جراحی کشیدن دندان

جراحی کشیدن دندان

فهرست مطالب

کشیدن دندان چیست؟

کشیدن دندان یک روش دندانپزشکی است که طی آن دندان شما به طور کامل از حفره خود خارج می‌شود. گاهی اوقات، مردم از این به عنوان “جراحی کشیدن دندان ” یاد می‌کنند.

بیشتر بخواید: جراحی دندان در تهرانپارس

 

چه زمانی جراحی کشیدن دندان توصیه می‌شود؟

ارائه دهندگان مراقبت‌های دندانپزشکی ترجیح می‌دهند در صورت امکان دندان‌های طبیعی را حفظ کنند. اما گاهی اوقات، سایر روش‌های ترمیمی – مانند پر کردن دندان یا روکش دندان – کافی نیستند. اگر دندان شما پس از ترمیم به شدت آسیب دیده است، ممکن است برداشتن آن ضروری باشد. دندانپزشک شما ممکن است جراحی کشیدن دندان را در موارد زیر توصیه کند:

  1. پوسیدگی شدید دندان (حفره).
  2. یک دندان شکسته
  3. یک دندان نهفته
  4. دندان‌های شلوغ
  5. بیماری لثه.
  6. لوکس شدن دندان یا سایر آسیب‌های دندانی .

چه کسی جراحی دندان را انجام می‌دهد؟

دندانپزشکان و برخی از متخصصان دندانپزشکی مانند جراحان دهان و دندانپزشکان می‌توانند جراحی کشیدن دندان را انجام دهند. در حالی که دندانپزشکان عمومی بسیاری از جراحی کشیدن دندان را انجام می‌دهند، موارد پیچیده‌تر معمولاً به جراحان دهان یا پریودنتیست ارجاع داده می‌شوند.

 

dr ghaemi4 3
جراحی کشیدن دندان ۴

 

قبل از جراحی کشیدن دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

دندانپزشک شما دندان آسیب دیده و لثه‌های اطراف شما را ارزیابی می‌کند. دندانپزشک شما همچنین برای بررسی سطح استخوان و تعیین میزان آسیب از دندان با اشعه ایکس عکس می‌گیرد. حتماً در مورد هر دارو، ویتامین یا مکملی که مصرف می‌کنید به دندانپزشک خود اطلاع دهید. پس از جمع‌آوری اطلاعات، گزینه‌های درمان و آرام‌بخشی به تفصیل با شما صحبت خواهد شد.

ادامه مطلب
مشکلات روکش دندان

گزینه‌های آرام بخشی در جراحی کشیدن دندان

بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در طول جراحی کشیدن دندان و سایر روش‌های دندانپزشکی آرام بخش ارائه می‌دهند. آرام‌بخش یک گزینه عالی برای افرادی است که اضطراب دندانپزشکی دارند – یا برای کسانی که به سادگی می‌خواهند در طول قرار ملاقات خود راحت‌تر باشند. داروهای آرام بخش مورد استفاده در دندانپزشکی عبارت‌اند از:

اکسید نیتروژن

اکسید نیتروژن شناخته می‌شود، گازی است که از طریق ماسک یا دستگاه بینی تنفس می‌کنید. این یک گزینه خوب برای افرادی است که نیاز به آرام‌بخش سطح سبک دارند. افرادی که اکسید نیتروژن را انتخاب می‌کنند، می‌توانند خودشان را به قرار ملاقات خود برسانند.

آرام‌بخش آگاهانه خوراکی

 این نوع آرام‌بخش از طریق دهان، معمولاً به شکل قرص، حدود یک ساعت قبل از قرار ملاقات دندانپزشکی داده می‌شود. داروهای رایج مورد استفاده برای این منظور شامل دیازپام، میدازولام، تریازولام و لورازپام است. آرام بخش خوراکی آگاهانه را می‌توان به تنهایی یا در ترکیب با اکسید نیتروژن یا آرام‌بخش داخل وریدی استفاده کرد. دوزها با توجه به نیازهای خاص شما تنظیم می‌شوند. افرادی که آرام‌بخش خوراکی آگاهانه را انتخاب می‌کنند، به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده نیاز دارند تا آنها را به قرار ملاقاتشان براند.

آرام بخش داخل وریدی

این برای افرادی که اضطراب دندانی قابل توجهی دارند یا برای کسانی که تحت درمان طولانی هستند توصیه می‌شود. داروهای آرام بخش و مسکن – مانند میدازولام و مپریدین – مستقیماً با استفاده از خط IV به جریان خون شما تحویل داده می‌شوند. آرام بخش IV بالاترین سطح آرام بخشی است که می‌توان در مطب دندانپزشکی به دست آورد. افرادی که آرام‌بخش IV را انتخاب می‌کنند باید در روز عمل خود برای راننده ترتیبی دهند.

ادامه مطلب
جراحی دهان به چه دلیل انجام می شود؟

در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است بیهوشی عمومی را در یک بیمارستان توصیه کند. این گزینه معمولاً برای موارد پیچیده جراحی دندان مانند بازسازی صورت یا جراحی فک اصلاحی در نظر گرفته می‌شود.

 

dr ghaemi1 5
جراحی کشیدن دندان ۵

 

در حین جراحی کشیدن دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

ابتدا بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان آسیب دیده و بافت لثه اطراف آن داده می‌شود. با استفاده از ابزارهای تخصصی دندانپزشکی، دندانپزشک شما به آرامی دندان شما را شل می‌کند و با احتیاط آن را از حفره بیرون می‌آورد. گاهی اوقات، دندانپزشک شما ممکن است برای دسترسی به دندان شما نیاز به برش‌هایی در لثه‌های شما ایجاد کند.

به خصوص اگر دندان شما به شدت پوسیده باشد یا در خط لثه شکسته شده باشد. پس از برداشتن دندان، سوکت تمیز و ضد عفونی می‌شود. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است پیوند استخوان دندانی نیز قرار دهد که به جلوگیری از تحلیل استخوان در فک شما کمک می‌کند. در نهایت، ممکن است بخیه‌هایی برای کمک به بهبودی گذاشته شود.

 

بعد از کشیدن دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که این روش کامل شد، دندانپزشک شما یک تکه گاز روی محل استخراج قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد که با فشار محکم و ثابت ببندید. این به کاهش خونریزی کمک می‌کند تا لخته خون تشکیل شود. (لخته شدن یک جنبه طبیعی بهبودی است. باعث بهبودی می‌شود و خطر خشکی حفره‌ها را کاهش می‌دهد.) هنگامی که خونریزی به اندازه کافی کاهش یافت، گاز را خارج خواهید کرد. ممکن است در ۲۴ ساعت اول خونریزی خفیف داشته باشید.

ادامه مطلب
سفید کردن فوری دندان

 

مزایای جراحی کشیدن دندان چیست؟

کشیدن دندان فواید زیادی دارد. مهم‌تر از همه، باکتری‌های مضری که می‌توانند به دندان‌ها و لثه‌های شما آسیب برسانند را کاهش می‌دهد. اگر دندان پوسیده یا آسیب دیده درمان نشود، می‌تواند لبخند شما را خراب کند و باعث ایجاد مشکلات دومینویی شود. برداشتن دندان آسیب دیده بهترین شانس را برای سلامت دهان و دندان به شما می‌دهد. علاوه بر این، کشیدن دندان می‌تواند تقریباً بلافاصله به کاهش درد دندان کمک کند – به خصوص اگر دندان شما به شدت شکسته یا عفونی شده باشد.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields