جراحی کشیدن ریشه باقی مانده دندان - کلینیک دندانپزشکی قائمی

جراحی کشیدن ریشه باقی مانده دندان

کشیدن ریشه باقی مانده دندان

ریشه باقی مانده دندان

آیا دندان شما شکسته و ریشه هنوز در لثه است؟!

ریشه دندان شکسته هنوز در لثه است؟ وقتی دندانی می شکند، هیچ تضمینی برای شکستگی تمیز وجود ندارد. در واقع، اغلب متوجه می‌شوید که شکستگی کامل نیست و ممکن است نیاز به کمک باشد. بنابراین، اگر دندان شکسته ای داشته باشید که ریشه باقی مانده دندان در لثه است، چه می کنید؟ امروز در مورد اینکه چرا این اتفاق می‌افتد، در صورت عدم مراجعه به دندانپزشک چه اتفاقی می‌افتد و دندانپزشک شما برای رفع مشکل چه کاری می‌تواند انجام دهد، بحث خواهیم کرد. بدون مقدمه، بیایید در مورد دندان هایی که می شکنند اما در ریشه خود باقی می مانند صحبت کنیم!

ریشه باقی مانده دندان

چرا ریشه باقی مانده دندان داخل لثه گیر می کند؟

دندان های بالغ شما کاملا بادوام هستند و در پایه با ریشه های ۴ شاخه به هم متصل می شوند. اگر دندانی شکسته یا حتی در لثه شما گیر کند، اینها می توانند در فک شما باقی بمانند. دندانپزشک شما در هنگام کشیدن دندان دقت بیشتری می کند و بنابراین این اتفاق در کلینیک رخ نمی دهد، بلکه در خارج از آن رخ می دهد . گاهی اوقات این حوادث اتفاق می افتد و در چنین مواردی شما باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آیا ریشه باقی مانده دندان خود به خود بیرون می آید؟

متأسفانه پاسخ این است که به احتمال زیاد به خودی خود بیرون نمی آید. نگه داشتن بخشی از دندان مرده نیز ایده خوبی نیست. باکتری‌های دندان مرده می‌توانند پخش شوند و روی دندان‌های دیگر یا بدتر از آن لثه‌ها یا حتی خود فک تأثیر بگذارند. با توجه به این خطر، اگر فکر می کنید که دندان شکسته و ریشه دندان باقی مانده هنوز در لثه است ایده خوبی است که با دندانپزشک خود تماس بگیرید. این چیزی است که باید فوراً با  نسبت به آن اقدام کنید.

عکس ریشه باقی مانده دندان

در بیشتر موارد تنها چیزی که مورد نیاز است بیحسی عمومی است و دندانپزشک شما می‌تواند قسمت‌های باقی مانده ریشه را بردارد. با این حال، در برخی موارد ممکن است پیچیده‌تر باشد و ممکن است نیاز به برداشتن بخش کوچکی از لثه یا حتی استخوان فک باشد. معمولاً اگر نیاز به بخیه باشد، دندانپزشک شما برای اینکه ببیند شما در حال بهبودی هستید،یک ویزیت بعدی پس از ۲ هفته تعیین میکند که ضروری است. عکسبرداری با اشعه ایکس برای دیدن اینکه آیا قسمت های ریشه دندان واقعاً به طور کامل برداشته شده است یا خیر.

آیا جراحی در درمان ریشه باقی مانده دندان خطراتی دارد؟

مانند هر عمل جراحی خطراتی در این مورد وجود دارد. با این حال، وحشت نکنید، زیرا این موارد نسبتاً استاندارد هستند. برخی از خطرات و عوارض احتمالی شامل موارد زیر است:

خونریزی جزئی این مورد انتظار است و باید ظرف چند ساعت پس از عمل متوقف شود. اگر خونریزی متوقف نشد، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا مشخص شود که چرا زخم به درستی لخته نمی شود.

خطر عفونی شدن زخم پس از عمل. این را می توان با استفاده از شستشوی آب نمک ۲ تا ۳ بار در روز همراه با بهداشت خوب دهان به حداقل رساند.

بعد از جراحی چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

پس از جراحی می توانید انتظار درد در لثه ها را داشته باشید و ممکن است کمی تورم وجود داشته باشد. پس از این نوع عمل دندانپزشکی انتظار می رود این اتفاق بیفتد و دلیلی برای نگرانی نیست. دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک و دارو برای درد تجویز کند، اما ایبوپروفن، می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.

همچنین ممکن است هنگام غذا خوردن کمی سفتی و کمی درد احساس کنید”

همچنین می توانید از درمان کلاسیک قدیمی کیسه یخ برای کمک به کاهش تورم در صورت تمایل استفاده کنید. همچنین ممکن است هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن احساس سفتی و کمی درد داشته باشید، اما باید ظرف چند روز از بین برود. تورم و کبودی ممکن است تا ۱۰ روز طول بکشد، اما در معاینه بعدی شما باید به خوبی بهبود پیدا کنید.

ریشه باقی مانده دندان

آیا داروهای خانگی وجود دارد که بتوانم از آنها برای درد استفاده کنم؟

اگر دوست ندارید از داروهای تجویزی یا بدون نسخه استفاده کنید، برخی از درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید که به شما کمک می‌کنند تا بهبودی خود را با کمترین میزان ناراحتی پشت سر بگذارید. برخی از روش هایی که می توانید با وسایل اطراف خانه استفاده کنید به شرح زیر است:

چای سبز یا بابونه – بعد از درست کردن چای سبز یا بابونه کیسه را در حالی که هنوز گرم است، را بین لب و در ناحیه آسیب دیده قرار دهید و چند دقیقه در آنجا نگه دارید. تانن موجود در این چای دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند به تمیز نگه داشتن زخم کمک کند در حالی که گرما آن را تا حد قابل کنترلی تسکین می دهد.

عصاره نعناع تند – جدا از خنک کننده گی، عصاره نعناع دارای محتوای الکل بالایی است. یک تکه پنبه را در آن خیس کنید و آن را در ناحیه آسیب دیده دهان خود قرار دهید و در عرض چند دقیقه درد به طور محسوسی کاهش مییابد.

روغن میخک – خیساندن یک گلوله پنبه در روغن میخک راهی برای بی حس کردن درد به شما می دهد که قوی تر از بقیه موارد است، اما یک هشدار وجود دارد که روغن میخک طعم قوی دارد و ممکن است برای همه مناسب نباشد. مصرف را به دو بار در روز محدود کنید زیرا برای معده شما سخت است.

عصاره وانیل – اگر نعنا دوست ندارید، وانیل دارای الکل بالایی نیز هست و می تواند به کاهش درد کمک کند. با این حال، زیاده روی نکنید، زیرا هدف از بین بردن درد است.

اگر اخیراً دندان کشیده اید و ریشه دندان شما باقی مانده است، باکلینیک دندانپزشکی  دکتر قائمی تماس بگیرید. ریشه باقی مانده دندان در صورتی که به درستی خارج نشوند می توانند باعث عفونت دندان و هزاران مشکل دیگر شوند. مطب دندانپزشکی ما در تهرانپارس گزینه های جراحی دهان را برای برداشتن دندان باقی مانده و تسکین هر گونه درد یا عفونتی که ممکن است داشته باشید ارائه می دهد.

سوالات متداول درباره ی ریشه باقی مانده دندان

چرا پس از کشیدن دندان هنوز ریشه دندان در محل باقی مانده است ؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا برخی از دندانپزشکان پس از کشیدن دندان تکه های دندان را در جای خود باقی می گذارند.

دلیل اصلی معمولاً بی تجربگی دندانپزشک در کشیدن دندان است، به خصوص اگر قسمت تاج دندانی دندان شکسته شود. دندان‌هایی که باید با حفره‌های بزرگ‌تر برداشته شوند، معمولاً از بین می‌روند و ریشه‌ها را زیر لثه‌ها قرار می‌دهند. تا زمانی که دندانپزشک مهارت بالایی نداشته باشد، قادر به بازیابی و برداشتن ریشه های باقی مانده دندان نخواهد بود. اگر فوراً درمان نشود، می‌تواند منجر به عفونت‌های دندانی، یا سایر مشکلات سلامت دهان و دندان و سیستمیک شود.

