پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی

پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی

فهرست مطالب

پرینترهای سه بعدی مزایای زیادی در درمان های دندانپزشکی دارند!

 

در چند سال اخیر در مورد فناوری پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی و اینکه چگونه این دستگاه ها قادر به ایجاد نو آوری هایی شده است که در گذشته تصور آن سخت بود.

پرینترهای سه بعدی هر روز بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا پیشرفت های فناوری کاربرد آن را گسترش می دهد. گستره استفاده از پرینترهای سه بعدی در حوزه درمان به خصوص تولید بافت های پروتزی کاربرد بیشتری پیدا کرده است.

پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی

پرینترهای سه بعدی برای درمان مشکلات پزشکی مانند یک قطعه جمجمه جدید برای یک زن در هلند و یک استخوان پای جدید برای یک مرد در استرالیا استفاده شده است. در واقع، زمینه پیشرفت این فناوری شگفت انگیز برای بهبود دنیای پزشکی تقریباً بی پایان است.

حوزه دندانپزشکی نیز در حال درک مزایای فناوری پرینت سه بعدی و مزایایی است که می تواند برای طیف گسترده ای از روش های دندانپزشکی به همراه داشته باشد. در این مقاله نگاهی به نحوه عملکرد پرینترهای سه بعدی خواهیم داشت و برخی از روش های استفاده شده از پرینترهای سه بعدی توسط دندانپزشکان، ارتودنتیست ها و جراحان دهان را بررسی خواهیم کرد.

همچنین به شما خواهیم گفت که این فناوری ها می تواند به چه پیشرفت های باورنکردنی در دنیای دندانپزشکی برسد. ابتدا، بیایید نحوه عملکرد پرینترهای سه بعدی و آنچه برای ایجاد یک پرینت سه بعدی لازم است را بررسی کنیم.

پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی

پرینترهای سه بعدی چگونه کار می کنند؟

از نظر مفهومی، چاپگرهای سه بعدی بسیار شبیه به چاپگرهای جوهرافشان خانگی برای چاپ اسناد و عکس ها از رایانه شما عمل می کنند. چاپگرهای سه بعدی از پلاستیک و کامپوزیت به عنوان مواد اولیه به جای جوهر استفاده می کنند.

ادامه مطلب
عصب کشی ناموفق دندان چیست؟

چاپگرهای جوهرافشان یک لایه را روی کاغذ اعمال می کنند تا نسخه چاپی اسناد شما را تولید کنند، در حالی که پرینترهای سه بعدی پلاستیک یا کامپوزیت را لایه به لایه، در یک توالی بسیار دقیق اعمال می کنند تا به تدریج یک ساختار سه بعدی ایجاد کنند. بازتولید سه بعدی شی مدل‌سازی شده کامپیوتری به عنوان “تولید افزودنی” شناخته می شود.

تولید افزودنی تنها یکی از انواع پرینت سه بعدی است. چاپگرهای سه بعدی دیگری نیز وجود دارند که با فرآیند مجسمه سازی به نام چاپ کاهشی کار می کنند. این چاپگرها با یک توده جامد از مواد خام شروع می شوند و برای حذف مواد اضافی از مواد خام با استفاده از ابزارهای حکاکی کنترل شده توسط رایانه استفاده می شوند.

پرینترهای سه بعدی می توانند تقریباً هر شیئی را که می توان با استفاده از رایانه ایجاد کرد و در محفظه چاپگر قرار داد، تولید کنند. برخی از پرینترهای سه بعدی به اندازه کافی فشرده هستند تا روی میز قرار بگیرند.

 

پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی

نحوه استفاده دندانپزشکان از پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی

پزشکان و جراحان به کمک پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی از توانایی طراحی و ساخت سریع ابزارهای تخصصی و پزشکی بهره مند می شوند که آنها را قادر می سازد کارهای خود را بهتر و سریعتر انجام دهند و به کمک این روش زمان بهبودی بیمار کوتاهتر می شود. دندانپزشکان، ارتودنتیست ها و جراحان دهان از فناوری پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی در مراقبت از بیمار و همچنین تحقیق و آزمایش استفاده می کنند.

با استفاده از فناوری پیشرفته اسکن، می توان تقریباً از هر قسمت از بدن انسان، از جمله فک و دندان را پرینت کرد. با داشتن مدل‌های دقیق برای کار، می‌توان ایمپلنت‌های دندانی و دستگاه‌های اصلاحی را به گونه‌ای طراحی کرد که بهتر از همیشه برای هر بیمار عمل کنند.

ادامه مطلب
کلینیک دندانپزشکی فلکه اول تهرانپارس

موادی که می توان برای پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی استفاده کرد به همان سرعت در حال تکامل هستند. اگرچه بیشتر اشیاء با استفاده از پلاستیک چاپ می شوند، اما امروزه از مواد کامپوزیتی بسیار متنوعی استفاده می شود. این کامپوزیت ها مخلوطی از مواد مختلف هستند که برای کاربرد های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از مواد کامپوزیتی حاوی عناصر فلزی هستند در حالی که برخی دیگر بیشتر شبیه سرامیک هستند. مواد کامپوزیت سرامیکی برای پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی کاربرد فراوانی دارند.

در پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی، موادی در حال توسعه هستند که بسیار محکم و بادوام هستند، درست مانند مینای دندان هستند و همچنین می توانند خواص ضد باکتریایی داشته باشند.

پرینت سه بعدی برای ساخت ایمپلنت دندان و روکش های دندانی استفاده می شود. این روکش ها از دندان های طبیعی شما قابل تشخیص نیست. شکل، اندازه، رنگ و موقعیت دندان مصنوعی یا تاج به طور دقیق طراحی شده است تا کاملا با لبخند شما مطابقت داشته باشد. با استفاده از پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی، دندانپزشکان می توانند از مواد سرامیکی برای ساخت قوی ترین روکش ها و ایمپلنت ها برای ترمیم دندان شما استفاده کنند.

پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی

آینده پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی در مراقبت از دندان چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی کاربردهای بیشتری برای پرینت سه بعدی، توانایی حل مشکلات با استفاده از چنین فناوری هایی افزایش می یابد. با گذشت زمان طرح‌های جدید توسعه خواهند یافت، روش‌های تولید سریع‌تر خواهند شد و نتایج به طور مداوم بهبود خواهند یافت. مواد قوی تر و بادوام تر می شوند و به گونه ای طراحی می شوند که چسبندگی و همجوشی بهتری با استخوان طبیعی و بافت لثه ایجاد کنند.

ادامه مطلب
5 مورد از علل، علائم و روش های درمان دندان قروچه چیست؟

در آینده قابل پیش‌بینی است که در هر مطب دندانپزشکی یک چاپگر سه‌بعدی را در کنار سایر ابزارها ببینید، آماده چاپ هر چیزی که دندانپزشک ممکن است نیاز داشته باشد تا لبخند کاملی را که همیشه داشته‌اید به شما ارائه دهد.

نتیجه

پرینت سه بعدی هیجان انگیزترین پیشرفت تکنولوژیکی است که در سال های اخیر در دنیای پزشکی پدیدار شده است و سرعت پیشرفت آن غیرقابل اندازه گیری است. بیماران دندانپزشکی می‌توانند انتظار درمان‌های سریع‌تر، زمان بهبودی سریع‌تر و نتایج ایده آل را داشته باشند، زیرا هر پروتز چاپ‌شده با پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی دقیقا پردازش می شود و متناسب با نیازهای منحصر به فرد هر بیمار طراحی می شود.

اطلاعات نویسنده

مطالب مشابه

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان
دندانپزشکی کودکان
دکتر محمد قائمی

دلایل نیاز به جراحی دندان کودکان

دلایل نیاز به جراحی دندان در کودکان می‌تواند شامل عوامل مختلفی باشد، از مراقبت‌های معمول تا رسیدگی به مسائل رشدی گرفته تا مداخلات اورژانسی پس

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

"(ضروری)" indicates required fields