مراقبت پس از جراحی دندان عقل

پس از جراحی دندان عقل

فهرست مطالب

چه مدت طول می‌کشد تا بهبودی پس از جراحی دندان عقل کامل شود؟

دندان‌های آسیاب پشت شما که به‌عنوان دندان عقل نیز شناخته می‌شوند، آخرین دندان‌های بزرگسالی هستند که در دهان شما بیرون می‌آیند. آنها در بالا و پایین هر دو طرف، معمولاً در سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی وارد می‌شوند. بسیاری از افراد فضای کافی در فک‌های خود برای قراردادن دندان عقل بدون جابه‌جایی دندان‌های دیگر ندارند. این می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی شود.

اگر این اتفاق برای شما بیفتد، دندانپزشک شما احتمالاً جراحی دندان عقل برای برداشتن آنها را توصیه می‌کند. برداشتن دندان عقل بسیار رایج است و بهبودی بسته به مورد خاص شما ممکن است تا یک هفته طول بکشد. اگر دندان عقل شما نهفته باشد، بهبودی ممکن است بیشتر طول بکشد. این بدان معنی است که آنها از زیر لثه‌ها بیرون نیامده‌اند و هنوز قابل‌مشاهده نیستند. توجه به مراقبت پس از جراحی دندان عقل به نکات مختلفی بستگی دارد که در این بخش به این نکات می پردازیم.

 

روز جراحی دندان عقل :

کشیدن دندان عقل یک جراحی سرپایی است، به این معنی که شما در همان روز به مرکز جراحی می‌روید و از آنها خارج می‌شوید. اگر در حین جراحی بی‌حسی موضعی یا آرام‌بخش دریافت کردید، احتمالاً روی صندلی دندانپزشکی از خواب بیدار خواهید شد. بااین‌حال، اگر به شما بیهوشی عمومی داده شود، مدت بیشتری طول می‌کشد تا از خواب بیدار شوید، بنابراین به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد. شاید به یاد نداشته باشید که چگونه از صندلی دندانپزشکی به اتاق ریکاوری رسیدید. از دندانپزشک خود بپرسید که چه نوع آرام‌بخش را باید انتظار داشت.

ادامه مطلب
جراحی لیفت سینوس

پس از جراحی دندان عقل

با بیدارشدن از عمل جراحی، به‌آرامی احساس درد در دهان خود پیدا خواهید کرد. مقداری درد و تورم طبیعی است. روز اول بهبودی همچنین مقداری خون در دهان شما خواهد داشت. به‌محض اینکه بخواهید می‌توانید از کیسه یخ روی صورت خود استفاده کنید. همچنین دستورالعمل‌هایی در مورد زمان و نحوه مصرف داروها، چه مسکن‌های تجویزی یا داروهای بدون نسخه، به شما داده می‌شود.

وقتی بیدار شدید و احساس آمادگی کردید به خانه فرستاده خواهید شد. اگر اجباری نباشد، ایده بسیار خوبی است که شخص دیگری شما را به خانه برساند. دندانپزشک شما ممکن است  تأکید جدی در این قضیه بکند، به‌خصوص اگر تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید زیرا نمی‌توانید برای مدت طولانی رانندگی کنید.

بعد از جراحی دندان عقل می‌توانید غذاهای بسیار نرم بخورید، اما از مصرف الکل، کافئین و سیگار خودداری کنید. همچنین باید از استفاده از نی خودداری کنید. این می‌تواند منجر به عوارض شود.

کمپرس یخ

بهبودی طولانی‌مدت:

اکثر افراد پس از جراحی دندان عقل طی سه تا چهار روز به طور کامل بهبود می‌یابند. اگر دندان‌های شما نهفته شده باشد یا با زاویه نامناسبی درآمده باشد، بهبودی ممکن است یک هفته کامل طول بکشد.