دلیل دوم باقی ماندن تکه های دندان این است که تکه ریشه باقی مانده در نزدیکی عصب قرار دارد. گاهی اوقات دندان‌ها ارتباط نزدیکی با اعصابی دارند که از استخوان فک ما عبور می‌کنند. برداشتن این قطعات باقیمانده ممکن است منجر به آسیب عصبی شود که ممکن است در طول زندگی فرد دائمی باشد. بی دردی، پارستزی و بسیاری از مشکلات عصبی دیگر ممکن است ناشی از این باشد، و از این رو دندانپزشکان اغلب این قطعات دندان را در صورتی که خارج کردن آنها خطرناک است، در جای خود باقی می گذارند.

ریشه باقی مانده دندان چه نگرانی های پزشکی می تواند ایجاد کند؟

ریشه باقی مانده دندان که در جای خود باقی می مانند  باعث عفونت های می شوند. باکتری ها می توانند باعث ایجاد آبسه و تورم در داخل و اطراف ریشه باقی مانده دندان شوند که منجر به مشکلات سیستمیک مانند آنژین لودویگ می شود. اگرچه این وضعیت نادر است، اما تکه‌های باقی‌مانده دندان عقل باعث ایجاد این وضعیت می‌شود که منجر به بستری شدن بیماران می‌شود.

اسپیکول استخوانی که با ریشه باقی مانده دندان اشتباه گرفته می شود؟

اغلب، بیماران قطعات دندان مانند ریشه را با بافت استخوان اشتباه می گیرند. پس از برداشتن دندان، در ناحیه ای که دندان برداشته شده است، استخوان تشکیل می شود. در برخی بیماران، استخوان اضافی در ناحیه ایجاد می شود و مقداری استخوان از بافت لثه بیرون می زند. این به عنوان اسپیکول استخوان شناخته می شود. اغلب، اسپیکول به خودی خود بهبود مییابد و حل می شود، اما در برخی موارد، دندانپزشک یا جراح مجبور است آن را خارج کند.

هزینه های مطب دندانپزشکی برای برداشتن ریشه باقی مانده دندان چقدر است؟

پزشکان ما رادیوگرافی دندان شما را ارزیابی می کنند و یک معاینه کامل داخل دهانی برای تعیین پروتکل مناسب برای مورد شما انجام می دهند. روش کشیدن ریشه دندان می تواند بر قیمت کلی تاثیر بگذارد.

درمان ریشه باقی مانده دندان

ریشه باقی مانده دندان با چه روشی برداشته می شود؟

• یک بی حس کننده موضعی اعمال می شود لثه در اندازه خیلی کوپک برش داده می شود
  • ممکن است لازم باشد مقداری از استخوان اطراف قطعه دندان با یک هندپیس دندانی برداشته شود
  • ریشه با ابزار دندانپزشکی برداشته می شود
  • ناحیه مورد نظر با آب تمیز شده و سپس بخیه زده می شود

در مورد ریشه باقی مانده دندان یا شکسته در لثه چه کنم؟

اگر ریشه دندان شکسته در لثه‌هایتان باقی مانده است، حتماً برای برداشتن آن به یک جراح دهان و دندان مراجعه کنید. متاسفانه بسیاری از دندانپزشکان عمومی مهارت لازم برای برداشتن این دندان های شکسته را ندارند.

ریشه باقی مانده دندان در صورت عدم درمان می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. اگر دندانی برداشته اید و دندانپزشک شما تکه ای از ریشه دندان را بر جای گذاشته است، همین امروز با مطب دندانپزشکی ما در تهرانپارس تماس بگیرید. ما مشتاقانه منتظر کمک به شما هستیم تا مشکل خود را در اسرع وقت حل کنید!

مشاورین ما در کلینیک دکتر قائمی با شما تماس خواهد گرفت تا یک قرار ملاقات تعیین کنید و یا در مورد هر سوالی که ممکن است داشته باشید صحبت کنید.

عفونت جای دندان کشیده شده

عفونت جای دندان کشیده شده

کشیدن دندان برای اکثر افراد یک نگرانی است. افراد به دلیل درد دندان عقل، پوسیدگی دندان و بسیاری از دلایل دیگر ناچار به کشیدن دندان

سلامت لثه