عفونت جای دندان کشیده شده

عفونت جای دندان کشیده شده

فهرست مطالب

کشیدن دندان برای اکثر افراد یک نگرانی است. افراد به دلیل جراحی دندان عقل، پوسیدگی دندان و بسیاری از دلایل دیگر ناچار به کشیدن دندان می‌شوند. روند دردناک و دردسرساز پس از عمل نیز اغلب دشوار است. علاوه بر این موارد، التهاب دندان کشیده شده پس از عمل این فرایند را دشوارتر می‌کند.

درد شدیدی که هنگام بروز التهاب پس از کشیدن دندان تجربه می‌کنیم، زندگی روزمره ما را کاملاً با مشکل روبرو می‌کند. علاوه بر این، دلایل زیادی برای عفونت جای دندان کشیده شده وجود دارد. با توجه به این دلایل، علائم التهاب پس از کشیدن دندان را در این مقاله به اشتراک خواهیم گذاشت.

 

عفونت جای دندان کشیده چیست؟

پس از کشیدن دندان، در محلی که دندان کشیده شده قرار داشت حفره ایجاد می‌شود. عفونتی که در این فضا رخ می‌دهد می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. علاوه بر این، التهاب دندان کشیده شده؛ بسته به علت و منطقه متفاوت است. یکی از آنها به‌عنوان آلوئولیت شناخته می‌شود. آلوئول نامی است که به ناحیه اتصال دندان‌ها به استخوان داده می‌شود و التهابی که در این ناحیه ایجاد می‌شود نامیده می‌شود.

همین الان رایگان مشاوره شو!

"(ضروری)" indicates required fields

علت عفونت جای دندان کشیده شده چیست؟

علت عفونت جای دندان کشیده شده چیست؟

در حین عمل کشیدن دندان، زمانی که دندان مشکل دار متصل به استخوان فک برداشته می‌شود، شکافی در آن ناحیه ایجاد می‌شود. این فضا در حین عمل پر از خون می‌شود و انعقاد اتفاق می‌افتد. اگر لخته خونی که در حفره ته نشین می‌شود شکسته شود، ناحیه در برابر عفونت آسیب‌پذیر می‌شود. در نتیجه التهاب محل دندان کشیده شده رخ می‌دهد. به طور خلاصه، لخته خون که نقش مهمی در روند بهبودی پس از کشیدن دندان دارد، باید ساختار خود را تا زمان بهبودی حفظ کند.

دلایل بدتر شدن لخته خونی که پس از کشیدن دندان رخ می‌دهد را می‌توان به‌عنوان دلایل کلی و اعمال نادرست پس از عمل در نظر گرفت. به طور کلی مواردی مانند اهمیت ندادن به بهداشت دهان و دندان، مسواک نکردن مرتب دندان‌ها، سیگار کشیدن و مصرف الکل مشکلات بسیاری را برای سلامتی به همراه دارد.

التهاب پس از کشیدن دندان یکی از آنهاست. ضمناً در ساعات بعد از عمل و روزهای بعد باید در جهت توصیه شده توسط دندانپزشک اقدام شود. به‌عنوان مثال، مکیدن ناحیه عمل بلافاصله پس از کشیدن دندان باعث از بین رفتن لخته می‌شود. به همین ترتیب، دست‌کاری ناحیه عمل با زبان یا یک شی دیگر، ساختار لخته را مختل می‌کند.

علاوه بر این، مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار گرم و بسیار سرد در دوره‌ای که پزشک به شما می‌گوید از آن دوری کنید، خطر عفونت پس از کشیدن دندان را نیز ایجاد می‌کند. همچنین دوش گرفتن در این مدت می‌تواند باعث التهاب دندان کشیده شده شود. علاوه بر این، دوز بالای بیهوشی اعمال شده در ناحیه قبل از کشیدن دندان نیز لخته شدن خون را پس از عمل دشوار می‌کند.

علائم التهاب پس از کشیدن دندان

علائم التهاب پس از کشیدن دندان

همان‌طور که در ابتدا گفتیم کشیدن دندان به خودی خود یک وضعیت سخت و ناراحت کننده است. پس از این عمل، درد و سوزن‌سوزن شدن و تورم خفیف در ناحیه عمل نتایج معمول است. اگر علاوه بر اینها انتظار می‌رفت که گوش و سردرد و دندان درد کاهش یابد، اما افزایش یابد، پس از کشیدن دندان باید به عفونت جای دندان کشیده مشکوک بود. برای اطلاعات دقیق‌تر، اجازه دهید علائم التهاب پس از کشیدن دندان را بررسی کنیم.