زخم باقی‌مانده پس از جراحی دندان عقل تا ماه‌ها به طور کامل بهبود نمی‌یابد، بنابراین شما همچنان می‌توانید هفته‌ها پس از جراحی دچار عفونت شوید. مواظب خود باشید و به علائم به وجود آمده توجه کنید.

روز بعد از جراحی دندان عقل می‌توانید فعالیت‌های عادی و روزانه را از سر بگیرید، اما از هرگونه فعالیتی که می‌تواند بخیه‌ها یا لخته خون‌روی زخم شما را از بین ببرد، خودداری کنید.

ادامه مطلب
درد فک؛ علت درد فک بالا و پایین به همراه درمان

مقداری تورم، درد و خونریزی پس از کشیدن دندان عقل طبیعی است. اگر درد یا خونریزی بیش از حد و غیرقابل‌تحمل است، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

علائم شما باید تا روز سوم پس از جراحی دندان عقل تا حد زیادی بهبود یابد. تمام دردها و خونریزی‌ها باید ظرف یک هفته پس از جراحی دندان عقل از بین بروند.

مراقبت پس از جراحی دندان

برخی از عوارض می‌تواند نشانه عفونت یا آسیب عصبی باشد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، کمک بگیرید:

۱.     مشکل در بلع یا تنفس.

۲.     تب.

۳.     دارو در کاهش درد مؤثر نیست.

۴.     تورمی که باگذشت زمان بدتر می‌شود.

۵.     بی‌حسی.

۶.     خون یا چرک از بینی شما خارج می‌شود.

۷.     خونریزی که وقتی گاز را روی آن نگه دارید و فشار وارد کنید متوقف نمی‌شود.

 

مراقبت پس از جراحی دندان عقل در منزل

بسیار مهم است که هنگام بازگشت به خانه مراقبت از دهان خود را به‌خوبی انجام دهید تا از عفونت و عوارض جلوگیری کنید. دندانپزشک یا جراح دهان دستورالعمل‌های دقیقی را در مورد نحوه تمیزکردن و محافظت از دهان پس از جراحی دندان عقل به شما می‌دهد. این ممکن است تنها باری باشد که دندانپزشک به شما می‌گوید یک روز کامل مسواک نزنید، آبکشی نکنید یا نخ دندان نکشید.

دستورالعمل‌های معمول بهداشت دهان بعد از عمل جراحی دندان عقل عبارت‌اند از:

۱.شستشو با آب‌نمک برای تمیز نگه‌داشتن زخم. هنگام آبکشی آب را بیرون نریزید. در عوض، دهان خود را روی سینک قرار دهید و اجازه دهید آب بیرون بیاید.

۲.به‌آرامی محل زخم را با گاز پانسمان کنید تا خون اضافی جذب شود.

ادامه مطلب
کشیدن دندان در دوران بارداری بر اساس ماه های حاملگی

۳.یک یا دو روز پس از جراحی دندان عقل باید بتوانید به زندگی روزمره بازگردید. شما باید بسیار مراقب باشید که لخته خون یا بخیه‌هایتان را به مدت یک هفته از بین نبرید. مانند هر دلمه، خون‌روی سوراخ دندان عقل شما از زخم محافظت کرده و آن را التیام می‌بخشد.

اگر لخته‌لخته مختل شود، درد بیشتری خواهید داشت و خطر عفونت افزایش می‌یابد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، به آن سوکت خشک می‌گویند. شما می‌توانید یک سوکت خشک را فقط در یک یا همه سوراخ‌های زخم دریافت کنید.

پس از جراحی دندان عقل

 

فعالیت‌هایی که باید در طول بهبودی اجتناب کنید عبارت‌اند از:

۱.     هر چیزی که بخیه‌ها یا لخته خون شما را از بین ببرد

۲.     سیگارکشیدن

۳.     تف کردن

۴.     نوشیدن از نی

۵.     مدیریت درد

۶.     تمرین‌های ورزشی دشوار

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
رستم زاده

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields