزش دندان شود، دندانپزشک شما می تواند به اصلاح این مشکل کمک کند. اگر یک بیماری زمینه ای باعث سوزش دندان شود، درمان آن وضعیت باید به درمان علائم سوزش دهان شما کمک کند. ممکن است لازم باشد داروها را عوض کنید تا بهترین دارو را برای خود پیدا کنید.

چگونه می توانم از سندرم سوزش دهان جلوگیری کنیم؟

ممکن است راهی برای جلوگیری از سوزش دندان وجود نداشته باشد. اما شما می توانید با اجتناب از هر چیزی که دهان شما را تحریک می کند، علائم را کاهش دهید، از جمله:

1. الکل
  2. غذاها یا نوشیدنی های با اسید بالا (مانند آب مرکبات)
  3. غذاها یا نوشیدنی های تند
  4. دهانشویه حاوی الکل

چشم انداز سندرم سوزش دهان چیست؟

برای برخی افراد، سوزش دهان پس از چند سال خود به خود از بین می رود. اما این می تواند مدت زیادی طول بکشد تا با درد دهان زندگی کنید. جستجوی درمان از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند مشکل را سریعتر حل کند.

چه مدت طول می کشد تا سندرم سوزش دهان برطرف شود؟

بدون درمان، سندرم سوزش دهان می تواند ماه ها یا حتی سال ها ادامه یابد. حدود یک سوم از مبتلایان به سندرم سوزش دهان طی سه تا پنج سال بدون هیچ درمانی بهبود می یابند.

سندرم سوزش دهان یک وضعیت ناراحت کننده است که باعث ایجاد درد مزمن می شود. در حالی که گاهی اوقات تشخیص آن دشوار است، جستجوی مراقبت از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بهترین راه برای درمان است.

اطلاعات نویسنده

سوختگی دندان و لثه
دکتر محمد قائمی

سوختگی دندان و لثه