 

همه این مشکلات را به‌عنوان علائم التهاب پس از کشیدن دندان تعبیر می‌کنیم. اگر یک یا چند مورد از این علائم را در روزهای پس از کشیدن دندان تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا این موارد نشان دهنده التهاب ناحیه دندان کشیده شده است و باید قبل از ایجاد مشکلات جدی تر درمان شود.

ادامه مطلب
جراحی دهان به چه دلیل انجام می شود؟

چگونه از عفونت جای دندان کشیده جلوگیری کنیم؟

التهاب بعد از کشیدن دندان واقعاً دردناک است. بنابراین وضعیت نامطلوبی است. به همین دلیل، بررسی کامل کارهایی که باید قبل و بعد از کشیدن دندان انجام شود مفید خواهد بود. همچنین ایده خوبی است که با پزشک خود در مورد اقداماتی که برای جلوگیری از التهاب دندان کشیده شده انجام دهید، صحبت کنید. پزشک به شما می‌گوید که از کدام فعالیت‌ها پس از عمل به صورت یک ساعت و یک روز اجتناب کنید. به همین ترتیب، درمان آنتی‌بیوتیکی ممکن است برای جلوگیری از التهاب پس از کشیدن دندان در نظر گرفته شود.

چه اقدامات فردی می‌توانیم در برابر عفونت جای دندان کشیده انجام دهیم؟

چه اقدامات فردی می‌توانیم در برابر عفونت جای دندان کشیده انجام دهیم؟

بلافاصله پس از کشیدن دندان، دندانپزشک شما یک گاز گازی را روی آن ناحیه قرار می‌دهد تا بافر شود. حداقل به مدت نیم ساعت نباید این پارچه یا پنبه را بردارید یا حرکت دهید. زیرا این بافر برای لخته شدن خون در ناحیه و در نتیجه شروع درمان ضروری است. به طور خلاصه باید با گاز گرفتن پنبه در جای خود نگه داشت تا لخته سالمی تشکیل شود.

برای تغذیه بعد از کشیدن دندان با پزشک خود مشورت کنید. تا چند روز پس از عمل از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های بسیار گرم و بسیار سرد خودداری کنید. در این فرایند باید غذاهای گرم و نرم را ترجیح دهید. باید از غذاهای دانه دار و سفت دوری کنید.

دست‌کاری ناحیه استخراج با زبان یا هر شی دیگری پس از کشیدن دندان کاملاً اشتباه است. به ویژه ساختار لخته خونی را که می‌خواهیم با زبان شما بمکد یا تف کند، مختل می‌کند. بنابراین، بهبودی با تأخیر و مشکل است. به همین دلیل باید از رفتارهایی مانند تف کردن و نوشیدن با نی پرهیز کرد.

اگر سیگار می‌کشید، پس از کشیدن دندان باید مدتی استراحت کنید. زیرا عمل مکیدن در حین استعمال دخانیات صورت می‌گیرد و این امر به لخته خونی که باعث التیام می‌شود آسیب می‌رساند. بنابراین مهم است که تا مدتی پس از کشیدن دندان سیگار نکشید. این بار پزشک به شما خواهد گفت.

همین الان رایگان مشاوره شو!

"(ضروری)" indicates required fields

شما همیشه می‌توانید در برابر عفونت جای دندان کشیده آماده باشید.

شما باید به سلامت و مراقبت از دندان به طور کلی توجه کنید، نه تنها در روند کشیدن دندان. این نه تنها شما را برای التهاب پس از کشیدن دندان آماده می‌کند. شما را از بسیاری از مشکلات سلامت دهان و دندان محافظت می‌کند.

همیشه دندان‌های خود را مرتب مسواک بزنید. زیرا این امر برای سلامت دهان و دندان ضروری است. اگر دندان‌های خود را به طور منظم و صحیح مسواک بزنید، از علائم التهاب پس از کشیدن دندان محافظت خواهید کرد.

اگر بعد از کشیدن دندان دچار التهاب شدید به پزشک خود اطلاع دهید

اگر بعد از کشیدن دندان دچار التهاب شدید به پزشک خود اطلاع دهید

علاوه بر توصیه‌های ذکر شده در بالا؛ رعایت توصیه‌های پزشک برای جلوگیری از التهاب ناحیه کشیده شده دندان بسیار مهم است. پزشک رفتارهایی را که پس از کشیدن دندان باید از آنها دوری کنید، غذاهایی که باید مصرف کنید و از آنها دوری کنید را با جزئیات به شما می‌گوید. اگر فکر می‌کنید که پس از کشیدن دندان علائم التهاب نشان می‌دهد، حتی اگر تمام اقدامات احتیاطی را انجام داده‌اید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

با یک معاینه ساده می‌توان تشخیص داد که آیا پس از کشیدن دندان التهاب وجود دارد یا خیر. سپس، او یک آنتی‌بیوتیک و مسکن مناسب برای شما تجویز می‌کند و در صورت وجود، درمان عفونت جای دندان کشیده را شروع می‌کند. کشیدن دندان به تنهایی یک فرایند چالش برانگیز است. با این حال، به لطف صبر و دقت شما و با کمک یک دندانپزشک موفق، می‌توان به راحتی بر این روند غلبه کرد.

ادامه مطلب
پروتزهای مبتنی بر ایمپلنت

روند درمان عفونت جای دندان کشیده چگونه است؟

درمان فقط توسط پزشکان متخصص با دادن مقدار کافی بیهوشی انجام می‌شود. هدف درمان این بیماری به حداقل رساندن درد و سوزش بیمار است. حفره کشیدن دندان توسط دندانپزشک بی حس می‌شود. با آب اکسیژنه یا نمک فیزیولوژیک شسته می‌شود. سپس استخوان آلوئول خون ریزی می‌شود و محل التهاب تمیز می‌شود و یک مسکن در آنجا تزریق می‌شود.

عفونت استخوان پس از کشیدن دندان

عفونت استخوان پس از کشیدن دندان

اگرچه بسیار نادر است، اما امکان ایجاد عفونت استخوانی پس از کشیدن دندان نیز وجود دارد. این وضعیت از نظر بالینی استئومیلیت نامیده می‌شود و اگرچه نادر است، اما می‌تواند جدی باشد. هنگامی که زخم باز ایجاد شده در حین کشیدن دندان آلوده باشد و عفونت به استخوان زیرین سرایت کند، استئومیلیت می‌تواند در دهان ایجاد شود. علائم استئومیلیت مشابه سایر عفونت‌های دندانی است، از جمله:

مجدداً، اگر هر یک از این علائم را بعد از کشیدن دندان مشاهده کردید، فوراً به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

پیشگیری و درمان عفونت استخوان

پیشگیری و درمان عفونت استخوان

درمان عفونت استخوان به میزان عفونت بستگی دارد. ممکن است برای تخلیه و تمیز کردن ناحیه عفونی به جراحی و سپس آنتی‌بیوتیک نیاز باشد. در برخی موارد، آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است کافی باشند. سایر شرایط ممکن است به پیوند استخوان نیاز داشته باشد (روش جراحی که از استخوان پیوند شده برای ترمیم و بازسازی استخوان آسیب دیده استفاده می‌کند). ممکن است پس از درمان استئومیلیت به پیگیری منظم با دندانپزشک برای حفظ سلامتی شما نیاز باشد.

حفره‌های خشک؟

حفره خشک را می‌توان به‌عنوان التهاب استخوان آلوئولی یک فضای آلوئولی خالی تعریف کرد که مشخصه آن فاقد هرگونه بافت اسکار بودن است. در این حالت، دیوارهای استخوانی ظاهری براق دارند.

عکس عفونت دندان کشیده شده

سوالات متداول عفونت جای دندان

عفونت لثه پس از کشیدن دندان یک عارضه شایع است که ممکن است به دلیل بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن یا ضعف در سیستم ایمنی ایجاد شود. درمان عفونت لثه بعد از کشیدن دندان شامل تجویز آنتی بیوتیک، داروهای مسکن و شستشوی دهان با آب نمک گرم می شود. در موارد شدید، ممکن است جراحی برای برداشتن بافت عفونی نیاز باشد.

عفونت دندان کشیده شده یک خطر بالقوه پس از کشیدن دندان است. علائم عفونت شامل درد، تورم و ترشح چرک می باشد. درمان عفونت دندان شامل آنتی بیوتیک، داروهای مسکن و دهانشویی با آب نمک گرم است. در صورت بروز علائم شدید باید به سرعت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

لثه پس از کشیدن دندان ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن یا ضعف سیستم ایمنی رخ دهد. در موارد شدید، ممکن است جراحی لثه برای برداشتن بافت عفونی نیاز باشد.

عفونت دندان پس از کشیدن یک خطر بالقوه است که نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد. روش های درمانی عفونت پس از کشیدن دندان شامل تجویز دارو های مسکن و آنتی بیوتیک می شود ولی اگر شدت عفونت بسیار زیاد باشد امکان جراحی پریودنتا وجود دارد.

روند بهبودی دندان کشیده شده معمولاً چند هفته طول می کشد. مرحله اولیه بهبودی حدود یک تا دو هفته طول می کشد و در این مدت بدن برای محافظت از استخوان و اعصاب، لخته خون را در حفره دندان تشکیل می دهد. سپس سوکت به تدریج با بافت استخوانی جدید پر می شود و بافت لثه روی آن بسته می شود. بهبودی کامل می تواند تا شش ماه نیز طول بکشد.

ادامه مطلب
جراحی دندان در تهرانپارس

عفونت پس از کشیدن دندان یک خطر بالقوه است که ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن یا ضعف سیستم ایمنی رخ دهد. به این نکته کلیدی باید توجه داشته باشید که عفونت بعد از کشیدن دندان نباید با بافت سفیدی که در روند بهبودی پس از کشیدن دندان ایجاد می شود اشتباه گرفت.

پس از کشیدن دندان عفونی، ضروری است که دستورالعمل های مراقبت های پس از درمان دندانپزشک خود را به دقت دنبال کنید. این توصیه ها ممکن است شامل مصرف داروهای مسکن، استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم و اجتناب از غذاهای خاص در چند روز اول باشد. همچنین باید مرتباً به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ادامه دهید و پس از چند هفته به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

طول درمان جای دندان کشیده شده به دلیل کشیدن ممکن است متفاوت باشد. اگر دندان به دلیل پوسیدگی یا عفونت کشیده شده باشد، دندانپزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند یا داروهای مسکن بدون نسخه را توصیه کند. در برخی موارد، دندان کشیده شده ممکن است نیاز به جایگزینی با ایمپلنت یا بریج داشته باشد. برای برخی بیماران درمان جای دندان کشیده شده بلافاصه پس از کشیدن دندان با ایمپلنت فورب درمان می شود.

علائم عفونت دندان پس از کشیدن دندان شامل درد، تورم ، تغییر رنگ لثه و تشکیل بافت عفونی می شود. همچنین ممکن است تب، بوی بد دهان و مشکل در باز کردن دهان خود را تجربه کنید. در صورت بروز این علائم ضروری است که به مراقبت های دندانپزشکی اورژانسی مراجعه کنید.

درد لثه پس از کشیدن دندان ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله خود جراحی، ضربه به بافت لثه یا عفونت رخ دهد. در صورت تداوم علائم یا بدتر شدن علائم با کلینک دندانپزشکی متخصص جراحی دندان تماس بگیرید.

درد دندان کشیده شده پس از جراحی رایج است و درد را می توان با مسکن های بدون نسخه، کیسه یخ و پیروی از دستورالعمل های مراقبت های پس از درمان دندانپزشک کنترل کرد. باید از کشیدن سیگار و استفاده از نی خودداری کنید، زیرا این امر می تواند شدت درد را افزایش دهد.

مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن معمولاً برای کنترل درد دندان کشیده شده استفاده می‌شوند. در صورت لزوم، دندانپزشک شما ممکن است داروی مسکن قوی تری نیز تجویز کند.

درمان خانگی برای عفونت لثه پس از کشیدن دندان ممکن است شامل شستشوی دهان با آب نمک گرم، استفاده از کمپرس گرم در ناحیه آسیب دیده و حفظ عادات بهداشتی خوب دهان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می باشد. استفاده از برخی از گیاهان دارویی نیز ممکن است موثر باشد ولی به دلیل عدم تخصص ما در زمینه طب سنتی اظهار نظری در این مورد می تواند برای بیماران عزیز گمراه کننده باشد. تنها توصیه ما پیگیری مراقبت های پس از درمان پزشک خود است.

گزینه های مختلفی برای جایگزینی دندان از دست رفته وجود دارد، از جمله ایمپلنت دندان، بریج و پروتز. دندانپزشک شما می تواند به شما در تعیین بهترین گزینه با توجه به نیازها و بودجه شما  کمک کند. جایگزینی دندان از دست رفته برای جلوگیری از عوارض بیشتر سلامت دهان و حفظ عملکرد مناسب دهان اهمیت زیادی دارد.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

7 پاسخ

  1. بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده و عفونت بعد کشیدن دندان و درمان خانگی عفونت دندان کشیده شده چیست ممنون .

    1. با سلام خدمت ما
      عفونت لثه پس از کشیدن دندان یک عارضه شایع است که ممکن است به دلیل بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن یا ضعف در سیستم ایمنی ایجاد شود. درمان عفونت لثه بعد از کشیدن دندان شامل تجویز آنتی بیوتیک، داروهای مسکن و شستشوی دهان با آب نمک گرم می شود. در موارد شدید، ممکن است جراحی برای برداشتن بافت عفونی نیاز باشد.

    1. سلام وقت شما بخیر
      عفونت لثه پس از کشیدن دندان یک عارضه شایع است که ممکن است به دلیل بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن یا ضعف در سیستم ایمنی ایجاد شود. درمان عفونت لثه بعد از کشیدن دندان شامل تجویز آنتی بیوتیک، داروهای مسکن و شستشوی دهان با آب نمک گرم می شود. در موارد شدید، ممکن است جراحی برای برداشتن بافت عفونی نیاز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields